Idén korán érkezett Rigába a Jézuska

Világelsőként állítja forgalomba a lett airBaltic a Bombardier CSeries 300-at. 2016. november 30-án landolt a rigai betonon jellegzetes, airBaltic-os lime vezérsíkjával és azonos színű hajtóművével megtörve a menetrend szerint érkezett balti tél fehérségét. A gép a Swiss színeiben már Budapestre is repülő CSeries100 nagy testvére.

A forgalomba állítást közel négy év előkészítés előzte meg. 2012-ben döntött úgy a ma 80%-ban a lett állam, 20%-ban egy német befektető kezében lévő légitársaság, hogy Horizon2021 nevű hatékonyságnövelő stratégiája keretében flottája jelentős részét is lecseréli. Az időszak végére a jelenlegi 26 gépes flotta 34-re bővül és tervek szerint tisztán Bombardier típusokból — Q400, Cseries300 — fog állni. A kapacitásbővítéstől és az ezzel járó új útvonalaktól a vállalat az idei, várhatóan 3 millió utasa 2021-re elérheti a 4 milliót. 2019-re 20 Cseries300-as váltja fel a géppark jelenlegi, kiöregedőben lévő Boeing 737-300 és 500 típusait. A lízingelt Boeingokat kivásárolja a cég, majd tovább értékesíti. Idén még egy CSeries300 lesz lett. Jövőre 6, 2018-ban 8 gép áll menetrendbe. A következő 10 napban teszt- és oktatórepüléseket végeznek az új jövevénnyel. Kereskedelmi forgalomban, utasokkal a fedélzeten december 14-én, a Riga-Amsterdam útvonalon debütál.

Belül tágasabb

A 145-re székezett utastér északiasan visszafogott árnyalatai növelik a nem agyonszékezettség adta tágasságérzetet. Szerkesztőségünk legmagasabb munkatársa úgy találta, hogy a turista osztályon is simán be tudta volna illeszteni a térde és az előtte lévő ülés háttámlája közé az Országh-szótár legvaskosabb kötetét. Az ülések ülőlapja a kereslet függvényében változtatható méretű business és a turista osztályon is hátradöntésekor a Qatar Airways-hez hasonlóan előre csúszik. Az egész utastér 2-3 osztású üléssorainak köszönhetően az utasok többsége által csak fanyalogva elfogadott hármas ülések középsőjén is egész kibírhatónak tűnik a repülés; szélesebb vállú illetők esetében is marad hely az auránknak. Az ülések fölötti tárolók a 300-ban is a plafonból nyílnak le, függőlegesen elég helyet biztosítva a folyosón akár a szomszédos Litvánia kosárlabda válogatottjának. „Keskeny törzsű a széles törzsűek élményével” — büszkélkedett Fred Comer, a Bombardier vállalat repülőgépgyártó részlegének igazgatója. Nem mellesleg mellékhelyiség: ahogy a 100-ason is, a gép végében lévő mosdó kerekes székesek számára is kellően tágas. A gép csendes. A hajtóművek tekintélyes keresztmetszeten keresztül — nagy ventilátorfokozat — fújják nagy sebességgel a tiszta levegőt. Így üzemanyagból is kevesebb pöffen bele a légkörbe, amit az utas zsebe is megérez. A lettek madara a Montreal melletti gyárból jövet Riga előtt leszállt Stockholmban; ekkor még tonnányi üzemanyaggal a tankban. Azt azért ne feledjük, hogy az utasok nélkül nyugatról érkező gép teljesítményére a futóáramlások is rásegítenek.

Budapestről átszállással

De hatótávja ezek híján is impozáns, lehetővé téve Gaussék számára kanári-sizgeteki és öböl-menti desztinációk közbenső leszállás nélküli repülését. Azonban a legfontosabb útvonalak egyelőre azok lesznek, amelyeket ma még a Boeingok repülnek. Arra kérdésünkre, hogy mi követi Schiphol-t Martin Gauss azt felelte: az, ahol szükséges a kapacitás. A budapesti útvonalon szükséges? — kérdeztük. Nem lombozott le teljesen, nem zárta ki, hogy előbb-utóbb eljön a nap, amikor egy-egy járatot a CSeries 300-as repül. Addig maradnak a Q400-as turbólégcsavaros gépek, melyek általában megfelelő kihasználtsággal közlekednek a két főváros közt. A magas kihasználtságról munkatársunk hely híján a Riga-Budapest utat a pilótfülkében töltve győzödött meg. „A budapesti járat sokszor van tele” — erősítette meg a gép kapitánya főnöke szavait. Gauss elmondta: a légitársaság átszálló és point-to-point utasainak 50-50%-os aránya Budapest esetében az átszállók felé lejt. Elsősorban a Baltikum, Oroszország és Skandinávia felé veszik az irányt a méretében is egyre növekvő Riga North Hub-on keresztül. Csendesen megjegyeznénk: a nem átszálló forgalmat — legyen az szabadidős, vagy üzleti — a mostaninál is jobban segíthetné egy átgondoltabb téli — hétfő, péntek, vasárnap — menetrend.

airBaltic + Etihad?

Martin Gauss az ünnepélyes átadás másnapján rendezett sajtóreggelin többször is felvillantotta egy Riga-Abu Dzabi járat lehetőségét, ami óhatatlanul spekulációra készteti a sajtót az újabb tőkeemelést tervező cég esetében. Az EU-tag lett állam egyedül nem emelhet tőkét, ezért a meglévő mellé, vele egyetértésben újabb magán befektetőt vonnának be a légitársaság tulajdonosi körébe. Erre szükség lesz az új gépek saját tulajdonba kerülésének 12 éves finanszírozásához is. A légitársaságot hírbe hozták már a British Airways-t és Iberiát magában foglaló IAG-vel, a Lufthansa Csoporttal, de az utóbbi időben egyre többen spekulálnak az Etihad Airways újabb piacszerzésére. Ezúttal a Baltikumban az észt Nordica gyenge próbálkozását leszámítva egyeduralkodó lett fuvaroson keresztül. Martin Gauss nem kívánta kommentálni az ezzel kapcsolatos feltételezéséket, annyit azonban elárult, hogy 2017-ben eldől, ki fektet további pénzeket az airBaltic-ba. Kérdésünkre elmondta: továbbra sem kívánnak egyik nagy légiszövetségbe sem belépni, ugyanakkor megtartják a mindhármat képviselő 22 légitársasággal érvényben lévő kódmegosztásukat.

„20 éve nem került a piacra a 100-150 fős gépek kategóriájában teljesen újonnan fejlesztett típus” — mondta Fred Comer. Hozzátette:„Ritkaság egy repülőgépgyártó történetében, hogy két, a hatóság által jóváhagyott típus féléven belül kereskedelmi forgalomba is áll”. A CSeries következő forgalomba állítója a Korean Air lesz 2017 közepén.


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.