Romló színvonalat és drágulást hozhat a hoteleknek a kiszervezés

Bár lenne igény a szállodai tevékenységek minél szélesebb körű kiszervezésére, Magyarországon még mindig elég gyér az a szolgáltatói szegmens, amely színvonalasan el tudná látni ezeket a feladatokat.

A szállodaüzemeltetés fix költségeinek aránya nagyon magas, ez a jelenlegi gazdasági körülmények között egyre több hotelt sarkall a költségek racionalizálását segítő outsourcing megoldások igénybevételére. Megfelelő partnereket azonban alig találni.

Kovács István, a Magyar Szállodaszövetség főtitkára a Világgazdaságnak elmondta, a teljes körű szolgáltatást (például wellness, mosoda, étterem) végző szállodákban a bérek járulékokkal terhelt költsége a forgalomnak akár a 40 százalékát is kiteheti. Ezért a hotelüzemeltetők legtöbbször a személyzeti tevékenységet szervezik ki. A hazai szállodák – bizonyos tevékenységek esetében – 50-60 százalékos foglaltságra alakítják ki az állandó alkalmazotti gárdát, s a csúcsidőszakokban kölcsönzött munkaerővel oldják meg a többletforgalmat (bár ezt egy szállodán belül nem lehet minden területen alkalmazni: például a recepcióban, a konyhán, az értékesítésen a teljes személyzet szükséges minden foglaltsági szinten). A gazdasági válság miatt jelentősen esett a budapesti szállodák foglaltsága: az év első hónapjában 30-40 százalék körül mozgott. Ilyen körülmények között egyre fontosabb szerepet kap a kiszervezéssel nyerhető költségracionalizálás – tette hozzá a főtitkár. Az, hogy pontosan mekkora megtakarítás érhető el, régiótól, tevékenységtől és szállodától függ. Magyarországon kevéssé elterjedt a mosodai szolgáltatás kiszervezése. Nyugat-Európában a hotelek közül egyre többen szervezik ki a tisztítótevékenységet mind a vendégek ruháit, mind pedig a saját textíliáikat illetően. Sok szálloda eleve olyan szállítótól bérli a textíliákat, amely a mosodai szolgáltatásokat is vállalja. Kovács István szerint ez nálunk azért nem terjedt el, mert gyakorlatilag nincs az elvárásoknak megfelelő szolgáltató, vagy olyan drága, hogy nem éri meg kiszervezni.

A szállodai outsourcing másik fontos területe a vendéglátás, főleg Európában és Észak-Amerikában, ahol a szállodai éttermek nem örvendenek nagy népszerűségnek: a vendégek az ételeket középszerűnek és unalmasnak tartják. Az egyik megoldás az alacsony költségű, úgynevezett budget szállodák esetében, hogy étterem közelében épülnek. A középkategóriájú szállodák viszont gyakran a vendéglátást egy franchise-cégre bízzák. A luxusszállodák egyre inkább egy-egy híres séfre, népszerű vendéglátóra bízzák az étterem vezetését. Nálunk ez a megoldás egyelőre gyerekcipőben jár, bár kezdeményezések már vannak: a Corinthia Grand Hotel Royal a méltán népszerű Bock Bistróját és az Andrássy Hotel Baraka éttermét külső vállalkozó viszi, a Kempinski bajor sörözője új néven és ízvilággal szintén külön cég gondozásában nyílik meg ismét.

A szállodai szolgáltatások kiszervezése Magyarországon is egyelőre jórészt Budapesten dívik – hangsúlyozta Neustadtl Dániel, a Hunguest Hotels Zrt. projektigazgatója. A lánc saját tulajdonú 14 szállodájából 12 vidéken üzemel, ahol kevés a megfelelő szolgáltató, így nem sok esély van arra, hogy a költségeket kiszervezéssel csökkentsék. A munkaerő-kölcsönzés kockázatos, különösen a felszolgálásban, hiszen a minőségi ellátáshoz egy pincérnek ismernie kell az ételeket, italokat, a séf ajánlatait. Több helyen gondolkoznak azonban a vendéglátás teljes vagy részleges – például a cukrászatot érintő – kiszervezéséről. „A Hunguest Hotels több szállodájában aranyérmes séfek dolgoznak, nekik eleve vendégcsalogató erejük van, de gondolkozunk bizonyos területeken a kiszervezésen” – fűzte hozzá. (Világgazdaság)


Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely

Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely 

Szálloda, gasztronómia és wellness terén Európa legjobbjai közé választották a Minaro Hotel Tokaj MGallery-t.
Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén

Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén 

Az Accor prémium nemzetközi szállodamárkája, a Pullman Hotels & Resorts november 1-jétől Szabó Áront nevezte ki a Pullman Budapest szálloda új igazgatójának.
Új tulajdonosnál a hányatott sorsú budai Design Hotel

Új tulajdonosnál a hányatott sorsú budai Design Hotel 

Az egykori négycsillagos hotelben már a felújítási munkálatok is elkezdődtek.
Tarolt a Prónay-kastély egy exkluzív díjkiosztón

Tarolt a Prónay-kastély egy exkluzív díjkiosztón 

November 16-án tartották a Heritage Hotels of Europe Awards gáláját, amelynek során Európa történelmi szállodáinak legjobbjait ünneplik.
Hotel Divinus*****Superior: Kimagasló eredmények az Everguest megoldásaival

Hotel Divinus*****Superior: Kimagasló eredmények az Everguest megoldásaival 

A Hotel Divinus*****Superior az Everguest egyik legösszetettebb projektje.
„Zöld Szálloda” elismerés Szántódon

„Zöld Szálloda” elismerés Szántódon 

A „Zöld Szálloda” cím mellett a Mövenpick BalaLand az elmúlt év során további rangos díjakat is elnyert.
Ízelítő a 2025. évi HOTCO konferencia programjából

Ízelítő a 2025. évi HOTCO konferencia programjából 

Az idén januárban Bécsben megrendezésre kerülő eseményen az iparág vezetői találkoznak, hogy feltárják a vendéglátás jövőjét meghatározó kulcsfontosságú trendeket, kihívásokat és lehetőségeket.
Egy sokszínű szállodalánc bemutatkozása Budapesten

Egy sokszínű szállodalánc bemutatkozása Budapesten 

Alapvetően üzleti utazókat és szabadidős vendégeket várnak Best Western (BW) hotelekbe – a lánchoz 19 márka, 4 ezer taghotellel, több mint 100 országban szerepel az ernyőmárka egységeiként
Különleges videón az ikonikus budai szálló aranykora

Különleges videón az ikonikus budai szálló aranykora 

Új korszak kezdetéhez érkezett a Hotel Gellért, Budapest egyik legismertebb és legkedveltebb történelmi épülete, hiszen októberben megkezdődött a szálloda felújítása.
Milyenek a kilátások év végéig a Balatonnál?

Milyenek a kilátások év végéig a Balatonnál? 

A szántódi ötcsillagos szálloda üzemeltetői szerint év végéig kitarthat a nyártól kezdődő, októberben kissé alábbhagyó, de még mindig jelentős utazási kedv.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.