SZÉP kilátások a hazai szállodások szemszögéből

Borítékolható volt, hogy a kormány válaszlépést tesz, hiszen az Európai Bizottság februárban gyakorlatilag elmeszelte a teljes hazai cafeteriarendszert, azonban amit a miniszterelnök e hét csütörtökön Budapesten, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) évnyitóján bejelentett, arra azért hazai szállodás körökben nem sokan számítottak.

Közülük is elsősorban a vidéki kisebb-nagyobb wellnesshotelek. Ugyanis számukra valóban övön aluli ütés lenne, ha a kormány, a bejelentés értelmében, jövőre megszüntetné az Erzsébet utalvány mellett a SZÉP kártyát, és ezt az összeget inkább a munkabérhez csapná, valamiféle – jelenleg még nem tisztázott - béren kívüli juttatás formájában.

Most egyébként azért nem ejtenénk szót az Erzsébet utalványról, mert - kimondva, kimondatlanul - azt azért mindenki tudja, hogy ez a cafeteria-mód túl sok hasznot nem hajt a vendéglátók malmára, hiszen az utalvánnyal rendelkezők ezt a béren kívüli juttatási módot sokkal inkább bevásárlásaik során – kisebb-nagyobb üzletekben, bevásárlóhelyeken, hipermarketekben – használják előszeretettel, mintsem éttermeket keresnek fel, és ott költik el az utalványra a munkáltató által elhelyezett összeget.

Nyaraló magyarok, wellnessező hosszú hétvégézők kilőve

Maradjunk tehát a SZÉP kártyánál, hiszen ennek megszüntetése sok hazai szállodát érint – és az képtelenség, hogy ez kormány-szinten ismeretlen lenne. 

„Drámai lesz a helyzet, ez teljesen nyilvánvaló, fogalmazott ez ügyben az egyik hazai sikeres hotel, az alsópáhoki Kolping Hotel Spa ß Family Resort igazgatója, Baldauf Csaba, majd hozzátette, ha a munkavállaló nem a kártyán, hanem a béréhez hozzátéve kapja ezentúl ezt az összeget, biztos másra költi, nem pedig nyaralásra, pihenésre, mint eddig tette.” Az igazgató megítélése szerint ez a hazai vidéki szállodák bevételeinek 25-30 százalékát érinti majd negatívan, sőt, kisebb vidéki házak esetén akár 35 százalékát is jelentheti a bevételeiknek. Náluk, Alsópáhokon kevesebben érkeznek SZÉP Kártyával, de így is árbevetélük 14 százalékkal csökkenhet, ha bevezetik ezt az új intézkedést.

Hasonló véleményen van az egyik jelentős hazai szállodai portfólióval rendelkező üzemeltető cég, az Accent Hotels Management (AHM) marketing vezetője, Kerek Péter is. Cégüket már csak azért is érintené igencsak érzékenyen a csütörtökön bejelentett javaslat, mert házaik SZÉP kártya területen kimagaslóan jól teljesítenek. Szerinte is kézenfekvő, ha akár készpénzben, akár másképp a munkavállaló megkapja majd azt az összeget, amit eddig a kártyára utalva, és becsatornázva költhetett el – attól kezdve vagy külföldre indul belőle, vagy vesz egy új tévét a családnak, és persze az új fridzsiderről vagy mosógépről se feledkezzünk el. „Mi már most el kezdünk azon agyalni, hogy pótoljuk majd azt a jelentős kieső összeget, amelytől kénytelenek leszünk elbúcsúzni, ha ez a tervezet törvényerőre emelkedik, és ne adj’isten életbe lép. Hiszen nem kis összegről, házaink bevételének mintegy 30 százalékáról van szó, ezt a kieső összeget másképp behozni – nagy kihívás lesz, egyelőre nem is tudjuk rá a megoldást.”

