A miniszteri biztos a keddi kormányszóvivői tájékoztatón elmondta: a Budapest Airport (BA)elmulasztotta az április 29-én hatályba lépett, légiközlekedés biztonságára vonatkozó uniós direktíva maradéktalan alkalmazását. Emiatt a direktíva hatályba lépését követő úgynevezett fedett ellenőrzésen mintegy tucatnyi pontban elvérzett a legnagyobb magyar légikikötő. A május-június fordulóján megtartott ellenőrzés az első volt az unió területén a direktíva hatálybalépését követően.
A Ferihegyet az elbukott teszt következtében utasbiztonsági szempontból leminősítették, mely azzal jár, hogy az innen induló, átszálló utasoknak a schengeni transzferrepülőtereken, az unión kívüli országok utasainak kijáró biztonsági vizsgálaton kell átesniük. Azaz teljes motozáson és csomagvizsgálaton mehetnek keresztül, ami rövid átszállási időknél kényelmetlenséget okoz, az utas esetleg le is késheti járatát. Az átszálló utasok transzferrepülőtéren történő fokozott ellenőrzésére azért van szükség, mert az induló légikikötő rossz minősítése miatt az átszállási reptérnek az induló repülőtér biztonsági ellenőrzési feladatát kell kielégítő módon elvégezni. Az átszálló utasok a BA forgalmának 10-12%-át teszik ki.
Márton Attila elmondta: amint az illetékes hatóságok megkapták az unió jelentését, felállt egy, az érdekelt feleket magában foglaló munkacsoport, mely a BA által végrehajtandó feladatokat hangolja majd össze.
A BA-nak a jelentésben foglalt hiányosságokat pótolnia kell, Ezt követően a hazai hatóságok hat héten át tesztelik a ferihegyi utasbiztonsági rendszert. Ezt követően jelentést küldenek az unió illetékes szervének, amely szintén leellenőrzi a repülőtér kérdéses funkciónak jogszabály által előírt működését. Ha az uniós teszten is átesett Ferihegy, kapja vissza a „clear” azaz biztonságos minősítést – ismertette Márton Attila a menetrendet.
A miniszteri biztos úgy véli: 6-12 hétbe telhet, míg a visszaminősítést megkapja a repülőtér. Márton tájékoztatott: sem az uniónak nem érdeke, hogy a területén sokáig egy nem biztonságos repülőtér üzemeljen, sem pedig a tulajdonosoknak. Utóbbiak súlyos milliárdoktól eshetnek el, ha az átszállási kényelmetlenségek okozta késések és azok kártérítései miatt légitársaságok törlik járataikat Budapestről. Márton újságírói kérdésre reagálva elmondta: egyelőre még nem tudnak arról, hogy bárki ferihegyi járata törlését tervezné. A kormány – ismertette Márton - kiemelten kezeli a problémát, mivel a hamarosan esedékes uniós elnökségünk miatt fontos, hogy elsőfokú biztonsággal rendelkezzen a Ferihegy.
árton Attila elmondta: nagy segítség lehetne hasonló esetek kezelése során, ha a légügyi igazgatóság a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) független hatóságként adhatna szakmai utasításokat, illetve ellenőrizhetné a légiközlekedést. Mint mondta: javaslatát benyújtja Fellegi Tamás, fejlesztési miniszternek.