Fenntartható repülőgép-üzemanyagot tesztel a MOL és a Wizz Air

A MOL a Budapest Airporttal, a Wizz Airrel és a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft.-vel együttműködve megkezdte a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) kereskedelmi tesztelését. Az együttműködés célja a teljes légiközlekedési ágazat szén-dioxid-kibocsátásának csökkentése és a Budapest Airport üzemanyag-ellátórendszerének felkészítése a 2025-ben életbe lépő, az EU által meghatározott fenntartható üzemanyag használati kötelezettségre - tájékoztatta lapunkat a légitársaság. 

Május 10-én a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről szállt fel először olyan kereskedelmi Wizz Air repülőjárat, amely a MOL által szállított Neste MY Sustainable Aviation Fuel™ üzemanyagkeverékét használta. A fenntartható repülőgép-üzemagyag tesztje során a Wizz Air három legújabb Airbus A321neo típusú repülőgépébe összesen 23,5 tonna, 37% tiszta SAF és 63% Jet A1 üzemanyagot tartalmazó keveréket tankoltak. A gépek Budapestről Párizsba és további nagyvárosokba szállították utasaikat a fenntartható üzemanyagkeverékkel üzemeltetett, a korábbi repülőgép modellekhez képest 20%-kal kevesebbet fogyasztó, modern hajtóművekkel meghajtott repülőgépekkel.

 

A járatoknak köszönhetően a MOL, mint a budapesti repülőtér üzemanyagbeszállítója és a Wizz Air újabb lépést tett a közlekedési üzemanyagok környezeti lábnyomának csökkentése érdekében. A finn Neste által gyártott üzemanyag használt sütőolajból és elhullott állati zsiradékból készül, azaz hulladékot hasznosít. A SAF használata az üzemanyag életciklusa során akár 80%-kal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a fosszilis repülőgép-üzemanyag használatához képest. 

„Stratégiai célunk, hogy beindítsuk a régió körforgásos gazdaságát és 2050-re karbonsemlegessé tegyük a működésünket. Folyamatosan teszteljük az új technológiákat és fejlesztjük a termékeinket, hogy alacsony szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagokkal erősíthessük a régió ellátásbiztonságát, és felgyorsítsuk a zöld átmenetet. Eddig elsősorban a közúti közlekedési üzemanyagok terén tettünk lépéseket: a Dunai Finomítóban például 2021 óta együtt dolgozzuk fel a növényi olajokat, a használt étolajokat és az állati zsírokat a fosszilis komponensekkel, hogy fenntarthatóbb dízelt állítsunk elő. Most egy új területre léptünk, hogy partnereinkkel együttműködve tapasztalatot szerezzünk a légi üzemanyagok területén, és fenntarthatóbbá tegyük a légi közlekedést is. Bízom benne, hogy a most kereskedelmi teszt jelleggel indított első SAF-szállítmányt még sokkal több fogja követni” – mondta Zsótér Csaba, a MOL-csoport Üzemanyag Üzletág ügyvezető igazgatója.

A MOL 2021 óta a Dunai Finomítóban bioalapanyagot – növényi olajokat, használt étolajokat és állati zsírokat – a fosszilis komponensekkel együtt dolgozza fel az üzemanyag-előállítás során, hogy fenntarthatóbb dízelt állítsanak elő, ezzel mintegy 700 000 tonnával csökkentve a szén-dioxid kibocsátás. Ugyancsak a hulladék újrahasznosítását támogatja, hogy 2011 óta a használt konyhai zsiradékot le lehet adni a MOL töltőállomásokon.

A Wizz Air szintén követendő példának számít az iparágban, hiszen versenytársaihoz képest a legalacsonyabb, utaskilométerenként számított szén-dioxid-kibocsátással rendelkezik, és folyamatosan törekszik a további csökkentésre. Az utóbbi időben jelentősen megújított flottájában található Airbus A321neo repülőgépek akár 50%-os bioüzemanyag-keverékkel is képesek repülni.

„A mai fenntartható üzemanyag tesztelés, amely megelőzi a 2025-től esedékes jogszabályi előírásokat, bizonyítja, hogy az iparági együttműködés az egyik leghatékonyabb módja a klímaváltozás kihívásainak kezelésére. A Wizz Air a világ egyik legfiatalabb repülőgép-állományával és a flotta kiemelkedően hatékony üzemeltetésével már most is vezető szerepet tölt be a fenntarthatóság terén. A mostani kezdeményezés a szélesebb körű stratégiánkról tesz tanúbizonyságot, amelyben az új, alternatív üzemanyagok meghatározó szerepet játszanak. Ez további előrelépést mutat azon kötelezettségünk megvalósításában, hogy 2030-ig további 25%-kal csökkentsük a szén-dioxid-kibocsátásunkat, ugyanakkor azt is bizonyítja, hogy változatlanul a fenntartható technológiára és az innovációra összpontosítunk” – nyilatkozta Yvonne Moynihan, a Wizz Air fenntarthatóségért felelős igazgatója.

