A szálloda igazgatója postafordultával részletes tájékoztatást küldött, amiből a következők derültek ki:
A Velence Resort & Spa****superior szállodát és fürdőt üzemeltető társaság 2005. május 1-től kezdődően fizet bérleti díjat az Önkormányzat, mint telekingatlan tulajdonos részre. A bérleti díj számlázásának alapja az Önkormányzat és társaság között fennálló, „a szerződés megkötésekor is magas árakat meghatározó bérleti szerződés, amelyben az éves díj mértéke nettó 35 millió Ft + Áfa értéknek megfelelő, az aláíráskori MNB devizaközép árfolyam alapján meghatározott EUR összegben került meghatározásra (139.608,- EUR). A bérleti díj évente a HIPCs index Európai Unió tekintetében meghatározott mértékével indexálódik.”
A bérlő társaság 2011-ben, a kezdeti 35 millió Ft + Áfa összeg helyett 44,5 millió Ft + Áfa
összeget fizetett meg bérleti díj címén az Önkormányzatnak.
A társaság vezetése szerint „ez a bérleti díj jelenleg lényegesen magasabb a mai piaci
értékeknél, hiszen az elmúlt években az ingatlan bérleti díjak jelentősen mérséklődtek”. Éppen ezért, a jelentősen megváltozott gazdasági körülményekre való tekintettel a társaság vezetése az Önkormányzatnál kérelmezte a bérleti díj felülvizsgálatát és mérséklését, de a Testület részéről elutasító választ kaptak. Mivel cég vezetése szerint „a jelen gazdasági körülmények között a bérleti díj indokolatlan és túlzó”, ezért bírósághoz fordultak a piacilag reális bérleti díj megállapítása érdekében.
A termálvíz szolgáltatását a többségi Önkormányzati tulajdonban álló Velence Plus Kft. végzi. A társaság a termálvíz hasznosításáért három jogcímen jogosult díjat szedni: alapdíj, fogyasztás arányos vízdíj és hőhasznosítási díj.
A víz alapdíját éves szinten 15.960,- EUR + Áfa mértékben határozták meg.
Ezen felül a Velence Resort & Spa****superior szálloda és fürdő az elfogyasztott termálvíz
mennyiségének arányában 2043. december 31-ig 0,42 EUR/m3 + Áfa díjat köteles fizetni. Ezután az időpont után a díj mértéke 1 EUR/m3-re emelkedik. Bársony igazgató úr véleménye szerint: „sokszor jogosnak vélik kritikusaink azt a felvetést, hogy bizonyosan valami ügyeskedés áll annak a hátterében, hogy 2043-ig a piaci ár alatt szerzi be a termálvizet Társaságunk. A kedvezmény indoka azonban pontosan megfogható és jól alátámasztható. A víz hasznosításához a termelő kút és a Társaságunk által üzemeltetett használati pont között a szerződés megkötésekor nem állt rendelkezésre a termálvíz szállítására alkalmas vezeték, amelynek megépítése Önkormányzati feladat volt. Mivel a szükséges forrás az Önkormányzatnál nem állt rendelkezésre, ezért Társaságunk 221.496.000,- Ft összeget utalt át az Önkormányzat részére vezetékfejlesztési hozzájárulás címén, a kiépítés ebből az összegből valósult meg. A kedvezményes díj mértéke úgy került meghatározásra, hogy a kedvezmény időtartama alatt ez a kezdeti beruházási érték kerüljön kompenzálásra Társaságunk részére, hiszen a vízhálózat ezen része, mint közmű, az Önkormányzat törzsvagyonát gyarapítja.”
Az igazgatói válaszlevélből az is kiderül, hogy az Önkormányzati többségi tulajdonú Velence
Plus Kft. hőhasznosítási díjat jogosult szedni, azonban ezt csak a 160m3/nap átlagos felhasználás feletti mennyiségre. A díjszámítás úgy történik, hogy a 160m3/nap átlagos fogyasztás feletti mennyiség 42 °C-hoz viszonyított többlethőjének KJ-ban meghatározott hőmennyisége után, az adott hőmennyiség előállításához szükséges gázfelhasználás mindenkori legkedvezőbb magyarországi árának 80%-át határozza meg a szolgáltató és számlázza ki a szállodát üzemeltető társaság részére.
