A problémát egy animációs filmben szereplő szóvicc okozta. A Pizza Hut új termékét, garnélarákos golyóit reklámozta benne, ám a töltelék nevének kiejtése és a "vak" szó a kínai nyelvben azonos, csupán az írása más.
A klipben az egyik szereplő azt kérdezi: te tudod, hogy miért gurulnak össze-vissza ezek a golyók? Mire a másik: hát mert vakok. Az online hirdetés felbőszítette a nem látó embereket, akikből több mint 8 millió van a kelet-ázsiai országban. Az érzékeny fehérbotosok a népszerű éttermek elé vonultak, és hangos demonstrációkkal fejezték ki nemtetszésüket.
A fővárosban, a dél-kínai Kantonban, az északi Sicsiacsuangban és Csengcsouban, valamint a kelet-kínai Csingtaóban voltak kisebb-nagyobb demonstrációk, amelyek résztvevői a gyorséttermek bojkottjára szólítottak fel.
A Pizza Hut vezetése nyilvános közleményeiben és mikroblogján nem győz bocsánatot kérni minden fogyatékossággal élőtől és a közvéleménytől, s mindenki megértését kérve. Egyúttal természetesen intézkedtek az április óta a főbb kínai videoportálokon fent lévő hirdetések levételéről.
Az interneten ugyanakkor volt, aki úgy vélte, hogy a Pizza Hut nem járt el körültekintően, mivel gondoskodnia kellett volna arról, hogy bocsánatkérése e réteghez valóban eljusson, hiszen az érintettek nem tudják elolvasni a világhálón közzétett üzeneteiket.
A Yum Brands, a Pizza Hut és a KFC tulajdonosa Kínában összesen körülbelül 5 és félezer éttermet működtet, tavaly 800-at épített, míg 2013-ban 700 újnak a nyitását tervezte.
A cégnek - ígéretes piacán - komoly gondot okozott, amikor januárban kiderült, hogy a KFC üzleteiben antibiotikumok felhasználásával táplált csirkéket értékesítettek. A madárinfluenza új vírusa ugyancsak jelentősen visszavetette üzleteinek forgalmát.
Forrás: MTI