A Selyemút vasútra vált

Ázsiát és Európát a történelem folyamán a nagy nemzetközi kereskedelmi út, a Selyemút kötötte össze. Míg egykoron tevekaravánok szállították az árut a két kontinens között, addig a 21. században már a vasút szeli át az ősi tájakat. A Kaukázusban megvalósuló hatalmas beruházás révén megnövekedhet az Azerbajdzsán és Törökország közötti vasúti teherszállítás volumene.

A kaukázusi térséget átszelő új vasúti pályán haladó „Selyemúton” már 2016-tól megindulhatnak a teherszállítmányok, amely javítja az Ázsia és Európa közötti árucsere forgalom gyorsaságát. Azerbajdzsán részt vesz minden olyan nemzetközi és regionális programban, amely a geográfiai helyzetét megerősíti a kaukázusi térségben.

Az ország vezetése komoly beruházásokat eszközölt, hogy állandó és modern vasúti összeköttetés létesüljön a georgiai (grúz) Tbiliszi és a törökországi Karsz városok között. Ez a hatalmas projekt mindhárom ország számára nagy lehetőséget jelent és a térség más országai is élénken érdeklődnek aziránt, hogyan tudják igénybe venni az új teher szállítási folyosó szolgáltatásait, hogy a nagy tételben szállítandó áruk minél előbb érjék el állomáshelyüket.

A Baku-Tbiliszi-Karsz vasútvonal projekt (röviden: BTG) építését 2007-ben kezdték el, akkor írták alá az erről szóló nemzetközi szerződést Tbilisziben, a Georgiai Parlament épületében. A BTG vasútvonal építése kiterjedt a Karsz-Akhalkalaki közötti 98 kilométeres szakaszra, ebbe beletartozott 68 kilométer hosszú törökországi és 30 kilométeres georgiai szakasz felújítása, ugyancsak a 183 km hosszú pálya rekonstrukciója Tbiliszi és Akhalkalaki között.

A projektben az építési és a felújítási munkálatokat a török és az azerbajdzsáni fél finanszírozta. Azerbajdzsán 775 millió amerikai dollárral járult a georgiai vasúti szakasz felújításához és megépítéséhez. A vasúti pálya hossza Azerbajdzsántól a georgiai határig 347 kilométer volt.

Ilham Alijev, Azerbajdzsán elnöke méltatta a Baku-Tbiliszi-Karsz vasúti projekt fontosságát, kijelentette, hogy ez erősíti és egyesíti a regionális együttműködéseket. A kontinens a három országon áthaladó vasútvonal korszerűsítése révén ismét egységes lehet. Az elnök szerint ez egy nagyszerű geopolitikai, gazdasági együttműködési program. A vasútvonal népünket is szolgálja majd a következő évszázad során. - mondta Alijev elnök. Georgi Margvelasvili, Georgia elnöke elmondta, hogy a Baku-Tbiliszi-Karsz vasútvonal hidat teremt Ázsia és Európa között.

A történelmi jelentőségű projekt kialakított egy közlekedési folyosót Georgia, Azerbajdzsán és Törökország kialakított és lehetővé tette, hogy a Fekete-és a Kaszpi-tenger térségei közötti árucsere növelését, valamint elősegíti Ázsia és Európa közötti erőforrások gyors szállítását. Az ehhez hasonló projektek stabilitást jelentenek a dél-kaukázusi térségben.

Radzsab Tajjib Erdogan, Törökország elnöke a Baku-Tbiliszi-Karsz közötti vasútvonalat a “a vas Selyemútjának” nevezte el. Szerinte a vasúti projekt összeköti Ázsiát és Európát és kiváló példája a regionális együttműködésnek. A projekt megvalósításának eredményeképpen megbízható közlekedési hálózat épült Azerbajdzsán, Georgia és Törökország között, amely érinti a közel-keleti és a kínai áruforgalmat is. Ez a projekt – jelentősége miatt - a világ száz legnagyobb projektjei között van számon tartva. Nagy érdeklődésre tart számot a török, georgiai és azerbajdzsáni politikai körök között, nagy reményekkel várják ennek a hatalmas projektnek a befejezését.

