Apartmanházként üzemel a Saphir Aqua

Öt hónap alatt alig haladt valamit előre a soproni Saphir Aqua Aparthotel 2000 károsultjának ügye. Időközben a hotel apartmanházként újranyitott. 

Kizárólag a Saphir Aqua Aparthotel ügyében eljáró állami hatóságoknak, így a megyei rendőr-főkapitányságnak, illetve a megyei fogyasztóvédelmi hatóságnak van arra lehetősége, hogy érdemben segítsen annak a közel kétezer károsultnak, akik idei nyaralását tönkretette a tulajdonos és az üzemeltető vitája.

A magánjogi szereplők közül ugyanis mindenki vesztesnek érzi magát, hosszas pereskedés várható, és meglepetés lenne, ha az ügyben érintett cégek közül bárki, önszántából, elkezdené kárpótolni az embereket.

A Turizmus Online a nyáron kitört botrány kezdete óta beszámol a fejleményekről. Legutoljára arról írtunk, hogy az üzemeltető úgy eltűnt a megyei fogyasztóvédelmi hatóság elől, mint szürke szamár a ködben. Az üzemeltető cég tulajdonosát és ügyvezetőjét szerkesztőségünk azonban kevesebb, mint egy perc alatt megtalálta a cégjegyzék alapján, ám előbb a közérthetőség kedvéért: a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelősége tisztességtelen kereskedelmi magatartás tanúsítása miatt eljárást folytat a soproni Saphir Aqua üzemeltetője, a Cardos Hotel Kft. ellen. Rengeteg bejelentés érkezett olyanok részéről, akik befizettek egy üdülésre, aztán a hotelben zárt ajtók fogadták őket.

Felfüggesztett eljárás

Tehát a fogyasztóvédelem eljárást folytat. Pontosabban folytatott. Mert a cég székhelyéről „ismeretlen helyre költözött” jelzéssel érkezett vissza minden megkeresés. Mivel a fogyasztóvédelmi hatósága nem találta a Hotel Cardos-t, ellene törvényességi felügyeleti eljárást kezdeményezett a megyei cégbíróságon, és a felügyeleti eljárás befejezéséig a saját eljárását felfüggesztette. Megkeresésünkre a hivatal igazgatója, Major Ernő azt mondta, meg kell értenünk, hogy a jogszabályok adta keretek közt járhatnak el -, egyébként ők is sokszor kérik a nem megfelelő jogi környezet megváltoztatását. Nem tehettek mást ebben az ügyben sem, nincs nyomozati jogkörük.

(Az igazgató álláspontját megértjük, csak az furcsa, ha folyamatosan nem érik el egy ilyen ügyben a fogyasztóvédelmi eljárás alá vont alanyt, akkor miért nem nézik meg a cégjegyzékben a tulajdonos és az ügyvezető adatait, és a bejelentett lakcímen keresik meg őket? Ráadásul, úgy tűnik, mégiscsak lehet valamit tenni. November 14-én beszélünk a Hotel Cardos ügyvezetőjével, Kunczi Lászlóval, aki elmondta, november 11-én kapott egy levelet a fogyasztóvédelmi hatóságtól, amelyet átadott ügyvédjének. November 10-én jelent meg az ezt megelőző cikkünk az ügyről, előtte többször beszéltünk a fogyasztóvédelemmel. Vagyis, a Turizmus Online annyit „piszkálta” a fogyasztóvédelmet, hogy végül is, több hónap után nem csupán a székhelyet nézték meg a cégjegyzékben? – a szerk.)

Az üzemeltető álláspontja

Kunczi László a következőket közölte velünk: június 30-án lemondott tisztségéről. Feltehetően azért szerepel még a cégjegyzékben, mert a tulajdonos egyelőre nem nevezett ki új ügyvezetőt. Súlyos milliókat bukott az ügyön, az épületben több tízmilliós költséggel harminc apartmant, valamint hat kétágyas szobát alakítottak ki. Kezdetben bíztak az üzleti sikerben, közel száz százalékos telítettséggel működtek. Ám utóbb kiderült, sajnálatos módon belementek nagyon magas bérleti díj megfizetésébe, és végül ez, és más elszámolási viták miatt a tulajdonos bezárta a szállodát. Feltehetően polgári perek lesznek. Tanúként hallgatta meg a rendőrség, az eljárás üzletszerűen elkövetett csalás gyanúja miatt indult.

Horváth László, a Cardos Hotel Kft. tulajdonosa megkeresésünkre elmondta, a cég vagyona jelenleg zárolva van. Úgy látja, az ügynek többféle megoldása is lehet, a legszerencsésebb az lenne, ha az épület ismét meg tudna nyílni szállodaként, mégpedig cégük kezelésében. Ám erre sok esélyt nem lát, a bérbeadó, a Soproni Ingatlanforgalmazó, Beruházó és Üzemeltető Kft. azonnali felmondási joggal rendelkezett, és egyoldalúan dönthetett a bezárásról. Horváth László elmondta: a rendőrség őt is tanúként hallgatta meg.

Hotelből apartmanház

Időközben a Turizmus Online szerkesztőségébe több telefonhívás is érkezett, ezek szerint a Saphir Aqua újra kinyitott és apartmanházként üzemel. Ezt követően érdeklődtünk Győrben, a megyei rendőrkapitányságon, ahol elmondták, egy kollégájuk éppen Sopronban dolgozik az ügyön, így azonnal utánanéznek a dolognak. A Soproni Ingatlanforgalmazó, Beruházó és Üzemeltető Kft. egyik vezetője, Vámosi Tibor „kiküldött rendőrségi tudósítónkon” keresztül azt üzente, hogy az épület nem szállodaként üzemel, hanem az apartmanokat adják ki – persze mi sem állítottunk mást.

