Airbus lett a CSeries

A kanadai Bombardier gyár repülőgépgyártó részlegének nagy reményű üdvöskéje az Airbus-nál landolt, új keresztségében felvette az A220-as típusnevet - számolt be az európai repülőgépgyártó.

A jelenleg a Swiss, airBaltic és Korean flottájában szolgáló Bombardier CSeries 100 illetve 300-as járgányokról már több ízben is beszámoltunk. Világlátott munkatársunk révén szerkesztőségünk tiszteletét tette mindkét típus első repülésén és bemutatóján, így röviden csak annyit, hogy a jelentős arányban kompozitból készült és nagy ventilátorfokozatú hajtóművel szerelt típus a keskenytörzsű gépek Dreamlinere; bocsánat: A350-ese, azaz nem falja a kerozint. Ennek ellenére mégsem vitték mint a cukrot, a CSeries-program üzleti sikere körül egyre nőttek a kérdőjelek. Az Airbus-t többször is hírbe hozták a típussal, míg végül a folyosói pletykákat egy július elsején aláírt egyezménnyel erősítette meg a két fél.

A gép megkapta új köntösét: a CS100-as A220-100, míg a CS300-as A220-300-ként lépett az örök körforgás egy következő ciklusába. A kisebb 100-as 100 és 135 utasra székezhető, a nagyobbik 300-as 130-160 boldog embert repít a valahonnan valahova. Az Airbus szerint már 100 rendelés érkezett a gyár színeit felvevő gépekre. A gyár óriási sikerre számít: két-, de akár három számjegyű növekedés várnak az értékesítésben. A sikert a típus sajátosságaira alapozzák: a városok közti, rövidebb útvonalakra tervezett típus akár naponta 10 útvonalat is képes repülni, több mint 18 órás napi üzemidővel; meg a jó fogyasztás.

Idézzük meg a múltat!

A CS körül végig komoly konkurenicaharcok dúltak. A brazil Embraerrel azért akasztottak a kanadaiak tengelyt, mert a Delta Airlines és a brazil gyártó között már épp alakulni látszott a megállapodás egy nagyobb, használt, de jó kiváló állapotú kontingens megvásárlására, amikor az atlantai légitársaság meggondolta magát és rendelt 75-öt a CSeries-ből. Az Embraer azzal vádolta meg kanadai versenytársát, hogy akkora kedvezménnyel kedveskedett a Deltának, amit ha ők megengednének maguknak, tönkremennének. Ugyanakkor a Bombardier is elismerte, hogy a típus kezdeti értékesítése során 500 millió dolláros veszteséget könyvelhetnek. Az Airbus szerint, hiába jó a termék, a kanadai gyártó nem rendelkezik a meghatározó szereplővé váláshoz vezető veszteséges időszakot fenntartani képes anyagiakkal. Fred Cromer, a Bombardier elnöke akkor optimista vállrándítással annyit reagált: „Engem az ügyfeleim véleménye érdekel”. A 2004-ben kezdett, mintegy 5,4 milliárd dolláros CSeries-program pár éve majdnem megfeneklett; még arról is szó volt, hogy az Airbus veszi át a projektet, végül a kanadai államnak és néhány légitársaságnak köszönhetően sikerült befejezni.

Apropó: rövid útvonalak! A 100-as 2950, a 200-as 3200 tengeri mérföld megtételére képes egy tankkal, 60,8 illetve 68,2 tonnás tömeggel. Egy tengeri mérföld = 1, 852 kilométer. Hogy ez valóban így van, arról 2016 júniusában, Dublinban bizonyosodtunk meg az akkor még CS100-as pilótafülkéjében: a kapitány mosolyogva közölte, hogy Kanadából úgy repülték át az óceánt, hogy a tankban még az amúgy is előttünk álló zürichi útra elegendő nafta lötyögött a tankban.


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.