Erős volt a tavaszi szezon a turizmusban

Májusban is nőtt a vendégéjszakák száma és a szállásdíj-bevétel a kereskedelmi szálláshelyeken a KSH legfrissebb adatai szerint.

A növekedés zászlóshajója ezúttal is a belföldi forgalom volt, amely az utóbbi időszakban tapasztalt 10-20%-os markáns növekedési tendenciát tartotta. A Nemzetgazdasági Minisztérium továbbra is hangsúlyozza, hogy a belföldi turizmus motorja a SZÉP Kártya, amelynek kereskedelmi szálláshelyi felhasználása májusban 58%-kal nőtt tavalyhoz képest. A tárca véleménye szerint a 2012-ben utalt SZÉP Kártya összegek május végi felhasználási határideje elérte a kívánt célt, sikerült jelentősen növelni a tavaszi szezon belföldi turisztikai költését, ezzel is enyhítve a magyar turizmusra még mindig jellemző erős szezonalitást.

A KSH gyorstájékoztatója szerint májusban 884 ezer vendég 2,1 millió éjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeinken. Előbbi 4,4%-os, utóbbi 2,9%-os növekedést jelent 2013 májusához képest. A kereskedelmi szálláshelyek bruttó szállásdíj-bevétele 10,6%-kal pontosan 18,1 milliárd forintra nőtt.

Már májusban is a Balaton volt a legnépszerűbb

Május hónapban 438 ezer belföldi vendég 1,57 millió éjszakát töltött el a kereskedelmi szálláshelyeken, ahol összesen 5,4 milliárd forint szállásdíjat fizettek. Ezek a számok sorrendben 12,7%-os, 13,8%-os és 20,2%-os növekedést jelentenek 2013-hoz képest. A magyarok körében májusban a Balaton volt a legnépszerűbb utazási célpont, a 189 ezer vendégéjszaka 13%-os növekedést mutat tavalyhoz képest.

A belföldi turizmus növekedése mögött továbbra is erőteljesen felfedezhető a SZÉP Kártya növekvő népszerűsége: idén január és május között a kereskedelmi szálláshelyek 5,24 milliárd forint értékben fogadtak el pihenőkártyát, ami 35%-os növekedés az előző évhez képest, ezen belül májusban a felhasználás növekedése közel 60%-os volt. Ezzel együtt továbbra is igaz, hogy idén a belföldi turizmusból származó bevételek növekedését nem pusztán a SZÉP Kártya költés emelkedése adja, a magyar vendégek a fizetésükből is többet költenek hazai utazásra, mint tavaly.

Külföldiek: csökkent a számuk, nőtt a költésük

A külföldi vendégek és az általuk eltöltött vendégéjszakák száma ugyan néhány százalékkal csökkent tavalyhoz képest, de eközben a tőlük származó bevétel 6,9%-kal nőtt. A beutazás enyhe csökkenése mögött két tényező állhat: egyrészt a pünkösdi hosszúhétvége tavaly májusra esett, míg idén június elején volt, másrészt a tavalyi bázis nagyon magas, 2013 májusában a külföldi vendégéjszakák száma 16,4%-kal nőtt az egy évvel korábbihoz képest.

A beutazó forgalom szerkezete nem változott, az első három helyen Németország, Oroszország és Ausztria áll. Májusban mindhárom vezető piac esetében csökkent a vendégéjszaka-szám, Németországból 10,3%-kal, Oroszországból 13,2%-kal, Ausztriából pedig 5,8%-kal. Az adatok értékelésekor figyelembe kell venni, hogy tavaly ilyenkor mindegyik országból növekedett a beutazás, Oroszországból pl. 61,3%-kal.

Az idei év első öt hónapjában tehát ismét növekedést mutatott a hazai turizmus. Január-májusban 3,1 millió vendég 7,4 millió éjszakát töltött el a szálláshelyeken, ami 7,6%-os, illetve 6,5%-os növekedést jelent a tavalyi első öt hónaphoz képest, a bruttó szállásdíj-bevétel pedig közel 12%-os növekedéssel meghaladta a 60 milliárd forintot.

Jó az ár-érték arány

Horváth Viktória turizmusért felelős helyettes államtitkár az eredményeket értékelve úgy látja, hogy a beutazó turizmusban kulcsszerepe van annak, hogy Magyarország egy nagyon jó ár-érték arányú utazási célpont, az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően folyamatosan tud újat, érdekeset és általában az előzetesen vártnál jóval többet nyújtani a látogatóknak. A belföldi turizmus kapcsán kiemelte, hogy a SZÉP Kártya összegek tudatosan kiválasztott, előszezon végi lejárati határideje a tárca szándékainak megfelelően látványosan segítette a tavaszi belföldi forgalmat, ezen keresztül a szezonalitás csökkentését, illetve a vidéki gazdaság erősítését, a vállalkozások versenyképességének növelését.


A Ruby-brandhez tartozó luxushotel épül Máltán

A Ruby-brandhez tartozó luxushotel épül Máltán 

A müncheni központú Ruby Hotels bejelentette első máltai szállodaprojektjét, a Ruby Ninu közösségi munkatér (Workspace) tavaly februári megnyitását követően.
Pazar panoráma, téglasüti és üzleti kapcsolatok

Pazar panoráma, téglasüti és üzleti kapcsolatok 

Bemutatkozott a Clarion Hotel Vienna South.
NGM: februárban 1 millió feletti vendégérkezés a hazai szálláshelyeken

NGM: februárban 1 millió feletti vendégérkezés a hazai szálláshelyeken 

A belföldi vendégek száma 5,4 százalékkal 485 ezerre nőtt, míg a külföldi turisták száma több mint 22 százalékkal 536 ezer főre emelkedett.
Ennyit ettek-ittak egy év leforgása alatt a Tribe hotel vendégei

Ennyit ettek-ittak egy év leforgása alatt a Tribe hotel vendégei 

Beszédes adatok és izgalmas tapasztalatok egy hotel első évéből – így indult a TRIBE Budapest Stadium.
Moore-jelentés: a globális hotelipar eredményei 2024-ben

Moore-jelentés: a globális hotelipar eredményei 2024-ben 

A gazdasági kihívások és a geopolitikai bizonytalanság ellenére rekordévet zárt a nemzetközi szállodaipar.
Danubius-kutatás: mi számít a vendégnek, ha Budapesten foglal szállást?

Danubius-kutatás: mi számít a vendégnek, ha Budapesten foglal szállást? 

A Danubius Hotels (DH) a budapesti szállodáikba látogató külföldi turisták körében végzett kutatást.
Az egész hétvége a kutyabarátságról szól a tokaji ötcsillagos házban

Az egész hétvége a kutyabarátságról szól a tokaji ötcsillagos házban 

Ezzel hívja fel a figyelmet a felelős állattartásra a Minaro Hotel Tokaj MGallery.
Az Accor hűségprogramja immár százmilliós tagsággal rendelkezik

Az Accor hűségprogramja immár százmilliós tagsággal rendelkezik 

A szállodacsoport globális hűség- és kedvezményprogramja most köszöntötte százmilliomodik tagját.
Határmenti családbarát szálloda az Accent Hotels portfóliójában

Határmenti családbarát szálloda az Accent Hotels portfóliójában 

Olyan megoldásokkal, amelyek a gyerekkel érkező vendégek kényelmét szolgálják.
Így állnak a foglalások eddig a tavaszi időszakban

Így állnak a foglalások eddig a tavaszi időszakban 

A Szallas.hu legfrissebb adatai szerint.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.