Elemzők hangsúlyozzák, hogy a LOT még néhány hónapig önállóan is fenn tudja magát tartani. Tavaly 55 millió eurót keresett ingatlanainak és leányvállalatainak eladásával, az idén műszaki felszerelésének értékesítésével további 48 millió euróra van esélye, de a fennmaradást csak egy nagy csoport szárnyai alatt biztosíthatja magának.
Az európai légi piacot 80 százalékban három nagy csoport, az Air France/KLM, a Lufthansa és a IAG uralja. A kisebb légitársaságoknak pedig a fapadosokkal kell versengeniük a fennmaradásért - mondta a lapnak Németh Adél, a brémai Jacobs Egyetem szakértője.
A LOT a lengyel légi piac 30 százalékát felügyeli, több millió dollár értékű leszállási engedéllyel, és 8 üzemanyag-takarékos Dreamliner típusú géppel rendelkezik, amelyeket várhatóan az idén szállít le a gyártó. Privatizálása egyebek közt biztosítaná a márka fennmaradását, és egy regionális átszállási központ létrehozását Varsóban, amely lehetővé tenné az ázsiai járatok kiszolgálását.
A légitársaság helyzete több szempontból a magyar Malévéhez hasonlít: egy sikertelen privatizáció után visszaállamosították, az utolsó négy évben 1 milliárd zloty (239 millió euró) nettó veszteséget termelt, és állami támogatásban is részesült, ami felkeltheti az Európai Bizottság figyelmét.
Forrás: MTI