Az autóbuszos szolgáltatókhoz is begyűrűzött az országosan gondot okozó munkaerőhelyzet

Ám a béremelések szükségessége csak az egyik ok, ami miatt a legtöbb buszos vállalkozás kénytelen az általában évente érvényesített áremeléstől eltérően jelentősebb mértékben módosítani árait. Ez érzékenyen érintheti a 2019-es áraikat most kalkuláló utazási irodákat – hangzott el a MUISZ augusztus 8-i reggelijén - tudtuk meg vasárnap a MUISZ-tól.

Az immár hagyományosan a Hauer Cukrászdában megtartott, kifejezetten a buszos utaztatóknak szóló, teltházas eseményen Jakus József, a MUISZ közúti közlekedés bizottságának vezetője, a NiT Hungary Autóbusz Tanácsának munkabizottsági elnöke szerteágazóan bemutatta azokat a körülményeket, amelyek a lépést indokolják. Az elmúlt bő 14 év alatt rengeteg változáson, főleg szigorításon esett át ez a terület, azaz a várható áremelés okai sokkal messzebbre nyúlnak vissza. A többszöri uniós jogszabályváltozás folyamatosan szigorította a gépkocsivezetők terhelésének szabályait. (A buszvezetők vezetési és pihenő idejének szigorítását a 2006/561 EU rendelet tartalmazza.)

2006 májusától a busz gyártok csak digitális tahográffal helyezhették forgalomba a buszokat. 2021-től pedig az ezekből nyert adatokat várhatóan bekötik egy 365 napot nyilvántartó központi, uniós rendszerbe. Mindeközben a szakmát ma már kevesebben látják vonzónak, annak ellenére, hogy megítélése felértékelődött, szeptembertől OKJ-s önálló szakmaként tartják nyilván. Nincs elég gépkocsivezető, pedig a szakmai szövetségeken keresztül ingyenes képzést is kaphatnának a jelentkezők. Aki pedig megmarad a hivatásánál, érthető módon magasabb bérezést vár el.

Ha mindez még nem volna elég, a környezetvédelmi és egyéb előírások növelik a beszerzések és a szervizelés költségét, részben az elmúlt év sajnálatos, tragikus balesete nyomán 5-10 szeresére emelkedtek a kötelező felelősségbiztosítási díjak. Emelkedik az üzemanyag, az autópályák, a parkolás, az alkatrészek ára is. Így összességében Jakus József azt valószínűsíti, hogy a vállalkozások 2019-től kénytelenek lesznek legalább 15 százalékos áremelést érvényesíteni.

A fórum második felében a buszos közlekedés anomáliáról számolt be a fórumot vezető Jakus József. A turistabuszok budapesti közlekedése és parkolása minden alkalommal kimeríthetetlen kérdéskörnek bizonyul. A MUISZ közúti közlekedés bizottságának vezetője több olyan anomáliára is rámutatott, melyek régóta megoldásért kiáltanak.

Ugyanakkor az is látszik, hogy ahol az illetékesek nyitottak az egyeztetésre, ott van pozitív elmozdulás. Utóbbira jó példa pesti rakpart a 13. kerületben, ahol a Margit hídtól a Dráva utcáig összesen 19 buszparkoló áll rendelkezésre. Nagy változást hoz a MUISZ szerint a Liget Projekt is, ahol bár a tervezéskor kissé háttérbe szorult a buszos parkolás kérdése, a végeredmény remélhetőleg megnyugtató lesz. A Műjégpálya elé behajtási lehetőséget kapnak a buszok, ahol letehetik az utasokat majd a Vár behajtáshoz hasonlóan az idegenvezetők behívására jöhetnek a járművek a csoportokért. Rövid parkolási lehetőséget a Hermina úton alakítanak ki a buszok számára. A Hősök tere és a Városliget körüli megállás és parkolás lehetőségek az építkezés miatt változik, de rendszeres a párbeszéd a szövetségekkel, mindaddig, amíg a teljes Liget Projekt elkészül.

Elhangzott: egyeztetések zajlanak a Lánchíd és az Alagút közelgő lezárása kapcsán és állandó téma és javaslat is készült a Citadella könnyebb megközelíthetőségére úgy, hogy mint régen, legyen a buszok számára újra áthajtási lehetőség a Gellérthegyen.

Folyamatosan gond viszont, hogy a Főváros útjain és közlekedési csomópontjaiban zajló fejlesztések, lezárások, forgalmi rend változások napi szinten megnehezítik a turistabuszok közlekedését Budapesten, ráadásul ezekkel gyakran csak ott, a helyszínen szembesülnek az érintettek.

Többször tettek javaslatot a szakmai szervezetek arra is, hogy a BKV által használt buszsávot a turistabuszok is használhassák. A szervezetek szakemberei szerint ezzel felgyorsítható lenne Budapest közlekedése és a KRESZ szabályának módosításán és táblák kihelyezésén kívül nem kerül pénzbe a javaslat megvalósítása.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.