Kulcsfontosságú évnek nevezte Charles de Gaulle (CDG) repülőtér új szatelit termináljának megnyitó évét, 2012-t Pierre Graff, a repülőteret üzemeltető Aéroports de Paris (ADP) elnök-vezérigazgatója. A Hub 2012 program keretében megvalósult beruházás révén Pierre Graff szerint javul a Charles de Gaulle-ról alkotott kép, szelídülnek az átszállás körülményei. „Az átszálló utasokért folytatott verseny nagyon kemény” - állapította meg Graff. Ebben a versenyben kíván helytállni Párizs az ADP és az Air France által közösen jegyzett hub2012 névre hallgató fejlesztési programjával.
hub2012
Hogy pozícióját megtartsa, vagy esetleg a legnagyobb vetélytárs és jelenleg első helyezett
CDG a tavalyi rekordév alapján, amikor is 61 millió utassal zárta az évet, a Föld 7. Európa 2. legforgalmasabb repülőtere. Ebből 60%-ot a SkyTeam-tag légitársaságok reptettek, míg csak az Air France 32 milliót vitt el. Az Air France utasok 52%-a átszálló utas, míg Charles de Gaulle teljes forgalmának több mint 30%-a száll át. Ráadásul a reptér az átszállások számában veri a német és brit vetélytársakat. Bár az összehasonlítás alapja úgy néz ki, hogy a két órán belül elérhető csatlakozó járatokat nézi. Ezek szerint CDG 25 024, Frankfurt 12 250, míg London-Heathrow 6 471 ilyen csatlakozást ajánl közép- és hosszú távú járatok közt az ADP által közölt adatok szerint. |
London-Heathrow-t maga mögé utasítsa, az ADP az Air France-szal közösen még 2006-ban nagyívű fejlesztési programba fogott. A 2011-15 közötti időszakban 2,4 milliárd eurót költenek. A fejlesztési program egyik meghatározó állomása az 580 millió eurós beruházással épült, 2012 júliuásában nyíló S4, melyet az Air France és SkyTeam partnerei használnak. A 2008-ban elkezdett S4 a meglévő S3 szatelit mögött épült. Kapacitása évi 7,8 millió utas, de akár 10 millió utasnyi többletet jelenthet hosszabb távon, mivel a 2F terminálon egyidejűleg kapacitások szabadulnak fel; az eddigi 14 milliós forgalom 16-ra nőhet.
Graff tájékoztatása szerint úgy kívánják javítani a repülőtér szolgáltatásainak színvonalát, ahogy azt az utasok szeretnék. Az S4 esetében több felmérés is készült - derült ki.
A szatelitet azzal a masiniszta nélküli vonattal érjük el, mely már közlekedik a 2E-2F terminálok és az S3 között. A meghosszabbított vonalon négy kocsi közlekedik majd az eddigi kettő helyett. A hosszú távú járatok kiszolgálását valóban komolyan gondolhatják az S4-en; egyidejűleg 16 széles törzsű gép fér el a forgalmi előtéren, ebből 7 darab Airbus A380-as állóhely. Jóllehet, az S4 be- és kiszállásra szolgál, de a várakozást izgalmasabbá teendő, a közel 800 méter hosszú épület indulási szintjének szinte teljes hosszában lesznek üzletek, és vendéglátóipari egységek. A legnagyobb, mintegy 3 000 négyzetméteres Air France lounge is itt nyílik. Párizsban járunk, aki kultúrára szomjazna, mielőtt tovább repül monjduk Indokínába, az az S4-n nyíló múzeumban jeles francia alkotók munkáit elemezheti, melyeket például a Louvre-tól kölcsönöznek majd.
4 500 négyzetméternyi szolgáltatási területtel bővül az S3 szateliten már meglévő Galerie Parisienne második szintje. Kereskedelmi és vendéglátó egységek mellett egy 100 szobás, a terminálon belüli szálloda is várja majd a reptéren a szokásos várakozásnál hosszabb időt eltöltő utasokat.
Az új szatelit alaposan átformálja
A középponttól legtávolabb eső 2G terminál pedig 2008-as megnyitása óta viszi a regionális és rövid távú forgalmat. Így tulajdonképpen az Air France Charles de Gaulle-i tevékenysége a hub2012 keretében három terminálra - 2E, 2F, 2G - koncentrálódik.
Verseny Európán túl
Felmerült, mit kezd CDG az egyre nagyobb teret hódító öböl menti hub-okkal? Nagyon kemény versenyként írta le az öböl mentiekkel vívott légi csatát Alexandre de Juniac. „Jóllehet, hatalmas pénzügyi forrásaik vannak, de fel lehet venni velük a versenyt” - tette hozzá. Párizs előnye földrajzi helyzete és a legmagasabb szintű minőségi fejlesztés. Illetve az, hogy míg Párizsnak 15 milliós vonzáskörzete van, addig az öböl menti repterek körül sivatag - szemléltette Graff a földrajzi adottságokból származó utasforgalmi előnyt. Juniac elimserte: bizonyos útvanalokon azonban - így Délkelet-Ázsiában - komoly versenyelőnyük lehet.
Ki viszi be az utast Párizsba?
A termékfejlesztés tehát nagy erőkkel zajlik, de egy repülőtér szerves egységet alkot környezetével, például azzal a várossal, amelyik mellett fekszik. Ahova be kell jutni - hatékonyan. A Charles de Gaulle Expressz megépítését firtató újságírói kérdésre reagálva mind Graff, mind pedig Juniac nyugtatott, a közvetlen gyorsvasút meg fog épülni. Ez az Air France szerint is remek lenne - tette hozzá Juniac.
Az egyébként a város közepéig közlekedő helyiérdekű vasút ugyanakkor számos - más reptéren nehéz reptéri ki- és bejutáshoz szokott - utas számára irigylésre méltón hatékony kapcsolatot biztosít Párizzsal, különösen annak tudatában, hogy a francia fővárosban gyakoriak a dugók.