Hatalmas lépés az utasoknak és Ferihegynek

A parkoló felől közeledve impozáns, rendhagyó külsejével hívja fel magára a figyelmet a Tierney Clark-díjas ferihegyi SkyCourt. Belépve szinte végtelennek tűnő tér, de emberléptékűen, ésszerűen elrendezett belső köszönti az utazót; a ferihegyi repülőtér NAGY repülőtérré vált.

Március 27-én veheti birtokba az utazóközönség a SkyCourtot, lázas munka folyik, készülődik a Budapest Airport a nyitásra. A SkyCourtba az „utcáról” nem lehet betérni, kifejezetten a légi utasok felségterülete, akik a két meglévő terminál felől közelíthetik meg a 2A terminállal együtt schengeni területként működő Égi Udvart.

Belépünk, és a tér kinyílik; lehetnénk Stockholmban, Münchenben, számos nagy reptéren, de ez itt végre Budapest. A hatalmas, egybefüggő üvegfelületeken át a repülőtér és környezetének teljes világa tárul elénk. Délkelet felé a parkoló fölött az Alföld síkját látni, míg Észak-nyugat felé mindkét kifutópályára, a toronyra és az érkező-induló gépekre csodálkozhat rá az utas. Az ablakokon keresztül az épület annyi fényt kap, hogy a villanyszámlára nem lesz panasza a Budapest Airportnak. De a fűtésre sem, mert a tekintélyes üvegtáblák közötti gáznak köszönhetően a tömör falnál is jobb az épület hőszigetelése. A különleges fűtőrendszer pedig a hőenergia kétharmadát újrahasznosítja. „Az áramellátás szünetelése esetén a 3300 lóerős aggregátor 24 órán keresztül képes biztosítani a teljes terminál áramellátását” – mutat Stephan Schattney repülőtér-fejlesztési igazgató egy döbbenetes méretű gépre az alagsorban. Soha ne legyen rá szükség, de ha tűz ütne ki a SkyCourt épületében, a hazánkban teljesen egyedülálló tűzoltórendszer akár 200 bar nyomáson a vízből mesterséges ködöt alkotva pillanatok alatt viszi le a hőmérsékletet, a tűz továbbterjedését megakadályozva.

„Erről az információs „totemoszlopról” mindent megtud majd az utas a SkyCourt-ról, az üzletek, éttermek, mellékhelyiségek elhelyezkedéséről” – mutat Schattney a járatkijelzőkre az épület forgalmi előtérre néző gigantikus méretű ablakai előtt. „Az üzletek 97 százalékának már van bérlője” – mutat körbe az igazgató. És valóban, a kirakatüvegek fölött már ott olvasható számos prémium márka neve: Herend, Burberry, Mont Blanc stb. A tágas belső a beépített bútoroknak, életteli kávézóknak köszönhetően mégis intim térként hat majd.

„Félmillióval több utasra számítunk idén, ez 8,7 milliót jelent” – mondja Stefan Schattney hozzátéve, hogy a SkyCourttal együtt a 2-es terminál befogadóképességeakár 22 millióra is nőhet. „A jelenlegi helyszűke abból adódik, hogy a különálló 2A és B Terminálokon elhelyezett belépőkapukat nem tudjuk rugalmasan kihasználni a schengeni területen belül és kívül utazók kiszolgálására. A SkyCourt erre is megoldást kínál, mivel a két terminálépület 6-6 új kapuján át belépő utasok úti céljuktól függetlenül mind ebbe a központi csarnokba érkeznek, és innen haladnak tovább a 2A vagy B

Terminálról induló gépeikhez.” – hangzik a válasz. Schattney egy látványtervet mutat, rajta a forgalmi előtérre benyúló, a terminálépületből kinyúló két móló, melyekhez újabb utashidak csatlakoznak. „Az új épületszárnyakra, az utashidakra van építési engedélyünk és szerződésünk, bármikor nekifoghatunk az építésnek, amikor a növekvő forgalom ezt szükségessé teszi”

A Budapest Airport a bővítéssel valódi transzferforgalmi terméket kíván létrehozni, ahol az utasok hasznosan és élvezetesen tölthetik az idejüket. A transzfer utasok száma már idén is növekedhet, részben a 2011-ben debütáló légitársaságoknak: az American Airlinesnak, a Qatar Airwaysnek és az airBalticnak köszönhetően. Az átszálló utasok számára lényeges a rövid átszállási idő, melyhez nagyban hozzájárul a csomagok hatékony mozgatása. A SkyCourt üzembe helyezésével az épület alagsorában lévő központi csomagelosztóban óránként több ezer poggyászt tudnak a megfelelő helyre eljuttatni. A megnyitás után a check-int követően mind az A, mind pedig a B terminálról ide érkeznek a csomagok és jutnak el az induló gépekhez.


Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.
Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel

Indul a nyári menetrend: heti 55 budapesti járatpár az Air France-KLM-mel 

A hétvégi nyári időszámításra átállással életbe lép az Air France-KLM nyári menetrendi időszaka.
Indul a Balatonnál a hajózási szezon

Indul a Balatonnál a hajózási szezon 

Elindult a személyhajózási szezon a Balatonon.
Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között

Szezonális repülőjárat Tel-Aviv és a Balaton között  

Június 2. és szeptember 29. között heti két alkalommal közlekedik az Arkia Israeli Airlines Sármellékre.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.