Tényleg a Ferihegy kivégzése a cél?!

A kormányzati portálra május 3-án került fel egy közleménynek látszó írás, mellyel a MÁV bécsi repülőtéri járatait népszerűsítették. A Budapest Airportot megdöbbentette, hogy a közlekedés valamennyi hazai ágát felügyelő Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Budapestről a bécsi repülőtérre tartó új vasúti szolgáltatást hirdeti hivatalos honlapján. Nehezen érthető, miért kell a magyar adófizetők pénzén új repülőtéri munkahelyeket teremteni – Ausztriában - közölték a Turizmus Online-nal.

Még hétfőn megkerestük Hardy Mihályt, a Budapest Airport szóvivőjét, mit szól ehhez a Malév elveszte óta komoly utasforgalmi gondokkal küszködő reptér. Tegnap még nem volt hivatalos állásfoglalás, mára azonban megjött.

„A magyar légiközlekedés a Malév leállását és csődjét jelentő február 3-i Fekete Péntek óta minden idők legsúlyosabb válságából próbál kilábalni. A hazai légiközlekedési iparág milliárdos veszteségeket szenvedett el, több ezer magasan képzett, elkötelezett szakember vesztette el a munkahelyét, a fennmaradt vállalkozások pedig a túlélésért küzdenek. A szakmán belül valamennyi felelős érintett jelenleg is keményen dolgozik azon, hogy csökkentse a Malév csődjének katasztrofális hatásait és minden követ megmozgat a kilábalás érdekében. Ennek ellenére, a KSH adatai szerint az utasszám nagyjából 13 %-kal csökkent a Malév csődje óta, a repülőgép fel- és leszállások száma pedig mintegy 10 évvel, a 2002-es szintre zuhant vissza.

Ennek fényében kifejezetten nehezen érthető, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium miért hirdeti honlapján a MÁV új vasúti szolgáltatását a bécsi nemzetközi repülőtérre, amely Budapest legnagyobb régiós versenytársa és egyben a magyar légiközlekedési válság legnagyobb haszonélvezője. A hivatalos KSH adatok alapján már ismert, hogy a Malév csődje óta megduplázódott Bécsben a magyar utasok száma. Ezek az utazók főként vasúton és közúton jutnak el Ausztriába, holott napi szinten három járatot üzemeltet Budapestről a bécsi repülőtérre az Austrian Airlines, de a Lufthansa is naponta minimum négy járattal közlekedik Münchenbe, ahonnan szintén elérhető egy sor olyan város, amely korábban a budapesti járathálózaton is szerepelt.

„Egyszerűen nem értjük, hogy miért kell a bécsi repülőtér munkahelyteremtését támogatni Magyarország helyett. Miközben természetesen mindenfajta versenyt üdvözlünk, egyetlen országban sem lehet a felszíni közlekedést a közvetlen légi kapcsolatok helyettesítéseként beállítani.” – jelentette ki Hardy Mihály. A Budapest Airport kommunikációs igazgatója hozzátette: - „Sokkal időszerűbb lenne, ha az ezért felelős hatóságok végre kijelölnének egy-egy új légitársaságot a Malév helyett az államközi szerződésekkel szabályozott útvonalakon és nem húznák tovább az időt minden ésszerű magyarázat nélkül. Mindez csak tovább növeli a csalódottságot az egész magyar légiközlekedésben, amit a hihetetlenül magasra emelt repülőtéri telekadó váltott ki. Az utazók jól tudják, hogy a repülés Budapestről mindig is gyorsabb és kényelmesebb lesz, még ha beleszámítjuk a müncheni vagy bécsi, vagy egyéb repülőtéren az átszállást is. Arról nem is beszélve, hogy a repülés továbbra a közlekedés legbiztonságosabb és környezeti szempontból legtisztább módja.”

A minisztérium válasza

Az ominózus közlemény zavarba ejtő címe „Vasúton a bécsi reptérre” - számos félreértésre adhatott okot. Ahogy a folytatás is: „A Flughafen Wien-Schwechat (VIE) Bécs és egyben a régió legnagyobb utasforgalmú nemzetközi repülőtere. Innen számos olyan célállomás közvetlenül elérhető, amelyre Magyarországról jelenleg nem indítanak járatot a légitársaságok.”

Még hétfőn megkerestük a tárca sajtóosztályát. Kérdéseinkre, melyek szerint a minisztérium portálján látható, a MÁV bécsi repülőtérre közlekedő járatait bemutató írás közlemény, hirdetés, pr-cikk? Illetve, hogy Jó ötlet-e a szomszédos ország fővárosának vetélytárs repülőterét népszerüsíteni olyan helyzetben, amikor a nemzeti légitársaság elvesztésével a budapesti repülőtér igen nehéz helyzetbe került? A következő választ kaptuk: „A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a MÁV-START Zrt. közleményét tette közzé a kormányzati honlapon is. Az így szélesebb körhöz eljutó tájékoztatás a magyar személyszállító vasúttársaság emelt színvonalú szolgáltatását és a kapcsolódó kedvezményeket ismerteti. A szaktárca és a vállalat is ahhoz igyekszik hozzájárulni, hogy a Magyarországról induló, a szomszédos fővárosban repülőre szálló utasok közül mind többen vonaton, és ne gépkocsin jussanak el Ausztriába.”

"A MÁV-START Zrt. a közleményével csupán egyet szeretett volna elérni: felhívni az utasok figyelmét két új kedvezményre, amelyet a Budapest – Bécs útirányban a kényelmes és korszerű vasúti közlekedést választók a jegyük felmutatásakor kaphatnak. Az egyik ilyen kedvezmény a bécsi Albertina múzeumban érvényesíthető, a másik pedig a schwechati reptéri buszokon" – erősítette meg Morvai Katalin, a MÁV-START Zrt. kommunikációs vezetője.


Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája

Ezerrel erősít a MÁV-csoport Volán flottája 

Ezer új autóbusszal válik még korszerűbbé és versenyképesebbé a Volán-flotta.
Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt

Változások a közlekedésben a kerékpáros körverseny miatt 

A Tour de Hongrie profi kerékpáros körverseny budapesti szakaszán közlekedési változásokra, korlátozásokra kell készülni.
Forgalomkorlátozások vasárnap  a fővárosban

Forgalomkorlátozások vasárnap a fővárosban 

Vasárnap egy futóversenyt és az Élet Menete rendezvényt tartják Budapesten.
SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.