A Budapest Airport - Kelet-Közép-Európában elsőként – először 2018-ban szerezte meg az ACI karbonsemleges minősítését, amelyet 2019-ben meghosszabbított, 2020-ban pedig immár harmadik éve töretlenül fenntart. A vállalat az Európai Repülőterek Nemzetközi Tanácsa (ACI Europe) által szervezett Légiközlekedési Fenntarthatósági Csúcstalálkozón vette át csütörtökön a harmadik karbon-akkreditációs tanúsítást. Ez a rangos nemzetközi elismerés azt jelenti, hogy a vállalat – a repülőtéren működő partnerekkel közösen – folyamatosan egyensúlyban tartja az energiatermelést és felhasználást, teljes mértékben ellensúlyozva a szén-dioxid kibocsátást. Ezt részben következetes környezetvédelmi stratégiával, részben pedig a fennmaradó kibocsátás kiegyenlítésével éri el.
A Budapest Airport a tavalyi évben csatlakozott a NetZero by 2050 elnevezésű kezdeményezéshez is, amelynek keretében vállalja, hogy nullára csökkenti a repülőtér működéséből eredő szén-dioxid kibocsátását. A Budapest Airport ambiciózus terve, hogy egy átfogó fenntarthatósági stratégia segítségével a vállalt határidő előtt, már 2030-ra elérje a szén-dioxid kibocsátásmentes működést. A Budapest Airport a karbonsemlegesség fenntartásához egy sor környezetvédelmi és energiaoptimalizálási lépést tett. A repülőtér üzemeltető 2015-ben alapította meg a Greenairport programot, amelynek keretében a repülőtéren működő partnerekkel, vállalatokkal és hatóságokkal közösen dolgozik a Liszt Ferenc Repülőtér fenntarthatósági tervein. Ennek eredményeképp – habár az utasszám öt év alatt 64%-kal emelkedett - az egy utasra jutó szén-dioxid kibocsátás az elmúlt 5 évben közel 50%-kal csökkent. Környezetvédelmi programja részként a repülőtér üzemeltető korszerűsítette a terminálok és a kiszolgáló létesítmények légtechnikai- és klímaberendezéseit. Számos repülőtéri épület kapott korszerű hőszigetelést, és megújultak a fűtés- és melegvíz ellátó rendszerek is. A vezetékek hatékonyabb szigetelésével csökkent a hőveszteség, amelynek köszönhetően évi 170 ezer köbméter földgáz felhasználása takarítható meg - összehasonlításképp: ez mintegy 113 családi ház egész éves fogyasztásának felel meg.
A repülőtéri közlekedés fejlesztésére mind a légikikötő területén belül, mind azon kívül kiemelt figyelmet fordít a vállalat: a saját és a földi kiszolgáló cégek flottájában is ösztönzi az elektromos járművek használatát (mind elektromos autók vásárlásával, mind töltőállomások telepítésével), a munkatársak pedig a Budapest Airport és az Oszkár közös fuvarmegosztó programjának segítségével is eljuthatnak a repülőtérre. A közelmúltban az üzemeltető autómegosztó szolgáltatások számára dedikált parkolóhelyeket és elektromos autó töltőállomást adott át a 2. Terminál közelében, támogatva ezzel az utasok környezetbarátabb közlekedését. A Liszt Ferenc Repülőtér „város a városban”: olyan éjjel-nappal működő létesítmény, mely 1500 hektáron terül el, hatalmas zöld felülettel, teljes infrastruktúrával, saját rendőrséggel és tűzoltósággal, hőerőművel, ivóvízkutakkal és gépparkkal rendelkezik. A Budapest Airport kiemelten fontosnak tartja, hogy ezt a „várost” felelős módon működtesse, minimalizálva a működésből fakadó környezetterhelést. Épp ezért a vállalat tíz éve csatlakozott a kibocsátás-csökkentést célzó globális iparági együttműködéshez, amelyben jelenleg 71 ország 295 repülőtere vesz részt.
Forrás: Turizmus Online