(Második megjegyzés: a rendőrségnek köszönjük a tájékoztatást. De hogy lehet, hogy ilyen ügyben a rendőrség tőlünk tudja meg, hogy az épület újra üzemel? Hogy lehet, hogy a mi telefonunk nyomán indulnak ellenőrizni az ügy fejleményeit? Az is kérdés, miért került át a városi kapitányságon indult nyomozás a megyére, mikor készülnek el a könyvszakértői, illetve igazságszakértői vélemények, amelyek majd eldöntik, a megrendeléskor tudhatták-e az érintettek, van-e lehetőség a szolgáltatás teljesítésére, vagy úgy fogadták el a pénzeket, hogy már a szokásos gondosság tanúsítása mellett láthatták, nincs esély a teljesítésre. A büntető törvénykönyv szerint az követ el csalást, aki jogtalan haszonszerzés végett mást tévedésbe ejt, vagy tévedésben tart és ezzel kárt okoz.)

Remélhet-e segítséget az államtól a polgár?

Megkerestük azokat a cégeket is, akik árulták a Saphir Aqua szobakapacitásait. Természetesen nekik is csak veszteségeik keletkeztek az ügyből.

(Harmadik megjegyzés: reméljük, a rendőrség a büntetőeljárási és a rendőrségi törvényben előírt követelményeknek megfelelően, mindennek alaposan utána nézett. Így kiderülhet: kinek a bankszámláján landolt közel kétezer károsult befizetett pénze.)

Ismételni tudjuk csupán: kizárólag a Saphir Aqua Aparthotel ügyében eljáró ügyben eljáró megyei rendőr-főkaptányságnak, illetve a megyei fogyasztóvédelmi hatóságnak van lehetősége arra, hogy érdemben segítsen annak a közel kétezer károsultnak, akik idei nyaralását tönkretette a tulajdonos és az üzemeltető vitája.

Az illetékes szerveknek pedig szeretettel küldjük a közigazgatási és igazságügyi miniszter által pár napja, egy konferencián elmondottakat: „Ha egy polgár nem reménykedhet abban, hogy a hivatalos állami intézményrendszeren belül, a megfelelő fórumokhoz fordulva ésszerű határon belül orvosolják sérelmeit, nem fog bízni az állami intézményrendszerben, és alternatív megoldásokat keres. Már nem az államhoz, hanem erőszakcsoportokhoz fordul, hogy érvényt szerezzen jogainak” – közölte Navracsics Tibor. A miniszter szavai szerint, ha ez „tömegesen történik, a jogkerülő magatartás általánossá válik, megrendül a bizalom az állami intézményekben, és ez a demokrácia iránti bizalom megrendüléséhez, továbbá ahhoz vezet, hogy mindannyian súlyos bizalmi, politikai válságban találjuk magunkat.”


Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely

Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely 

Szálloda, gasztronómia és wellness terén Európa legjobbjai közé választották a Minaro Hotel Tokaj MGallery-t.
Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén

Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén 

Az Accor prémium nemzetközi szállodamárkája, a Pullman Hotels & Resorts november 1-jétől Szabó Áront nevezte ki a Pullman Budapest szálloda új igazgatójának.
Új tulajdonosnál a hányatott sorsú budai Design Hotel

Új tulajdonosnál a hányatott sorsú budai Design Hotel 

Az egykori négycsillagos hotelben már a felújítási munkálatok is elkezdődtek.
Tarolt a Prónay-kastély egy exkluzív díjkiosztón

Tarolt a Prónay-kastély egy exkluzív díjkiosztón 

November 16-án tartották a Heritage Hotels of Europe Awards gáláját, amelynek során Európa történelmi szállodáinak legjobbjait ünneplik.
Hotel Divinus*****Superior: Kimagasló eredmények az Everguest megoldásaival

Hotel Divinus*****Superior: Kimagasló eredmények az Everguest megoldásaival 

A Hotel Divinus*****Superior az Everguest egyik legösszetettebb projektje.
„Zöld Szálloda” elismerés Szántódon

„Zöld Szálloda” elismerés Szántódon 

A „Zöld Szálloda” cím mellett a Mövenpick BalaLand az elmúlt év során további rangos díjakat is elnyert.
Ízelítő a 2025. évi HOTCO konferencia programjából

Ízelítő a 2025. évi HOTCO konferencia programjából 

Az idén januárban Bécsben megrendezésre kerülő eseményen az iparág vezetői találkoznak, hogy feltárják a vendéglátás jövőjét meghatározó kulcsfontosságú trendeket, kihívásokat és lehetőségeket.
Egy sokszínű szállodalánc bemutatkozása Budapesten

Egy sokszínű szállodalánc bemutatkozása Budapesten 

Alapvetően üzleti utazókat és szabadidős vendégeket várnak Best Western (BW) hotelekbe – a lánchoz 19 márka, 4 ezer taghotellel, több mint 100 országban szerepel az ernyőmárka egységeiként
Különleges videón az ikonikus budai szálló aranykora

Különleges videón az ikonikus budai szálló aranykora 

Új korszak kezdetéhez érkezett a Hotel Gellért, Budapest egyik legismertebb és legkedveltebb történelmi épülete, hiszen októberben megkezdődött a szálloda felújítása.
Milyenek a kilátások év végéig a Balatonnál?

Milyenek a kilátások év végéig a Balatonnál? 

A szántódi ötcsillagos szálloda üzemeltetői szerint év végéig kitarthat a nyártól kezdődő, októberben kissé alábbhagyó, de még mindig jelentős utazási kedv.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.