SZÉP kilátások a hazai szállodások szemszögéből

Borítékolható volt, hogy a kormány válaszlépést tesz, hiszen az Európai Bizottság februárban gyakorlatilag elmeszelte a teljes hazai cafeteriarendszert, azonban amit a miniszterelnök e hét csütörtökön Budapesten, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) évnyitóján bejelentett, arra azért hazai szállodás körökben nem sokan számítottak.

Közülük is elsősorban a vidéki kisebb-nagyobb wellnesshotelek. Ugyanis számukra valóban övön aluli ütés lenne, ha a kormány, a bejelentés értelmében, jövőre megszüntetné az Erzsébet utalvány mellett a SZÉP kártyát, és ezt az összeget inkább a munkabérhez csapná, valamiféle – jelenleg még nem tisztázott - béren kívüli juttatás formájában.

Most egyébként azért nem ejtenénk szót az Erzsébet utalványról, mert - kimondva, kimondatlanul - azt azért mindenki tudja, hogy ez a cafeteria-mód túl sok hasznot nem hajt a vendéglátók malmára, hiszen az utalvánnyal rendelkezők ezt a béren kívüli juttatási módot sokkal inkább bevásárlásaik során – kisebb-nagyobb üzletekben, bevásárlóhelyeken, hipermarketekben – használják előszeretettel, mintsem éttermeket keresnek fel, és ott költik el az utalványra a munkáltató által elhelyezett összeget.

Nyaraló magyarok, wellnessező hosszú hétvégézők kilőve

Maradjunk tehát a SZÉP kártyánál, hiszen ennek megszüntetése sok hazai szállodát érint – és az képtelenség, hogy ez kormány-szinten ismeretlen lenne. 

„Drámai lesz a helyzet, ez teljesen nyilvánvaló, fogalmazott ez ügyben az egyik hazai sikeres hotel, az alsópáhoki Kolping Hotel Spa ß Family Resort igazgatója, Baldauf Csaba, majd hozzátette, ha a munkavállaló nem a kártyán, hanem a béréhez hozzátéve kapja ezentúl ezt az összeget, biztos másra költi, nem pedig nyaralásra, pihenésre, mint eddig tette.” Az igazgató megítélése szerint ez a hazai vidéki szállodák bevételeinek 25-30 százalékát érinti majd negatívan, sőt, kisebb vidéki házak esetén akár 35 százalékát is jelentheti a bevételeiknek. Náluk, Alsópáhokon kevesebben érkeznek SZÉP Kártyával, de így is árbevetélük 14 százalékkal csökkenhet, ha bevezetik ezt az új intézkedést.

Hasonló véleményen van az egyik jelentős hazai szállodai portfólióval rendelkező üzemeltető cég, az Accent Hotels Management (AHM) marketing vezetője, Kerek Péter is. Cégüket már csak azért is érintené igencsak érzékenyen a csütörtökön bejelentett javaslat, mert házaik SZÉP kártya területen kimagaslóan jól teljesítenek. Szerinte is kézenfekvő, ha akár készpénzben, akár másképp a munkavállaló megkapja majd azt az összeget, amit eddig a kártyára utalva, és becsatornázva költhetett el – attól kezdve vagy külföldre indul belőle, vagy vesz egy új tévét a családnak, és persze az új fridzsiderről vagy mosógépről se feledkezzünk el. „Mi már most el kezdünk azon agyalni, hogy pótoljuk majd azt a jelentős kieső összeget, amelytől kénytelenek leszünk elbúcsúzni, ha ez a tervezet törvényerőre emelkedik, és ne adj’isten életbe lép. Hiszen nem kis összegről, házaink bevételének mintegy 30 százalékáról van szó, ezt a kieső összeget másképp behozni – nagy kihívás lesz, egyelőre nem is tudjuk rá a megoldást.”

A másik nagy hazai szállodás üzemeltető cég, a Service 4 You egyik társtulajdonosa, Klemm Balázs megjegyzi, mivel egyelőre nem sok tényt ismerünk SZÉP kártya témában, és döntés sem született ez ügyben, csupán egy kijelentést hallhattunk, ezért nincs értelme még állást foglalni és kinyiltakoztatni. Egy biztos, a Service 4 You kezelésében lévő házak túlnyomó többsége vidéki wellness hotel, amelyeknél átlagban bevételük 29,2 százalékát hozza az a vendégkör, aki cafeteria kártyával fizet. Van olyan házuk - ilyen például a ceglédi Hotel Aquarell -, ahol kimagaslóan magas a SZÉP kártyával érkezők száma, és ugyanez a helyzet nyáron a balatoni házaik esetén. "De egy jó szállodás szakembernek mindenképp meg kell találni azokat a kiskapukat, ahol bejutva megtalálja azokat a réseket, megoldásokat, amelyekkel a kieső bevétel pótolható", fűzi hozzá a tulajdonos. Aki pontosan tisztában van azzal, hogy a SZÉP kártya hazai szállodás-körökben egyértelműen sikertörténet, és valószínűleg jelentős számban érintené a magyarországi házak körét, ha történne esetében változás.

