Az autóbuszos szolgáltatókhoz is begyűrűzött az országosan gondot okozó munkaerőhelyzet

Ám a béremelések szükségessége csak az egyik ok, ami miatt a legtöbb buszos vállalkozás kénytelen az általában évente érvényesített áremeléstől eltérően jelentősebb mértékben módosítani árait. Ez érzékenyen érintheti a 2019-es áraikat most kalkuláló utazási irodákat – hangzott el a MUISZ augusztus 8-i reggelijén - tudtuk meg vasárnap a MUISZ-tól.

Az immár hagyományosan a Hauer Cukrászdában megtartott, kifejezetten a buszos utaztatóknak szóló, teltházas eseményen Jakus József, a MUISZ közúti közlekedés bizottságának vezetője, a NiT Hungary Autóbusz Tanácsának munkabizottsági elnöke szerteágazóan bemutatta azokat a körülményeket, amelyek a lépést indokolják. Az elmúlt bő 14 év alatt rengeteg változáson, főleg szigorításon esett át ez a terület, azaz a várható áremelés okai sokkal messzebbre nyúlnak vissza. A többszöri uniós jogszabályváltozás folyamatosan szigorította a gépkocsivezetők terhelésének szabályait. (A buszvezetők vezetési és pihenő idejének szigorítását a 2006/561 EU rendelet tartalmazza.)

2006 májusától a busz gyártok csak digitális tahográffal helyezhették forgalomba a buszokat. 2021-től pedig az ezekből nyert adatokat várhatóan bekötik egy 365 napot nyilvántartó központi, uniós rendszerbe. Mindeközben a szakmát ma már kevesebben látják vonzónak, annak ellenére, hogy megítélése felértékelődött, szeptembertől OKJ-s önálló szakmaként tartják nyilván. Nincs elég gépkocsivezető, pedig a szakmai szövetségeken keresztül ingyenes képzést is kaphatnának a jelentkezők. Aki pedig megmarad a hivatásánál, érthető módon magasabb bérezést vár el.

Ha mindez még nem volna elég, a környezetvédelmi és egyéb előírások növelik a beszerzések és a szervizelés költségét, részben az elmúlt év sajnálatos, tragikus balesete nyomán 5-10 szeresére emelkedtek a kötelező felelősségbiztosítási díjak. Emelkedik az üzemanyag, az autópályák, a parkolás, az alkatrészek ára is. Így összességében Jakus József azt valószínűsíti, hogy a vállalkozások 2019-től kénytelenek lesznek legalább 15 százalékos áremelést érvényesíteni.

A fórum második felében a buszos közlekedés anomáliáról számolt be a fórumot vezető Jakus József. A turistabuszok budapesti közlekedése és parkolása minden alkalommal kimeríthetetlen kérdéskörnek bizonyul. A MUISZ közúti közlekedés bizottságának vezetője több olyan anomáliára is rámutatott, melyek régóta megoldásért kiáltanak.

Ugyanakkor az is látszik, hogy ahol az illetékesek nyitottak az egyeztetésre, ott van pozitív elmozdulás. Utóbbira jó példa pesti rakpart a 13. kerületben, ahol a Margit hídtól a Dráva utcáig összesen 19 buszparkoló áll rendelkezésre. Nagy változást hoz a MUISZ szerint a Liget Projekt is, ahol bár a tervezéskor kissé háttérbe szorult a buszos parkolás kérdése, a végeredmény remélhetőleg megnyugtató lesz. A Műjégpálya elé behajtási lehetőséget kapnak a buszok, ahol letehetik az utasokat majd a Vár behajtáshoz hasonlóan az idegenvezetők behívására jöhetnek a járművek a csoportokért. Rövid parkolási lehetőséget a Hermina úton alakítanak ki a buszok számára. A Hősök tere és a Városliget körüli megállás és parkolás lehetőségek az építkezés miatt változik, de rendszeres a párbeszéd a szövetségekkel, mindaddig, amíg a teljes Liget Projekt elkészül.

Elhangzott: egyeztetések zajlanak a Lánchíd és az Alagút közelgő lezárása kapcsán és állandó téma és javaslat is készült a Citadella könnyebb megközelíthetőségére úgy, hogy mint régen, legyen a buszok számára újra áthajtási lehetőség a Gellérthegyen.

Folyamatosan gond viszont, hogy a Főváros útjain és közlekedési csomópontjaiban zajló fejlesztések, lezárások, forgalmi rend változások napi szinten megnehezítik a turistabuszok közlekedését Budapesten, ráadásul ezekkel gyakran csak ott, a helyszínen szembesülnek az érintettek.

Többször tettek javaslatot a szakmai szervezetek arra is, hogy a BKV által használt buszsávot a turistabuszok is használhassák. A szervezetek szakemberei szerint ezzel felgyorsítható lenne Budapest közlekedése és a KRESZ szabályának módosításán és táblák kihelyezésén kívül nem kerül pénzbe a javaslat megvalósítása.


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.