Hová tűntek az ukrán repülők?

Az immár fél éve tartó orosz agresszió teljesen lenullázta az ukrán polgári repülést. Az utasszállító gépek egy része külföldi reptereken állomásozik, a teherfuvarozás viszont tovább működik - igaz, csak az ország határain kívül - írja laptársunk, az mfor.hu.

Február elején még féltucatnyi légitársaság kötötte össze Ukrajnát a nagyvilággal. Az orosz háború azonban pár nap alatt elszigetelte az országot, és földre kényszerítette az ukrán polgári repülést is - legalábbis odahaza. A repülők egy része ugyanis külföldi repterekre menekült - és ott vannak most is.

Szárnyaszegett légicégek

A lebombázott és tönkretett repülőterek és kifutópályák miatt a legismertebb ottani cég, az Ukraine International Airlines is kimenekítette a flottáját. A tucatnyi keskenytörzsű Boeing 737-es repülő nagy része Európa különböző repterein "dekkol". Az elmúlt hónapokban humanitárius segélyszállítmányokra és charterjáratokra vették ezeket igénybe. A cég már a háború első hónapjában lízingelte a flotta egy részét - egyebek mellett az Air Baltic vette bérbe a Boeingek egy részét.



Teljesen leállt az ország fapados légitársasága, a SkyUp és a Meridian is. A korábban ambiciózus terveket dédelgető SkyUp járatait a háború kitörését követően törölték, és ugyanígy járt a Meridian is. A SkyUp főleg egyiptomi üdülőhelyre - Hurghada, Sharm-al-Sheik - szállította az ukránokat. A Meridian egy légi katasztrófa révén vált ismerté. An-12-es típusú repülőgépe ugyanis idén júliusban lezuhant Görögországban. A különjárat fegyvereket szállított - volna - Afrikába. Nincs hír az ukrán piacon korábban aktív kisebb cégekről (Janika Airlines, Motor Sich Airlines, Windrose  Airlines) sem.

A Cargo viszont dübörög

A külföldre menekülést választotta a teherszállításban hírnevet szerzett Antonov Airlines. A nagy teherbírási repülőkre specializálódott légitársaság székhelyét Lipcsébe, a Halle reptérre tette át. Tehette ezt viszonylag könnyen, mert egyik bázisa már  2007-től a német városban volt. Az Antonov gépei - különösen az An-124-es típus - speciális cargo szállítmányokat fuvaroz. A hatalmas Antonov-repülők - ezekből most öt állomásozik  a Halle reptéren - nehézgépek, teherjárművek szállítására alkalmasak és február óta is jelentős forgalmat bonyolítanak le Európán belül és azon kívül is. A cég közlése szerint az Antonov -épek naponta legalább egy fuvart teljesítenek Európa negyedik legjelentősebb cargo repteréről.

 A cikk teljes terjedelmében ITT olvasható.


Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.