Úgy tűnik, a Hunguest Hotels háza táján sem gyújtottak örömtüzeket a hír hallatán. Legalábbis a cég egyik vezető menedzserének szavai alapján ez megállapítható. Bár Barkó Károly pr szakember azért annyival bizakodóbb a többi megkérdezettnél, hogy előre kijelenti, házaiknál átlagban mindössze 10 százalékát hozzák a SZÉP kártya bevételek – és ez korántsem olyan magas, mint más hotelek tulajdonosainak esetében. Igaz, teszi hozzá, náluk is vannak kirívó példák. Ilyen mindjárt a galyatetői egységük, ahol 20 százalékhoz közelít a SZÉP kártyával fizetők száma, ez pedig komoly gondot okoz majd, hogy a kieső összeget miképp pótolják. Zalakarost említi még, ahol szintén előszeretettel fizetnek vendégeik e cafeteria eszközzel, ott is sok millió forintba „fáj” majd, ha megszünteti a kormány ezt a munkáltatók számára kedvező megoldást. „Alapvetően a hosszú hétvégés, a wellnessező magyarok száma csappan meg, ez egyértelmű”, fogalmaz a szállodás szakember. Majd hozzáteszi, csalódott lenne, ha véghezvinné ezt a most hallott tervet a kormány, „nekünk biztos többszázmillió forint bevételkiesést jelent, és ezzel a szállodák között nyilván nem leszünk egyedül”, teszi hozzá.

Egyik új és szép házuk a szegedi Hunguest Hotel Forrás igazgatónője Maklári Lászlóné egyenesen komoly érvágásnak nevezte, ha a kormány jövőre valóban elmeszeli a SZÉP kártyát. És biztos benne, a magyar – hiszen mi már csak ilyenek vagyunk -, ha béréhez csapva kapja majd meg azt az összeget, amit eddig elkülönítve kapott juttatásként, elkölti minden másra, de hazai wellness szállodai pihenésre biztos nem. „Ne legyen igazam”, teszi hozzá a szegedi igazgatónő. Tegyük hozzá, mi is azt szeretnénk, ha hamarosan a budapesti MKIK-n elhangzott miniszterelnöki bejelentés cáfolatáról számolhatnánk be, és arról tudósíthatnánk a hazai szállodás szakmebereket, hogy ez a sikeres béren kívüli juttatás továbbra is megmarad.



Hunguest hotelek Hévízen: wellness és kikapcsolódás egy helyen

Hunguest hotelek Hévízen: wellness és kikapcsolódás egy helyen 

A Hunguest Hotels szállodaláncnál a lánc számos szállodája teljes körűen megújult, köztük hévízi egységeik is.
Újra nyitva a családok és a wellness rajongók kedvence: a Hunguest Flóra

Újra nyitva a családok és a wellness rajongók kedvence: a Hunguest Flóra 

Évekkel ezelőtt, fejlesztés céljából zárt be az egri Hunguest Hotel Flóra azért, hogy 2024. december 18-án megújult külsővel és belsővel születhessen újjá.
A szállodások keleti régióülésére készül a megújult Hunguest Béke

A szállodások keleti régióülésére készül a megújult Hunguest Béke  

Május 7-én a nemrég újranyitott hajdúszoboszlói Hunguest Béke szállodában rendezik meg a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) keleti régióülését.  
Igazgatóváltás a Dorothea Hotel élén

Igazgatóváltás a Dorothea Hotel élén 

Az ötcsillagos budapesti belvárosi ház vezetése 2025 március elsejétől változott.
Új ötcsillagos ház nyílik Hévízen

Új ötcsillagos ház nyílik Hévízen 

Az ötcsillagos szállodában a vendégeket nem csak a luxus legmagasabb foka, hanem valódi testi-lelki feltöltődés várja.
Boeingből luxushotel

Boeingből luxushotel 

Felix Demin 2023 végén nyitotta meg a világ egyik legkülönlegesebb szálláshelyét: a Private Jet Villát.
Pihenés és konferenciaélet újratöltve:  nyitva Hajdúszoboszló ikonikus szállodája

Pihenés és konferenciaélet újratöltve: nyitva Hajdúszoboszló ikonikus szállodája 

A ház az elmúlt években teljesen megújult: a teljes felújtásnak köszönhetően modern külsővel és elegáns belső tereivel várja ismét vendégeit.
Új igazgató a Hunguest hévízi házainak élén

Új igazgató a Hunguest hévízi házainak élén 

2025. április 1-től Martos Andrást nevezték ki a Hunguest Helios és a Hunguest Panoráma szállodák igazgatójának.
Verdi Budapest Hotel: befejeződött a márkaváltás, jöhet a felújítás

Verdi Budapest Hotel: befejeződött a márkaváltás, jöhet a felújítás 

Új név, új arculat, új lehetőségek.
Tojásfestés, locsolkodás, wellness a húsvéti befutók

Tojásfestés, locsolkodás, wellness a húsvéti befutók 

A tavalyi évhez hasonlóan népszerű a húsvét a belföldi utazók körében – derült ki az egyik szállásfoglaló portál adataiból.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.