Apartmanházként üzemel a Saphir Aqua

Öt hónap alatt alig haladt valamit előre a soproni Saphir Aqua Aparthotel 2000 károsultjának ügye. Időközben a hotel apartmanházként újranyitott. 

Kizárólag a Saphir Aqua Aparthotel ügyében eljáró állami hatóságoknak, így a megyei rendőr-főkapitányságnak, illetve a megyei fogyasztóvédelmi hatóságnak van arra lehetősége, hogy érdemben segítsen annak a közel kétezer károsultnak, akik idei nyaralását tönkretette a tulajdonos és az üzemeltető vitája.

A magánjogi szereplők közül ugyanis mindenki vesztesnek érzi magát, hosszas pereskedés várható, és meglepetés lenne, ha az ügyben érintett cégek közül bárki, önszántából, elkezdené kárpótolni az embereket.

A Turizmus Online a nyáron kitört botrány kezdete óta beszámol a fejleményekről. Legutoljára arról írtunk, hogy az üzemeltető úgy eltűnt a megyei fogyasztóvédelmi hatóság elől, mint szürke szamár a ködben. Az üzemeltető cég tulajdonosát és ügyvezetőjét szerkesztőségünk azonban kevesebb, mint egy perc alatt megtalálta a cégjegyzék alapján, ám előbb a közérthetőség kedvéért: a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége tisztességtelen kereskedelmi magatartás tanúsítása miatt eljárást folytat a soproni Saphir Aqua üzemeltetője, a Cardos Hotel Kft. ellen. Rengeteg bejelentés érkezett olyanok részéről, akik befizettek egy üdülésre, aztán a hotelben zárt ajtók fogadták őket.

Felfüggesztett eljárás

Tehát a fogyasztóvédelem eljárást folytat. Pontosabban folytatott. Mert a cég székhelyéről „ismeretlen helyre költözött” jelzéssel érkezett vissza minden megkeresés. Mivel a fogyasztóvédelmi hatósága nem találta a Hotel Cardos-t, ellene törvényességi felügyeleti eljárást kezdeményezett a megyei cégbíróságon, és a felügyeleti eljárás befejezéséig a saját eljárását felfüggesztette. Megkeresésünkre a hivatal igazgatója, Major Ernő azt mondta, meg kell értenünk, hogy a jogszabályok adta keretek közt járhatnak el -, egyébként ők is sokszor kérik a nem megfelelő jogi környezet megváltoztatását. Nem tehettek mást ebben az ügyben sem, nincs nyomozati jogkörük.

(Az igazgató álláspontját megértjük, csak az furcsa, ha folyamatosan nem érik el egy ilyen ügyben a fogyasztóvédelmi eljárás alá vont alanyt, akkor miért nem nézik meg a cégjegyzékben a tulajdonos és az ügyvezető adatait, és a bejelentett lakcímen keresik meg őket? Ráadásul, úgy tűnik, mégiscsak lehet valamit tenni. November 14-én beszélünk a Hotel Cardos ügyvezetőjével, Kunczi Lászlóval, aki elmondta, november 11-én kapott egy levelet a fogyasztóvédelmi hatóságtól, amelyet átadott ügyvédjének. November 10-én jelent meg az ezt megelőző cikkünk az ügyről, előtte többször beszéltünk a fogyasztóvédelemmel. Vagyis, a Turizmus Online annyit „piszkálta” a fogyasztóvédelmet, hogy végül is, több hónap után nem csupán a székhelyet nézték meg a cégjegyzékben? – a szerk.)

Az üzemeltető álláspontja

Kunczi László a következőket közölte velünk: június 30-án lemondott tisztségéről. Feltehetően azért szerepel még a cégjegyzékben, mert a tulajdonos egyelőre nem nevezett ki új ügyvezetőt. Súlyos milliókat bukott az ügyön, az épületben több tízmilliós költséggel harminc apartmant, valamint hat kétágyas szobát alakítottak ki. Kezdetben bíztak az üzleti sikerben, közel száz százalékos telítettséggel működtek. Ám utóbb kiderült, sajnálatos módon belementek nagyon magas bérleti díj megfizetésébe, és végül ez, és más elszámolási viták miatt a tulajdonos bezárta a szállodát. Feltehetően polgári perek lesznek. Tanúként hallgatta meg a rendőrség, az eljárás üzletszerűen elkövetett csalás gyanúja miatt indult.

Horváth László, a Cardos Hotel Kft. tulajdonosa megkeresésünkre elmondta, a cég vagyona jelenleg zárolva van. Úgy látja, az ügynek többféle megoldása is lehet, a legszerencsésebb az lenne, ha az épület ismét meg tudna nyílni szállodaként, mégpedig cégük kezelésében. Ám erre sok esélyt nem lát, a bérbeadó, a Soproni Ingatlanforgalmazó, Beruházó és Üzemeltető Kft. azonnali felmondási joggal rendelkezett, és egyoldalúan dönthetett a bezárásról. Horváth László elmondta: a rendőrség őt is tanúként hallgatta meg.

