Airbus lett a CSeries

A kanadai Bombardier gyár repülőgépgyártó részlegének nagy reményű üdvöskéje az Airbus-nál landolt, új keresztségében felvette az A220-as típusnevet - számolt be az európai repülőgépgyártó.

A jelenleg a Swiss, airBaltic és Korean flottájában szolgáló Bombardier CSeries 100 illetve 300-as járgányokról már több ízben is beszámoltunk. Világlátott munkatársunk révén szerkesztőségünk tiszteletét tette mindkét típus első repülésén és bemutatóján, így röviden csak annyit, hogy a jelentős arányban kompozitból készült és nagy ventilátorfokozatú hajtóművel szerelt típus a keskenytörzsű gépek Dreamlinere; bocsánat: A350-ese, azaz nem falja a kerozint. Ennek ellenére mégsem vitték mint a cukrot, a CSeries-program üzleti sikere körül egyre nőttek a kérdőjelek. Az Airbus-t többször is hírbe hozták a típussal, míg végül a folyosói pletykákat egy július elsején aláírt egyezménnyel erősítette meg a két fél.

A gép megkapta új köntösét: a CS100-as A220-100, míg a CS300-as A220-300-ként lépett az örök körforgás egy következő ciklusába. A kisebb 100-as 100 és 135 utasra székezhető, a nagyobbik 300-as 130-160 boldog embert repít a valahonnan valahova. Az Airbus szerint már 100 rendelés érkezett a gyár színeit felvevő gépekre. A gyár óriási sikerre számít: két-, de akár három számjegyű növekedés várnak az értékesítésben. A sikert a típus sajátosságaira alapozzák: a városok közti, rövidebb útvonalakra tervezett típus akár naponta 10 útvonalat is képes repülni, több mint 18 órás napi üzemidővel; meg a jó fogyasztás.

Idézzük meg a múltat!

A CS körül végig komoly konkurenicaharcok dúltak. A brazil Embraerrel azért akasztottak a kanadaiak tengelyt, mert a Delta Airlines és a brazil gyártó között már épp alakulni látszott a megállapodás egy nagyobb, használt, de jó kiváló állapotú kontingens megvásárlására, amikor az atlantai légitársaság meggondolta magát és rendelt 75-öt a CSeries-ből. Az Embraer azzal vádolta meg kanadai versenytársát, hogy akkora kedvezménnyel kedveskedett a Deltának, amit ha ők megengednének maguknak, tönkremennének. Ugyanakkor a Bombardier is elismerte, hogy a típus kezdeti értékesítése során 500 millió dolláros veszteséget könyvelhetnek. Az Airbus szerint, hiába jó a termék, a kanadai gyártó nem rendelkezik a meghatározó szereplővé váláshoz vezető veszteséges időszakot fenntartani képes anyagiakkal. Fred Cromer, a Bombardier elnöke akkor optimista vállrándítással annyit reagált: „Engem az ügyfeleim véleménye érdekel”. A 2004-ben kezdett, mintegy 5,4 milliárd dolláros CSeries-program pár éve majdnem megfeneklett; még arról is szó volt, hogy az Airbus veszi át a projektet, végül a kanadai államnak és néhány légitársaságnak köszönhetően sikerült befejezni.

Apropó: rövid útvonalak! A 100-as 2950, a 200-as 3200 tengeri mérföld megtételére képes egy tankkal, 60,8 illetve 68,2 tonnás tömeggel. Egy tengeri mérföld = 1, 852 kilométer. Hogy ez valóban így van, arról 2016 júniusában, Dublinban bizonyosodtunk meg az akkor még CS100-as pilótafülkéjében: a kapitány mosolyogva közölte, hogy Kanadából úgy repülték át az óceánt, hogy a tankban még az amúgy is előttünk álló zürichi útra elegendő nafta lötyögött a tankban.


A Wizz Air módosította izraeli és jordán járatainak szüneteltetését

A Wizz Air módosította izraeli és jordán járatainak szüneteltetését 

Az ultrafapados légitársaság ideiglenesen felfüggesztette járatait Izraelbe és Jordániába – szeptember 15-ig egyik érintett úti célra sem közlekednek gépei.
Ekkora hatótávval mérnek a hazai traffipaxok

Ekkora hatótávval mérnek a hazai traffipaxok 

A rendőrség háromféle műszerrel mér – íme a különböző módszerek.
Jó hír az autósoknak: halasztják az M7-es felújítási munkálatait

Jó hír az autósoknak: halasztják az M7-es felújítási munkálatait 

Annak érdekében, hogy nyáron, a Balaton felé, és onnan Budapest irányába tartó hétvégi csúcsforgalomban legalább emiatt ne legyen fennakadás.
Wizz Air: azonnali járattörlések Tel-Aviv és Amman irányába

Wizz Air: azonnali járattörlések Tel-Aviv és Amman irányába 

A légitársaság bejelentette, hogy azonnali hatállyal, egyelőre június 20-ig, felfüggesztette a Tel-Avivba és Ammanba irányuló járatait.
Izrael: teljes légtérzárlat és járattörlések sora a péntek hajnalban kipattant izraeli-iráni konfliktus miatt

Izrael: teljes légtérzárlat és járattörlések sora a péntek hajnalban kipattant izraeli-iráni konfliktus miatt 

Izrael lezárta légterét – a Ben Gurion repülőtérre, és egész Izrael fölé nem engednek fel- vagy leszálló gépeket a hatóságok.
Lezuhant egy indiai utasszállító 242 emberrel a fedélzetén – egy túlélőt kórházban ápolnak

Lezuhant egy indiai utasszállító 242 emberrel a fedélzetén – egy túlélőt kórházban ápolnak 

A gépen 242 fő utazott (230 utas, 12 főnyi személyzet), akik közül 169 indiai, 53 brit, 7 portugál és 1 kanadai állampolgár volt.
Mol Bubi: új elektromos kerékpárok érkeznek

Mol Bubi: új elektromos kerékpárok érkeznek 

És a BKK kivezeti a féléves Mol Bubi-bérletet.
Bővíti hálózatát az airBaltic

Bővíti hálózatát az airBaltic 

A bővítés több utazási lehetőséget kínál az utasoknak a téli szezonban.
Csökkenő nyereség  és kihívások a Wizz Airnél

Csökkenő nyereség és kihívások a Wizz Airnél 

A légitársaság még az elemzői várakozásnál is gyengébb üzemi eredménnyel zárta pénzügyi évet.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.