A pilóták legjelentősebb szakszervezete azt közölte, hogy a munkabeszüntetéshez a dolgozóknak több mint a fele csatlakozott.
A légi közlekedésben ugyanakkor nem voltak jelentős fennakadások. Az Air France az jelezte, hogy a nap közepéig a járatok húsz százalékát kellett törölni, de pontos számokat nem tudott közölt a légitársaság. "Nehéz megbecsülni, miután a törlések mellett egyes járatokon növeltük a kapacitásokat, és béreltünk is gépeket" - mondta az igazgatóság. A légitársaság 22 ezer e-mailt és SMS-t küldött szét utasainak, hogy értesítse őket a járattörlésekről, illetve késésekről. A széleskörű tájékoztatás mellett megkönnyítették a jegyek átváltását is, s emiatt nem alakult ki káosz egyetlen franciaországi repülőtéren sem.
A párizsi repülőtéri igazgatóság előzetesen azt közölte, hogy a hétfőre tervezett 1190 járatból 126-ot kellett törölni. Az Air France tengerentúli járatainak 85, európai célpontokra közlekedő repülőgépeinek pedig 80 százalékát tervezte hétfőn elindítani, de ezt a szakszervezetek túlságosan optimista prognózisnak ítélték. Délelőtt végül az Air France járatainak csak harmada szállt fel országszerte, a tervezett 1332 helyett 449.
A párizsi Roissy és Orly repülőtéren egész nap nyugalom volt, az igazgatóság szerint az utasok kiszolgálása "normálisan" zajlott. A 2F terminál bejárata előtt azonban napközben több száz repülőtéri alkalmazott tüntetett, és a terminál bejáratát a rohamrendőrök lezárták.
Thierry Mariani közlekedési miniszter hétfőn azt közölte, hogy a kormány végigmegy a légi közlekedésben alkalmazott sztrájkjog szabályozását célzó törvénykezési folyamaton. "Muszáj, ez olyan dolog, amit a franciák megértenek. A sztrájkjog megmarad, a sztrájkjog mindig is létezett, de az utasoknak is vannak jogaik" - mondta a miniszter az RTL rádióban.
A kötelező minimum szolgáltatás bevezetése ellen hétfőtől csütörtökig tartó munkabeszüntetés az első olyan tiltakozás, amelyben a francia légi közlekedésben dolgozók valamennyi kategóriája - pilóták, légi kísérők és a földi személyzet - közösen vesz részt. A szakszervezetek a francia nemzetgyűlés által már elfogadott törvénytervezet ellen tiltakoznak, amely a légi forgalomban sztrájkolókat arra is kötelezné, hogy részvételi szándékukat egy sztrájkban 48 órával korábban bejelentsék, s az utasokat 24 órával előre értesítsék a várható fennakadásokról. A szenátus február 15-én dönt a tervezetről.
Hasonló törvény - amely az utasokat hivatott védeni a kellemetlen meglepetésektől - több mint négy éve érvényes a francia vasúti és városi tömegközlekedésben. A légi közlekedésben dolgozók azonban a sztrájkjog csorbításaként értékelik a javaslatot.
Forrás: MTI