A nagy észak-európai légi csata

A tavaly nyári szezonhoz képest 20 százalékkal bővült a kapacitás a légi forgalomban az idén Magyarország és Észak-Európa között. Hét városból hetente több mint 90 járat jön hozzánk. Malév-járat indul Koppenhágából Sármellékre, a Sterling Helsinkiből és Stockholmból is elindítja gépeit Budapestre. Az Air Baltic Vilniust köti össze Budapesttel, a SAS finnországi leánya, a Blue1 is piacra lép. A Malév felújítja oslói járatát. Kérdés, hogy ekkora kapacitásokra hosszabb távon is lesz-e kereslet.

'
Körmendy-Ékes Mária, a SAS magyarországi képviselet-vezetője:

– A Norwegian fapados társaság tavalyi megjelenése már jelentősen átrendezte a piacot Magyarországon, a hagyományos légitársaságok rovására. Az alacsony költséggel üzemelő légitársaságokkal való hatékonyabb verseny érdekében ezért több újítást vezetett be a SAS is: tavaly óta egy útra szóló jegyeket is kínálunk, és jelszavunkká vált a rugalmasság. Ennek jegyében három osztályt kínálunk európai járatainkon, a turista és a business mellett kialakítottunk egy Economy Flex elnevezésű szolgáltatást, amely nagyjából a business osztály kényelmét és flexibilitását kínálja, annál jelentősen alacsonyabb árakon. Ráadásul a különböző osztályú jegyek az oda-, illetve visszautazás során variálhatók is. A Blue1 másfajta szolgáltatást kínál: a gépeken egyosztályos a felállás, fedélzeti kiszolgálás csak külön díjért kérhető: két euróért lehet italt vagy hét euróért egy hidegtálat rendelni. A Blue1 egyébként önálló légitársaság, bár száz százalékban a SAS tulajdona. A járatok SAS-járatszámot is kapnak. A Blue1 agresszív, proaktív üzletpolitikája révén rövid idő alatt regionális szállítóból nemzetközi légitársasággá nőtte ki magát.

Szántó Regina, a Finnair magyarországi képviselet-vezetője:

– A fapadosok hatására meg fog változni a légitársasági kultúra, és meg is kell, hogy változzon. Emlékszem, amikor az első fapadosok megjelentek Magyarországon, a klasszikus szállítók képviselői csak nevettek, azt hitték, ilyen alacsony árakon nem bírják majd sokáig a versenyt. Úgy tűnik, tévedtek. Az „idősödő vállalatok” nehezen mozdulnak, de mozgósítaniuk kell a tartalékaikat. Mindenekelőtt változtatnunk kell az árstruktúrán, megjegyzem, az IATA-árakat ma már jóformán senki nem alkalmazza, rugalmasabbá kell tenni az árakat, be kell vezetni az egyirányú jegyeket, optimalizálni kell a flottát és a létszámot. A fapados modell lekövetését egyébként a Finnair is megpróbálta: létrehozta saját alacsony költségű változatát, a FlyNordicot, amely Finnországon belül, illetve Stockholm és Helsinki között közlekedik. Szerintem azonban túl soknak tűnik a beharangozott kapacitás, biztos, hogy csökkenni fog a szezonra. Ezt jelzi, hogy a Sterling eredetileg öt útvonalon akart járatokat indítani Budapestre, de végül sem a billundi, sem a göteborgi indulást nem hirdette meg.

Járatok Budapestre

2006. nyári szezon, hetente 
Sky Europe – Koppenhága 6
Wizzair – Stockholm 5, Malmö 3
Sterling – Koppenhága 6, Stockholm 6, Helsinki 2
Malév – Oslo 4, Göteborg 7, Stockholm 6, Koppenhága 13, Helsinki 9
SAS – Koppenhága 7, Stockholm 6
Blue1 – Helsinki 3
Finnair – Helsinki 7

A nagy kékség

A SAS 100 százalékos tulajdonában lévő Blue1 május 1-jén szezonális járatot indított Budapest és Helsinki között. A Blue1-gépek június 30-ig, illetve szeptember 1-jétől október 27-ig közlekednek hétfőn, szerdán és pénteken. A járat célközönségét elsősorban az egyéni, valamint a csoportos turisták jelentik. Az utasok Helsinkiből a csatlakozó járatok révén továbbutazhatnak a nagyobb finn városokba. A Blue1 17 repülőgépével Európa 25 városába közlekedik, naponta 125 járattal. Az értékesítés a SAS budapesti irodájában, az utazási irodáknál és a www.flysas. hu honlapján történik.

Viking hódító

Szerettük volna megszólaltatni a Sterling légitársaság képviselőjét is, de többszöri megkeresésünkre sem reagált, így közleményeikből gyűjtöttük össze az agresszív terjeszkedési politikát folytató, dánból izlandivá lett fapadossal kapcsolatos tudnivalókat. Jelenleg már Európa negyedik, illetve Skandinávia legnagyobb fapados társasága a tavaly a Maersk Airt is magába olvasztó Sterling, amely 2005-ben 2 725 125 utat szállított, az ülőhely-kihasználtság járatain átlagosan 77,3 százalékos volt. Jelenleg 30 Boeing 737-800-as, -700-as, illetve -500-as repülőgépből áll a flottája, központja Koppenhágában található, tulajdonosa az izlandi FL Group befektetési vállalat. A társaság ez évi célja az útvonalhálózat konszolidációja és a nyereséges üzemelés elérése. Ennek érdekében az üzleti forgalom számára fontos útvonalakon legalább napi 1-2 járatot indítanak. A közelmúltban a Sterling is megújította honlapját, így náluk is lehet szállást, bérautót vagy koncertjegyet foglalni.

'

Kínai légi utasforgalmi adatok

Kínai légi utasforgalmi adatok 

Kínában a légi utasforgalom 12,3 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben.
Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját

Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját 

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter is részt vett pénteken, az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központ ünnepélyes átadásán, Maglódon.
Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.