Erős volt a tavaszi szezon a turizmusban

Májusban is nőtt a vendégéjszakák száma és a szállásdíj-bevétel a kereskedelmi szálláshelyeken a KSH legfrissebb adatai szerint.

A növekedés zászlóshajója ezúttal is a belföldi forgalom volt, amely az utóbbi időszakban tapasztalt 10-20%-os markáns növekedési tendenciát tartotta. A Nemzetgazdasági Minisztérium továbbra is hangsúlyozza, hogy a belföldi turizmus motorja a SZÉP Kártya, amelynek kereskedelmi szálláshelyi felhasználása májusban 58%-kal nőtt tavalyhoz képest. A tárca véleménye szerint a 2012-ben utalt SZÉP Kártya összegek május végi felhasználási határideje elérte a kívánt célt, sikerült jelentősen növelni a tavaszi szezon belföldi turisztikai költését, ezzel is enyhítve a magyar turizmusra még mindig jellemző erős szezonalitást.

A KSH gyorstájékoztatója szerint májusban 884 ezer vendég 2,1 millió éjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeinken. Előbbi 4,4%-os, utóbbi 2,9%-os növekedést jelent 2013 májusához képest. A kereskedelmi szálláshelyek bruttó szállásdíj-bevétele 10,6%-kal pontosan 18,1 milliárd forintra nőtt.

Már májusban is a Balaton volt a legnépszerűbb

Május hónapban 438 ezer belföldi vendég 1,57 millió éjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken, ahol összesen 5,4 milliárd forint szállásdíjat fizettek. Ezek a számok sorrendben 12,7%-os, 13,8%-os és 20,2%-os növekedést jelentenek 2013-hoz képest. A magyarok körében májusban a Balaton volt a legnépszerűbb utazási célpont, a 189 ezer vendégéjszaka 13%-os növekedést mutat tavalyhoz képest.

A belföldi turizmus növekedése mögött továbbra is erőteljesen felfedezhető a SZÉP Kártya növekvő népszerűsége: idén január és május között a kereskedelmi szálláshelyek 5,24 milliárd forint értékben fogadtak el pihenőkártyát, ami 35%-os növekedés az előző évhez képest, ezen belül májusban a felhasználás növekedése közel 60%-os volt. Ezzel együtt továbbra is igaz, hogy idén a belföldi turizmusból származó bevételek növekedését nem pusztán a SZÉP Kártya költés emelkedése adja, a magyar vendégek a fizetésükből is többet költenek hazai utazásra, mint tavaly.

Külföldiek: csökkent a számuk, nőtt a költésük

A külföldi vendégek és az általuk eltöltött vendégéjszakák száma ugyan néhány százalékkal csökkent tavalyhoz képest, de eközben a tőlük származó bevétel 6,9%-kal nőtt. A beutazás enyhe csökkenése mögött két tényező állhat: egyrészt a pünkösdi hosszúhétvége tavaly májusra esett, míg idén június elején volt, másrészt a tavalyi bázis nagyon magas, 2013 májusában a külföldi vendégéjszakák száma 16,4%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.

A beutazó forgalom szerkezete nem változott, az első három helyen Németország, Oroszország és Ausztria áll. Májusban mindhárom vezető piac esetében csökkent a vendégéjszaka-szám, Németországból 10,3%-kal, Oroszországból 13,2%-kal, Ausztriából pedig 5,8%-kal. Az adatok értékelésekor figyelembe kell venni, hogy tavaly ilyenkor mindegyik országból növekedett a beutazás, Oroszországból pl. 61,3%-kal.

Az idei év első öt hónapjában tehát ismét növekedést mutatott a hazai turizmus. Január-májusban 3,1 millió vendég 7,4 millió éjszakát töltött el a szálláshelyeken, ami 7,6%-os, illetve 6,5%-os növekedést jelent a tavalyi első öt hónaphoz képest, a bruttó szállásdíj-bevétel pedig közel 12%-os növekedéssel meghaladta a 60 milliárd forintot.

Jó az ár-érték arány

Horváth Viktória turizmusért felelős helyettes államtitkár az eredményeket értékelve úgy látja, hogy a beutazó turizmusban kulcsszerepe van annak, hogy Magyarország egy nagyon jó ár-érték arányú utazási célpont, az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően folyamatosan tud újat, érdekeset és általában az előzetesen vártnál jóval többet nyújtani a látogatóknak. A belföldi turizmus kapcsán kiemelte, hogy a SZÉP Kártya összegek tudatosan kiválasztott, előszezon végi lejárati határideje a tárca szándékainak megfelelően látványosan segítette a tavaszi belföldi forgalmat, ezen keresztül a szezonalitás csökkentését, illetve a vidéki gazdaság erősítését, a vállalkozások versenyképességének növelését.


Megújult a Kempinski Hotel Corvinus

Megújult a Kempinski Hotel Corvinus  

350 új élmény: a Kempinski Hotel Corvinus Budapestben befejeződött a szobák és lakosztályok felújítása.
Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak

Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak 

A Hyatt luxusszállodalánc folytatja terjeszkedését a régióban az AluaSoul Sunny Beach megnyitásával Bulgáriában.
Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts

Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts  

Az IHG portfóliója Lengyelországban meghaladja a 30 működő és fejlesztés alatt álló szállodát.
Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója

Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója 

A Hazai Provence butikhotel és a 84 Bisztró a magyar cégcsoporthoz került.
SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.