 

„Jövőbe mutató, nagyon innovatív és egyben régóta várt pillanat, hogy itt, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren fenntartható repülőgép-üzemanyagot töltenek egy repülőgépbe. Naponta több százezer liter kerozin fogy a budapesti légikikötőben, és nagyon szeretnénk mihamarabb látni, hogy egyre nagyobb arányban fenntartható repülőgép-üzemanyagot tankolunk a járatok kiszolgálásakor” – mondta Chris Dinsdale, a Budapest Airport leköszönő vezérigazgatója. Hozzátette: „A Budapest Airport is rengeteget tesz azért, hogy a repülőtér minél fenntarthatóbb módon működjön, közvetlen működésünkből adódó kibocsátásunkat tíz év alatt 65%-kal csökkentettük. Kiemelt célunk, hogy legkésőbb 2035-re, vagyis 15 évvel hamarabb a korábbi vállalásunknál elérjük a nettó zéró kibocsátást. Azonban ahhoz, hogy az egész iparág egyre fenntarthatóbbá váljon, és a repülésből származó kibocsátások is tovább csökkenjenek, a SAF használta elengedhetetlen.”

Mi az SAF?

A fenntartható repülőgép-üzemanyag (Sustainable Aviation Fuel, azaz SAF) egy új generációs repülőgép-üzemanyag, amely fenntartható módon előállított, megújuló hulladékokból és maradék nyersanyagokból készül. A Neste MY Sustainable Aviation Fuel tiszta formában és az életciklusa során akár 80%-kal[3] csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását a fosszilis repülőgép-üzemanyag használatához képest (a bevált életciklus-értékelési (LCA) módszerekkel, például a CORSIA módszertannal kiszámítva). A Neste MY SAF üzemanyagot „drop-in” üzemanyagként lehet használni, mivel kompatibilis a meglévő repülőgép-hajtóművekkel és repülőtéri infrastruktúrával, így ezekbe nem kell külön beruházni. Használat előtt a Neste MY fenntartható repülőgép-üzemanyagot fosszilis repülőgép-üzemanyaggal keverik, és tanúsítják, hogy megfelel az ASTM repülőgép-üzemanyagokra vonatkozó előírásoknak.

 

 


Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom

Budapest Airport: itt a nyári csúcsforgalom 

Rekord utasforgalom várható az idei nyáron a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, amelyre a Budapest Airport már tavaly ősszel megkezdte a felkészülést.
Új VIP terminál a máltai repülőtéren

Új VIP terminál a máltai repülőtéren 

4,5 millió eurós beruházással újult meg a máltai repülőtér VIP vendégterminálja.
Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá

Az Emirates és az Uber stratégiai együttműködést írt alá 

A felek egy gördülékeny foglalási rendszer kialakításán dolgoznak együtt.
Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága

Íme, Nyugat-Európa legjobb légitársasága 

A francia légitársaság egymást követő ötödik évben lett a legjobb nyugat-európai légitársaság az utasok visszajelzése alapján készülő listán.
Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira

Ryanair: Évek óta figyelmeztettünk a Boeing problémáira 

A Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary élesen bírálta a Boeing gyártási gyakorlatát, miután lezuhant az Air India Dreamliner repülőgépe.
A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait

A Wizz Air felfüggeszti a Dubaj és Abu-Dzabi felé induló járatait 

A légitársaság a kialakult helyzet miatt július 3-tól szeptember 15-ig felfüggeszti ezeket a járatpárokat.
Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is

Új szinten az autómegosztás: egyre többen választják külföldi utakhoz is 

MOL Limo: a hosszútávú belföldi bérlések legnépszerűbb célpontja a magyarok körében a Balaton.
Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján

Tarolt a Turkish Airlines a légitársaságok Oscar-díjátadóján 

Immár tizedik alkalommal nyerték el az „Európa legjobb légitársasága” címet.
Emirates: új játékok, jobb repülési élmény

Emirates: új játékok, jobb repülési élmény 

A légitársaság a nyári iskolai szünetre időzítve új fedélzeti játék- és táskakollekciót vezet be a gyerekek számára minden járatán.
Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat

Hosszas előkészítő munka után az idei főszezonra tervezett start is elmaradhat 

A turistákat egyik görög szigetről a másikra szállító hidroplánokról van szó.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.