A Selyemút vasútra vált

Ázsiát és Európát a történelem folyamán a nagy nemzetközi kereskedelmi út, a Selyemút kötötte össze. Míg egykoron tevekaravánok szállították az árut a két kontinens között, addig a 21. században már a vasút szeli át az ősi tájakat. A Kaukázusban megvalósuló hatalmas beruházás révén megnövekedhet az Azerbajdzsán és Törökország közötti vasúti teherszállítás volumene.

A kaukázusi térséget átszelő új vasúti pályán haladó „Selyemúton” már 2016-tól megindulhatnak a teherszállítmányok, amely javítja az Ázsia és Európa közötti árucsere forgalom gyorsaságát. Azerbajdzsán részt vesz minden olyan nemzetközi és regionális programban, amely a geográfiai helyzetét megerősíti a kaukázusi térségben.

Az ország vezetése komoly beruházásokat eszközölt, hogy állandó és modern vasúti összeköttetés létesüljön a georgiai (grúz) Tbiliszi és a törökországi Karsz városok között. Ez a hatalmas projekt mindhárom ország számára nagy lehetőséget jelent és a térség más országai is élénken érdeklődnek aziránt, hogyan tudják igénybe venni az új teher szállítási folyosó szolgáltatásait, hogy a nagy tételben szállítandó áruk minél előbb érjék el állomáshelyüket.

A Baku-Tbiliszi-Karsz vasútvonal projekt (röviden: BTG) építését 2007-ben kezdték el, akkor írták alá az erről szóló nemzetközi szerződést Tbilisziben, a Georgiai Parlament épületében. A BTG vasútvonal építése kiterjedt a Karsz-Akhalkalaki közötti 98 kilométeres szakaszra, ebbe beletartozott 68 kilométer hosszú törökországi és 30 kilométeres georgiai szakasz felújítása, ugyancsak a 183 km hosszú pálya rekonstrukciója Tbiliszi és Akhalkalaki között.

A projektben az építési és a felújítási munkálatokat a török és az azerbajdzsáni fél finanszírozta. Azerbajdzsán 775 millió amerikai dollárral járult a georgiai vasúti szakasz felújításához és megépítéséhez. A vasúti pálya hossza Azerbajdzsántól a georgiai határig 347 kilométer volt.

Ilham Alijev, Azerbajdzsán elnöke méltatta a Baku-Tbiliszi-Karsz vasúti projekt fontosságát, kijelentette, hogy ez erősíti és egyesíti a regionális együttműködéseket. A kontinens a három országon áthaladó vasútvonal korszerűsítése révén ismét egységes lehet. Az elnök szerint ez egy nagyszerű geopolitikai, gazdasági együttműködési program. A vasútvonal népünket is szolgálja majd a következő évszázad során. - mondta Alijev elnök. Georgi Margvelasvili, Georgia elnöke elmondta, hogy a Baku-Tbiliszi-Karsz vasútvonal hidat teremt Ázsia és Európa között.

A történelmi jelentőségű projekt kialakított egy közlekedési folyosót Georgia, Azerbajdzsán és Törökország kialakított és lehetővé tette, hogy a Fekete-és a Kaszpi-tenger térségei közötti árucsere növelését, valamint elősegíti Ázsia és Európa közötti erőforrások gyors szállítását. Az ehhez hasonló projektek stabilitást jelentenek a dél-kaukázusi térségben.

Radzsab Tajjib Erdogan, Törökország elnöke a Baku-Tbiliszi-Karsz közötti vasútvonalat a “a vas Selyemútjának” nevezte el. Szerinte a vasúti projekt összeköti Ázsiát és Európát és kiváló példája a regionális együttműködésnek. A projekt megvalósításának eredményeképpen megbízható közlekedési hálózat épült Azerbajdzsán, Georgia és Törökország között, amely érinti a közel-keleti és a kínai áruforgalmat is. Ez a projekt – jelentősége miatt - a világ száz legnagyobb projektjei között van számon tartva. Nagy érdeklődésre tart számot a török, georgiai és azerbajdzsáni politikai körök között, nagy reményekkel várják ennek a hatalmas projektnek a befejezését.

Ramiz Alijev, azerbajdzsán politikus szerint a vasútvonal nemcsak a három ország számára meghatározó jelentőséggel bír, hanem egész Eurázsiát és a világot is érinti. Nemcsak Azerbajdzsán számára, hanem a térség gazdasági szereplői és maguk az ott élő emberek is, valamint a szomszédos országok is előnyt szereznek ebből a projektből. A megvalósuló program az azerbajdzsáni elnök személyes felügyelete alatt áll, aki számos reformot hajtott végre annak érdekben, hogy a munka minél gyorsabban és minél jobb minőségben valósuljon meg.

A vasútvonal építési munkálatai jórészt elkészültek és fokozatosan kezdi meg a működését. A gazdasági szereplők remélik, hogy 2016-től a teherszállítás volumene megnövekedik. Az eddigi becslések alapján feltételezik, hogy működésének első évben 5 milliós tonna rakomány szállítására van mód, amely a következő években elérheti akár a 15 millió tonnát is.


Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.