Kevesebb ukrán és izraeli szállt meg hazánkban

2014. első félévében a belföldi kereslet kiemelkedő javulása határozta meg szállodáink keresletét, azonban a külföldi kereslet csak enyhe emelkedést mutatott – tudtuk meg a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének Trendriportjából.

2014 júniusában a magyarországi szállodai kapacitás, a szobák száma – 58.181 – országos szinten 1,3%-kal kisebb volt a múlt évhez képest. Budapesten 2,1%-kal csökkent, a Balatonon 0,37%-kal nőtt a szállodai kapacitás.

2014 első felében a KSH adatai szerint Magyarországon elsősorban a belföldi szállodai vendégéjszakák száma nőtt dinamikusan (index: 109,6%). A külföldi kereslet, a szállodai vendégéjszakák száma szerényen, csupán 2,7%-kal emelkedett.

Júniusban országos szinten a külföldi vendégéjszakák száma szállodáinkban 3,2%-kal, a belföldi szállodai vendégéjszakák száma 5,1%-kal múlta felül a bázist.

2014 első felében a hazai szállodák átlagos kihasználtsága 46,8% (a bázisnál 1,9% ponttal magasabb), bruttó átlag szobaára 15.873 Ft (a bázis időszakhoz képest 6%-kal magasabb), bruttó REVPAR mutatója 7.431 Ft (a bázis időszakhoz képest 10,5%-kal több) lett a KSH gyorsjelentése szerint.

2014. január – június hónapjaiban a magyarországi szállodák bruttó szoba árbevétele 71.509 millió Ft / bázis i. 111,3 % /, összes bruttó forgalma 129.821 millió Ft / bázis i. 109,9 % / volt. Az előbbi 28,5 % - kal, az utóbbi 32,1 % - kal nagyobb a 2008 hasonló időszakában elértnél.

Még mindig alacsony a REVPAR

A magyarországi szállodák idén január-június között a közép-kelet-európai régióban vizsgált öt ország – Ausztria, Csehország, Lengyelország, Magyarország, Szlovákia – között a REVPAR mutatót (egy kiadható szobára jutó szoba árbevétel) tekintve 38,9 euróval a 3. helyen végeztek lengyelországi és szlovákiai hotelek előtt. Ennek oka első sorban a nagyon alacsony – 62,3 euró – nettó átlag szobaár, ami a 33,2%-kal volt alacsonyabb a 93,2 eurós ausztriai és 11,9%-kal volt alacsonyabb a 70,7 eurós csehországi szállodák által elért nettó szobaárnál.

A KSH adatai szerint 2014 első felében a budapesti szállodák átlagos kihasználtsága 60,5% (a bázisnál 2,5% ponttal magasabb), bruttó átlag szobaára 19.297 Ft (a bázisnál 6,6%-kal magasabb), bruttó REVPAR mutatója 11.673 Ft (a bázisnál 11,1%-kal több) volt. A REVPAR mutató első hat havi kedvező alakulásában az 5* hotelek kiemelkedő teljesítménye határozta meg. Ebben a kategóriában a szobafoglaltság 69% (a bázisnál 3% ponttal magasabb), a bruttó átlag szobaár 35.385 Ft (a bázisnál 10,7%-kal magasabb), s a bruttó REVPAR 24.420 Ft lett, ami 15,1%-kal múlja felül a bázist.

Tarolnak a budapesti hotelek

Budapesten 2014-ben január-június között a szállodák bruttó szoba árbevétele 39.353 millió Ft (a bázisnál 9,3%-kal több), összes bruttó forgalma 64.287 millió Ft (a bázisnál 8,8%-kal több) volt. Az előbbi 20,4%-kal, az utóbbi 26,6%-kal haladja meg a 2008-ban elértet.

Fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a hazai szállodákban jelentkező összes vendégéjszaka 43,4%-a, a belföldi vendégéjszakák 11,3%-a, a külföldi vendégéjszakák 66,3%-a, az összes szállodai árbevétel 50%-a, a szoba árbevétel 55%-a budapesti hotelekben realizálódott 2014 első felében.

2014 első félévében Budapest az STR riportban szereplő 30 város között szobafoglaltságban 63,8%-kal 25. (Bukarestet, Moszkvát, Prágát, Pozsonyt és Vilniust megelőzve), nettó átlag szobaárban 66,7 euróval a 28. (Pozsonyt és Vilniust megelőzve), nettó REVPAR-ban 42,3 euróval a 28. (Pozsonyt és Vilniust megelőzve) helyet érte el.

A közép-kelet-európai régióban a vizsgált 5 főváros – Bécs, Budapest, Prága Pozsony, Varsó – között Budapest a REVPAR mutató tekintetében 42,3 euróval a 4. helyet érte el Pozsony előtt az STR riport szerint.

A Balatoni régió

A Balatoni régióban 2014 első felében a szállodák átlagos kihasználtsága 42,9% (a bázisnál 2,1% ponttal magasabb), bruttó átlag szobaára 12.678 Ft (a bázisnál 7,8%-kal több), bruttó REVPAR mutatója 5.436 Ft (a bázisnál 13,1%-kal magasabb), bruttó szoba árbevétele 8.573 millió Ft (a bázisnál 14,2%-kal magasabb), összes árbevétele 18.165 millió Ft (a bázisnál 10,8%-kal magasabb) volt. A 2008 évi bevételeket az előbbi 23,7%-kal, az utóbbi 15%-kal múlta felül. A balatoni szállodák szoba árbevétele az országosnak 12%-át, az összes árbevétele az országosnak 14%-át tette ki 2014 I. félévében.
Meg kell jegyezni, hogy a szobaárak, a REVPAR, a forgalom növekedésében jelentős szerepe volt annak, hogy a 2014. január-június hónapokban a 308,12Ft HUF/EUR átlag árfolyam 4,1%-kal gyengébb volt a bázisnál.

