„Budapest fapados repülőtere” mégsem készül el?

Újabb viták nehezítik a Szentkirályszabadjára tervezett „Budawest” repülőtér megépültét.

Az eredeti terveknek megfelelően mostanság kellene felszállnia az első járatnak az egykori szentkirályszabadjai katonai repülőtérből fejlesztendő fapados légikikötőből, a Budawestről, melyet Karai Péter, a Budawest Zrt. fejlesztési igazgatója korábban nyomtatott lapunknak, a Turizmus Trendnek nyilatkozva Budapest fapados repülőtereként aposztrofált.

A felszállás egyre inkább késni látszik, mi több, kétséges, hogy egyáltalán sor kerül-e rá valaha. A repülőteret korábban a fejlesztő Budawest Zrt-nek eladó veszprémi és szentkirályszabadjai önkormányzatok visszakövetelik a cégtől egy közelmúltban született döntésük értelmében. Az önkormányzatok indoklás szerint a cég voltképpen nem is gondolta komolyan a repülőtér fejlesztését. A vádakat a Budawest rendre visszautasítja.

A két önkormányzat 2006-ban szerződött le a Budawesttel. Ekkor az államtól ingyen kapott területet 1,2 milliárd forintért adta el az ingatlanfejlesztőnek Veszprém és Szentkirályszabadja, fele-fele arányban osztozva a bevételen. Az ingyenesség feltétele az volt, hogy a területen repülőteret kell létesíteni, ez a beruházási kötelezettség az adásvétellel átszállt a Budawestre. Amennyiben a két önkormányzat eláll a szerződéstől, kockáztatja az adásvételből származó 600 milliós bevételét.

A Budawest Zrt. nem hibás

Ugyanakkor az önkormányzatok 900 milliós kötbért is követelnek a Budawesttől, mondván, hogy a cég nem teljesítette a szerződésben foglaltakat. Tovább csökkentheti a visszafizetendő összeg mértékét a repülőtéren található ingatlanok állagának romlása. Ezt szintén a Budawestnek rója fel Veszprém és Szentkirályszabadja. Az állagromlás miatt szükség lesz egy aktuális ingatlan-értékbecslésre is, ami beárazza a 2006 óta történt változásokat.

Karai a Népszabadság érdeklődésére elmondta: még nem kapták meg a két önkormányzattól a hivatalos értesítést a szerződéssel kapcsolatos döntésről, ezért egyelőre nem kívánnak érdemben nyilatkozni az ügyről. Karai hozzátette: cégét nem érzi felelősnek a kialakult helyzetért.

A beruházás ellenzői

Mindenestre az ügyből jogi eljárás lesz, mely biztos, hogy évekkel elhalasztja a repülőtér fejlesztését. Így nyugodtan dőlhetnek hátra a korábban zaj- és környezetvédelmi kifogásokat felhozó szervezetek is. Az elmúlt évek során Balatonalmádi, Balatonfűzfő, Siófok és Balatonföldvár önkormányzatai utasították el a fejlesztést egyebek mellett amiatt, hogy az uralkodó széljárás miatt várhatóan gyakran használt futópálya iránynak köszönhetően túlzott zajterhelés éri majd településeiket. Az ügyben tavaly májusban megszólaló Sólyom László volt köztársasági elnök szintén a beruházást ellenzők mellett foglalt állást.

Karai korábban a Turizmus Trendnek az nyitás idejéről már óvatosabban fogalmazva elmondta: 2011-ben szállhat fel az első járat. Eleinte naponta 1-2 járatra számítanak, mely az üzemelés második évére napi 5-6-ra emelkedhet – biztatott akkor Karai Péter. (Napi Turizmus/Népszabadság)


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.