Nyitottak a magyarok a vegán húspótlókra

A magyar lakosság csaknem 30 százaléka kóstolt már növényi alapú, vegán húshelyettesítő terméket, sőt, 5 százalék rendszeresen fogyasztja is – derül ki a Pápai Hús Kft. által a témában készített, reprezentatív kutatásából. A válaszok alapján az emberek igen nyitottak ezekre a termékekre, mert azok csaknem fele, akik még sosem próbáltak ilyeneket, valószínűleg vagy biztosan megkóstolnának vegán húshelyettesítő termékeket. A készítmények ízletességét bizonyítja, hogy a „kóstolók” 52 százaléka bátran lemondana a húsfogyasztásról ezekért cserébe.

Magyarországon minden ötödik ember követ valamilyen diétát, vegetáriánusnak a diétázók 16 százaléka vallja magát, 4 százaléka pedig vegánnak – mutat rá a Pápai Hús Kft. 2022. szeptemberében végzett reprezentatív, online kérdőíves kutatása. A felmérésből kiderül, minél fiatalabb valaki, annál jellemzőbb a vegán húshelyettesítő, vegetáriánus és szójatartalmú ételek fogyasztása. Azok aránya, akik egyáltalán nem fogyasztanak húst, közel 5 százalékra tehető, ők elsősorban az állatok védelmére és a környezettudatosságra hivatkoznak döntésük kapcsán.

Az eredmények azért azt mutatják, hogy a magyarok bizony komoly húsfogyasztók. Az emberek több mint kétharmadának hetente többször kerül az asztalára hús, legnagyobb arányban (66%) fehér húsokra esik a választás, vörös húst valamivel ritkábban (39%) eszünk. Az idősebb korosztály ebből a szempontból nagyevő, az 50-65 év közöttieknél ugyanis kimagasló a heti húsfogyasztás aránya, a legritkábban a 18-29 év közöttiek esznek ilyen élelmiszert. A megkérdezettek 43 százaléka szokott húsmentes napot tartani, legtöbben anyagi megfontolásból, míg mások egészségügyi és környezettudatossági okból döntenek az alkalmi diéta mellett.

Csábítóak a piacon fellelhető vegán húshelyettesítő termékek

A vegán húshelyettesítő készítmények ismertsége lényegében általánosnak mondható a magyarok körében, hiszen 10-ből 9-en már tudnak ezekről, sőt, minden harmadik ember kóstolt ilyen jellegű terméket, 5 százalék pedig rendszeresen fogyasztja ezeket. Azok között, akik kipróbálták a növényi alapú készítményeket, legtöbben vegán burger pogácsát (52%), vegán húshelyettesítő golyót (44%) és vegán virslit (36%) kóstoltak. Felvágottat vagy szalámit, kolbászt minden negyedik személy próbált már.

„Az eredmények egyértelműen azt mutatják, hogy talán még a vártnál is nagyobb a nyitottság a lakosság körében a vegán élelmiszerek iránt. Ez biztosan fakad a kíváncsiságból is, de abból is, amit mi, a Pápai Húsnál is érzékelünk, hogy egyre tudatosabbak a hazai vásárlók. Nemcsak a minőségre, hanem arra is egyre többet figyelnek, hogy a táplálkozásuk esetében is minél alacsonyabb legyen az ökológiai lábnyomuk. E mellett azt is tapasztaljuk, hogy a fogyasztói igények igen magasak ebben a kategóriában is, kifejezetten ízletes, tápláló termékeket keresnek, amellyel, ha úgy adódik, bárkit meg tudnak kínálni, ha vendég érkezik hozzájuk” – hangsúlyozta Szappanos Péter, a Pápai Hús Kft. ügyvezetője.

A húspótló termékek megítélése kifejezetten jónak mondható, a többség ugyanis kóstolt már olyan változatot, amit ízletesnek talált. Az pedig igen magas aránynak tekinthető, hogy a megkérdezettek több mint 20 százalékának eddig mindegyik újdonság ízlett, csaknem 40 százalék pedig a kóstolt készítmények döntő részét finomnak tartotta. Sokan olyannyira jóízűnek mondták a megkóstolt vegán húshelyettesítő termékeket, hogy el tudják képzelni az ezekre való áttérést: a felmérés szerint minden második „kóstoló” helyettesítené az állati húst vegán húshelyettesítő termékekkel.

Az újdonságra való igény a vegán húshelyettesítő terméket fogyasztóknál igen jellemző. Azok, akik rendszeresen fogyasztanak ilyen készítményt, illetve kóstoltak már ilyet, nagyobb valószínűséggel próbálnának ki új élelmiszert, és jobban figyelnek a minőségi alapanyagokra.

A kutatás szerint azok is igen nyitottak a vegán húshelyettesítő termékre, akik még egyáltalán nem próbálták ezeket, csak hallottak róluk. Ezeknek az embereknek csaknem fele (46%) ugyanis azt jelezte, hogy mindenképpen tenne egy próbát.

Környezettudatossági, egészségügyi és anyagi okok miatt döntenének az életmódváltás mellett

A kutatás szerint a fiatalok és a felsőfokú végzettségűek a leginkább nyitottak a húskészítmények elhagyására, illetve azok csökkentésére. Akik már ezt az életmódot követik, azokat elsősorban az állatok védelme, a környezettudatosság, vagyis fenntarthatósági megfontolások motiválják. Azok körében, akik a húsmentes életmódot tervezik, közel 60 százalék egészségügyi okokat jelölt meg, míg az anyagi megfontolást, vagyis a spórolást a válaszadók (43%) emelte ki.

A kutatás rámutat, hogy általánosságban egyre több embernél jelenik meg és válik fontosabbá a környezettudatosabb és egészségesebb életmód felé való elmozdulás. A megkérdezettek 40 százaléka figyel arra, hogy kevesebb szemetet termeljen az élelmiszerek fogyasztásával. A minőségi alapanyagokra közel 40 százalék figyel, minden harmadik személy meg is nézi vásárláskor az összetevőket, emellett az egészséges termékekre vonatkozó árprémiumot minden negyedik személy hajlandó megfizetni.


Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.