Az idei év első hat hónapjában – ellentétben a 2012-13-ban mutatkozó tendenciákkal – országos szinten az 5* hotelek teljesítménye javult a legnagyobb mértékben. Az ebben a kategóriában elért 62,3%-os átlagos foglaltság 2,5% ponttal, a 34.089 Ft bruttó átlag szobaár 8,9%-kal, a 21.231Ft bruttó REVPAR 13,4%-kal magasabb a bázisnál.

SZÉP kártya

A KSH gyorsjelentése szerint a belföldi kereslet szempontjából nagyon fontos SZÉP kártya forgalom a hazai szállodákban 2014. január-június között 5.837 millió Ft volt, ami a bázisban elért 4.476 millió Ft-nál 30,4%-kal nagyobb.

Szállodáinkban idén, az első hat hónapban beváltott összesen 5.837 millió Ft értékű SZÉP kártya a magyarországi hotelek belföldi 22.487 millió Ft szállásdíj bevételének 26%-át tette ki.

Idén júniusban, a magyarországi szállodákban a vendégek összesen 1.128 millió Ft értékben fizettek SZÉP kártyával, ami 10,7%-kal múlja felül a 2013 júniusi 1.019 millió Ft SZÉP kártya forgalmat.

Visszaesett az ukrán és izraeli kereslet

Legnagyobb piacaink esetében kiemelkedő, két számjegyű volt a növekedés az orosz (+ 11,4%)és a cseh (14%) piacról, de jelentős javulás mutatkozott néhány kisebb beutazó piacunk esetében is. Pl. Szlovákia (+20,8%), Horvátország (+15,8%) Ezzel szemben hagyományosan legnagyobb piacaink közül visszaesés történt az osztrák (-5,8%), a német (-2,1%), a spanyol (-2,7%), a brit (- 1,1%) piacokról.

Feltűnő, hogy júniusban – az elmúlt években folyamatosan növekvő – az ukrán és izraeli beutazásban visszaesés történt. A szállodai vendégéjszakák száma az előbbiből 12%-kal, az utóbbiból 14,1%-kal csökkent ebben a hónapban a bázishoz képest.

Az idei év első hat hónapjában az ázsiai vendégéjszakák száma 6,4 %-kal lett több szállodáinkban, miközben az EU tagországokból csak 0,7% növekedés történt. Az ázsiai szállodai vendégéjszakák az EU-ból érkező vendégéjszakáknak 12,6%-át tették ki.

2014 első félévében a kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma Észak-Magyarországon 25,5%-kal, Dél-Alföldön 22,8%-kal, a Tisza tónál 16,2%-kal, Észak-Alföldön 13,6%-kal, Nyugat-Dunántúlon 10,2%-kal, Közép-Dunántúlon 6,2%-kal, a Balatonon 5,3%-kal, Budapesten 1,2%-kal nőtt, Dél-Dunántúlon 2,2%-kal csökkent a múlt évhez képest.

A vizsgált időszakban Európában a szállodák szobafoglaltsága és az átlag szobaárak is javultak. A nemzetközileg vizsgált régiók között Észak-Európában érték el a legnagyobb, 10,7%-os növekedést a REVPAR mutató – ami 68,4 euró lett – tekintetében 2013 hasonló időszakához képest.

Kelet-Európában a szállodák kihasználtsága, átlag szobaárai egyaránt csökkentek, így a REVPAR mutató 2014 első öt hónapjában 42,5 euró (a bázishoz képest 91%) lett. Az összes többi európai régióban javult a szállodák teljesítménye, REVPAR mutatója a múlt évhez képest.

Megjegyzés: az STR riport és a KSH magyarországi szállodákra vonatkozó adatai közötti eltérések oka, hogy a KSH adatszolgáltatása az összes hazai szálloda, míg az STR riport a vele szerződésben levő szállodák adatait tartalmazza. Ez országos szinten több mint 60 szállodát, kb. 13.000 szobával, míg Budapesten kb. 50 szállodát jelent több mint 10.000 szobával. Az STR partnerei között 1 és 2* hotelek nem szerepelnek.

Forrás: MSZÉSZ


Különleges megoldással készült a pesti ötcsillagos ház új kampányfilmje

Különleges megoldással készült a pesti ötcsillagos ház új kampányfilmje 

Építészeti vizualizációval készült a Crowne Plaza Budapest új kampányfilmje.
Megfizethető szálloda magyaroktól magyaroknak - megnyílt a Lifestyle Hotel a Mátrában

Megfizethető szálloda magyaroktól magyaroknak - megnyílt a Lifestyle Hotel a Mátrában 

Elképzeléseik szerint öt éven belül tizenöt-húsz hazai és külföldi egységgel rendelkező hazai szállodalánccá bővülnek.
Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója

Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója 

A HoReCa-szektoron belül.
Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében

Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében 

Opatija központjában várja vendégeit az arisztokratikus hangulatú topszálláshely, a Hotel Milenij.
Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel

Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel 

Az elismerés újabb gyümölcse a kompromisszumot nem ismerő, minőségi, profi szolgáltatásnak és kiváló vendéglátásnak.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be

A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be 

A TripAdvisor idei győztesei közt ott találjuk a Lánchíd budai-hídfőjénél, a Vár tövében található hotelt.
Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.