Charles de Gaulle a világ leghatékonyabb repterévé kíván válni

Nem kevesebbet tűzött ki az Air France és a Charles de Gaulle repülőtér, mint hogy a világ legjobb és leghatékonyabb reptéri kiszolgálását nyújtsa, melynek fontos mérföldköve a 2012 júliusában megnyíló új szatelit terminál. Az S4 névre keresztelt szatelit az Air France közép- és hosszú távú schengeni zónán kívüli forgalmát bonyolító 2E terminál kinyújtott karja.

Kulcsfontosságú évnek nevezte Charles de Gaulle (CDG) repülőtér új szatelit termináljának megnyitó évét, 2012-t Pierre Graff, a repülőteret üzemeltető Aéroports de Paris (ADP) elnök-vezérigazgatója. A Hub 2012 program keretében megvalósult beruházás révén Pierre Graff szerint javul a Charles de Gaulle-ról alkotott kép, szelídülnek az átszállás körülményei. „Az átszálló utasokért folytatott verseny nagyon kemény” - állapította meg Graff. Ebben a versenyben kíván helytállni Párizs az ADP és az Air France által közösen jegyzett hub2012 névre hallgató fejlesztési programjával.

Vegyesek a Párizs Charles de Gaulle reptérrel kapcsolatos érzelmek. Van aki számára az első találkozás során befogadhatatlannak és áttekinthetetlennek tűnő repülőtér az is marad. Mások úgy gondolják, bár hatalmas, van logika a felépítésében. Az Air France és az ADP pénteken, a nemzetközi sajtó nyilvánossága előtt vázolt közös fejlesztési terveivel azon van, hogy előbbi csoport tagjai egyre inkább az utóbbihoz tartozzanak, Charles de Gaulle váljon annyira utasbaráttá, hogy a légikikötő tartsa, de akár javítsa helyezését az átszálló repülőterek nemzetközi versenyében. „Az utazás, repülés a földön kezdődik, melyet számos versenytársunk megértett” - mondta Alexander de Juniac, az Air France elnök-vezérigazgatója.

hub2012

Hogy pozícióját megtartsa, vagy esetleg a legnagyobb vetélytárs és jelenleg első helyezett

CDG a tavalyi rekordév alapján, amikor is 61 millió utassal zárta az évet, a Föld 7. Európa 2. legforgalmasabb repülőtere. Ebből 60%-ot  a SkyTeam-tag légitársaságok reptettek, míg csak az Air France 32 milliót vitt el. Az Air France utasok 52%-a átszálló utas, míg Charles de Gaulle teljes forgalmának több mint 30%-a száll át. Ráadásul a reptér az átszállások számában veri a német és brit vetélytársakat. Bár az összehasonlítás alapja úgy néz ki, hogy a két órán belül elérhető csatlakozó járatokat nézi. Ezek szerint CDG 25 024, Frankfurt 12 250, míg London-Heathrow 6 471 ilyen csatlakozást ajánl közép- és hosszú távú járatok közt az ADP által közölt adatok szerint.

London-Heathrow-t maga mögé utasítsa, az ADP az Air France-szal közösen még 2006-ban nagyívű fejlesztési programba fogott. A 2011-15 közötti időszakban 2,4 milliárd eurót költenek. A fejlesztési program egyik meghatározó állomása az 580 millió eurós beruházással épült, 2012 júliuásában nyíló S4, melyet az Air France és SkyTeam partnerei használnak. A 2008-ban elkezdett S4 a meglévő S3 szatelit mögött épült. Kapacitása évi 7,8 millió utas, de akár 10 millió utasnyi többletet jelenthet hosszabb távon, mivel a 2F terminálon egyidejűleg kapacitások szabadulnak fel; az eddigi 14 milliós forgalom 16-ra nőhet.

Graff tájékoztatása szerint úgy kívánják javítani a repülőtér szolgáltatásainak színvonalát, ahogy azt az utasok szeretnék. Az S4 esetében több felmérés is készült - derült ki.

A szatelitet azzal a masiniszta nélküli vonattal érjük el, mely már közlekedik a 2E-2F terminálok és az S3 között. A meghosszabbított vonalon négy kocsi közlekedik majd az eddigi kettő helyett. A hosszú távú járatok kiszolgálását valóban komolyan gondolhatják az S4-en; egyidejűleg 16 széles törzsű gép fér el a forgalmi előtéren, ebből 7 darab Airbus A380-as állóhely. Jóllehet, az S4 be- és kiszállásra szolgál, de a várakozást izgalmasabbá teendő, a közel 800 méter hosszú épület indulási szintjének szinte teljes hosszában lesznek üzletek, és vendéglátóipari egységek. A legnagyobb, mintegy 3 000 négyzetméteres Air France lounge is itt nyílik. Párizsban járunk, aki kultúrára szomjazna, mielőtt tovább repül monjduk Indokínába, az az S4-n nyíló múzeumban jeles francia alkotók munkáit elemezheti, melyeket például a Louvre-tól kölcsönöznek majd.

