Airbus lett a CSeries

A kanadai Bombardier gyár repülőgépgyártó részlegének nagy reményű üdvöskéje az Airbus-nál landolt, új keresztségében felvette az A220-as típusnevet - számolt be az európai repülőgépgyártó.

A jelenleg a Swiss, airBaltic és Korean flottájában szolgáló Bombardier CSeries 100 illetve 300-as járgányokról már több ízben is beszámoltunk. Világlátott munkatársunk révén szerkesztőségünk tiszteletét tette mindkét típus első repülésén és bemutatóján, így röviden csak annyit, hogy a jelentős arányban kompozitból készült és nagy ventilátorfokozatú hajtóművel szerelt típus a keskenytörzsű gépek Dreamlinere; bocsánat: A350-ese, azaz nem falja a kerozint. Ennek ellenére mégsem vitték mint a cukrot, a CSeries-program üzleti sikere körül egyre nőttek a kérdőjelek. Az Airbus-t többször is hírbe hozták a típussal, míg végül a folyosói pletykákat egy július elsején aláírt egyezménnyel erősítette meg a két fél.

A gép megkapta új köntösét: a CS100-as A220-100, míg a CS300-as A220-300-ként lépett az örök körforgás egy következő ciklusába. A kisebb 100-as 100 és 135 utasra székezhető, a nagyobbik 300-as 130-160 boldog embert repít a valahonnan valahova. Az Airbus szerint már 100 rendelés érkezett a gyár színeit felvevő gépekre. A gyár óriási sikerre számít: két-, de akár három számjegyű növekedés várnak az értékesítésben. A sikert a típus sajátosságaira alapozzák: a városok közti, rövidebb útvonalakra tervezett típus akár naponta 10 útvonalat is képes repülni, több mint 18 órás napi üzemidővel; meg a jó fogyasztás.

Idézzük meg a múltat!

A CS körül végig komoly konkurenicaharcok dúltak. A brazil Embraerrel azért akasztottak a kanadaiak tengelyt, mert a Delta Airlines és a brazil gyártó között már épp alakulni látszott a megállapodás egy nagyobb, használt, de jó kiváló állapotú kontingens megvásárlására, amikor az atlantai légitársaság meggondolta magát és rendelt 75-öt a CSeries-ből. Az Embraer azzal vádolta meg kanadai versenytársát, hogy akkora kedvezménnyel kedveskedett a Deltának, amit ha ők megengednének maguknak, tönkremennének. Ugyanakkor a Bombardier is elismerte, hogy a típus kezdeti értékesítése során 500 millió dolláros veszteséget könyvelhetnek. Az Airbus szerint, hiába jó a termék, a kanadai gyártó nem rendelkezik a meghatározó szereplővé váláshoz vezető veszteséges időszakot fenntartani képes anyagiakkal. Fred Cromer, a Bombardier elnöke akkor optimista vállrándítással annyit reagált: „Engem az ügyfeleim véleménye érdekel”. A 2004-ben kezdett, mintegy 5,4 milliárd dolláros CSeries-program pár éve majdnem megfeneklett; még arról is szó volt, hogy az Airbus veszi át a projektet, végül a kanadai államnak és néhány légitársaságnak köszönhetően sikerült befejezni.

Apropó: rövid útvonalak! A 100-as 2950, a 200-as 3200 tengeri mérföld megtételére képes egy tankkal, 60,8 illetve 68,2 tonnás tömeggel. Egy tengeri mérföld = 1, 852 kilométer. Hogy ez valóban így van, arról 2016 júniusában, Dublinban bizonyosodtunk meg az akkor még CS100-as pilótafülkéjében: a kapitány mosolyogva közölte, hogy Kanadából úgy repülték át az óceánt, hogy a tankban még az amúgy is előttünk álló zürichi útra elegendő nafta lötyögött a tankban.


Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?