Az orosz éttermeken már a komoly költségcsökkentés, a bérleti díjak újratárgyalása, s az elbocsátások sem segítenek. Az éttermek 60 százaléka kényszerült kiadásainak visszafogására, s 15 százalékuk küldött el alkalmazottat. Sok egység forgalmának 30 százalékát vesztette el a válság miatt. A vállalati rendezvényszervezéssel foglalkozó cégek ennél drasztikusabb 70 százalékos visszaesésről számolnak be.
Ugyanez nem mondható el az orosz gyorséttermi forgalomról: az év eleje óta 20-30 százalékos bővülést könyvelhettek el ezek a vállalatok. A McDonalds’s negyedévi adózott eredménye 4 százalékkal emelkedett, s a világ legnagyob gyorskiszolgálású lánca újabb egységek nyitását tervezi Oroszországban.
A Hospodárské Noviny című lap szerint Prágában mintegy 40 étterem bejáratára került eladó tábla, ezek között több olyan is volt, amely a turizmusra és az első osztályú igények kielégítésére alapozott. A cseh vendéglátóiparban átlagosan 7-10 százalékkal esett a forgalom, a felső kategóriás éttermek esetében ennél jóval nagyobb mértékben, 40-50 százalékkal csökkent a vendégszám.
A helyzet Magyarországon sem jobb: a hazai éttermek átlagosan 30-40 százalékos forgalomcsökkenésről számolnak be. A felsőkategóriás éttermeket az átlagnál jobban érintette a válság. A tulajdonosok szerint még azok sem szívesen mennek ilyenkor luxusétterembe, akik amúgy megengedhetnék maguknak. (VG Online)