Budapest már nem kerékpárosbarát város

2011-ben a legjobbak között szerepelt, 2013-ban már csak a 18. helyre futott be, azóta nem kerül be a legjobb húsz kerékpárosbarát város közé Budapest.

A kerékpáros kultúrával, várostervezéssel és kommunikációval foglalkozó Copenhagenize Design Company kétévente összeállít egy listát a leginkább kerékpárosbarát városokról. Az idén immár negyedik alkalommal adta ki az indexet a társaság. Ez alkalommal már 136 várost vizsgáltak meg világszerte, miközben 2011-ben csupán 80 városra terjedt ki a kutatás. Az idén a korábbi szempontok mellett figyelembe vették a teherszállító kerékpárok használatát is.

A kutatás készítői az idén is több meglepő adattal találkoztak. A lista élmezőnyében ugyanakkor csak annyi változás történt, hogy Koppenhága, amely két éve vette át az első helyet Amszterdamtól, megőrizte elsőségét, ellenben Utrecht átvette a második helyezést Amszterdamtól.

A lista további részében ellenben rengeteg mozgás történt. A 2015-ös indexen szereplő városok közül kilenc felfelé mozdult el, míg három kiesett a legjobbak közül. Tokió, München és Helsinki visszakerült a top 20-as listára.

Érdekes, hogy Észak-Amerikát egyetlen város, Montreal képviseli az illusztris társaságban, annak is a legvégén. Korábban Minneapolis és Buenos Aires is szerepelt a listán, és csupán azért kerültek le róla, mert más városok gyorsabban fejlesztették a kerékpáros infrastruktúrát.

Az év egyik legnagyobb meglepetése Oslo, amely a középmezőnyből ugrott rögtön a 19. helyre. A lista összeállító szerint politikai akarat és befektetés eredménye a norvég főváros kiváló szereplése.

A városok között továbbra is elsősorban európai települések szerepelnek, ugyanakkor néhány éven belül további észak-, sőt dél-amerikai városok felbukkanására is számítani lehet.

Akadnak olyan nagyvárosok - New York, Stockholm, London, Bogota és Tel-Aviv -, amelyek évek óta majdnem felkerülnek a listára, mivel sokat tesznek a kerékpáros közlekedésért, de mindig vannak náluk aktívabb települések. Aztán vannak olyan városok, amelyek korábban bent voltak a top 20 között, azután lekerültek róla, ilyen Rio de Janeiro és Budapest.

A lista készítői szerint a kerékpáros közlekedésnek konkrét haszna van a nagyvárosokban. A kerékpáros infrastruktúrába invesztálni modern és intelligens dolog egy városvezetés részéről. A városi kerékpározásnak rengeteg haszna van társadalmi, gazdasági, környezetvédelmi és egészségügyi szempontból. Dániai kutatások szerint minden városban letekert kilométerből 23 eurócent nettó nyeresége származik a társadalomnak, míg egy autóval megtett kilométer -85 cent nettó veszteséget okoz.

Az urbanizáció erősödésével korunk városainak modern mobilitási megoldásokkal kell előrukkolniuk, a kerékpár az egyik ilyen megoldás.

Szerkesztőségünk munkatársai közül többen is nap mint nap kerékpárral járnak. Azon igazából senki nem csodálkozik, hogy Budapest gyengébben szerepel, mint évekkel ezelőtt. Az EuroVelo 6-os út Lágymányosi hídtól Pesterzsébetig vezető szakaszának tragikus állapota, a budai felső rakpart szerencsétlen, gyalogosokkal megosztott útvonala, a Margit-híd hasonlóképp szerencsétlen megosztása, a Szabadság-hídon való áthaladás problémái évek óta megoldásért kiáltanak. 

