A KSH adatai alapján a Balaton turisztikai régióban az év első 5 hónapjában stagnált a vendégéjszakák száma (-0,2%), ráadásul a belföldi vendégéjszakák száma még nőtt is 1,2%-kal! További fontos szempont, hogy a Balatonnál nem nevezhető szezonnak a január-májusi időszak, így a valóságot torzítják a „Gyenge balatoni szezon”, „Már nem olyan vonzó a Balaton?” „Már nem a Balaton a Riviéra?” „Kevesen kíváncsiak a magyar tengerre” „KSH: gyenge szezon a Balatonon” vagy a „Csődbe megy idén a Balaton” címek.
Az indokolatlanul rossz hangulatot keltő szenzációhajhász címek alatt megjelenő cikkek nem alkalmasak a tényleges vendégforgalmi helyzet jellemzésére, az információk objektív továbbítására az olvasók felé.
A Balaton régió hazánk – mind a vendégek (23,6%), mind a vendégéjszakák (27,2%) részarányát tekintve – legjelentősebb belföldi fogadóterülete, a külföldi, valamint a teljes (vagyis a belföldi és külföldi) vendégforgalom alapján pedig a Budapest–Közép-Dunavidék régió után a második legmagasabb vendég- és vendégéjszakaszámmal jellemezhető régió. Ennek fényében is kevéssé értelmezhető és indokolható a „csődbe megy” cím.
A Magyar Turizmus Zrt. egész évben számos marketingeszközt alkalmaz annak érdekében, hogy a Balaton turisztikai kínálatát népszerűsítse mind a hazai lakosság, mind pedig a külföldi vendégek körében. Az MT Zrt. Balatoni Regionális Marketing Igazgatósága (Balatoni RMI) 2010-ben, a Fesztiválok Évében is megrendezte a Balaton7 elnevezésű előszezoni programsorozatát. A rendezvénysorozat célja, hogy mind a belföldi nagyközönség, mind pedig a szakma megismerje a régió elő-, illetve utószezoni gazdag aktív és passzív szabadidős programlehetőségeit. Az eseménysorozat 2010-ben is május 2. hetében zajlott. Az eseménysorozat keretében 25 település 80 programot kínált az ideérkező vendégek számára. A Balaton7 keretében az utazókat 30 település közel száz szálláshelye kedvezményes üdülési ajánlattal is várta.
A Balatoni RMI nyári kampánya „Balaton-Fesztiváltenger címmel mutatja be a régió nyári, közel 500 fesztiválját. Pecsétgyűjtő játékkal, értékes nyereményekkel várják a nagyközönséget, többszöri visszatérésre, többéjszakás ott-tartózkodásra ösztönözve. Több tízezer példányban előállított ingyenes kiadványokkal, naprakész honlappal (www.gyereabalatonra.hu) és nagyrendezvényekre való kitelepülésekkel irányítják a figyelmet a régió attrakcióira, turisztikai termékeire.
A nemzeti turisztikai marketingszervezet a turisztikai szakmával, az érintett vállalkozókkal és önkormányzatokkal szoros együttműködésben sokat dolgozik annak érdekében, hogy Magyarország legnépszerűbb belföldi turisztikai célállomása továbbra is kedvelt legyen a magyar lakosság körében. Ez a munka az ország közös gazdasági érdeke, amelyben a sajtó is komoly szerepet kap.
A magyar lakosság idei nyári utazási terveiről készült felmérésünkből kiderül, hogy tovább erősödik a belföldi turizmus szerepe A tervezett belföldi főutazások leggyakoribb helyszíne a Balaton turisztikai régió lesz, amelyet a belföldi főutazást tervezők több mint fele (56,7%-a) választ úti céljául. Ez minden eddiginél magasabb arány, a korábbi évek közül 2008-ban terveztek a legtöbben balatoni főutazást, akkor 47,2% választotta úti céljául a régiót. A belföldi utazások közel kétharmada (62,1%) július és augusztus hónapra esik, ezen belül az augusztus hónap részesedése (31,4%) kiemelkedő. Ezeket az adatokat a január-májusi KSH adatok nem cáfolták meg, hiszen a belföldi lakosság ebben az időszakban 1,2%-kal több vendégéjszakát töltött el a Balaton régió kereskedelmi szálláshelyein. A július-augusztusi főszezon adatait pedig októberben közli a KSH. (Magyar Turizmus Zrt)