Főző Róbert, a Zalaszentgróton először rendezett csigafesztivál apropóján beszélt arról, hogy 1991 óta működik a száz százalékig francia tulajdonú cég az észak-zalai városban. Évente mintegy ezer tonna, nagyrészt Magyarországon gyűjtött éticsigát, továbbá több száz tonna, Chiléből félkész termékként behozott óceáni feketekagylót dolgoznak fel.
Az évente több mint ezer tonna készárut szinte kizárólag Franciaországba szállítják, ahol - az utóbbi tíz év folyamatos emelkedésének köszönhetően - az éticsigapiacnak már mintegy 10-12 százalékát uralják. Exkluzív termékeik vásárlói a nívósabb vendéglátóhelyek, luxuséttermek, de a Metro francia áruházaiban is megtalálhatóak a Magyarországról érkező csiga- és kagylókészítmények.
Az IMOFI 140 dolgozót alkalmaz, de a tavasszal kezdődő szezon alatt több mint 300-ra emelkedik a foglalkoztatottak száma. A cég Zalaszentgrót legnagyobb munkaadója, évi 2 milliárd forintos árbevételével pedig a város második legjelentősebb gazdasági vállalkozása.
Főző Róbert kifejtette: a szinte kizárólag a Dunántúlon élő éticsigafajta gyűjtési ideje április 15-től június 15-ig tart, a gyűjtők a természetben kizárólag a 25 milliméternél nagyobb átmérőjű csigákat szedhetik össze, amelyek a felvásárlókon keresztül érkeznek Zalába. Az éticsigát az üzemben párolják, fűszerezik és visszatöltik megtisztított házába.
A felvásárlási és feldolgozási időszak április közepétől augusztus közepéig tart, majd augusztusban indulnak el és december közepéig viszik kamionokkal a készárut Franciaországba.
A műszaki vezető hozzátette: évente több ezer embernek ad némi bevételt Magyarországon a csigagyűjtés, az aktuális mennyiséget azonban nagyban befolyásolja az időjárás. Száraz, esőmentes időben nehezebben gyűjthető csiga, ezért az ára a mennyiségtől is függ. A felvásárlók általában kilogrammonként 60 és 120 forint között fizetnek, idén 80 forintról indult az ár, de a száraz időszak miatt ez 90-re emelkedett.
A zalaszentgróti IMOFI a szombaton megrendezett első magyarországi csigafesztivállal a hazai piacra lépést szándékozott elősegíteni. Eddig csak rendkívül kis mennyiségű kész csigatermék került a magyar fogyasztókhoz, de a Metro láncolata révén mostantól a hazai piacon is forgalmazzák kagyló- és csigakészítményeiket.
Forrás: MTI