Ramiz Alijev, azerbajdzsán politikus szerint a vasútvonal nemcsak a három ország számára meghatározó jelentőséggel bír, hanem egész Eurázsiát és a világot is érinti. Nemcsak Azerbajdzsán számára, hanem a térség gazdasági szereplői és maguk az ott élő emberek is, valamint a szomszédos országok is előnyt szereznek ebből a projektből. A megvalósuló program az azerbajdzsáni elnök személyes felügyelete alatt áll, aki számos reformot hajtott végre annak érdekben, hogy a munka minél gyorsabban és minél jobb minőségben valósuljon meg.

A vasútvonal építési munkálatai jórészt elkészültek és fokozatosan kezdi meg a működését. A gazdasági szereplők remélik, hogy 2016-től a teherszállítás volumene megnövekedik. Az eddigi becslések alapján feltételezik, hogy működésének első évben 5 milliós tonna rakomány szállítására van mód, amely a következő években elérheti akár a 15 millió tonnát is.


Nem közlekednek a TGV-szerelvények, pedig kezdődik a nyári olimpia

Nem közlekednek a TGV-szerelvények, pedig kezdődik a nyári olimpia 

Röviddel a nyári olimpiai megnyitó kezdete előtt nagyszabású támadás érte a francia vasutat, amelynek célpontja a TGV-hálózat megbénítása.
Búcsú a Volánbuszoktól, jönnek helyettük a MÁV Személyszállítási Zrt közlekedési eszközei

Búcsú a Volánbuszoktól, jönnek helyettük a MÁV Személyszállítási Zrt közlekedési eszközei 

MÁV Személyszállítási Zrt. néven folytatja tovább tevékenységét a Volánbusz Zrt. és a MÁV-Start Zrt.
Eltökélt a fenntartható légi közlekedés érdekében a holland légitársaság

Eltökélt a fenntartható légi közlekedés érdekében a holland légitársaság 

Folyékony hidrogén üzemű tesztrepülésen kezd dolgozni a KLM.
Újabb nagy bejelentést tett a Wizz Air: komoly mérföldkőhöz érkeztek

Újabb nagy bejelentést tett a Wizz Air: komoly mérföldkőhöz érkeztek 

Négy új útvonalat és járatbővítést jelentett be a Wizz Air, ezzel a valaha volt legnagyobb légitársaságává nőtte ki magát Magyarországon a rendelkezésre álló helyek számának tekintetében.
A klímaaktivisták elintézték Európa egyik legforgalmasabb repterét

A klímaaktivisták elintézték Európa egyik legforgalmasabb repterét 

Németország legforgalmasabb repülőtere, a frankfurti repülőtér csütörtök reggel több órára felfüggesztette a járatokat, miután klímaaktivisták a kifutópályákra ragasztották magukat.
Nemzetközi design díjak a BAHART új hajóinak

Nemzetközi design díjak a BAHART új hajóinak 

Az esztétikus kialakítású és a legkorszerűbb emissziós előírásoknak megfelelő négy új hajó alig néhány hónappal forgalomba állítása után máris rangos nemzetközi elismeréseket vívott ki.
Kibertámadás érte Split repülőterét

Kibertámadás érte Split repülőterét 

Több tucatnyi repülőgép nem tudott felszállni hétfő este a horvátországi Splitben zsarolási célú kibertámadás miatt, közölte a horvát közlekedési minisztérium.
Az autóval közlekedőknek zárva, a gyalogosoknak nyitva a dunai rakpart

Az autóval közlekedőknek zárva, a gyalogosoknak nyitva a dunai rakpart  

Július 26-tól augusztus 18-ig lezárásra kerül a rakpart teljes területe az autós közlekedés számára és a forgalom helyét a gyalogosok veszik át.
Borrekord a tengeren

Borrekord a tengeren 

Több mint száz díjat nyert ez a hajótársaság.
Babaápolási cikkek, fagyi és ajándékcsomag az ülésen - így várja ez a légi társaság legkisebb utasait

Babaápolási cikkek, fagyi és ajándékcsomag az ülésen - így várja ez a légi társaság legkisebb utasait 

A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága pontosan tudja, hogy a gyermekekkel utazók plusz kihívásokkal néznek szembe, épp ezért számos családbarát szolgáltatással könnyíti meg repülőútjukat.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.