 

2011

1. AMSTERDAM
2. COPENHAGEN
3. BARCELONA
4. TOKYO
5. BERLIN
6. MUNICH
7. PARIS
8. MONTRÉAL
9. DUBLIN
10. BUDAPEST
11. HAMBURG
12. GUADALAJARA
13. PORTLAND
14. STOCKHOLM
15. HELSINKI
16. LONDON
17. SAN FRANCISCO
18. RIO DE JANEIRO
19. VIENNA
20. NEW YORK CITY 

 

2013

1. [1] AMSTERDAM
2. [2] COPENHAGEN
3. [NEW] UTRECHT
4. [NEW] SEVILLE
5. [NEW] BORDEAUX
6. [NEW] NANTES
7. [NEW] ANTWERP
8. [NEW] EINDHOVEN
9. [NEW] MALMÖ
10. [5] BERLIN
11. [9] DUBLIN
12. [4] TOKYO
13. [6] MUNICH
14. [8] MONTREAL
15. [NEW] NAGOYA
16. [18] RIO DE JANEIRO
17. [3] BARCELONA
18. [10] BUDAPEST
19. [7] PARIS
20. [11] HAMBURG

 

2015

1. [2] COPENHAGEN
2. [1] AMSTERDAM
3. [3] UTRECHT
4. [NEW] STRASBOURG
5. [8] EINDHOVEN
6. [9] MALMÖ
7. [6] NANTES
8. [5] BORDEAUX
9. [7] ANTWERP
10. [4] SEVILLE
11. [17] BARCELONA
12. [10] BERLIN
13. [NEW] LJUBLJANA
14. [NEW] BUENOS AIRES
15. [11] DUBLIN
16. [NEW] VIENNA
17. [19] PARIS
18. [NEW] MINNEAPOLIS
19. [20] HAMBURG
20. [14] MONTRÉAL


Bezárt a debreceni reptér - a budapesti már reagált is a váratlan lépésre

Bezárt a debreceni reptér - a budapesti már reagált is a váratlan lépésre 

Mint pénteken szerkesztőségünknek eljuttatott közleményükben írják, ők veszik át az átmenetileg bezárt debreceni repülőtér forgalmának egy részét.
Egyelőre zárva a debreceni reptér

Egyelőre zárva a debreceni reptér 

A Debrecen Nemzetközi Repülőtér a következő információt küldte ezzel kapcsolatban.
A mogyoródi Forma-1 futamra nem egyszerű a kijutás - vagy mégis?

A mogyoródi Forma-1 futamra nem egyszerű a kijutás - vagy mégis? 

A Formula 1 Magyar Nagydíjat július 19-21. között rendezik - telt ház, azaz négy nap alatt több mint 300 ezer néző várható a versenyhétvégén.
Metanol-üzemanyagú tengerjáró ennél a luxus hajótársaságnál

Metanol-üzemanyagú tengerjáró ennél a luxus hajótársaságnál 

Fontos mérföldkőhöz érkezett a tengeri utazás jövője.
Megvan a Magyar Paralimpiai Társaság új hivatalos partnere

Megvan a Magyar Paralimpiai Társaság új hivatalos partnere 

A Wizz Air repíti a paralimpikonokat Párizsba.
Biztonságos utazás négylábú kedvenceinkkel

Biztonságos utazás négylábú kedvenceinkkel 

Íme néhány tipp, hogy mire érdemes odafigyelni, hogy az út ne csak a gazdinak, hanem a házikedvencnek is kellemes élmény legyen.
Budapest Airport: 2032-re tervezi a kormány a 3. terminál nyitását

Budapest Airport: 2032-re tervezi a kormány a 3. terminál nyitását 

Szoros iránymutatást végez a kormány, de a szakmai üzemeltetést a francia társtulajdonosnak engedi át.
Költözik egy Wizz Air gép - azonnal reagált rá az érintett debreceni reptér

Költözik egy Wizz Air gép - azonnal reagált rá az érintett debreceni reptér 

Az ultrafapados légitársaság bejelentette, hogy a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren állomásozó repülőgépét Budapestre helyezi át. Rögvest jött a reptér válasza is erre a lépésre.
A bukaresti reptéren sem jártak jobban az utasok, mint Ferihegyen

A bukaresti reptéren sem jártak jobban az utasok, mint Ferihegyen 

Egyszerre csaknem 30 pilóta jelentett beteget, így majdnem ugyanennyi járatot kellett törölni Bukarestben, köztük Budapest felé indulót is.
A Boeing elismeri bűnösségét, de megússza az áldozatok családja által kért büntetést

A Boeing elismeri bűnösségét, de megússza az áldozatok családja által kért büntetést 

A mulasztás és a pénzbírság azonban nem elégítette ki az áldozatok családjait.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.