4 500 négyzetméternyi szolgáltatási területtel bővül az S3 szateliten már meglévő Galerie Parisienne második szintje. Kereskedelmi és vendéglátó egységek mellett egy 100 szobás, a terminálon belüli szálloda is várja majd a reptéren a szokásos várakozásnál hosszabb időt eltöltő utasokat.

Az új szatelit alaposan átformálja

a CDG központját alkotó 2E, 2F terminál utasforgalmi szerkezetét. 2012 végétől a 2F terminál kizárólag schengeni terminálként üzemel a jelenlegi vegyes üzemet követően. 2012 végétől a schengeni országok utasainak nem kell átesni újabb biztonsági ellenőrzésen akkor sem, ha Schengenen kívüli országba repülnek tovább. Ez 10 perccel rövidíti az átszállási időt az előzetes becslések szerint. Ezzel kapcsolatban merült fel az az újságírói kérdés, hogy mi lesz, amennyiben - ahogy azt Sarkozy elnök nemrég megpedzette - Franciaország kilép a schengeni övezetből. Erre reagálva Graff megnyugtatott, a politikai ötleteléstől függetlenül létezik B-terv, amennyiben a jelenlegi határellenőrzési rendszer csak átemenetileg is felborulna. Szintén a gyorsaságot fokozza az önkiszolgáló útlevél ellenőrzés, melyet két évnyi előkészítést követően pár hónapja indítottak.

A középponttól legtávolabb eső 2G terminál pedig 2008-as megnyitása óta viszi a regionális és rövid távú forgalmat. Így tulajdonképpen az Air France Charles de Gaulle-i tevékenysége a hub2012 keretében három terminálra - 2E, 2F, 2G - koncentrálódik.

Verseny Európán túl

Felmerült, mit kezd CDG az egyre nagyobb teret hódító öböl menti hub-okkal? Nagyon kemény versenyként írta le az öböl mentiekkel vívott légi csatát Alexandre de Juniac. „Jóllehet, hatalmas pénzügyi forrásaik vannak, de fel lehet venni velük a versenyt” - tette hozzá. Párizs előnye földrajzi helyzete és a legmagasabb szintű minőségi fejlesztés. Illetve az, hogy míg Párizsnak 15 milliós vonzáskörzete van, addig az öböl menti repterek körül sivatag - szemléltette Graff a földrajzi adottságokból származó utasforgalmi előnyt. Juniac elimserte: bizonyos útvanalokon azonban - így Délkelet-Ázsiában - komoly versenyelőnyük lehet.

Ki viszi be az utast Párizsba?

A termékfejlesztés tehát nagy erőkkel zajlik, de egy repülőtér szerves egységet alkot környezetével, például azzal a várossal, amelyik mellett fekszik. Ahova be kell jutni - hatékonyan. A Charles de Gaulle Expressz megépítését firtató újságírói kérdésre reagálva mind Graff, mind pedig Juniac nyugtatott, a közvetlen gyorsvasút meg fog épülni. Ez az Air France szerint is remek lenne - tette hozzá Juniac.

Az egyébként a város közepéig közlekedő helyiérdekű vasút ugyanakkor számos - más reptéren nehéz reptéri ki- és bejutáshoz szokott - utas számára irigylésre méltón hatékony kapcsolatot biztosít Párizzsal, különösen annak tudatában, hogy a francia fővárosban gyakoriak a dugók.


Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.
Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel

Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel 

A hétvégi nyári időszámításra átállással életbe lép az Air France-KLM nyári menetrendi időszaka.
Indul a Balatonnál a hajózási szezon

Indul a Balatonnál a hajózási szezon 

Elindult a személyhajózási szezon a Balatonon.
Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között

Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között  

Június 2. és szeptember 29. között heti két alkalommal közlekedik az Arkia Israeli Airlines Sármellékre.
Ezt nyújtják a légiutas-kísérőknek Dubajban

Ezt nyújtják a légiutas-kísérőknek Dubajban 

Már több mint 200 magyar légiutas-kísérő dolgozik a világ legnagyobb nemzetközi légitársaságánál.
Március 29-én különleges élményben lesz része a budapesti reptéren

Március 29-én különleges élményben lesz része a budapesti reptéren 

Aznap rangos zongoraművészek és fiatal tehetségek játszanak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren kihelyezett zongorákon.
Scotland Yard-jelentés a Heathrow forgalmát megbénító áramkimaradásról

Scotland Yard-jelentés a Heathrow forgalmát megbénító áramkimaradásról 

Nincs arra utaló jel, hogy bűncselekmény okozta volna a Heathrow repülőteret megbénító tüzet.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.