Az autóbuszos szolgáltatókhoz is begyűrűzött az országosan gondot okozó munkaerőhelyzet

Ám a béremelések szükségessége csak az egyik ok, ami miatt a legtöbb buszos vállalkozás kénytelen az általában évente érvényesített áremeléstől eltérően jelentősebb mértékben módosítani árait. Ez érzékenyen érintheti a 2019-es áraikat most kalkuláló utazási irodákat – hangzott el a MUISZ augusztus 8-i reggelijén - tudtuk meg vasárnap a MUISZ-tól.

Az immár hagyományosan a Hauer Cukrászdában megtartott, kifejezetten a buszos utaztatóknak szóló, teltházas eseményen Jakus József, a MUISZ közúti közlekedés bizottságának vezetője, a NiT Hungary Autóbusz Tanácsának munkabizottsági elnöke szerteágazóan bemutatta azokat a körülményeket, amelyek a lépést indokolják. Az elmúlt bő 14 év alatt rengeteg változáson, főleg szigorításon esett át ez a terület, azaz a várható áremelés okai sokkal messzebbre nyúlnak vissza. A többszöri uniós jogszabályváltozás folyamatosan szigorította a gépkocsivezetők terhelésének szabályait. (A buszvezetők vezetési és pihenő idejének szigorítását a 2006/561 EU rendelet tartalmazza.)

2006 májusától a busz gyártok csak digitális tahográffal helyezhették forgalomba a buszokat. 2021-től pedig az ezekből nyert adatokat várhatóan bekötik egy 365 napot nyilvántartó központi, uniós rendszerbe. Mindeközben a szakmát ma már kevesebben látják vonzónak, annak ellenére, hogy megítélése felértékelődött, szeptembertől OKJ-s önálló szakmaként tartják nyilván. Nincs elég gépkocsivezető, pedig a szakmai szövetségeken keresztül ingyenes képzést is kaphatnának a jelentkezők. Aki pedig megmarad a hivatásánál, érthető módon magasabb bérezést vár el.

Ha mindez még nem volna elég, a környezetvédelmi és egyéb előírások növelik a beszerzések és a szervizelés költségét, részben az elmúlt év sajnálatos, tragikus balesete nyomán 5-10 szeresére emelkedtek a kötelező felelősségbiztosítási díjak. Emelkedik az üzemanyag, az autópályák, a parkolás, az alkatrészek ára is. Így összességében Jakus József azt valószínűsíti, hogy a vállalkozások 2019-től kénytelenek lesznek legalább 15 százalékos áremelést érvényesíteni.

A fórum második felében a buszos közlekedés anomáliáról számolt be a fórumot vezető Jakus József. A turistabuszok budapesti közlekedése és parkolása minden alkalommal kimeríthetetlen kérdéskörnek bizonyul. A MUISZ közúti közlekedés bizottságának vezetője több olyan anomáliára is rámutatott, melyek régóta megoldásért kiáltanak.

Ugyanakkor az is látszik, hogy ahol az illetékesek nyitottak az egyeztetésre, ott van pozitív elmozdulás. Utóbbira jó példa pesti rakpart a 13. kerületben, ahol a Margit hídtól a Dráva utcáig összesen 19 buszparkoló áll rendelkezésre. Nagy változást hoz a MUISZ szerint a Liget Projekt is, ahol bár a tervezéskor kissé háttérbe szorult a buszos parkolás kérdése, a végeredmény remélhetőleg megnyugtató lesz. A Műjégpálya elé behajtási lehetőséget kapnak a buszok, ahol letehetik az utasokat majd a Vár behajtáshoz hasonlóan az idegenvezetők behívására jöhetnek a járművek a csoportokért. Rövid parkolási lehetőséget a Hermina úton alakítanak ki a buszok számára. A Hősök tere és a Városliget körüli megállás és parkolás lehetőségek az építkezés miatt változik, de rendszeres a párbeszéd a szövetségekkel, mindaddig, amíg a teljes Liget Projekt elkészül.

Elhangzott: egyeztetések zajlanak a Lánchíd és az Alagút közelgő lezárása kapcsán és állandó téma és javaslat is készült a Citadella könnyebb megközelíthetőségére úgy, hogy mint régen, legyen a buszok számára újra áthajtási lehetőség a Gellérthegyen.

Folyamatosan gond viszont, hogy a Főváros útjain és közlekedési csomópontjaiban zajló fejlesztések, lezárások, forgalmi rend változások napi szinten megnehezítik a turistabuszok közlekedését Budapesten, ráadásul ezekkel gyakran csak ott, a helyszínen szembesülnek az érintettek.

Többször tettek javaslatot a szakmai szervezetek arra is, hogy a BKV által használt buszsávot a turistabuszok is használhassák. A szervezetek szakemberei szerint ezzel felgyorsítható lenne Budapest közlekedése és a KRESZ szabályának módosításán és táblák kihelyezésén kívül nem kerül pénzbe a javaslat megvalósítása.


Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.
Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.