Új szállodaipari kutatás: Inkább az ár legyen magas, mint a foglaltság!

Sokkal inkább az árak jelentik a kulcsot a bevételek megfelelő szinten tartásához mint a kapacitáskihasználtság – derül ki egy kutatóintézet munkájából, amely az európai hotelek árait és bevételeit vetette össze az elmúlt 4 év adatai alapján.

A „Strategic Pricing in European Hotels: 2006-2009” című tanulmány készítése során mintegy 8000 hotelt vizsgált meg a Cornell’s Center for Hospitality Research CHR a válság előtti időkben és a válság első évében. A CHR a napi átlagos szobaárat (Average Daily Rate, ADR), a foglaltságot és az egy kiadható szobára jutó bruttó szobaárbevételt (RevPAR) hasonlította össze az Európa minden részéből alapul vett szállodák esetében. Az intézet legfontosabb megállapítása, hogy azok a házak, amelyek alacsonyabban tartották az ADR-t mint versenytársaik, valamivel magasabb foglaltságot értek el vetélytársaiknál, a REVPAR-juk azonban meglehetősen alacsonyan maradt.

A kutatás mindenképpen azt tartja előremutatónak, ha a magasabban tartott árak alacsonyabb kapacitáskihasználtságot, de egyúttal magasabb bevételt hoznak. A készítők hangsúlyozzák azonban azt is, hogy nem létezik általános szabály, minden szálloda csak maga képes meghatározni saját pozícióját az adott piacon. Abban azonban biztosak a felmérés készítői, hogy az árcsökkentés nem generál akkora keresletet, hogy az kiegyenlítse az árbevételi oldalon való visszaesést.

A felmérés arra is rámutat, hogy ez a jelenség mérettől, illetve az üzemeltetés jellegétől (lánchoz tartozik-e a ház vagy önálló) függetlenül egyaránt jellemezte a megvizsgált házakat. Jóllehet, az is kiderült, hogy a kis- és közepes méretű hotelek relatíve magasabb foglaltságot értek el, amikor versenytársaik alá mentek áraikkal, mint a hasonlóan cselekvő nagykapacitású szállodák.


Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?
Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység

Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység 

Helyszíni beszámoló az MSZÉSZ LXI. közgyűléséről, Esztergomból.
Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje

Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje 

Május 15-én megnyílt a Le Primore Hotel & Spa, Magyarország legnagyobb ötcsillag superior minősítésű spaszállodája.
Bokrétaünnep Budapesten –  Moxy Downtown Budapest

Bokrétaünnep Budapesten – Moxy Downtown Budapest 

A Forestay Group épülő házuk szerkezetkész állapotát ünnepelte, amely egy 283 szobás szállodaprojekt Budapest történelmi negyedében.
Látványosan belépett a Mövenpick a budapesti szállodapiacra

Látványosan belépett a Mövenpick a budapesti szállodapiacra 

A budapesti Mövenpick Hotel Budapest Centre története mesébe illő, megjelenése lenyűgöző.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.