A Selyemút vasútra vált

Ázsiát és Európát a történelem folyamán a nagy nemzetközi kereskedelmi út, a Selyemút kötötte össze. Míg egykoron tevekaravánok szállították az árut a két kontinens között, addig a 21. században már a vasút szeli át az ősi tájakat. A Kaukázusban megvalósuló hatalmas beruházás révén megnövekedhet az Azerbajdzsán és Törökország közötti vasúti teherszállítás volumene.

A kaukázusi térséget átszelő új vasúti pályán haladó „Selyemúton” már 2016-tól megindulhatnak a teherszállítmányok, amely javítja az Ázsia és Európa közötti árucsere forgalom gyorsaságát. Azerbajdzsán részt vesz minden olyan nemzetközi és regionális programban, amely a geográfiai helyzetét megerősíti a kaukázusi térségben.

Az ország vezetése komoly beruházásokat eszközölt, hogy állandó és modern vasúti összeköttetés létesüljön a georgiai (grúz) Tbiliszi és a törökországi Karsz városok között. Ez a hatalmas projekt mindhárom ország számára nagy lehetőséget jelent és a térség más országai is élénken érdeklődnek aziránt, hogyan tudják igénybe venni az új teher szállítási folyosó szolgáltatásait, hogy a nagy tételben szállítandó áruk minél előbb érjék el állomáshelyüket.

A Baku-Tbiliszi-Karsz vasútvonal projekt (röviden: BTG) építését 2007-ben kezdték el, akkor írták alá az erről szóló nemzetközi szerződést Tbilisziben, a Georgiai Parlament épületében. A BTG vasútvonal építése kiterjedt a Karsz-Akhalkalaki közötti 98 kilométeres szakaszra, ebbe beletartozott 68 kilométer hosszú törökországi és 30 kilométeres georgiai szakasz felújítása, ugyancsak a 183 km hosszú pálya rekonstrukciója Tbiliszi és Akhalkalaki között.

A projektben az építési és a felújítási munkálatokat a török és az azerbajdzsáni fél finanszírozta. Azerbajdzsán 775 millió amerikai dollárral járult a georgiai vasúti szakasz felújításához és megépítéséhez. A vasúti pálya hossza Azerbajdzsántól a georgiai határig 347 kilométer volt.

Ilham Alijev, Azerbajdzsán elnöke méltatta a Baku-Tbiliszi-Karsz vasúti projekt fontosságát, kijelentette, hogy ez erősíti és egyesíti a regionális együttműködéseket. A kontinens a három országon áthaladó vasútvonal korszerűsítése révén ismét egységes lehet. Az elnök szerint ez egy nagyszerű geopolitikai, gazdasági együttműködési program. A vasútvonal népünket is szolgálja majd a következő évszázad során. - mondta Alijev elnök. Georgi Margvelasvili, Georgia elnöke elmondta, hogy a Baku-Tbiliszi-Karsz vasútvonal hidat teremt Ázsia és Európa között.

A történelmi jelentőségű projekt kialakított egy közlekedési folyosót Georgia, Azerbajdzsán és Törökország kialakított és lehetővé tette, hogy a Fekete-és a Kaszpi-tenger térségei közötti árucsere növelését, valamint elősegíti Ázsia és Európa közötti erőforrások gyors szállítását. Az ehhez hasonló projektek stabilitást jelentenek a dél-kaukázusi térségben.

Radzsab Tajjib Erdogan, Törökország elnöke a Baku-Tbiliszi-Karsz közötti vasútvonalat a “a vas Selyemútjának” nevezte el. Szerinte a vasúti projekt összeköti Ázsiát és Európát és kiváló példája a regionális együttműködésnek. A projekt megvalósításának eredményeképpen megbízható közlekedési hálózat épült Azerbajdzsán, Georgia és Törökország között, amely érinti a közel-keleti és a kínai áruforgalmat is. Ez a projekt – jelentősége miatt - a világ száz legnagyobb projektjei között van számon tartva. Nagy érdeklődésre tart számot a török, georgiai és azerbajdzsáni politikai körök között, nagy reményekkel várják ennek a hatalmas projektnek a befejezését.

Ramiz Alijev, azerbajdzsán politikus szerint a vasútvonal nemcsak a három ország számára meghatározó jelentőséggel bír, hanem egész Eurázsiát és a világot is érinti. Nemcsak Azerbajdzsán számára, hanem a térség gazdasági szereplői és maguk az ott élő emberek is, valamint a szomszédos országok is előnyt szereznek ebből a projektből. A megvalósuló program az azerbajdzsáni elnök személyes felügyelete alatt áll, aki számos reformot hajtott végre annak érdekben, hogy a munka minél gyorsabban és minél jobb minőségben valósuljon meg.

A vasútvonal építési munkálatai jórészt elkészültek és fokozatosan kezdi meg a működését. A gazdasági szereplők remélik, hogy 2016-től a teherszállítás volumene megnövekedik. Az eddigi becslések alapján feltételezik, hogy működésének első évben 5 milliós tonna rakomány szállítására van mód, amely a következő években elérheti akár a 15 millió tonnát is.


Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.