Idén korán érkezett Rigába a Jézuska

Világelsőként állítja forgalomba a lett airBaltic a Bombardier CSeries 300-at. 2016. november 30-án landolt a rigai betonon jellegzetes, airBaltic-os lime vezérsíkjával és azonos színű hajtóművével megtörve a menetrend szerint érkezett balti tél fehérségét. A gép a Swiss színeiben már Budapestre is repülő CSeries100 nagy testvére.

A forgalomba állítást közel négy év előkészítés előzte meg. 2012-ben döntött úgy a ma 80%-ban a lett állam, 20%-ban egy német befektető kezében lévő légitársaság, hogy Horizon2021 nevű hatékonyságnövelő stratégiája keretében flottája jelentős részét is lecseréli. Az időszak végére a jelenlegi 26 gépes flotta 34-re bővül és tervek szerint tisztán Bombardier típusokból — Q400, Cseries300 — fog állni. A kapacitásbővítéstől és az ezzel járó új útvonalaktól a vállalat az idei, várhatóan 3 millió utasa 2021-re elérheti a 4 milliót. 2019-re 20 Cseries300-as váltja fel a géppark jelenlegi, kiöregedőben lévő Boeing 737-300 és 500 típusait. A lízingelt Boeingokat kivásárolja a cég, majd tovább értékesíti. Idén még egy CSeries300 lesz lett. Jövőre 6, 2018-ban 8 gép áll menetrendbe. A következő 10 napban teszt- és oktatórepüléseket végeznek az új jövevénnyel. Kereskedelmi forgalomban, utasokkal a fedélzeten december 14-én, a Riga-Amsterdam útvonalon debütál.

Belül tágasabb

A 145-re székezett utastér északiasan visszafogott árnyalatai növelik a nem agyonszékezettség adta tágasságérzetet. Szerkesztőségünk legmagasabb munkatársa úgy találta, hogy a turista osztályon is simán be tudta volna illeszteni a térde és az előtte lévő ülés háttámlája közé az Országh-szótár legvaskosabb kötetét. Az ülések ülőlapja a kereslet függvényében változtatható méretű business és a turista osztályon is hátradöntésekor a Qatar Airways-hez hasonlóan előre csúszik. Az egész utastér 2-3 osztású üléssorainak köszönhetően az utasok többsége által csak fanyalogva elfogadott hármas ülések középsőjén is egész kibírhatónak tűnik a repülés; szélesebb vállú illetők esetében is marad hely az auránknak. Az ülések fölötti tárolók a 300-ban is a plafonból nyílnak le, függőlegesen elég helyet biztosítva a folyosón akár a szomszédos Litvánia kosárlabda válogatottjának. „Keskeny törzsű a széles törzsűek élményével” — büszkélkedett Fred Comer, a Bombardier vállalat repülőgépgyártó részlegének igazgatója. Nem mellesleg mellékhelyiség: ahogy a 100-ason is, a gép végében lévő mosdó kerekes székesek számára is kellően tágas. A gép csendes. A hajtóművek tekintélyes keresztmetszeten keresztül — nagy ventilátorfokozat — fújják nagy sebességgel a tiszta levegőt. Így üzemanyagból is kevesebb pöffen bele a légkörbe, amit az utas zsebe is megérez. A lettek madara a Montreal melletti gyárból jövet Riga előtt leszállt Stockholmban; ekkor még tonnányi üzemanyaggal a tankban. Azt azért ne feledjük, hogy az utasok nélkül nyugatról érkező gép teljesítményére a futóáramlások is rásegítenek.

Budapestről átszállással

De hatótávja ezek híján is impozáns, lehetővé téve Gaussék számára kanári-sizgeteki és öböl-menti desztinációk közbenső leszállás nélküli repülését. Azonban a legfontosabb útvonalak egyelőre azok lesznek, amelyeket ma még a Boeingok repülnek. Arra kérdésünkre, hogy mi követi Schiphol-t Martin Gauss azt felelte: az, ahol szükséges a kapacitás. A budapesti útvonalon szükséges? — kérdeztük. Nem lombozott le teljesen, nem zárta ki, hogy előbb-utóbb eljön a nap, amikor egy-egy járatot a CSeries 300-as repül. Addig maradnak a Q400-as turbólégcsavaros gépek, melyek általában megfelelő kihasználtsággal közlekednek a két főváros közt. A magas kihasználtságról munkatársunk hely híján a Riga-Budapest utat a pilótfülkében töltve győzödött meg. „A budapesti járat sokszor van tele” — erősítette meg a gép kapitánya főnöke szavait. Gauss elmondta: a légitársaság átszálló és point-to-point utasainak 50-50%-os aránya Budapest esetében az átszállók felé lejt. Elsősorban a Baltikum, Oroszország és Skandinávia felé veszik az irányt a méretében is egyre növekvő Riga North Hub-on keresztül. Csendesen megjegyeznénk: a nem átszálló forgalmat — legyen az szabadidős, vagy üzleti — a mostaninál is jobban segíthetné egy átgondoltabb téli — hétfő, péntek, vasárnap — menetrend.

airBaltic + Etihad?

Martin Gauss az ünnepélyes átadás másnapján rendezett sajtóreggelin többször is felvillantotta egy Riga-Abu Dzabi járat lehetőségét, ami óhatatlanul spekulációra készteti a sajtót az újabb tőkeemelést tervező cég esetében. Az EU-tag lett állam egyedül nem emelhet tőkét, ezért a meglévő mellé, vele egyetértésben újabb magán befektetőt vonnának be a légitársaság tulajdonosi körébe. Erre szükség lesz az új gépek saját tulajdonba kerülésének 12 éves finanszírozásához is. A légitársaságot hírbe hozták már a British Airways-t és Iberiát magában foglaló IAG-vel, a Lufthansa Csoporttal, de az utóbbi időben egyre többen spekulálnak az Etihad Airways újabb piacszerzésére. Ezúttal a Baltikumban az észt Nordica gyenge próbálkozását leszámítva egyeduralkodó lett fuvaroson keresztül. Martin Gauss nem kívánta kommentálni az ezzel kapcsolatos feltételezéséket, annyit azonban elárult, hogy 2017-ben eldől, ki fektet további pénzeket az airBaltic-ba. Kérdésünkre elmondta: továbbra sem kívánnak egyik nagy légiszövetségbe sem belépni, ugyanakkor megtartják a mindhármat képviselő 22 légitársasággal érvényben lévő kódmegosztásukat.

„20 éve nem került a piacra a 100-150 fős gépek kategóriájában teljesen újonnan fejlesztett típus” — mondta Fred Comer. Hozzátette:„Ritkaság egy repülőgépgyártó történetében, hogy két, a hatóság által jóváhagyott típus féléven belül kereskedelmi forgalomba is áll”. A CSeries következő forgalomba állítója a Korean Air lesz 2017 közepén.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.