A kaukázusi térséget átszelő új vasúti pályán haladó „Selyemúton” már 2016-tól megindulhatnak a teherszállítmányok, amely javítja az Ázsia és Európa közötti árucsere forgalom gyorsaságát. Azerbajdzsán részt vesz minden olyan nemzetközi és regionális programban, amely a geográfiai helyzetét megerősíti a kaukázusi térségben.
Az ország vezetése komoly beruházásokat eszközölt, hogy állandó és modern vasúti összeköttetés létesüljön a georgiai (grúz) Tbiliszi és a törökországi Karsz városok között. Ez a hatalmas projekt mindhárom ország számára nagy lehetőséget jelent és a térség más országai is élénken érdeklődnek aziránt, hogyan tudják igénybe venni az új teher szállítási folyosó szolgáltatásait, hogy a nagy tételben szállítandó áruk minél előbb érjék el állomáshelyüket.
A Baku-Tbiliszi-Karsz vasútvonal projekt (röviden: BTG) építését 2007-ben kezdték el, akkor írták alá az erről szóló nemzetközi szerződést Tbilisziben, a Georgiai Parlament épületében. A BTG vasútvonal építése kiterjedt a Karsz-Akhalkalaki közötti 98 kilométeres szakaszra, ebbe beletartozott 68 kilométer hosszú törökországi és 30 kilométeres georgiai szakasz felújítása, ugyancsak a 183 km hosszú pálya rekonstrukciója Tbiliszi és Akhalkalaki között.
A projektben az építési és a felújítási munkálatokat a török és az azerbajdzsáni fél finanszírozta. Azerbajdzsán 775 millió amerikai dollárral járult a georgiai vasúti szakasz felújításához és megépítéséhez. A vasúti pálya hossza Azerbajdzsántól a georgiai határig 347 kilométer volt.
Ilham Alijev, Azerbajdzsán elnöke méltatta a Baku-Tbiliszi-Karsz vasúti projekt fontosságát, kijelentette, hogy ez erősíti és egyesíti a regionális együttműködéseket. A kontinens a három országon áthaladó vasútvonal korszerűsítése révén ismét egységes lehet. Az elnök szerint ez egy nagyszerű geopolitikai, gazdasági együttműködési program. A vasútvonal népünket is szolgálja majd a következő évszázad során. - mondta Alijev elnök. Georgi Margvelasvili, Georgia elnöke elmondta, hogy a Baku-Tbiliszi-Karsz vasútvonal hidat teremt Ázsia és Európa között.
A történelmi jelentőségű projekt kialakított egy közlekedési folyosót Georgia, Azerbajdzsán és Törökország kialakított és lehetővé tette, hogy a Fekete-és a Kaszpi-tenger térségei közötti árucsere növelését, valamint elősegíti Ázsia és Európa közötti erőforrások gyors szállítását. Az ehhez hasonló projektek stabilitást jelentenek a dél-kaukázusi térségben.
Radzsab Tajjib Erdogan, Törökország elnöke a Baku-Tbiliszi-Karsz közötti vasútvonalat a “a vas Selyemútjának” nevezte el. Szerinte a vasúti projekt összeköti Ázsiát és Európát és kiváló példája a regionális együttműködésnek. A projekt megvalósításának eredményeképpen megbízható közlekedési hálózat épült Azerbajdzsán, Georgia és Törökország között, amely érinti a közel-keleti és a kínai áruforgalmat is. Ez a projekt – jelentősége miatt - a világ száz legnagyobb projektjei között van számon tartva. Nagy érdeklődésre tart számot a török, georgiai és azerbajdzsáni politikai körök között, nagy reményekkel várják ennek a hatalmas projektnek a befejezését.
Ramiz Alijev, azerbajdzsán politikus szerint a vasútvonal nemcsak a három ország számára meghatározó jelentőséggel bír, hanem egész Eurázsiát és a világot is érinti. Nemcsak Azerbajdzsán számára, hanem a térség gazdasági szereplői és maguk az ott élő emberek is, valamint a szomszédos országok is előnyt szereznek ebből a projektből. A megvalósuló program az azerbajdzsáni elnök személyes felügyelete alatt áll, aki számos reformot hajtott végre annak érdekben, hogy a munka minél gyorsabban és minél jobb minőségben valósuljon meg.
A vasútvonal építési munkálatai jórészt elkészültek és fokozatosan kezdi meg a működését. A gazdasági szereplők remélik, hogy 2016-től a teherszállítás volumene megnövekedik. Az eddigi becslések alapján feltételezik, hogy működésének első évben 5 milliós tonna rakomány szállítására van mód, amely a következő években elérheti akár a 15 millió tonnát is.