Ahogy azt korábban megírtuk, a buszosok és az egész turizmus helyzete a várakozások szerint nem oldódik meg rövid időn belül, 2021 közepére talán van esély a javulásra. Addig azonban sokféleképp lehet tenni az ágazat versenyképességének megtartásáért.
Pencz Zoltán , a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete személyszállítási tanácsának elnöke szerint ez az időszak pont arra lenne jó, hogy a buszos szektor működését nehezítő közlekedési és adóügyi kérdéseket rendbe tegyék a döntéshozók, miközben figyelembe veszik a szakmai szervezetek tapasztalatait is. Meg kellene hallgatni az érdekképviseletek hosszú ideje hangoztatott javaslatait, hogy a szakma gördülékenyebben működhessen, versenyképes maradjon, és hogy a járványhelyzetből kilépve a legtöbbet lehessen kihozni az alágazatból.
Túlélés az újraindulásig
Az MKFE szerint az idegenforgalom újraindulásáig szükség van kedvező hitel felvételi lehetőségre, de a jelenleginél jóval szélesebb kör számára kell elérhetővé tenni ezeket a forrásokat, egyeztetve erről a hitelelbírálást végző bankokkal is. Nagyon fontos a hitelmoratórium 2021 végéig történő meghosszabbítása is.
Javaslatuk szerint az autóbuszokat üzemben tartó kkv-ket be kell vonni a közösségi közlekedésbe (helyközi, távolsági, vonatpótló járatok) azon kritériumok mentén, amelyeket az ellátásért felelős a pályázatban meghatároz. Kiemelik: a feladat ellátásához ne legyen feltétel a közszolgáltatási referencia.
Szorgalmazzáktovábbá az idei és a 2021-es műsorszórási jogdíj (Artisjus) megfizetésének eltörlését, illetve a már befizetett díj visszautalását, ahogy a 2020-as e-matricák érvényességét is meghosszabbítatná a szakmai érdekképviselet 2021. végéig. Felvetik, hogy amennyiben technikailag ez lehetséges, a vakcinák terítését és mozgó oltópontok kialakítását a buszaik közreműködésével szervezzék meg az illetékesek.
Újraindulás
Az MKFE foglalkozik az idegenforgalom újraindulásával is: új dolgozók felvételéhez és foglalkoztatásához 6-12 hónapig járulékmentességet kérnekazon működő cégek, melyek 3 üzleti évben legalább kettőből nyereségesek voltak. Ahhoz, hogy a nemzetközi versenyben a magyar autóbuszos vállalkozások ne maradjanak alul, véleményük szerint szükség leszeszközbeszerzésre, fejlesztésre fordítható kedvező kamatozású hitel folyósítására.
Az újraindulást továbbá megkönnyítené, ha a járművek forgalomból történő kivonása és visszahelyezése online platformon történhetne.
A járványhelyzet utáni időszak
Az MKFE szerint szükség van a piaci környezet tisztázása, például, hogy ugyanazon fuvarfeladatot ne lehessen több féle áfatartalommal kiszámlázni, vagy hogy a személyszállítási szolgáltatás számláján legyen kötelező feltüntetni a vállalkozás tevékenységi engedélyének számát, hogy ezáltal is ki lehessen szűrni a jogosulatlanul fuvarozókat.
Az Egyesület szorgalmazza egy olyan elektronikus felület létrehozását, amely tartalmazza a buszos vállalkozók és buszok főbb adatait (név, cím, engedélyszám, jármű-darabszám, azok rendszámai, életkora, vizsga helye és időpontja). Gyermekszállítás, határon túli program, oktatási-nevelési intézeti megrendelés esetén innen választanának a felelős szervezők.
Az MKFE törekszik egy hosszútávú megoldás kialakítása, amely magában foglalja a budapesti városnézés és a fővárosi parkolási anomáliák felszámolását, a valódi piacvédelmet és célzott ellenőrzéseket, valamint azt is, hogy a műszaki vizsgaállomásokon ne csupán ígéret, hanem valóság legyen a gyors ügyintézés.
A fent említett javaslatok megvalósítása nem, vagy alig igényel a döntéshozóktól anyagi erőforrást. A jelenlegi helyzet javítására való törekvést viszont annál inkább.