2007 különleges év volt az Austrian életében. A külső körülmények nyomására, elsősorban a magas olajár miatt a vállalat kénytelen volt életbe léptetni egy négy elemből álló új stratégiát. Ennek a lépéssorozatnak része volt az útvonalhálózat optimalizálása. Az átalakítás során abból indultunk ki, hogy jelenleg három olyan régió van, amelynek gazdasági növekedése meghaladja a világátlagot, Ázsia, a Közel- és a Közép- Kelet, valamint Közép- és Kelet-Európa. t
trend • Milyen konkrét lépéseket tettek?Az első és legfontosabb, hogy a tevékenységünk fókuszába a hagyományosan erős közép- kelet-európai operáció került. Mivel Bécs a legkeletibb nyugat-európai város, ideális gyűjtő-elosztó pont az Európa keleti feléből érkező vagy oda induló utasok számára. Ez olyan piaci rés, amelyet igyekszünk maximálisan kihasználni. Olyannyira, hogy jelenleg a régió legtöbb desztinációjába, összesen negyvenhét városba kínálunk járatot. Ez a szám folyamatosan növekszik, 2007-ben három új útvonalat nyitottunk: Asztanába, Tallinba és Burgaszba. Magyarországon is igyekeztünk magunkat kelet-európai specialistaként pozicionálni, és ez sikerült is, szépen növekszik a régióba irányuló forgalom, különösen az üzleti szegmensben.
ttrend • Korábban idehaza sokan egzotikus üdülőjáratairól ismerték az Austriant…Igen, Magyarországon is long-haul specialistaként pozicionáltuk magunkat. Amikor azonban a szakértők megvizsgálták a hosszú távú járathálózatot, kiderült, hogy szükséges annak konszolidálása. A flottánkban erre a célra használt Boeing 777-es repülőgépek ugyanis a leghatékonyabban nem Ausztráliába, hanem annál közelebbi úti célokba tudnak repülni. Ezért miközben a Sydney-, Melbourne-, Kuala Lumpur- és Szingapúr-járatokat megszüntettük, Bangkokba, Tokióba és Washingtonba növeltük járataink gyakoriságát. Egy új úti célt, Chicagót is felvettük a célállomások közé 2007 májusában.
ttrend • Milyen fontos változások történtek még?A fejlődés harmadik irányaként a Közel-Keletet jelöltük meg. Tudni kell, hogy Ausztria már a nyolcvanas évek óta komoly kapcsolatokat ápol ezzel a régióval, nem véletlen, hogy a Kőolajexportáló Országok Szövetségének (OPEC) központja is Bécsben található. Erre a kapcsolatrendszerre alapozva bővítjük folyamatosan a régióba irányuló járataink számát. Például mi voltunk az elsők, akik járatot nyitottak az észak-iraki Erbilbe 2007-ben. Magyarországról is sokan utaznak velünk Dubaiba, Damaszkuszba, Ammanba és Teheránba. Az átalakítás negyedik alapeleme a szolgáltatás színvonalának emelése volt. Ennek keretében átalakítottuk a hosszú távú járatok üzleti osztályát, kicseréltük az üléseket, megújult a fedélzeti szórakoztatás, bevezettük a „Chef on Board” rendszert, és tízféle, frissen őrölt kávékülönlegességet kínálunk üzleti utasainknak. Megújult a fedélzeti ellátás a turistaosztályon is. A cateringgel a Do & Co céget bíztuk meg, amely olyan eliteseményeken gondoskodik a résztvevők ellátásáról, mint a Forma– 1. Ezzel a változtatással is az volt a célunk, hogy megkülönböztessük magunkat a piacon. Nem tekintjük magunkat globális játékosnak, hanem réspiacokon akarunk kiemelkedők lenni. Sok díjat nyertünk a fedélzeti szolgáltatásainkért, a Business Traveler magazin olvasói tavaly az „Étel és ital” kategóriában a legjobbnak nyilvánítottak minket, az európai légitársaságok versenyében pedig második helyezést értünk el. Az Airlinetest 2008 felmérése alapján az Austrian a „Legjobb Rövid- és Középtávú Európai Légitársaság” címet nyerte el.
ttrend • Hogyan igyekeznek megfelelni az új technológia kihívásainak?Mivel Magyarországon is folyamatosan nő az elektronikus kereskedelem részaránya, átterveztük weboldalunkat, a célunk az volt, hogy könnyen kezelhető és jól áttekinthető legyen mindenki számára. Új szolgáltatásokat vezettünk be, úti céljainkról rövid útikönyveket lehet ingyenesen letölteni hasznos címekkel, telefonszámokkal, más utazók tippjeivel. Folyamatos online játékokkal is próbáljuk utasaink érdeklődését fokozni weboldalunk iránt.
ttrend • Mit várhatunk 2008-ban?Három új desztinációnk lesz Kelet- Európában: Nyizsnyij Novgorod és Szocsi Oroszországban, továbbá Nagybánya (Baia Mare) Romániában. Sok fantáziát látunk az egykor az egész szocialista táborban népszerű, a Fekete-tenger partján fekvő üdülővárosban, mivel 2014-ben Szocsiban rendezik meg a téli olimpiát, és már most nagyszabású építkezések kezdődtek. Az üzleti forgalom mellett reméljük, hogy néhány utazási iroda is fantáziát lát a „retroüdülések” beindításában. Ezzel a hárommal együtt így már ötven desztinációba repülünk Középés Kelet-Európában, és véletlen egybeesés, hogy az Austrian idén ünnepli fennállásának ötvenedik évfordulóját. A Közel-Keleten is lesznek újdonságok: a szaúd-arábiai Dzsiddába és Rijádba indítunk járatokat, míg Dubaiba napi kettőre növeljük a járatgyakoriságot. Bevezetjük továbbá a Premium Jet-koncepciót, amelynek keretében első körben a régióba közlekedő négy Airbus A320-ast újítjuk fel. Mivel ezeken az útvonalakon az utasok emelt szintű szolgáltatásokat igényelnek, augusztustól az üzleti osztályon az interkontinentális járatokon is alkalmazott, ággyá alakítható üléseket kínáljuk, és emelt szintű cateringet nyújtunk a turistaosztályon is.
ttrend • Mit terveznek jövőre?Kiemelt partnerünk, a Bécsi Nemzetközi Repülőtér jövő év tavaszán átadja a Skylink Terminált, ahol egy forradalmian új, úgynevezett vertikális transzferkoncepció jegyében az utasoknak átszálláskor nem kell hosszú perceket gyalogolniuk, hanem néhány perc alatt lifttel juthatnak el egyik járattól a másikig. Ezzel a koncepcióval továbbra is könnyen tartható lesz a huszonöt perces átszállási idő, amellyel Bécs a leggyorsabb európai átszálló repülőtér. Minőségi szolgáltatásaink és az új Skylink Terminál együttesen új világot nyitnak meg az utazók előtt.