Ajánlást adott ki az MSZÉSZ a koronavírus miatt

Az MSZÉSZ külön felhívja a figyelmet a kínai, ázsiai vendégek változatlanul diszkriminációmentes, figyelmes fogadására, ami Magyarország imázsának szempontjából, a turizmus töretlen fejlődése elősegítése érdekében kulcsfontosságú. 

A nemzetközi, illetve a hazai sajtó közel két hete foglalkozik a kínai Vuhan városából indult koronavírus okozta járvánnyal, amely a február 5.-i hírek szerint már 24.000 embert – döntően Kínában – megfertőzött, s amelynek eddig közel 500 áldozata van.

A járvány az egész világ gazdaságát, de különösen turizmusát súlyosan érinti, érintheti, amennyiben elhúzódik.

Szállodáinkba az egész világról naponta sok vendég, köztük kínaiak is érkeznek, ezért nagy figyelmet kell fordítani a koronavírus megbetegedéssel összefüggésbe hozható lemondások jogszerű, korrekt kezelésére, az esetleges fertőzések megelőzésére.

Az MSZÉSZ külön felhívja a figyelmet a kínai, ázsiai vendégek változatlanul diszkriminációmentes, figyelmes fogadására, ami Magyarország imázsának szempontjából, a turizmus töretlen fejlődése elősegítése érdekében kulcsfontosságú. 

Alább idézzük az MSZÉSZ ajánlását szó szerint.

  1. 1.     Kínai vendégek szobafoglalásainak lemondása

Sajtóinformációk szerint 2020. január 27-én a turistacsoportok Kínából történő kiutazását leállították, de egyéni vendégek továbbra is utazhatnak külföldre.

1.1.  Csoportos utazások

Kínai csoportok lemondása esetében a szállodák nem léphetnek fel az elmaradt szobaár bevétel, illetve lemondási díj fizetésének igényével.

  • A Ptk. 6:180. § (1) bekezdése szerint a vendég nem kötelezhető kártérítés megfizetésére amennyiben előre nem látható, rendkívüli körülmények következtében utazási lehetőségei ellehetetlenültek. A kiutazási korlátozás a teljesítés lehetetlenülésének minősül.
  • Amennyiben a szálloda szerződése ettől eltérő rendelkezést tartalmaz, az abban foglaltak irányadók.
  • Amennyiben a szálloda nem rendelkezik semmiféle szerződéssel rendkívüli eseményekre, a szálloda nem léphet fel kártérítési igénnyel (Ptk. 6:180. § (1) bekezdés).
  • Mivel a fenti kiutazási korlátozás miatt semmiféle utazási lehetőség nem áll rendelkezésre és nagyon valószínűtlen, hogy az utazás egy későbbi időpontban – a szobafoglalás időtartartama alatt – lehetségessé válna, ez a teljesítés tartós ellehetetlenítését jelenti.

1.2.  Egyéni vendégek

Amennyiben az egyéni vendég utazása nem ütközik akadályba, az általa lemondott szobafoglalás esetében a szerződés szerinti lemondási díj fizetésére kötelezett (Ptk. 6:180. § (2) bekezdés). Ez abban az esetben is így van, ha a vendég betegség miatt mondja le foglalását.

A Kínában bevezetett utazási korlátozás nem vonatkozik egyéni vendégekre amennyiben a vendég utazásra alkalmas. Ugyanakkor kínai tájékoztatás szerint Wuhanból és további legalább 10 városból a kiutazást teljesen leállították. Az utazásra való alkalmasság bizonyíthatósága, a sztornó díjak behajthatósága a gyakorlat szerint problematikus.

  1. 2.     A szobafoglalási szerződés felmondása a szálloda részéről

2.1.  A vendégek nem tudnak a célállomásra utazni

  • A Polgári Törvénykönyv XIII. címben szabályozott felmondás szabályai alapján a szerződés felmondása szerződésszegésnek minősül. Kivéve, ha a felmondást jogszabály vagy a szerződés megengedi. Amennyiben a szálloda szerződése nem tartalmaz felmondási szabályokat, akkor a szálloda a teljesítés lehetetlenné válására hivatkozva a Ptk. 6:180. § alapján felmondhatja.
  • Amennyiben a szálloda a Ptk. 6:180. §-ra hivatkozva mondja fel a szerződést, akkor a kapott előleg/foglaló visszajár (a foglaló duplán).
  • Ha a szerződés tartalmaz előleget vagy foglalót és azt a kínai fél kifizette, úgy a felmondással célszerű megvárni a kínai fél döntését vagy magatartását (például lehet, hogy mégis megérkezik, késve érkezik stb.). Ha a kínai fél nem mondja fel a szerződést és nem is érkezik meg, úgy a kapott előleg/foglaló megtartható. 

2.2.  Megbetegedés

A szálloda a Ptk. kármegelőzési és kárenyhítési rendelkezései alapján jogosult azonnali hatállyal felmondani a szerződést, ha valamilyen fontos körülmény merül fel. Ilyen lehet, ha a szerződéses partner fertőző betegségben vagy olyan betegségben szenved, amely a szobafoglalás tartamát túllépi vagy ha ápolásra szorul. Ilyen esetben a szálloda nem köteles a vendéget elszállásolni. A szálloda ilyenkor a fertőző betegségek jelentésének rendjéről szóló 1/2014. (I. 16.) EMMI rendelet és a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről szóló 18/1998. (VI. 3.) NM rendelet előírásainak megfelelően köteles eljárni.

  1. 3.     Mit kell tudni a koronavírusról
  • Koronavírus

A 2019 végén Kínában, Wuhanban kialakult tüdőgyulladás járvány hátterében a jelenlegi ismeretek szerint a 2019-n CoV néven ismert wuhani koronavírus áll, amely genetikailag legközelebb a SARS koronavírushoz áll.

