„Budapest fapados repülőtere” mégsem készül el?

Újabb viták nehezítik a Szentkirályszabadjára tervezett „Budawest” repülőtér megépültét.

Az eredeti terveknek megfelelően mostanság kellene felszállnia az első járatnak az egykori szentkirályszabadjai katonai repülőtérből fejlesztendő fapados légikikötőből, a Budawestről, melyet Karai Péter, a Budawest Zrt. fejlesztési igazgatója korábban nyomtatott lapunknak, a Turizmus Trendnek nyilatkozva Budapest fapados repülőtereként aposztrofált.

A felszállás egyre inkább késni látszik, mi több, kétséges, hogy egyáltalán sor kerül-e rá valaha. A repülőteret korábban a fejlesztő Budawest Zrt-nek eladó veszprémi és szentkirályszabadjai önkormányzatok visszakövetelik a cégtől egy közelmúltban született döntésük értelmében. Az önkormányzatok indoklás szerint a cég voltképpen nem is gondolta komolyan a repülőtér fejlesztését. A vádakat a Budawest rendre visszautasítja.

A két önkormányzat 2006-ban szerződött le a Budawesttel. Ekkor az államtól ingyen kapott területet 1,2 milliárd forintért adta el az ingatlanfejlesztőnek Veszprém és Szentkirályszabadja, fele-fele arányban osztozva a bevételen. Az ingyenesség feltétele az volt, hogy a területen repülőteret kell létesíteni, ez a beruházási kötelezettség az adásvétellel átszállt a Budawestre. Amennyiben a két önkormányzat eláll a szerződéstől, kockáztatja az adásvételből származó 600 milliós bevételét.

A Budawest Zrt. nem hibás

Ugyanakkor az önkormányzatok 900 milliós kötbért is követelnek a Budawesttől, mondván, hogy a cég nem teljesítette a szerződésben foglaltakat. Tovább csökkentheti a visszafizetendő összeg mértékét a repülőtéren található ingatlanok állagának romlása. Ezt szintén a Budawestnek rója fel Veszprém és Szentkirályszabadja. Az állagromlás miatt szükség lesz egy aktuális ingatlan-értékbecslésre is, ami beárazza a 2006 óta történt változásokat.

Karai a Népszabadság érdeklődésére elmondta: még nem kapták meg a két önkormányzattól a hivatalos értesítést a szerződéssel kapcsolatos döntésről, ezért egyelőre nem kívánnak érdemben nyilatkozni az ügyről. Karai hozzátette: cégét nem érzi felelősnek a kialakult helyzetért.

A beruházás ellenzői

Mindenestre az ügyből jogi eljárás lesz, mely biztos, hogy évekkel elhalasztja a repülőtér fejlesztését. Így nyugodtan dőlhetnek hátra a korábban zaj- és környezetvédelmi kifogásokat felhozó szervezetek is. Az elmúlt évek során Balatonalmádi, Balatonfűzfő, Siófok és Balatonföldvár önkormányzatai utasították el a fejlesztést egyebek mellett amiatt, hogy az uralkodó széljárás miatt várhatóan gyakran használt futópálya iránynak köszönhetően túlzott zajterhelés éri majd településeiket. Az ügyben tavaly májusban megszólaló Sólyom László volt köztársasági elnök szintén a beruházást ellenzők mellett foglalt állást.

Karai korábban a Turizmus Trendnek az nyitás idejéről már óvatosabban fogalmazva elmondta: 2011-ben szállhat fel az első járat. Eleinte naponta 1-2 járatra számítanak, mely az üzemelés második évére napi 5-6-ra emelkedhet – biztatott akkor Karai Péter. (Napi Turizmus/Népszabadság)


Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán

Újabb légitársaságok az uniós tiltólistán 

A listára valamennyi Suriname-ban és Tanzániában engedélyezett légi fuvarozó felkerült.
Épülhet a repülőtéri gyorsvasút

Épülhet a repülőtéri gyorsvasút 

A beruházás előkészítése az ezt részletező kormányhatározat alapján elkezdődött, a koncessziós pályázatokat fél éven belül kiírhatják.
Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között

Kompjárat indult Dubrovnik és Kotor között 

A politikus közölte, az új kompjárattal erősíteni kívánják a baráti és gazdasági kapcsolatokat a két ország között.
Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours

Krétára indít charterjáratot Debrecenből a Kartago Tours 

Az utazásszervező új úti céllal bővítette debreceni indulású ajánlatait.
Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.