Hotelből apartmanház

Időközben a Turizmus Online szerkesztőségébe több telefonhívás is érkezett, ezek szerint a Saphir Aqua újra kinyitott és apartmanházként üzemel. Ezt követően érdeklődtünk Győrben, a megyei rendőrkapitányságon, ahol elmondták, egy kollégájuk éppen Sopronban dolgozik az ügyön, így azonnal utánanéznek a dolognak. A Soproni Ingatlanforgalmazó, Beruházó és Üzemeltető Kft. egyik vezetője, Vámosi Tibor „kiküldött rendőrségi tudósítónkon” keresztül azt üzente, hogy az épület nem szállodaként üzemel, hanem az apartmanokat adják ki – persze mi sem állítottunk mást.

(Második megjegyzés: a rendőrségnek köszönjük a tájékoztatást. De hogy lehet, hogy ilyen ügyben a rendőrség tőlünk tudja meg, hogy az épület újra üzemel? Hogy lehet, hogy a mi telefonunk nyomán indulnak ellenőrizni az ügy fejleményeit? Az is kérdés, miért került át a városi kapitányságon indult nyomozás a megyére, mikor készülnek el a könyvszakértői, illetve igazságszakértői vélemények, amelyek majd eldöntik, a megrendeléskor tudhatták-e az érintettek, van-e lehetőség a szolgáltatás teljesítésére, vagy úgy fogadták el a pénzeket, hogy már a szokásos gondosság tanúsítása mellett láthatták, nincs esély a teljesítésre. A büntető törvénykönyv szerint az követ el csalást, aki jogtalan haszonszerzés végett mást tévedésbe ejt, vagy tévedésben tart és ezzel kárt okoz.)

Remélhet-e segítséget az államtól a polgár?

Megkerestük azokat a cégeket is, akik árulták a Saphir Aqua szobakapacitásait. Természetesen nekik is csak veszteségeik keletkeztek az ügyből.

(Harmadik megjegyzés: reméljük, a rendőrség a büntetőeljárási és a rendőrségi törvényben előírt követelményeknek megfelelően, mindennek alaposan utána nézett. Így kiderülhet: kinek a bankszámláján landolt közel kétezer károsult befizetett pénze.)

Ismételni tudjuk csupán: kizárólag a Saphir Aqua Aparthotel ügyében eljáró ügyben eljáró megyei rendőr-főkaptányságnak, illetve a megyei fogyasztóvédelmi hatóságnak van lehetősége arra, hogy érdemben segítsen annak a közel kétezer károsultnak, akik idei nyaralását tönkretette a tulajdonos és az üzemeltető vitája.

Az illetékes szerveknek pedig szeretettel küldjük a közigazgatási és igazságügyi miniszter által pár napja, egy konferencián elmondottakat: „Ha egy polgár nem reménykedhet abban, hogy a hivatalos állami intézményrendszeren belül, a megfelelő fórumokhoz fordulva ésszerű határon belül orvosolják sérelmeit, nem fog bízni az állami intézményrendszerben, és alternatív megoldásokat keres. Már nem az államhoz, hanem erőszakcsoportokhoz fordul, hogy érvényt szerezzen jogainak” – közölte Navracsics Tibor. A miniszter szavai szerint, ha ez „tömegesen történik, a jogkerülő magatartás általánossá válik, megrendül a bizalom az állami intézményekben, és ez a demokrácia iránti bizalom megrendüléséhez, továbbá ahhoz vezet, hogy mindannyian súlyos bizalmi, politikai válságban találjuk magunkat.”


Különleges megoldással készült a pesti ötcsillagos ház új kampányfilmje

Különleges megoldással készült a pesti ötcsillagos ház új kampányfilmje 

Építészeti vizualizációval készült a Crowne Plaza Budapest új kampányfilmje.
Megfizethető szálloda magyaroktól magyaroknak - megnyílt a Lifestyle Hotel a Mátrában

Megfizethető szálloda magyaroktól magyaroknak - megnyílt a Lifestyle Hotel a Mátrában 

Elképzeléseik szerint öt éven belül tizenöt-húsz hazai és külföldi egységgel rendelkező hazai szállodalánccá bővülnek.
Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója

Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója 

A HoReCa-szektoron belül.
Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében

Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében 

Opatija központjában várja vendégeit az arisztokratikus hangulatú topszálláshely, a Hotel Milenij.
Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel

Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel 

Az elismerés újabb gyümölcse a kompromisszumot nem ismerő, minőségi, profi szolgáltatásnak és kiváló vendéglátásnak.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be

A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be 

A TripAdvisor idei győztesei közt ott találjuk a Lánchíd budai-hídfőjénél, a Vár tövében található hotelt.
Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?