Antalya iránti növekvő keresletet jósol Gyerő Krisztina, a TUI Magyarország Kft. cégvezetője. Ugyanakkor bízik benne: a főszezonra helyreáll a rend Egyiptomban és Tunéziában, és valószínűleg árcsökkentéssel igyekeznek majd visszahódítani a vendégeket.
Nemes Mariann, a Sun & Fun Holidays marketing vezetője is úgy látja: az előfoglalási és a tavaszi időszak főleg a török foglalásoknak kedvez, ám nyárra rendeződhet az észak-afrikai helyzet. Egyiptom és Tunézia sok tekintetben pótolhatatlan turisztikai termékek, véli Nemes Mariann. Amint újra nyugalom van, sokan keresik majd Egyiptomot és Tunéziát olcsóbb utak reményében, ami nagy felfutást eredményezhet, mondja Hajducsi Tamás, a Kartago Tours marketing igazgatója. Törökország az arab világ forrongásától függetlenül is egyre népszerűbb az utasok körében, véli Hajducsi. Véleménye szerint ez a növekvő kapacitáson és a szolgáltatások javuló minőségén kívül az egyre elérhetőbb áraknak tudható be.
Görög szigetek és bolgár homok
Bár az Aeolus is a török tengerpartot gondolja a nyár slágerének, Katarína Hajnalová country manager bízik a görög desztinációkban. Kréta és Zakynthos évek óta nagy kedvencek, és idén tovább bővül a paletta: Karpathos szigetére is indít chartert az iroda.
A Robinson Tours is tapasztal érdeklődést Törökország iránt, mégis inkább Bulgáriára voksol. Míg a török árak emelkednek a tavalyi szinthez képest, Bulgária továbbra is az egyik legjobb desztináció ár-érték arány tekintetében, hangsúlyozzák a Robinson Tours szakemberei. Hozzáteszik: Törökország esetében gépösszevonásokra is számítanak, mivel tudomásuk szerint a touroperátorok egy része nem kötött le kellő számú szobát a nyaralóhelyeken. Az IBUSZ minden korábbinál nagyobb charteres kapacitással várja a nyári szezont, mondta el kérdésünkre Komora Zoltán turisztikai igazgató. Amellett, hogy élénkülő keresletre számítanak, azt a piaci rést is igyekeznek kihasználni, amelyet konkurens irodák – kényszerű vagy önkéntes – kivonulása teremtett. Főleg hétvégi és napközbeni indulásokat terveznek. Az idei év slágerterméke szerinte a görög szigetek és Spanyolország. Görögországot Kanizsai Zsuzsa, a Neckermann értékesítési igazgatója is előre sorolja, fenntartva, hogy az észak-afrikai térség stabilizálódása még átrendezheti az idei képet. Kedvező tendencia, teszi hozzá, hogy a tavalyinál többen élnek az előfoglalás lehetőségével, amellyel az utason kívül az iroda is jól jár, hiszen időben tud reagálni a piaci igényekre.
Mégiscsak Egyiptom a nyerő?
Törökország nyertese lehet ugyan az arab válságnak az európai piacon, de semmiképpen nem hosszú távon, és nem Magyarországon, fogalmazza meg markáns véleményét Zám Tibor, a Best Reisen vezetője. Ehhez a hazai piac nem elég nagy, az utazásszervezők pedig nem elég erősek, vélekedik. Zám Tibor egyre nagyobb esélyt lát arra, hogy az egyiptomi és tunéziai utakat még a nyári szezon kezdete előtt be lehet indítani, amit azért is szerencsésnek tartana, mert Egyiptom szerinte nem pótolható a térségben. 3 órás repülőútra egy egész évben fürödhető tenger, sok ezer éves kultúra emlékei, kiváló szolgáltatások kedvező áron – ilyen máshol nincsen. „A desztináció egy-két hónapon belül dübörögni fog” – jósolja a Best Reisen szakembere. A magyar kereslet erőteljes török irányba tolódása ellen szól az is, véli Zám Tibor, hogy Magyarországon nincsen 7-8 hónapos piac, miközben a szállodák hosszú időre szerződnek. A nagy küldő országok áraival egyébként sem tudunk versenyre kelni, ráadásul ezek touroperátorai jobbára már lefoglalták a török szállodákat. Ráadásul a török árak emelkednek, míg Tunézia és Egyiptom várhatóan olcsóbbá válnak. A Best Reisen ügyvezetője úgy látja: a jelenlegi tervekhez képest törlések és összevonások várhatók, mivel igen erős a túlkínálat a charteres piacon.
Olvasóink véleménye Melyik uticél lesz a magyarok slágere az idén nyáron? – ezt a kérdést tettük fel olvasóinknak a turizmusonline.hu-n. A lapzártánk előtti két hét során több száz szavazat érkezett nem reprezentatív felmérésünkre. A válaszadók közül a legtöbben, 21,1% adta le a voksát Törökországra. 15,3%-kal második helyezett lett a Balaton, dobogós harmadik Horvátország 12,8%-kal, és jól teljesítettek a belföldi wellnesshotelek 11%- kal. Egyiptom 7%-ot, Görögország 5,8%-ot kapott, és a falusi turizmusra is olvasóink közel 5% (4,6) szavazott. |