A szállodaüzemeltetés fix költségeinek aránya nagyon magas, ez a jelenlegi gazdasági körülmények között egyre több hotelt sarkall a költségek racionalizálását segítő outsourcing megoldások igénybevételére. Megfelelő partnereket azonban alig találni.
Kovács István, a Magyar Szállodaszövetség főtitkára a Világgazdaságnak elmondta, a teljes körű szolgáltatást (például wellness, mosoda, étterem) végző szállodákban a bérek járulékokkal terhelt költsége a forgalomnak akár a 40 százalékát is kiteheti. Ezért a hotelüzemeltetők legtöbbször a személyzeti tevékenységet szervezik ki. A hazai szállodák – bizonyos tevékenységek esetében – 50-60 százalékos foglaltságra alakítják ki az állandó alkalmazotti gárdát, s a csúcsidőszakokban kölcsönzött munkaerővel oldják meg a többletforgalmat (bár ezt egy szállodán belül nem lehet minden területen alkalmazni: például a recepcióban, a konyhán, az értékesítésen a teljes személyzet szükséges minden foglaltsági szinten). A gazdasági válság miatt jelentősen esett a budapesti szállodák foglaltsága: az év első hónapjában 30-40 százalék körül mozgott. Ilyen körülmények között egyre fontosabb szerepet kap a kiszervezéssel nyerhető költségracionalizálás – tette hozzá a főtitkár. Az, hogy pontosan mekkora megtakarítás érhető el, régiótól, tevékenységtől és szállodától függ. Magyarországon kevéssé elterjedt a mosodai szolgáltatás kiszervezése. Nyugat-Európában a hotelek közül egyre többen szervezik ki a tisztítótevékenységet mind a vendégek ruháit, mind pedig a saját textíliáikat illetően. Sok szálloda eleve olyan szállítótól bérli a textíliákat, amely a mosodai szolgáltatásokat is vállalja. Kovács István szerint ez nálunk azért nem terjedt el, mert gyakorlatilag nincs az elvárásoknak megfelelő szolgáltató, vagy olyan drága, hogy nem éri meg kiszervezni.
A szállodai outsourcing másik fontos területe a vendéglátás, főleg Európában és Észak-Amerikában, ahol a szállodai éttermek nem örvendenek nagy népszerűségnek: a vendégek az ételeket középszerűnek és unalmasnak tartják. Az egyik megoldás az alacsony költségű, úgynevezett budget szállodák esetében, hogy étterem közelében épülnek. A középkategóriájú szállodák viszont gyakran a vendéglátást egy franchise-cégre bízzák. A luxusszállodák egyre inkább egy-egy híres séfre, népszerű vendéglátóra bízzák az étterem vezetését. Nálunk ez a megoldás egyelőre gyerekcipőben jár, bár kezdeményezések már vannak: a Corinthia Grand Hotel Royal a méltán népszerű Bock Bistróját és az Andrássy Hotel Baraka éttermét külső vállalkozó viszi, a Kempinski bajor sörözője új néven és ízvilággal szintén külön cég gondozásában nyílik meg ismét.
A szállodai szolgáltatások kiszervezése Magyarországon is egyelőre jórészt Budapesten dívik – hangsúlyozta Neustadtl Dániel, a Hunguest Hotels Zrt. projektigazgatója. A lánc saját tulajdonú 14 szállodájából 12 vidéken üzemel, ahol kevés a megfelelő szolgáltató, így nem sok esély van arra, hogy a költségeket kiszervezéssel csökkentsék. A munkaerő-kölcsönzés kockázatos, különösen a felszolgálásban, hiszen a minőségi ellátáshoz egy pincérnek ismernie kell az ételeket, italokat, a séf ajánlatait. Több helyen gondolkoznak azonban a vendéglátás teljes vagy részleges – például a cukrászatot érintő – kiszervezéséről. „A Hunguest Hotels több szállodájában aranyérmes séfek dolgoznak, nekik eleve vendégcsalogató erejük van, de gondolkozunk bizonyos területeken a kiszervezésen” – fűzte hozzá. (Világgazdaság)