Az unós végrehajtó testület emlékeztetett arra, hogy a légi közlekedés az üvegházhatást okozó gázok kibocsátásának 10 százalékáért felelős. Becslések szerint egy Brüsszel-New York útvonalon oda-vissza közlekedő légi jármű utasonként csaknem 800 kilogramm szén-dioxidot juttat a levegőbe.
Brüsszel szerint a kvótarendszer kiterjesztésének jelentős környezetvédelmi előnyei lesznek, mert a légiközlekedés folyamatosan növekvő kibocsátását a 2004-2006 közötti átlagszint alatt tartja majd. Az évtized végére évente 72 millió tonnával kevesebb szén-dioxid kerülhet a levegőbe az érintett járatok összességén, ami 26 százalékkal kevesebb, mint ha a jelenlegi trendek folytatódnának.
Connie Hedegaard, az éghajlatpolitikáért felelős biztos a témáról kiadott nyilatkozatában emlékeztetett arra, hogy a kibocsátási egységek jelenlegi piaci áron az évtizedre vetítve összesen több mint 20 milliárd eurót képviselnek majd. "E potenciális bevételt a légitársaságok flottáik korszerűsítésére, az üzemanyag-hatékonyság javítására és a nem fosszilis tüzelőanyagok alkalmazását célzó intézkedésekre fordíthatják" - hangoztatta.
A bizottság számításai szerint a döntés a repülőjegyárakra elenyésző hatással lesz: a transzatlanti járatokon a mostani viteldíjak emelkedése még a 2 eurót sem fogja elérni, "feltéve, hogy az ingyenes egységek értékét nem terhelik rá az utasokra".
2013-tól a kibocsátási kvóták 82 százalékát kapják ingyen a társaságok, a maradék pedig árverés útján talál majd gazdára. Az árverések bevételeivel az uniós tagországok gazdálkodhatnak, de azokat vissza kell forgatniuk a klímavédelmet szolgáló beruházásokba.
Az ingyenes kvóták kiosztását is a tagállamok végzik, mégpedig oly módon, hogy a referenciaértéket megszorozzák az egyes cégek tavalyi tonnakilométer-adataival.
Kína ellenez
Ellenzését fejezte ki és körültekintő cselekvésre, tárgyalásokra hívta fel az Európai Uniót Kína az unió légiközlekedésre vonatkozó széndioxid-kibocsátást korlátozó tervével kapcsolatban kedden a külügyminisztérium pekingi tájékoztatóján.
Kína értékeli az EU erőfeszítéseit az éghajlatváltozás ügyében, de ellenzi az egyoldalú jogi lépést - hangoztatta Hung Lej (Hong Lei) külügyminisztériumi szóvivő.
Hung az unió azon tervére reagált, amely szerint 2012-től az EU kibocsátás-kereskedelmi rendszerét (ETS) kiterjesztik a légitársaságokra, s ezért az unió területére, vagy területéről repülő légitársaságoknak kibocsátási egységeket, engedélyeket kell árverésen vásárolniuk a szennyezési kvóták 15 százalékának mértékéig. Az előírásokat megszegőket súlyos büntetéssel fenyegetik.
Kína más országokkal együtt ellenzi az EU tervét, s arra hívja fel az uniót, hogy az ügy megfelelő rendezése érdekében tegyen körültekintő lépéseket és gyakorlati hozzáállással folytasson tárgyalásokat a kérdésről Kínával, valamint más érintett országokkal - jelentette ki Hung.
A szóvivő úgy vélte, az országoknak követniük kell a "közös, de differenciált felelősség" elvét, amelyet a Klímaváltozási Keretegyezményben (UNFCC) és a Kyotói Egyezményben elfogadtak. Mint mondta: együtt kellene dolgozniuk a kérdésben, ahelyett, hogy egyoldalú lépésekkel esetlegesen konfrontációt idéznek elő.
Hung Kína eltökéltségét hangsúlyozta a természeti források megőrzése, a környezetbarát társadalom építése területén. Egyúttal utalt a novemberi durbani klímakonferenciára, s kifejezte abbéli reményét, hogy a fejlett országok mielőbb megteszik a maguk vállalásait és be is tartják azokat.
"Kína valamennyi féllel szeretne együtt dolgozni, hogy pozitív, átfogó és kiegyensúlyozott eredmények szülessenek a durbani konferencián" - jelentette ki a kínai külügyminisztérium szóvivője.
Forrás: MTI