– A Norwegian fapados társaság tavalyi megjelenése már jelentősen átrendezte a piacot Magyarországon, a hagyományos légitársaságok rovására. Az alacsony költséggel üzemelő légitársaságokkal való hatékonyabb verseny érdekében ezért több újítást vezetett be a SAS is: tavaly óta egy útra szóló jegyeket is kínálunk, és jelszavunkká vált a rugalmasság. Ennek jegyében három osztályt kínálunk európai járatainkon, a turista és a business mellett kialakítottunk egy Economy Flex elnevezésű szolgáltatást, amely nagyjából a business osztály kényelmét és flexibilitását kínálja, annál jelentősen alacsonyabb árakon. Ráadásul a különböző osztályú jegyek az oda-, illetve visszautazás során variálhatók is. A Blue1 másfajta szolgáltatást kínál: a gépeken egyosztályos a felállás, fedélzeti kiszolgálás csak külön díjért kérhető: két euróért lehet italt vagy hét euróért egy hidegtálat rendelni. A Blue1 egyébként önálló légitársaság, bár száz százalékban a SAS tulajdona. A járatok SAS-járatszámot is kapnak. A Blue1 agresszív, proaktív üzletpolitikája révén rövid idő alatt regionális szállítóból nemzetközi légitársasággá nőtte ki magát.
Szántó Regina, a Finnair magyarországi képviselet-vezetője:– A fapadosok hatására meg fog változni a légitársasági kultúra, és meg is kell, hogy változzon. Emlékszem, amikor az első fapadosok megjelentek Magyarországon, a klasszikus szállítók képviselői csak nevettek, azt hitték, ilyen alacsony árakon nem bírják majd sokáig a versenyt. Úgy tűnik, tévedtek. Az „idősödő vállalatok” nehezen mozdulnak, de mozgósítaniuk kell a tartalékaikat. Mindenekelőtt változtatnunk kell az árstruktúrán, megjegyzem, az IATA-árakat ma már jóformán senki nem alkalmazza, rugalmasabbá kell tenni az árakat, be kell vezetni az egyirányú jegyeket, optimalizálni kell a flottát és a létszámot. A fapados modell lekövetését egyébként a Finnair is megpróbálta: létrehozta saját alacsony költségű változatát, a FlyNordicot, amely Finnországon belül, illetve Stockholm és Helsinki között közlekedik. Szerintem azonban túl soknak tűnik a beharangozott kapacitás, biztos, hogy csökkenni fog a szezonra. Ezt jelzi, hogy a Sterling eredetileg öt útvonalon akart járatokat indítani Budapestre, de végül sem a billundi, sem a göteborgi indulást nem hirdette meg.
Járatok Budapestre
2006. nyári szezon, hetenteA nagy kékség
A SAS 100 százalékos tulajdonában lévő Blue1 május 1-jén szezonális járatot indított Budapest és Helsinki között. A Blue1-gépek június 30-ig, illetve szeptember 1-jétől október 27-ig közlekednek hétfőn, szerdán és pénteken. A járat célközönségét elsősorban az egyéni, valamint a csoportos turisták jelentik. Az utasok Helsinkiből a csatlakozó járatok révén továbbutazhatnak a nagyobb finn városokba. A Blue1 17 repülőgépével Európa 25 városába közlekedik, naponta 125 járattal. Az értékesítés a SAS budapesti irodájában, az utazási irodáknál és a www.flysas. hu honlapján történik.
Viking hódító
Szerettük volna megszólaltatni a Sterling légitársaság képviselőjét is, de többszöri megkeresésünkre sem reagált, így közleményeikből gyűjtöttük össze az agresszív terjeszkedési politikát folytató, dánból izlandivá lett fapadossal kapcsolatos tudnivalókat. Jelenleg már Európa negyedik, illetve Skandinávia legnagyobb fapados társasága a tavaly a Maersk Airt is magába olvasztó Sterling, amely 2005-ben 2 725 125 utat szállított, az ülőhely-kihasználtság járatain átlagosan 77,3 százalékos volt. Jelenleg 30 Boeing 737-800-as, -700-as, illetve -500-as repülőgépből áll a flottája, központja Koppenhágában található, tulajdonosa az izlandi FL Group befektetési vállalat. A társaság ez évi célja az útvonalhálózat konszolidációja és a nyereséges üzemelés elérése. Ennek érdekében az üzleti forgalom számára fontos útvonalakon legalább napi 1-2 járatot indítanak. A közelmúltban a Sterling is megújította honlapját, így náluk is lehet szállást, bérautót vagy koncertjegyet foglalni.
'