A legújabb technológiai eszközök használatának elsajátítására új szolgáltatások jönnek létre. Míg a 90-as években egy-egy fiataloknak szóló rendezvényen autósiskolák állítottak ki, ma már drónpilóta képzéssel foglalkozó cégek vannak jelen a tudománytechnológiai rendezvényeken. A Pharma Flight a felsőoktatási rendszerben is a legfejlettebb repülőszimulációs technikai eszközökkel képez pilótákat. Ha drónok jövőbeli potenciálját nézzük a logisztikában, akkor mindannyiunkat érint a dróntechnológia, az ezt kezelni képes szakértők képzése. Ráadásul a Pharma-Flight nem csak a már meglévő tudást alkalmazza az oktatás és a kutatásai során, hanem előremutató, az emberi szervezetet érintő esetleges hatásokat is vizsgálja.
GyártásTrend: A drónpilóta munkakör meglehetősen újnak számít, a Pharma-Flight mióta foglalkozik képzéssel, mi motiválta a céget arra, hogy a pilótaképzés és a kutatás-fejlesztés mellett az amatőrök oktatásában is részt vegyen?
Dr. Czirják György: 2013-ban állami és uniós forrásokra támaszkodva kezdtük el a légiközlekedést támogató kutató, oktató és szolgáltató központunk építését Debrecenben, a helyi nemzetközi repülőtér közvetlen közelében. A célunk az volt, hogy egy magyar tudásra épülő, világszínvonalú eszközökkel és infrastruktúrával felszerelt bázist hozzunk létre, amely elsősorban a légiközlekedés szereplőinek válhat a háttérintézményévé. Ez mára megvalósult: a nemcsak Európában, hanem a világon is egyedülállónak számító tudományos és szimulátoros képzőközpontban egy helyen megtalálható a repülés-egészségügyi orvoslás, a pilóták képzése és továbbképzése, rehabilitációja, valamint az ezekkel kapcsolatos tudományos kutatás-fejlesztés.
Kínálunk drónpilóta képzést amatőröknek, ahol a ma már bárhol megvásárolható drónok biztonságos, felelősségteljes és az előírásoknak megfelelő reptetését tanítjuk meg a jelentkezőknek, mind elméleti, mind pedig gyakorlati szinten. A modulrendszerű képzés első lépcsőfoka a Pilótanélküli légijármű rendszer kezelő alaptanfolyam, melynek sikeres teljesítése esetén a résztvevők a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala által elismert Magánkezelő Engedélyt szerezhetnek magáncélú UAS üzemeltetéshez.
A két napos képzés során a résztvevők megismerkedhetnek a drónokra vonatkozó alapvető repülőműszaki- és légijogi ismeretekkel, a vonatkozó légiforgalmi szabályokkal, meteorológiai és repülésbiztonsági kérdésekkel, továbbá elsajátíthatják a drónok magáncélú üzemeltetéséhez szükséges alapvető gyakorlati repülési és üzemeltetési ismereteket. A légiközlekedés drasztikusan átalakult az utóbbi két évtizedben, de egy valami nem változott, hogy még mindig az ember irányítja a repülőgépet, az ő reakcióidejétől, gondolkodásától és fittségétől függ a jármű, valamint az utasok biztonsága. Ugyanez elmondható azonban a közlekedés más ágairól is, a kamion- és buszsofőrökről, a mozdonyvezetőkről vagy a hajóskapitányokról – a főszereplő mindenhol az ember.
GyT.: Összességében a Pharma Flight egy tudományos kutató és képző központ. Milyen kutatásokat, vizsgálatokat és képzéseket végeznek?
