Budapest már nem kerékpárosbarát város

2011-ben a legjobbak között szerepelt, 2013-ban már csak a 18. helyre futott be, azóta nem kerül be a legjobb húsz kerékpárosbarát város közé Budapest.

A kerékpáros kultúrával, várostervezéssel és kommunikációval foglalkozó Copenhagenize Design Company kétévente összeállít egy listát a leginkább kerékpárosbarát városokról. Az idén immár negyedik alkalommal adta ki az indexet a társaság. Ez alkalommal már 136 várost vizsgáltak meg világszerte, miközben 2011-ben csupán 80 városra terjedt ki a kutatás. Az idén a korábbi szempontok mellett figyelembe vették a teherszállító kerékpárok használatát is.

A kutatás készítői az idén is több meglepő adattal találkoztak. A lista élmezőnyében ugyanakkor csak annyi változás történt, hogy Koppenhága, amely két éve vette át az első helyet Amszterdamtól, megőrizte elsőségét, ellenben Utrecht átvette a második helyezést Amszterdamtól.

A lista további részében ellenben rengeteg mozgás történt. A 2015-ös indexen szereplő városok közül kilenc felfelé mozdult el, míg három kiesett a legjobbak közül. Tokió, München és Helsinki visszakerült a top 20-as listára.

Érdekes, hogy Észak-Amerikát egyetlen város, Montreal képviseli az illusztris társaságban, annak is a legvégén. Korábban Minneapolis és Buenos Aires is szerepelt a listán, és csupán azért kerültek le róla, mert más városok gyorsabban fejlesztették a kerékpáros infrastruktúrát.

Az év egyik legnagyobb meglepetése Oslo, amely a középmezőnyből ugrott rögtön a 19. helyre. A lista összeállító szerint politikai akarat és befektetés eredménye a norvég főváros kiváló szereplése.

A városok között továbbra is elsősorban európai települések szerepelnek, ugyanakkor néhány éven belül további észak-, sőt dél-amerikai városok felbukkanására is számítani lehet.

Akadnak olyan nagyvárosok - New York, Stockholm, London, Bogota és Tel-Aviv -, amelyek évek óta majdnem felkerülnek a listára, mivel sokat tesznek a kerékpáros közlekedésért, de mindig vannak náluk aktívabb települések. Aztán vannak olyan városok, amelyek korábban bent voltak a top 20 között, azután lekerültek róla, ilyen Rio de Janeiro és Budapest.

A lista készítői szerint a kerékpáros közlekedésnek konkrét haszna van a nagyvárosokban. A kerékpáros infrastruktúrába invesztálni modern és intelligens dolog egy városvezetés részéről. A városi kerékpározásnak rengeteg haszna van társadalmi, gazdasági, környezetvédelmi és egészségügyi szempontból. Dániai kutatások szerint minden városban letekert kilométerből 23 eurócent nettó nyeresége származik a társadalomnak, míg egy autóval megtett kilométer -85 cent nettó veszteséget okoz.

Az urbanizáció erősödésével korunk városainak modern mobilitási megoldásokkal kell előrukkolniuk, a kerékpár az egyik ilyen megoldás.

Szerkesztőségünk munkatársai közül többen is nap mint nap kerékpárral járnak. Azon igazából senki nem csodálkozik, hogy Budapest gyengébben szerepel, mint évekkel ezelőtt. Az EuroVelo 6-os út Lágymányosi hídtól Pesterzsébetig vezető szakaszának tragikus állapota, a budai felső rakpart szerencsétlen, gyalogosokkal megosztott útvonala, a Margit-híd hasonlóképp szerencsétlen megosztása, a Szabadság-hídon való áthaladás problémái évek óta megoldásért kiáltanak. 

 

2011

1. AMSTERDAM
2. COPENHAGEN
3. BARCELONA
4. TOKYO
5. BERLIN
6. MUNICH
7. PARIS
8. MONTRÉAL
9. DUBLIN
10. BUDAPEST
11. HAMBURG
12. GUADALAJARA
13. PORTLAND
14. STOCKHOLM
15. HELSINKI
16. LONDON
17. SAN FRANCISCO
18. RIO DE JANEIRO
19. VIENNA
20. NEW YORK CITY 

 

2013

1. [1] AMSTERDAM
2. [2] COPENHAGEN
3. [NEW] UTRECHT
4. [NEW] SEVILLE
5. [NEW] BORDEAUX
6. [NEW] NANTES
7. [NEW] ANTWERP
8. [NEW] EINDHOVEN
9. [NEW] MALMÖ
10. [5] BERLIN
11. [9] DUBLIN
12. [4] TOKYO
13. [6] MUNICH
14. [8] MONTREAL
15. [NEW] NAGOYA
16. [18] RIO DE JANEIRO
17. [3] BARCELONA
18. [10] BUDAPEST
19. [7] PARIS
20. [11] HAMBURG

 

2015

1. [2] COPENHAGEN
2. [1] AMSTERDAM
3. [3] UTRECHT
4. [NEW] STRASBOURG
5. [8] EINDHOVEN
6. [9] MALMÖ
7. [6] NANTES
8. [5] BORDEAUX
9. [7] ANTWERP
10. [4] SEVILLE
11. [17] BARCELONA
12. [10] BERLIN
13. [NEW] LJUBLJANA
14. [NEW] BUENOS AIRES
15. [11] DUBLIN
16. [NEW] VIENNA
17. [19] PARIS
18. [NEW] MINNEAPOLIS
19. [20] HAMBURG
20. [14] MONTRÉAL


Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.
Ausztriában elmarasztalták a Wizz Airt

Ausztriában elmarasztalták a Wizz Airt 

Tisztességtelen szerződési kikötések és kereskedelmi gyakorlat miatt.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.