Hogyan ugrasszuk össze az utazásszervezőket és a közvetítőket?

Például az új Ptk-val? De úgy tűnik, hogy a közvetítői jutalék körüli felhajtásnak nagyobb a füstje, mint a lángja.

A március 15-én hatályba lépő, új Polgári Törvénykönyvben (Ptk.) számos, az utazásszervezéshez és közvetítéshez kapcsolódó fogalmat írtak át. 

Salamon András jogi szakértő az Utazás kiállítás pénteki szakmai konferenciáján elhangzott előadása szerint perekre adhat okot például az utazásszervezés definiálásából származó félreértés. Ez a jövőben nem részszolgáltatásokból összeálló szolgáltatás teljesítése lesz, hanem a desztinációra történő utazás és az út állomásain tartózkodás megszervezése. Szó esik közbenső és előzetes szerződésszegésről, sérelemdíjról. Utóbbit egyebek mellett személyiségi jogokra hivatkozva követelheti az utas az eddigi nem vagyoni kártérítés helyett. 

Azonban a szakmán belül egyelőre az utazásközvetítőnek járó jutalék megfizetését szabályozó részek váltják ki a legnagyobb izgalmat. 

A közvetítő köteles megbízója és harmadik személy közti szerződés megkötésének elősegítésére, de nem a szerződés megkötésére. A közvetítői díj jár a közvetítőnek a szerződés megkötésének időpontjában. A közvetítő tevékenysége a szerződés megkötésével véget is érne. Ha az utas lemondja az utat, vagy az út bármely egyéb okból meghiúsul, a jutalék akkor is jár, hiszen a szerződés megköttetett.

Nem fogadták kitörő lelkesedéssel a Ptk. ezen változását az utazásszervezők. A MUISZ korábbi álláspontja szerint a módosítás olyan visszaélésekre adhat okot, mint fiktív utasok befoglalása és útjuk lemondása. A közvetítők azonban nem osztják a MUISZ ezen aggodalmát.  Szerintük az utazások csupán 5-8 százalékában hiúsulnak meg, így a jutalék kötelező kifizetése akkora terhet nem jelentene. Ráadásul nagyobb anyagi biztonságot biztosítana számukra.

Ugyanakkor Salamon András magyarázataiból úgy tűnik, hogy bármit is mond a két hét múlva hatályba lépő Ptk. akármilyen új fogalmakkal is operál, a szervező és közvetítő közötti szerződés tartalma az új Ptk. által sem korlátozott szerződési szabadság szerint továbbra is szabadon formálható. 

Tehát, a jövőben is kötheti az utazásszervező a jutalék kifizetését az utazás megvalósulásához. Vagy - mint azt a egyik hozzászóló ismertette - ennél árnyaltabban: a jutalék akkor jár, ha az utas megfizette a részvételi díjat, az utazásszervező az utazást visszaigazolta, a közvetítő pedig kiállította a jutalékszámlát. 

A fentieket szintén elősegíti az Ptk. azon új rendelkezése, melynek értelmében a a szokások a szerződés részévé válhatnak régóta egymással szerződésben álló felek között. Továbbá a közvetítői szerződés kombinálható más szerződési formákkal. 

A Ptk. rendelkezései csak abban az esetben lépnek életbe, ha a felek közt nem létezik egyéb megállapodás, vagy jogvitájukat a meglévő közvetítői szerződés alapján képtelenek rendezni.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.