És akkor aztán végre majd nem a legtöbb helyen nem vagy csak hiányosan létező utat keressük kétségek közt, hanem akár olyan élmények érhetnek bennünket, mint mondjuk az út osztrák szakaszán, ahol mára igen komoly kiszolgáló infrastruktúra épült a turizmus ezen aktív és egyre népszerűbb formájára.
A határ túloldalán, évtizedekkel előttünk
A sokat hivatkozott nyugati szonszédunk Alsó-Ausztria tartományában 4200 kilométernyi kerékpárút-hálózat áll rendelkezésre. Ebben benne van az Eurovelo6 is. De több száz kilométert tesz ki a tartomány 13, a szőlőfajtákról elnevezett kerékpártúra-útvonala. Utóbbi mellett is a csapatostul majd' egész évben végigkerekező bringás csak győzzenek választani a tengernyi szálláshelyből, vendéglőből és borozóból. Csak hab a tortán, hogy az osztrák szabályok értelmében annak sincs félnivalója, aki egy-két pohár bor elfogyasztása után nyeregbe száll, hogy kerekezzen egyet a szőlőtőkék között a következő pincéig.
Mifelénk ezúttal Garancsi László kerékpárügyi miniszterelnöki megbízott rukkolt elő az építkezés ötletével. A tervek szerint az EuroVelo 6-os európai hálózatban kötné össze a Duna partján az osztrák határt Budapesttel.
Mint arról a Kerékagy beszámolt, Garancsi a múlt héten Komáromban már bejelentette, hogy előrehaladott tárgyalások folynak az EuroVelo6-os folyosó teljes magyarországi szakaszának egy kiemelt projekt keretében történő megépítéséről. A megbízott Völner Pál infrastruktúrafejlesztésért felelős államtitkár jelenlétében azt nyilatkozta, hogy az építkezés a jelenlegi költségvetési ciklus végére akár be is fejeződhet.
Bár Garancsi szerint a szlovák kormány szándékai egyelőre nem ismeretesek, a biciklis beruházás alapkoncepciója már el is készült. Úgy tudjuk, hogy az összesen 282 kilométeres szakasz felén teljesen új kerékpárút megépítésével számolnak. A fennmaradó távban felújítandó szakaszok, és mellékutak is szerepelnek. Az elvárásoknak megfelelően a jelenleg is létező kerékpárútból csupán 25 kilométer épülne be a későbbi magyar EuroVelo folyosóba.
A koncepció szerint a becslések két Duna-híddal és 36 darab kisebb híddal tűzdelt szakasz megépítse közel 12 milliárd forintot igényel majd.
A kerékpáros turista nem csöves!
A Turizmus Trend egy korábbi, a témával is foglalkozó cikkében nyilatkozva László János, a Magyar Kerékpárosklub (MK) elnöke úgy fogalmazott: szerencsés lenne végre belátni, hogy a kerékpáros turizmus nem a szegények utazási módja, nem azért ismeri meg bárki is az ismeretlent két keréken, mert nincsen autója, nem telik repülőjegyre. Kerékpárral utazni az Unió sok tagállamában bizonyos fokig presztízzsé vált, és egyre inkább a közepes vagy annál magasabb jövedelműek kedvtelése. De a kerékpáros turista „jó vendég” is, mivel a szállítható holmi mennyisége korlátozott, ezért az út során a lehető legtöbb szolgáltatást - étel, ital, szállás - veszi igénybe. Ennek belátása azonban mind az idegenforgalmi marketing, mind a szakpolitika részéről nehézkes, vélte akkor László János. Hátha változik...
Forrás: Kerékagy.hu
Forrás: Turizmus Online