Foglalási rendszerből IT-nagyhatalom

Az Amadeus 1987-es megalakulásakor azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a világ vezető GDS-társasága lesz. Az első foglalás után 10 évvel, 2002-ben az álmuk megvalósult. A következő 10 évben az információtechnológiai (IT) rendszerek terén igyekeznek hasonló sikereket elérni – tudtuk meg a cég éves regionális sajtókonferenciáján Madridban.

'

Az Amadeuson keresztül történő utazási irodai foglalások száma 2002-ben összesen 395 milliót tett ki, ezzel a társaság maga mögé parancsolta az összes többi GDSrendszert. Eddigi sikereikben közrejátszik, hogy 217 piacukon igyekeznek minél több önálló értékesítési irodát nyitni, és az anyanyelvükön elérni az ügyfeleket. A Valettától Vlagyivosztokig terjedő 31 országot, köztünk Magyarországot is felölelő úgynevezett CESE (Central-Eastern and Southern Europe) régió 18 országában működik kirendeltségük.

Az elkövetkező 10 évben szintén a dobogó legfelső foka a cél az Amadeusnál: ugyanolyan sikereket szeretnének elérni a szállodai, illetve egyéb disztribúcióban, továbbá az operációs-informatikai szolgáltatások terén, mint az elmúlt évtizedben a repülőjegy-foglalásokban. Ennek érdekében 2004 és 2007 között 1,4 milliárd eurót áldoznak technológiai fejlesztésekre. Új szlogenjük, az „Amadeus, your technology partner” is azt sugallja, hogy hosszú távon, a turizmus minden területére kiterjedő technológiai megoldásokkal kívánnak szolgálni.

Mellettük voksolt a Star Alliance

A légitársaságok kegyeit átfogó IT szolgáltatásokkal keresik. Új generációs fejlesztésüktől, a foglalástól a becsekkolásig teljes körű utaskezelést biztosító Altéa termékegyüttestől azt várják, hogy vezető IT-szolgáltatóvá váljanak a légiközlekedési szektor számára. A világon jelenleg már 210, a CESE régióban 18 kis, közepes és nagy légitársaság használja az Altéát foglaláshoz, árualap-kezeléshez, e-jegykiállításhoz, illetve utaskezeléshez. Túlnyomórészt azonban az Altéának csak a foglalási rendszerét veszik igénybe, ahogyan a Malév is, az árualap- és utaskezelés lehetőségével világszerte mindössze csak 24 légi szállító él. Az Amadeus azonban komoly fejlődési lehetőséget lát ebben a szegmensben. Áttörést hozhat, hogy tavaly a Star Alliance légiszövetséget alkotó légi szállítók elhatározták, hogy együttműködésük megkönnyítésére közös IT rendszert alakítanak ki az Altéa termékekre építve. 2011-re az Amadeus 500 millió utas repülését szeretné megkönnyíteni az Altéa utaskezelő szolgáltatásainak segítségével.

A túraszervezők, utazási irodák bizalmát piacspecifikus operációs és e-kereskedelmi rendszerek fejlesztésével igyekszik megnyerni az Amadeus. Hazánkban, a helyi viszonyokhoz igazodva az elmúlt évben megalkották a viszonteladók munkáját megkönnyítő Y-Travel túradisztribúciós rendszert, amelyben hamarosan már négy magyar utazásszervező tavaszi– nyári árualapja lesz foglalható.

A szállodai szegmens most indulhat számottevő fejlődésnek az Amadeusnál. A cég 2005-ben tulajdonrészt szerzett az európai szállodaiparban elsőszámú IT szolgáltatóként számon tartott Optimsben, amellyel közösen egy a szállodai menedzsment és a disztribúciós feladatok elvégzésére egyaránt alkalmas termék létrehozására készül. A foglalástól a vendég kicsekkoltatásáig minden procedúra lebonyolítására alkalmas termékcsomagot az Octopus versenytársának szánják.

Helyi specialitások

A CESE régió országaiban jócskán rejlik még potenciál a GDS üzletágban is, hiszen míg Nyugat-Európában 2004-ben 300 millió emberre 290 millió GDS-es repülőjegy- foglalás jutott, a CESE országokban 500 millióra mindössze 35 millió. 2009-re a 64 százalékos piaci részesedés megszerzését és a jelenlegi 22,6 milliós foglaláshoz képest 31, 5 millió foglalás elérését tűzte ki célul az Amadeus. A magyar piac azonban egyelőre felemás fejlődést ígér. Egyrészt a magyar BSP-ben az Amadeus-felhasználó légitársaságok aránya – a piaci részesedés figyelembevételével – eléri a 80 százalékot. Ugyanakkor hazánkban a fapadosok részesedése növekszik a legnagyobb mértékben, az ő jegyeik disztribúciója viszont nem Amadeuson keresztül történik. A helyzet azonban változhat. A Norwegian Air Shuttle már teszteli azt az új GDS rendszert, a Pioneert, amelyet kifejezetten a fapadosok árképzéséhez, fizetési stratégiájához és jegy nélküli rendszeréhez igazodóan fejlesztett ki az Amadeus.

Magyarországon az utazási irodák piacán a globális törekvésekkel némileg ellentétes stratégiára kényszerül a vállalat. Nálunk az utaztatók nagy része már rendelkezik a szükséges operációs rendszerekkel (árualap-kezelés, karbantartás), a disztribúció terén azonban még nagyok a hiányosságok. A társaság reméli, hogy áttörést érhet el az Y-Travellel.

'

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.