A másik nagy hazai szállodás üzemeltető cég, a Service 4 You egyik társtulajdonosa, Klemm Balázs megjegyzi, mivel egyelőre nem sok tényt ismerünk SZÉP kártya témában, és döntés sem született ez ügyben, csupán egy kijelentést hallhattunk, ezért nincs értelme még állást foglalni és kinyiltakoztatni. Egy biztos, a Service 4 You kezelésében lévő házak túlnyomó többsége vidéki wellness hotel, amelyeknél átlagban bevételük 29,2 százalékát hozza az a vendégkör, aki cafeteria kártyával fizet. Van olyan házuk - ilyen például a ceglédi Hotel Aquarell -, ahol kimagaslóan magas a SZÉP kártyával érkezők száma, és ugyanez a helyzet nyáron a balatoni házaik esetén. "De egy jó szállodás szakembernek mindenképp meg kell találni azokat a kiskapukat, ahol bejutva megtalálja azokat a réseket, megoldásokat, amelyekkel a kieső bevétel pótolható", fűzi hozzá a tulajdonos. Aki pontosan tisztában van azzal, hogy a SZÉP kártya hazai szállodás-körökben egyértelműen sikertörténet, és valószínűleg jelentős számban érintené a magyarországi házak körét, ha történne esetében változás.

Úgy tűnik, a Hunguest Hotels háza táján sem gyújtottak örömtüzeket a hír hallatán. Legalábbis a cég egyik vezető menedzserének szavai alapján ez megállapítható. Bár Barkó Károly pr szakember azért annyival bizakodóbb a többi megkérdezettnél, hogy előre kijelenti, házaiknál átlagban mindössze 10 százalékát hozzák a SZÉP kártya bevételek – és ez korántsem olyan magas, mint más hotelek tulajdonosainak esetében. Igaz, teszi hozzá, náluk is vannak kirívó példák. Ilyen mindjárt a galyatetői egységük, ahol 20 százalékhoz közelít a SZÉP kártyával fizetők száma, ez pedig komoly gondot okoz majd, hogy a kieső összeget miképp pótolják. Zalakarost említi még, ahol szintén előszeretettel fizetnek vendégeik e cafeteria eszközzel, ott is sok millió forintba „fáj” majd, ha megszünteti a kormány ezt a munkáltatók számára kedvező megoldást. „Alapvetően a hosszú hétvégés, a wellnessező magyarok száma csappan meg, ez egyértelmű”, fogalmaz a szállodás szakember. Majd hozzáteszi, csalódott lenne, ha véghezvinné ezt a most hallott tervet a kormány, „nekünk biztos többszázmillió forint bevételkiesést jelent, és ezzel a szállodák között nyilván nem leszünk egyedül”, teszi hozzá.

Egyik új és szép házuk a szegedi Hunguest Hotel Forrás igazgatónője Maklári Lászlóné egyenesen komoly érvágásnak nevezte, ha a kormány jövőre valóban elmeszeli a SZÉP kártyát. És biztos benne, a magyar – hiszen mi már csak ilyenek vagyunk -, ha béréhez csapva kapja majd meg azt az összeget, amit eddig elkülönítve kapott juttatásként, elkölti minden másra, de hazai wellness szállodai pihenésre biztos nem. „Ne legyen igazam”, teszi hozzá a szegedi igazgatónő. Tegyük hozzá, mi is azt szeretnénk, ha hamarosan a budapesti MKIK-n elhangzott miniszterelnöki bejelentés cáfolatáról számolhatnánk be, és arról tudósíthatnánk a hazai szállodás szakmebereket, hogy ez a sikeres béren kívüli juttatás továbbra is megmarad.



Megújult a Kempinski Hotel Corvinus

Megújult a Kempinski Hotel Corvinus  

350 új élmény: a Kempinski Hotel Corvinus Budapestben befejeződött a szobák és lakosztályok felújítása.
Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak

Itt is lesz tagja a luxusszállodaláncnak 

A Hyatt luxusszállodalánc folytatja terjeszkedését a régióban az AluaSoul Sunny Beach megnyitásával Bulgáriában.
Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts

Bővíti lengyelországi portfólióját az IHG Hotels & Resorts  

Az IHG portfóliója Lengyelországban meghaladja a 30 működő és fejlesztés alatt álló szállodát.
Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója

Balaton-felvidéki egységekkel bővült az Eventrend portfóliója 

A Hazai Provence butikhotel és a 84 Bisztró a magyar cégcsoporthoz került.
SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.