CO2-kibocsátási kvótájuk 85 százalékát kapják ingyen jövőre a légitársaságok

Jövőre a légi közlekedést is bevonják a káros anyagok kibocsátását kvótával korlátozó európai uniós rendszerbe, de a kibocsátási egységek 85 százalékát még ingyenesen osztják ki a légitársaságok között - jelentette be az Európai Bizottság hétfőn.

Az unós végrehajtó testület emlékeztetett arra, hogy a légi közlekedés az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 10 százalékáért felelős. Becslések szerint egy Brüsszel-New York útvonalon oda-vissza közlekedő légi jármű utasonként csaknem 800 kilogramm szén-dioxidot juttat a levegőbe.

Brüsszel szerint a kvótarendszer kiterjesztésének jelentős környezetvédelmi előnyei lesznek, mert a légiközlekedés folyamatosan növekvő kibocsátását a 2004-2006 közötti átlagszint alatt tartja majd. Az évtized végére évente 72 millió tonnával kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe az érintett járatok összességén, ami 26 százalékkal kevesebb, mint ha a jelenlegi trendek folytatódnának.

Connie Hedegaard, az éghajlatpolitikáért felelős biztos a témáról kiadott nyilatkozatában emlékeztetett arra, hogy a kibocsátási egységek jelenlegi piaci áron az évtizedre vetítve összesen több mint 20 milliárd eurót képviselnek majd. "E potenciális bevételt a légitársaságok flottáik korszerűsítésére, az üzemanyag-hatékonyság javítására és a nem fosszilis tüzelőanyagok alkalmazását célzó intézkedésekre fordíthatják" - hangoztatta.

A bizottság számításai szerint a döntés a repülőjegyárakra elenyésző hatással lesz: a transzatlanti járatokon a mostani viteldíjak emelkedése még a 2 eurót sem fogja elérni, "feltéve, hogy az ingyenes egységek értékét nem terhelik rá az utasokra".

2013-tól a kibocsátási kvóták 82 százalékát kapják ingyen a társaságok, a maradék pedig árverés útján talál majd gazdára. Az árverések bevételeivel az uniós tagországok gazdálkodhatnak, de azokat vissza kell forgatniuk a klímavédelmet szolgáló beruházásokba.
Az ingyenes kvóták kiosztását is a tagállamok végzik, mégpedig oly módon, hogy a referenciaértéket megszorozzák az egyes cégek tavalyi tonnakilométer-adataival.

Kína ellenez

Ellenzését fejezte ki és körültekintő cselekvésre, tárgyalásokra hívta fel az Európai Uniót Kína az unió légiközlekedésre vonatkozó széndioxid-kibocsátást korlátozó tervével kapcsolatban kedden a külügyminisztérium pekingi tájékoztatóján.

Kína értékeli az EU erőfeszítéseit az éghajlatváltozás ügyében, de ellenzi az egyoldalú jogi lépést - hangoztatta Hung Lej (Hong Lei) külügyminisztériumi szóvivő.

Hung az unió azon tervére reagált, amely szerint 2012-től az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszerét (ETS) kiterjesztik a légitársaságokra, s ezért az unió területére, vagy területéről repülő légitársaságoknak kibocsátási egységeket, engedélyeket kell árverésen vásárolniuk a szennyezési kvóták 15 százalékának mértékéig. Az előírásokat megszegőket súlyos büntetéssel fenyegetik.

Kína más országokkal együtt ellenzi az EU tervét, s arra hívja fel az uniót, hogy az ügy megfelelő rendezése érdekében tegyen körültekintő lépéseket és gyakorlati hozzáállással folytasson tárgyalásokat a kérdésről Kínával, valamint más érintett országokkal - jelentette ki Hung.

A szóvivő úgy vélte, az országoknak követniük kell a "közös, de differenciált felelősség" elvét, amelyet a Klímaváltozási Keretegyezményben (UNFCC) és a Kyotói Egyezményben elfogadtak. Mint mondta: együtt kellene dolgozniuk a kérdésben, ahelyett, hogy egyoldalú lépésekkel esetlegesen konfrontációt idéznek elő.

Hung Kína eltökéltségét hangsúlyozta a természeti források megőrzése, a környezetbarát társadalom építése területén. Egyúttal utalt a novemberi durbani klímakonferenciára, s kifejezte abbéli reményét, hogy a fejlett országok mielőbb megteszik a maguk vállalásait és be is tartják azokat.

"Kína valamennyi féllel szeretne együtt dolgozni, hogy pozitív, átfogó és kiegyensúlyozott eredmények szülessenek a durbani konferencián" - jelentette ki a kínai külügyminisztérium szóvivője.

Forrás: MTI


Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.