Március 27-én veheti birtokba az utazóközönség a SkyCourtot, lázas munka folyik, készülődik a Budapest Airport a nyitásra. A SkyCourtba az „utcáról” nem lehet betérni, kifejezetten a légi utasok felségterülete, akik a két meglévő terminál felől közelíthetik meg a 2A terminállal együtt schengeni területként működő Égi Udvart.
Belépünk, és a tér kinyílik; lehetnénk Stockholmban, Münchenben, számos nagy reptéren, de ez itt végre Budapest. A hatalmas, egybefüggő üvegfelületeken át a repülőtér és környezetének teljes világa tárul elénk. Délkelet felé a parkoló fölött az Alföld síkját látni, míg Észak-nyugat felé mindkét kifutópályára, a toronyra és az érkező-induló gépekre csodálkozhat rá az utas. Az ablakokon keresztül az épület annyi fényt kap, hogy a villanyszámlára nem lesz panasza a Budapest Airportnak. De a fűtésre sem, mert a tekintélyes üvegtáblák közötti gáznak köszönhetően a tömör falnál is jobb az épület hőszigetelése. A különleges fűtőrendszer pedig a hőenergia kétharmadát újrahasznosítja. „Az áramellátás szünetelése esetén a 3300 lóerős aggregátor 24 órán keresztül képes biztosítani a teljes terminál áramellátását” – mutat Stephan Schattney repülőtér-fejlesztési igazgató egy döbbenetes méretű gépre az alagsorban. Soha ne legyen rá szükség, de ha tűz ütne ki a SkyCourt épületében, a hazánkban teljesen egyedülálló tűzoltórendszer akár 200 bar nyomáson a vízből mesterséges ködöt alkotva pillanatok alatt viszi le a hőmérsékletet, a tűz továbbterjedését megakadályozva.
„Erről az információs „totemoszlopról” mindent megtud majd az utas a SkyCourt-ról, az üzletek, éttermek, mellékhelyiségek elhelyezkedéséről” – mutat Schattney a járatkijelzőkre az épület forgalmi előtérre néző gigantikus méretű ablakai előtt. „Az üzletek 97 százalékának már van bérlője” – mutat körbe az igazgató. És valóban, a kirakatüvegek fölött már ott olvasható számos prémium márka neve: Herend, Burberry, Mont Blanc stb. A tágas belső a beépített bútoroknak, életteli kávézóknak köszönhetően mégis intim térként hat majd.
„Félmillióval több utasra számítunk idén, ez 8,7 milliót jelent” – mondja Stefan Schattney hozzátéve, hogy a SkyCourttal együtt a 2-es terminál befogadóképességeakár 22 millióra is nőhet. „A jelenlegi helyszűke abból adódik, hogy a különálló 2A és B Terminálokon elhelyezett belépőkapukat nem tudjuk rugalmasan kihasználni a schengeni területen belül és kívül utazók kiszolgálására. A SkyCourt erre is megoldást kínál, mivel a két terminálépület 6-6 új kapuján át belépő utasok úti céljuktól függetlenül mind ebbe a központi csarnokba érkeznek, és innen haladnak tovább a 2A vagy B Terminálról induló gépeikhez.” – hangzik a válasz. Schattney egy látványtervet mutat, rajta a forgalmi előtérre benyúló, a terminálépületből kinyúló két móló, melyekhez újabb utashidak csatlakoznak. „Az új épületszárnyakra, az utashidakra van építési engedélyünk és szerződésünk, bármikor nekifoghatunk az építésnek, amikor a növekvő forgalom ezt szükségessé teszi”
A Budapest Airport a bővítéssel valódi transzferforgalmi terméket kíván létrehozni, ahol az utasok hasznosan és élvezetesen tölthetik az idejüket. A transzfer utasok száma már idén is növekedhet, részben a 2011-ben debütáló légitársaságoknak: az American Airlinesnak, a Qatar Airwaysnek és az airBalticnak köszönhetően. Az átszálló utasok számára lényeges a rövid átszállási idő, melyhez nagyban hozzájárul a csomagok hatékony mozgatása. A SkyCourt üzembe helyezésével az épület alagsorában lévő központi csomagelosztóban óránként több ezer poggyászt tudnak a megfelelő helyre eljuttatni. A megnyitás után a check-int követően mind az A, mind pedig a B terminálról ide érkeznek a csomagok és jutnak el az induló gépekhez.