  • A fertőzés forrása

Jelenleg ismeretlen, bár valószínűsíthető, hogy a wuhani tengeri és élő állat piac játszott szerepet a járvány kitörésében. Az eddigi vizsgálatok a koronavírus emberről-emberre való terjedését igazolták.

  • A terjedés módja

A koronavírusok jellemzően cseppfertőzéssel és fertőzött, váladékkal történő direkt vagy indirekt kontaktussal terjednek.

  • Lappangási idő

A jelenlegi ismeretek, adatok szerint 2-12, átlag 7 nap.

  • Fontosabb tünetek

A megbetegedés lázzal, köhögéssel, légzési nehézségekkel, tüdőgyulladásra jellemző radiológiai eltérésekkel jár. A fertőzőképesség időtartama nem ismert.

  • Tanácsok, teendők
  • A szálloda vezetőit, munkatársait tájékoztatni kell a koronavírussal kapcsolatos tudnivalókról, a gyakori kézmosás fontosságáról, koronavírus megbetegedés gyanúja esetén a tennivalókról.
  • Napközbeni gyakori kézmosás fertőtlenítővel, alkalmanként legalább 20 másodpercig javasolt.
  • Kerülni kell a szemek, a száj, az orr kézzel történő érintését.
  • Köhögéskor, tüsszentéskor papírzsebkendőt kell használni, majd azt a szemétbe dobni.
  • Ajánlatos a szálloda éttermének bejáratánál fertőtlenítő folyadékot, sprayt a vendégek részére biztosítani.
  • Ugyanezt az öltözőkben, illetve a housekeeping munkatársai részére is biztosítani szükséges.
  • Fel kell hívni a figyelmet a kézfertőtlenítők használatára, s betartását ellenőrizni kell.
  • A szokásosnál gyakrabban javasolt bizonyos takarítási folyamatokat (liftek, ajtókilincsek, mosdók, hajszárítók, WC-k) elvégezni, fertőtlenítő használatával együtt.
  • Kiemelt figyelmet kell fordítani az éttermi porcelánok, evőeszközök, poharak mosogatására, a büfé asztalokra, az orvosi és wellness területekre, a személyzet személyi higiénéjére.
  • Még enyhén beteg munkatárs sem dolgozhat.
  • Ha bármilyen gyanús esetet észlelnek a vendégek vagy a munkavállalók között azonnal értesítsék a szálloda igazgatóját.
  • Koronavírus megbetegedés gyanúja esetén a vendéget, dolgozót el kell különíteni, orvost kell hívni, utána kell nézni kikkel érintkezett, értesíteni kell a közegészségügyi hatóságot.
  • Az Egészségügyi Minisztérium információi

1/2014. (I. 16.) EMMI rendelet a fertőző betegségek jelentésének rendjéről

18/1998. (VI. 3.) NM rendelet a fertőző betegségek és a járványok megelőzése érdekében szükséges járványügyi intézkedésekről

 

Forrás: Turizmus Online


Versenyfutás az elégedett vendégekért: lépéselőnybe kerülhetnek az AI-felhasználók

Versenyfutás az elégedett vendégekért: lépéselőnybe kerülhetnek az AI-felhasználók 

Ebben a cikkben megvizsgáljuk, milyen kihívásokkal szembesül a vendéglátás, és hogyan segíthet az AI ezek leküzdésében.
Friss arculat és izgalmas menük az egyik belvárosi szállodai bárban

Friss arculat és izgalmas menük az egyik belvárosi szállodai bárban 

Az élet körforgása a bárpult mögött.
MSZÉSZ-kutatás: milyen rendszerekkel dolgoznak a szállodák?

MSZÉSZ-kutatás: milyen rendszerekkel dolgoznak a szállodák? 

Közelednek az ünnepek, sokan terveznek erre az időszakra kisebb-nagyobb utazásokat. de érdemes körültekintőnek lenni az előkészületeknél...
Díjazták a WING szállodáját a nívós ingatlanfejlesztési versenyen

Díjazták a WING szállodáját a nívós ingatlanfejlesztési versenyen 

Különdíjat nyert a dual-branded ibis&TRIBE Budapest Stadium hotel.
Budapestre is berobogott a Pullman francia életérzést rejtő hálókocsija

Budapestre is berobogott a Pullman francia életérzést rejtő hálókocsija 

November 21-én egy varázslatos érzékszervi utazással zajlott a Pullman Happenings rendezvénysorozat első magyarországi eseménye, amelynek művészi koncepcióját Demeter Richárd álmodta meg.
Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely

Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely 

Szálloda, gasztronómia és wellness terén Európa legjobbjai közé választották a Minaro Hotel Tokaj MGallery-t.
Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén

Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén 

Az Accor prémium nemzetközi szállodamárkája, a Pullman Hotels & Resorts november 1-jétől Szabó Áront nevezte ki a Pullman Budapest szálloda új igazgatójának.
Új tulajdonosnál a hányatott sorsú budai Design Hotel

Új tulajdonosnál a hányatott sorsú budai Design Hotel 

Az egykori négycsillagos hotelben már a felújítási munkálatok is elkezdődtek.
Tarolt a Prónay-kastély egy exkluzív díjkiosztón

Tarolt a Prónay-kastély egy exkluzív díjkiosztón 

November 16-án tartották a Heritage Hotels of Europe Awards gáláját, amelynek során Európa történelmi szállodáinak legjobbjait ünneplik.
Hotel Divinus*****Superior: Kimagasló eredmények az Everguest megoldásaival

Hotel Divinus*****Superior: Kimagasló eredmények az Everguest megoldásaival 

A Hotel Divinus*****Superior az Everguest egyik legösszetettebb projektje.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.