Vendégnyilvántartási botrány Romániában

A romániai szállodatulajdonosok a személyi jogokra hivatkoznak, a szaktárca a feketeturizmus letörésével érvel a lassan országos botránnyá dagadó ügyben, miután egy kormányrendelet-tervezet szerint a hotelek, panziók kötelesek lesznek rákapcsolódni és adatokat szolgáltatni az országos, vendégnyilvántartási rendszernek.

A Turisztikai és Vidékfejlesztési Minisztérium által kezdeményezett kormányrendelet tervezet kimondja, hogy minden szálloda és panzió köteles lesz rákapcsolódni az Integrált Turistanyilvántartó Rendszerhez (SIET), amely segíteni fogja a turisztikai statisztikák összeállítását, a romániai és nemzetközi körözöttek elcsípését, a szállodai prostitúció visszaszorítását, ugyanakkor megfékezné a mára elképesztő méreteket öltő feketeturizmust. Aki megtagadja, 20 ezer lejig terjedő büntetést fizet.

A Romániai Szállodaipari Szövetség (FIHR) azonnal írásban kérte a szaktárcát, vonják vissza a rendelettervezetet, mert ennek bevezetése korlátozza az emberek szabad mozgását, a vendégek beleegyezése nélkül szolgáltat személyes adatokat (személyi szám, útlevél- vagy személyi igazolvány száma, tartózkodási hely, érkezés, indulás időpontja), aminek eredményeként tovább csökken majd a szállodák amúgy is alacsony kihasználtsága. A Szövetség úgy véli, a SIET semmiféle garanciát nem nyújt a szolgáltatott adatok bizalmas kezelésére, „az adatok semmiféle statisztikai értéket nem képviselnek, mi pedig bevételektől esünk el, megnehezül a tevékenységünk” – pontosított Radu Enache a FIHR elnöke, hozzátéve, hogy mivel ezekhez az adatokhoz az ügyészségek, titkosszolgálatok is hozzáférhetnek, elriasszák a turistákat az országból.

A szaktárca szándéka egyértelműen a feketeturizmus leszorítása, s ezt nem is titkolják. Indoklásuk szerint a szállásadóknak ingyen rendelkezésre bocsátandó program egyetlen célja, hogy a hivatalosan bevallott vendégéjszakákat összevessék az adóhatóság felé közölt adatokkal, a SIET-be pedig csak azok az adatok kerülnek, amelyeket a vendég amúgy is ráír az érkezési-indulási nyomtatványra. A recepciós köteles lesz az űrlap átvételét követően azonnal beütni az adatokat a rendszerbe, ennek hiányában senki nem alhat a szállodában, panzióban. A turisztikai minisztérium leszögezte, hogy ők kizárólag a szálláshelyek kihasználtságát jelző adatokhoz juthatnak, a vendégek személyi számához, lakcíméhez stb. pedig csak a belügyminisztérium.

Az FIHR azonban pont ettől fél, mert köztudomású, hogy a belügyminisztérium, szerződéses alapon bizalmas adatokat közölhet a titkosszolgálatokkal, hadügyminisztériummal, mint teszi azt a személyi nyilvántartási, vagy gépkocsibejegyzési adatok esetében.


SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?
Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység

Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység 

Helyszíni beszámoló az MSZÉSZ LXI. közgyűléséről, Esztergomból.
Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje

Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje 

Május 15-én megnyílt a Le Primore Hotel & Spa, Magyarország legnagyobb ötcsillag superior minősítésű spaszállodája.
Bokrétaünnep Budapesten –  Moxy Downtown Budapest

Bokrétaünnep Budapesten – Moxy Downtown Budapest 

A Forestay Group épülő házuk szerkezetkész állapotát ünnepelte, amely egy 283 szobás szállodaprojekt Budapest történelmi negyedében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.