Cz. Gy.: A központ elsődleges tevékenységei a pilótaképzés, a repülőorvosi vizsgálatok és élettani kutatások. Az egyetemi képzés különlegessége, hogy a szimulátoroknak köszönhetően a képzés része lesz a típusképzés is, így a végzett hallgatók rögtön megkezdhetik a légitársaságoknál a repülést, a felvétel és a belső képzés után. Ezen képzésekhez megszereztük a Légügyi Hivataltól az Európai Uniós előírásoknak megfelelő ATO (Approved Training Organization) engedélyt. A pilótaképzés mellett a képzési palettán szerepelnek földi kiszolgálási képzések (előtérügyeletes tiszti, navigációs tiszti, terhelés- és súlypontszámító tiszti), veszélyes áru kezelői képzés. A következő fejlesztési lépésben a célok között szerepel többek között a pilóták és légiutas-kísérők részére előírt gyakorlati vészmentési eljárás és biztonsági tréning szervezése.
A pilótaképzésben három fő képzési forma van, a frissítő képzések, ezek néhány naposak, a szimulátorban az üzemeltető számára előírt és a szakszolgálati engedély meghosszabbításához szükséges frissítő képzések teljesítésére szolgál.
A moduláris képzések 5-6 hetesek, illetve maximum egy évig tartanak a pilóták részére. Ebben van típusképzés, átképzés, kapitányi és személyzeti együttműködési képzés, valamint van egy Jet orientációs elméleti és szimulátor gyakorlati rész.
A leghosszabb a hétféléves akkreditált egyetemi pilótaképzésünk, a jogszabályokban előírt minimum elméleti, szimulátoros és valódi repülési gyakorlati résszel, valamint egyetemi szintű mérnöki ismeretek átadásával.
GyT.: Repülőorvosi terhelési vizsgálatokat és képzéseket azóta végeznek, amióta pilótaképzés létezik. Miben nyújtanak önök többet, milyen innovatív eszközöket, folyamatokat használnak a képzések során?
Cz. Gy.: Az orvosi vizsgálatok során végezzük a repülési személyzet kötelező orvosi vizsgálatait és minősítését. A kiegészítő vizsgálataink kiterjednek többek között a figyelemmel, az érzékeléssel és koncentráló-, illetve problémamegoldó képességgel kapcsolatos felmérésekre, különböző pszichés állapotokra, amelyek a közlekedés bármely területén dolgozóknál előfordulhatnak. Az innovatív vizsgálatainkra épül a kutatási tevékenység, elsősorban a pilótákra nehezedő nyomás, az egyre több feladat, az egyre rövidülő fordulóidők, a stressz és a fáradtság okozta élettani hatások kutatása. Két nagy értékű, saját tulajdonú világszínvonalú repülésszimulációs eszközzel (FSTD) is rendelkezünk. Szimulátorainkon túl két igazán különleges eszközzel is bírunk, egy speciális hipoxiás oktató eszközzel, ami normál nyomás mellett akár 9000 m-es magasságban jellemző oxigén-koncentráció előállítására is alkalmas. Búvárok, hegymászók, pilóták, űrturisták számára hasznos segédeszköz a hipoxiás állapot megtapasztalására. Használata közben kisebb veszélynek vannak kitéve a résztvevők, mivel normál nyomásviszonyok és páratartalom mellett történik a terhelés.
A másik pedig egy kognitív funkciók vizsgálatára szolgáló eszköz, az Amerikai Egyesült Államok Légügyi Hatósága (FAA) által is elismert, speciálisan kifejlesztett különleges mérési technológiára épül, mely a központi idegrendszer állapotáról ad komplex képet. A vizsgálat egy tesztsorozatból áll, melyet érintőképernyős számítógép segítségével kell teljesíteni. A fő célja a koncentrálóképességben történő hirtelen változások regisztrálására, a hosszú- és rövidtávú memória állapotának meghatározása, a vizuális funkciók tesztelése, a reakcióidő mérése, a szimultán információkezelési képesség jellemzése.
GyT.: Vannak együttműködéseik más szervezetekkel?
