Ecostat Turizmusbarométer: a szállodák és az éttermek rossz évet várnak

Majdnem rekordmélységben van a szálloda- és a vendéglátó-ipari vállalkozások konjunkúraindexe, ami visszatükröződik a piaci szereplők beruházási terveiben is.

A szállodaipari vállalkozások konjunktúra indexe 2008 második fél évében 36,6 százalék, ez 15,9 százalékponttal alacsonyabb az elmúlt fél évben mért értéknél és 3,4 százalékponttal marad el az egy évvel ezelőtt mért, akkor sem túl magas értéktől. Az Ecostat három éve készít felmérést a turisztikai ágazatról, és azon belül a szállodaiparról. A most mért érték eddig a legalacsonyabb, s ez a szállodák azon véleményét tükrözi, hogy a gazdaság egészének helyzete, ezen belül is a turisztikai ágazat, és saját vállalkozásuk üzleti lehetőségei a következő hat hónapban jelentős mértékben csökkenni fognak. A szállodaipari vállalatok beruházási tervei továbbra is szerények, és továbbra is azokon a területeken kénytelenek önerőből fejleszteni, amely területek szolgáltatásait már nem nélkülözhetik. A szállodák valamivel több mint fele számít új, erős versenytársak megjelenésére. A vállalatok a létszámbővítésnél nagyobb arányú munkaerő-elbocsátást terveznek. A szállodák/szálláshely szolgáltató vállalatok véleménye szerint a következő fél évben Magyarországra főleg az egészségturizmus és a szabadidő-eltöltés céljából, valamint hivatalos, üzleti célú utazás miatt érkeznek a vendégek.

A vendéglátóipari vállalkozások konjunktúra indexe 35,3 százalék, ez 5,2 százalékponttal alacsonyabb, mint az elmúlt fél évi, és 1 százalékponttal alacsonyabb, mint volt egy évvel ezelőtt. E várakozási index a három év alatt mióta felmérést készítünk a vendéglők következő időszaki terveiről nem a legrosszabbak, mert 2006. év végén, az akkori gazdaság megszorító intézkedések hatására még borúlátóbbak voltak a vendéglátóipari vállalkozások vezetői. (2006. II. fél évben 32 százalék volt.) E nem túl magas konjunktúra előrejelzésben szerepet játszik, hogy a vendéglátóipari vállalkozások a világméretű pénzügyi válság hatására kialakult magyarországi gazdasági helyzetről negatívabban vélekednek most, mint az elmúlt időszakban. Az éttermek vezetői szerint mind a népgazdaság egésze, mind a turisztikai ágazat, és így saját vállalkozásuk gazdasági teljesítménye is romlik a következő időszakban. Az éttermek, vendéglátóhelyek beruházási tervei továbbra is szerények, tevékenységeik azon részeit fejlesztik önerőből, amelyek már halaszthatatlanok és nagy pénzügyi kockázattal nem járnak. A vendéglátóipari vállalkozások 60 százaléka a romló gazdasági helyzet ellenére számít új erős versenytársak megjelenésére. Új munkaerő alkalmazását a vállalkozások 7,7 (fél éve 30,8 százalék), elbocsátást is 7,7 százalékuk tervez (fél éve 23 százalék), munkaerő-kölcsönzés igényét senki nem (hat hónapja még 15,4 százalék) jelzett. A következő fél évben az éttermek, vendéglátóhelyek mind a belföldi, mind a külföldi vendégek csökkenését prognosztizálják.

Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts

Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts  

Az IHG portfóliója Lengyelországban meghaladja a 30 működő és fejlesztés alatt álló szállodát.
Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója

Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója 

A Hazai Provence butikhotel és a 84 Bisztró a magyar cégcsoporthoz került.
SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?
Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység

Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység 

Helyszíni beszámoló az MSZÉSZ LXI. közgyűléséről, Esztergomból.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.