Enyhül a krízis, de még nem merjük kimondani, hogy itt van a trendforduló. Sajnos a tavalyi év alatt teljesítünk, ami nem meglepetés a jelenlegi helyzetben. A nyár erős volt, mint mindig, a szeptember-október ébredezik, de rejtély, hogy mit hoz a novembertől februárig tartó hagyományosan gyengébb időszak. Fő fókuszunk a hosszú távú járatokon van, de a két Európán belüli pont közötti járataink is profitot hoznak. Már két számjegyű az online foglalásaink aránya, és dinamikus fejlődést tapasztalunk e téren, de döntő mértékben az utazási irodák adják el a jegyeket járatainkra. A jövőt tekintve fontos számunkra, hogy a Malév helyzete stabil legyen, folytatódjon a velük kialakult jó együttműködés. Ők repülik a Budapest–Amszterdam útvonalat. A téli menetrendben napi négy járat lesz Amszterdamba, míg Párizsba a jelenlegi hat (három Malév-code-share, három Air France) helyett öt közlekedik majd. A kapacitás ennek ellenére sem csökken tavaly télhez képest, mivel télire az Airbus A319-esek mellett egy A320-as is közlekedni fog az utóbbi útvonalon. Nehéz időszak várható, ezt a telet túl kell élni!
ttrend • Érinti-e Önöket a Sky Europe csődje?Némi pluszforgalmat jelent a tavalyi kivonulásuk. Alapvetően a kis- és középvállalkozások körében éreztük veszélyesnek a Sky Europe üzleti politikáját. A Sky Europe olyannyira odafigyelt erre a szegmensre, hogy kisvállalkozói corporate-programot indított Ausztriában, illetve Csehországban. Jelenleg egyetlen közvetlen fapados versenytársunk akad, mégpedig a párizsi útvonalon az Easyjet személyében. Az ő menetrendjük napi egy rotációval azonban korántsem versenyképes az üzleti célból utazó közönség számára.
ttrend • Tudnak-e még faragni a költségeken?November végén érkezik meg Párizsba az első Airbus A380-asunk, amely november 23-tól közlekedik Párizs és New York között. Az első járathoz kapcsolódva indítottunk egy online minisite-ot, ahol 380 jegyet árverezünk el jótékonysági céllal. A tél folyamán aztán még két óriásgépet veszünk át, a következő célállomások Dubai, Tokió, illetve Johannesburg lesznek, immáron 4 modellt üzemeltetve a 2010- es tavaszi menetrendben. Egyébként tartjuk az eredeti tervet: mind a tizenkét megrendelt A380-asra igényt tartunk. Ez sokkal több, mint pr-lehetőség, a zaj és CO2 kibocsátás jelentős csökkentése mellett komoly költségcsökkentést is jelent, mivel az A380-as utasonként 3 liter üzemanyagot használ fel 100 kilométerenként. Akár 20%-kal kevesebb üzemanyagot használ fel, mint a mai repülőgépek többsége. És ha már költségcsökkentésről beszélünk: Európában lecseréljük a Fokkereket, brazil Embraer típusú gépekre, melyeknek olcsóbb az üzemeltetése.
ttrend • Milyen újdonságokkal próbálják megnyerni az utasokat?Szeptember közepén indult egy világpremierünk, egy új osztály a hosszú távú járatokon, a premier voyageur. Véleményem szerint ez egy fantasztikus termék, amely segíthet megtalálni a kivezető utat a válságból. Mivel az üzleti forgalom jelentős része áttevődött a turistaosztályra, mi ezzel az új termékünkkel komfortérzetet kínálunk versenyképes áron. Egy jellemző ár: a Budapest- New York útvonal már 204 000 forint + taxtól foglalható a Premium Voyageur osztályon. Itt 97 centiméteres lábhely jut az utasoknak, 123 fokban dönthető, B/E Aerospace kagylóülések, saját 26 cm-es ámérőjű szórakoztató rendszerrel, tiszta gyapjú takaró, párna, ellenben a francia pezsgő mellett turistaosztályos fedélzeti ellátás várja őket. A Premium Voyageur osztály októbertől a Párizs-New York útvonalon debütál, november közepétől tokiói utasaink is kipróbálhatják. Az év végétől Bejrút, Szingapúr, a jövő év elejétől pedig Peking és Hong Kong felé is forgalomba állítunk Premium Voyageur osztályú járatokat. 2010. végétől a teljes Air France tengerentúli hálózaton elérhető lesz, amiket Boeing 777, Airbus A340 és A330 típusú repülőgépek szolgálnak ki.
Egyébként bízom benne, hogy a business classnak a hosszú távú járatokon újra szélesebb közönsége lesz, csak a mostani válságot kell átvészelni.
ttrend • Mit szól ahhoz, hogy a Lufthansa a közelmúltban megkapta az engedélyt az Austrian felvásárlására?Eddig az utasszám alapján mi voltunk az első számú légitársaság Európában, ezzel az LHcsoport vette át a vezetést. Komoly benchmark számunkra a Lufthansa, de meglepett minket, hogy az Austrian felvásárlására áldását adta az európai versenyhivatal. Magyarországon erősíteni kívánjuk harmadik helyünket a piacon. Globálisan az együttműködésben hiszünk: a KLM sikeres kooperációja a Northwesttel és a Kenya Airways-zel, és az Air France – Delta észak-atlanti együttműködés erre a bizonyíték, a recept működőképesnek bizonyult. Ennek révén első számúak leszünk az Észak- és Közép-Amerika felé irányuló forgalomban. Interkontinentális viszonylatban ez a térség és Ázsia marad a fő fókuszunk. Ázsiában is további hosszú távú stratégiai partnerkapcsolatokat építünk ki.
Árbevételben világelsők Az Air France-KLM vállalatcsoport évente 75 millió utast szállít 244 desztinációba, 621 repülőgéppel. A 2008–09-es adatok alapján a csoport világelső 23 milliárd eurót meghaladó árbevételével. |