A jövőben a szakácsok, étteremtulajdonosok és gourmandok után az európai szállodások, szórakoztató parkok vezetői és művészeti galériák kurátorai is csillagokért szállnak majd harcba egymással - reméli az Európai Bizottság.
A testület legújabb javaslatában egy “Minőségi Turizmus” márka létrehozását vázolta fel a legjobb turisztikai vállalkozások, nyaralási célpontok és programok értékelésére és összevetésére. Brüsszelben azt várják, hogy az elképzelés megvalósítása nyomán a csillagos besorolás alapján választanak majd célpontot az utazók. “Reméljük, hogy a Michelin-csillagokhoz hasonló besorolási rendszert és az azzal járó megbecsülést sikerül alkotnunk mindenféle turisztikai célpontokra” - mondta az EUObservernek Fabio Pirotta, bizottsági szóvivő.
Az elképzelés azonban még gyerekcipőben jár, hiszen sem végleges neve, sem logója nincs még. A javaslatok részletes kidolgozását a következő hónapokra ígérik, a terveket aztán az Európai Parlamentnek és tagállamoknak is jóvá kell hagynia. A bizottság célja, hogy az új besorolási rendszer sikeresebb legyen, mint a 2006-ban létrehozott Eden (Kiváló európai utazási célpontok besorolási rendszere), amelyet szinte senki nem ismer és így nem is befolyásolja a turisták választásait.
Az új besorolási rendszerhez a háttérmunkát és a márkafejlesztést a 2007-ben életre hívott “Európai régiók hálózata a fenntartható és versenyképes turizmusért” nevű szervezet végzi. A tömörülés emellett Európát mint turisztikai márkát is szeretné népszerűsíteni. A bizottság azt reméli, hogy a közös reklámmal nem egymás ellen hirdetik majd magukat az országok, hanem arra törekszenek, hogy a Németországba érkező utazó ellátogasson például Hollandiába is. Az iskolai szünetek jobb elosztásával a tagállamokban a bizottság azt is elő szeretné segíteni, hogy hosszabbak legyenek a téli és a nyári főszezonok és ne egyszerre árasszák el a népszerű térségeket a látogatók.
A turisztikai érdekképviseletek általában üdvözölték a javaslatot, de nem fűznek különösebb reményeket hozzá. “Olyasmivel foglalkoznak ami nem okoz valódi problémát a szektorban, ahelyett, hogy olyan, a turizmust súlyosan érintő problémákat oldanának meg nagyobb hatékonysággal, mint a hamufelhők körüli káosz, a vízumkorlátozások vagy a reptereken az utasokra váró biztonsági tortúra” - tette hozzá egy turisztikai szakember. (forrás: HVG)