Cz. Gy.: Az egyetemi szintű képzésben a Pharma-flight Központ együttműködik a Debreceni Egyetemmel, melynek repülőmérnöki kihelyezett tanszéke. A program megalkotója és a projekt kidolgozója Győri Gyula, címzetes egyetemi docens, a Debreceni Egyetem, Műszaki Kar Repülőmérnöki kihelyezett tanszék vezetője, aki különböző területeken tevékenykedő szakértőket – orvosokat, élettani kutatókat, mérnököket, pilótákat és sportolókat – vont be a munkába, hogy létrejöhessen ez a nagyon összetett, elemenként egymásra épülő projekt. Számos együttműködési megállapodásunk van külföldi és magyar céggekkel, elsősorban a légi iparból, melyek közül mindenképpen ki kell emelni az ICAO-val, azaz a Polgári Repülési Világszervezettel kötött megállapodást.
A szervezet megismerve a központunk módszereit és céljait, teljes mértékben azonosulni tudott vele és olyan tudományos munkában és kutatásban egyeztünk meg, amely a légiközlekedésben dolgozó szakszemélyzetek orvosi, fiziológiai és mentális egészségére vonatkozik. Az így megszerzett tapasztalatokat kölcsönösen megosztjuk egymással, hogy az eredmények kiértékelése révén tovább növelhessük a repülésbiztonsági előírásokat. A légiipar mellett más közlekedési ágazattal is tárgyalásokat folytatunk, hiszen a járművezetők teljesítőképességének javítása, fokozása ugyanúgy kívánatos a városi közlekedésben, mint a helyközi közlekedésben vagy a kamionos szállításban.
GyT.: A kutatási eredményeket más ágazatok számára is elérhetővé teszik? A fáradtság-hatásmenedzsment vagy a mentális állapot, esetleg az öregedés hatása a biztonságos munkavégzésre egyáltalán nem csak a pilótákat érinti.
Cz. Gy.: Annak érdekében, hogy a közlekedésben dolgozó járművezetők kiegyensúlyozottan, folyamatosan jó teljesítményt nyújtsanak, a fejlesztés alatt álló módszertan is beépíthető a cégek működésébe, melynek alapja a mentális és fiziológiai állapot objektív mérése, illetve előrejelzése. Jelentősége három fő területen érvényesíthető: a közlekedésbiztonságban, a járművezetők optimális teljesítményének eléréséhez szükséges életvitel kialakításában, és a szállítmányozás gazdaságosságának és hatékonyságának javítása területén.
Nagy munka- és stresszterhelést jelentő foglalkozások esetén a megfelelő élettani állapot, illetve az ettől való eltérés regisztrálása jelentősen csökkenti a stresszből, fáradtságból vagy túlterhelésből adódó kockázati tényezőket, melyek különböző szintű kombinációja meghatározó szerepet játszik az emberi hibákból adódó események kialakulásában. Az egyedülálló módszertan keretében végzett vizsgálatokkal komplex kép alakítható ki a vizsgált személyről a testalkat, testösszetétel, élettani és pszichés jellemzők minősítésével. A módszertanban szereplő vizsgálatok során az adatok rögzítése azonnal megtörténik, a vizsgálat néhány percet vesz igénybe és semmilyen kellemetlenséggel nem jár. A vizsgálatok között szerepel alvásanalizálás is, mely képet ad a vizsgált személy alvásának minőségéről is.
A komplex állapotfelmérés során az elvégzett különböző vizsgálatok eredményét egymással összevetve történik az elemzés és összegzés a személy élettani állapotára. Az összegzés része fejlesztési javaslat is az optimális teljesítményhez szükséges állapot fenntartására, illetve javítására további beavatkozások (klinikai vizsgálatok, rekreáció, rehabilitáció, stb.) meghatározásával. így támogatás lehet nyújtani a személyek számára az optimális fizikai, pszichikai, valamint élettani állapot kialakításához és megtartásához.
A Pharma-flight Központ világszínvonalú egészségügyi berendezései és műszerei hozzájárulhatnak majd ahhoz, hogy a közlekedés valamennyi ágazatában hatékonyabban lehessen megállapítani a dolgozók alkalmasságát, és segíthet abban, hogy szükség esetén megfelelő egészségügyi és szakmai rehabilitációt kaphassanak a munkavállalók.
Forrás: GyártásTrend