Autóbuszosok javaslatcsomagja a kkv-szektor életben tartására

Az autóbuszos kis-és középvállalkozásokat nehéz helyzetbe hozta a koronavírus járvány, valamint az arra reagáló intézkedések. Éppen ezért a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) Személyszállítási Tanácsa összeállított egy javaslatcsomagot, amelyben foglalkoznak a vállalkozások túlélésével, az újraindulással, valamint a járványhelyzet utáni időszakkal is.

Ahogy azt korábban megírtuk, a buszosok és az egész turizmus helyzete a várakozások szerint nem oldódik meg rövid időn belül, 2021 közepére talán van esély a javulásra. Addig azonban sokféleképp lehet tenni az ágazat versenyképességének megtartásáért.

Pencz Zoltán , a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete személyszállítási tanácsának elnöke szerint ez az időszak pont arra lenne jó, hogy a buszos szektor működését nehezítő közlekedési és adóügyi kérdéseket rendbe tegyék a döntéshozók, miközben figyelembe veszik a szakmai szervezetek tapasztalatait is. Meg kellene hallgatni az érdekképviseletek hosszú ideje hangoztatott javaslatait, hogy a szakma gördülékenyebben működhessen, versenyképes maradjon, és hogy a járványhelyzetből kilépve a legtöbbet lehessen kihozni az alágazatból. 

Túlélés az újraindulásig

Az MKFE szerint az idegenforgalom újraindulásáig szükség van kedvező hitel felvételi lehetőségre, de a jelenleginél jóval szélesebb kör számára kell elérhetővé tenni ezeket a forrásokat, egyeztetve erről a hitelelbírálást végző bankokkal is. Nagyon fontos a hitelmoratórium 2021 végéig történő meghosszabbítása is.

Javaslatuk szerint az autóbuszokat üzemben tartó kkv-ket be kell vonni  a közösségi közlekedésbe (helyközi, távolsági, vonatpótló járatok) azon kritériumok mentén, amelyeket az ellátásért felelős a pályázatban meghatároz. Kiemelik: a feladat ellátásához ne legyen feltétel a közszolgáltatási referencia.

Szorgalmazzáktovábbá az idei és a 2021-es műsorszórási jogdíj (Artisjus) megfizetésének eltörlését, illetve a már befizetett díj visszautalását, ahogy a 2020-as e-matricák érvényességét is meghosszabbítatná a szakmai érdekképviselet 2021. végéig. Felvetik, hogy amennyiben technikailag ez lehetséges, a vakcinák terítését és mozgó oltópontok kialakítását a buszaik közreműködésével szervezzék meg az illetékesek.

Újraindulás

Az MKFE foglalkozik az idegenforgalom újraindulásával is: új dolgozók felvételéhez és foglalkoztatásához 6-12 hónapig járulékmentességet kérnekazon működő cégek, melyek 3 üzleti évben legalább kettőből nyereségesek voltak. Ahhoz, hogy a nemzetközi versenyben a magyar autóbuszos vállalkozások ne maradjanak alul, véleményük szerint szükség leszeszközbeszerzésre, fejlesztésre fordítható kedvező kamatozású hitel folyósítására.

Az újraindulást továbbá megkönnyítené, ha a járművek forgalomból történő kivonása és visszahelyezése online platformon történhetne.

A járványhelyzet utáni időszak

Az MKFE szerint szükség van a piaci környezet tisztázása, például, hogy ugyanazon fuvarfeladatot ne lehessen több féle áfatartalommal kiszámlázni, vagy hogy a személyszállítási szolgáltatás számláján legyen kötelező feltüntetni a vállalkozás tevékenységi engedélyének számát, hogy ezáltal is ki lehessen szűrni a jogosulatlanul fuvarozókat.

Az Egyesület szorgalmazza egy olyan elektronikus felület létrehozását, amely tartalmazza a buszos vállalkozók és buszok főbb adatait (név, cím, engedélyszám, jármű-darabszám, azok rendszámai, életkora, vizsga helye és időpontja). Gyermekszállítás, határon túli program, oktatási-nevelési intézeti megrendelés esetén innen választanának a felelős szervezők.

Az MKFE törekszik egy hosszútávú megoldás kialakítása, amely magában foglalja a budapesti városnézés és a fővárosi parkolási anomáliák felszámolását, a valódi piacvédelmet és célzott ellenőrzéseket, valamint azt is, hogy a műszaki vizsgaállomásokon ne csupán ígéret, hanem valóság legyen a gyors ügyintézés.

A fent említett javaslatok megvalósítása nem, vagy alig igényel a döntéshozóktól anyagi erőforrást. A jelenlegi helyzet javítására való törekvést viszont annál inkább.


Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.
Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel

Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel 

A hétvégi nyári időszámításra átállással életbe lép az Air France-KLM nyári menetrendi időszaka.
Indul a Balatonnál a hajózási szezon

Indul a Balatonnál a hajózási szezon 

Elindult a személyhajózási szezon a Balatonon.
Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között

Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között  

Június 2. és szeptember 29. között heti két alkalommal közlekedik az Arkia Israeli Airlines Sármellékre.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.