A szálloda igazgatójának válaszlevelében az olvasható, hogy „a közvélemény megnyugtatása, valamint a Társaságunk kedvezőtlen megítélését eredményező szóbeszéd okán és mivel a Velence Resort & Spa továbbra is fontos értéknek tartja az együttműködést és a helyi érdekek figyelembe vételét a Polgármester Asszonynál kezdeményeztük az eredeti alapszerződésben meghatározott vízdíj helyreállítását, azzal az előfeltétellel, hogy az Önkormányzat és Társaságunk egymással korrekt módon elszámol. Tisztában vagyunk a gyökeresen megváltozott piaci körülményekkel, így felajánlottuk azt is, hogy amennyiben az Önkormányzat az 1 euró/m3 + ÁFA árat is kedvezményesnek tekinti, úgy piacvizsgálatot követően készek vagyunk ennek módosítására is. Az Önkormányzat mereven elutasította ez irányú javaslatunkat.
A részletes válaszlevélből az is kiderült, hogy a Velence Resort & Spa****superior szálloda és fürdő projektjének elindítása óta különböző jogcímeken az alábbi összegeket fizette ki az Önkormányzat felé a szállodát építő és működtető társaság:
A szálloda vezetésének véleménye szerint „a befizetés mértéke ellenére az Önkormányzat nem, hogy munkánkat nem segítette közvetlenül, de szűkebb környezetünk karbantartása, parkosítása, turistabaráttá tétele sem történt meg, ezzel komoly fejlődési lehetőségtől fosztva meg szállodánkat és fürdőnket, ezen keresztül pedig saját maga bevételeit.”
A szálloda vezetője a levelében megfogalmazta azt a reményét is, hogy a körzet országgyűlési képviselője a válaszlevélben megfogalmazott tájékoztató alapján tisztának és transzparensnek látja az Önkormányzat és társaság közötti szerződéses viszonyrendszert. Ez valóban így van, hiszen a szálloda vezetése részletesen tájékoztatott, s rajtam keresztül a velencei és a Velencei-tó környéki polgárokat is.
Belátható, hogy a cég vezetése arra törekszik, hogy az Önkormányzattal rendezze a kapcsolatát, hogy „a jövőre vonatkozóan mindenki számára átlátható és ellenőrizhető struktúra alakuljon ki”.
A szálloda tulajdonosainak feltett kérdéseket az országgyűlési képviselő Oláhné Surányi Ágnes polgármester asszonynak is továbbítottam, akitől viszont részletes tájékoztatást nem kapott. A polgármester asszony a következőket írta a neki címzett hivatalos levelében:
„Köszönöm megtisztelő érdeklődését a Velence Resort & Spa superior szálloda termálvízellátásával, valamint a telekegyüttes bérlésével kapcsolatosan.
Mint levelében írta, Ön a választópolgárok kérdéseit tolmácsolja felém, és arra szeretne
megnyugtató választ kapni. A levelében feltett kérdések számunkra nehezen értelmezhetőek, hiszen a Velence Resort & Spa superior szálloda termálvíz-ellátásával kapcsolatosan – ellentétben az Ön levelében foglaltakkal – Velence Város Önkormányzata nem az egyik szerződő fél, tehát az Önkormányzat nem áll közvetlen szerződéses jogviszonyban a Velence Resort & Spa superior szállodával.
A rendelkezésemre álló információk alapján úgy vélem, hogy a szerződés egységét figyelembe véve a termálvíz árára vonatkozó felvetés nem megalapozott. Továbbá a Velence Resort & Spa superior szálloda nem bérli »piacilag indokolhatatlan kedvezménnyel« azt a telekegyüttest, melyen a szállodát felépítették.
Sajnos mindketten tudjuk, hogy az ún. »választópolgári feltételezések« sok esetben tévesek. Tisztelettel kérem a Képviselő Urat, hogy a jelen levelemben írt tényekről tájékoztatni szíveskedjék az Önt megkereső választópolgárokat.”
Az ügy vélhetően nem zárult le. (a szerk.)
(Forrás: http://www.lsimonlaszlo.hu)