Jó ha ezt tudja, mielőtt autóval indulna külföldi nyaralásra

Mivel a hőhullám miatt Európa szerte magas az ózonszint, ezért egyre több népszerű városban vezetnek be különféle környezetvédelmi  célú behajtási korlátozásokat a régebbi járművekre. 

A külföldi vakációra készülő autósoknak érdemes tájékozódniuk az utazás megtervezése előtt, mivel számos népszerű turisztikai csomópont szigorításokat vezet be a légszennyezés csökkentése érdekében - hívja fel a figyelmet a vezess.hu. A portál a Tiszta Városok Kampány tanulmánya szerint a 10 legnépszerűbb turistacélpontnak számító európai város mindegyikében van ilyen korlátozás. Jelenleg egyébként összesen 320 európai városban korlátozzák a régebbi, jellemzően környezetszennyezőbb járművek mozgását, és 2019 óta 40 százalékkal nőtt a számuk. A legtöbb ilyen alacsony kibocsátású zónát Olaszországban jelölték ki, összesen 172 helyen futhat bele behajtási korlátozásba egy-egy régebbi autóval útra kelő turista, míg a legkevesebb ilyenre Lisszabonban kell számítani, egész Portugáliában egyedül itt van ilyen. 

A legnépszerűbb turisztikai célpontnak számító város (közöttük London, Párizs és Berlin) mindegyike károsanyag-kibocsátásuk alapján korlátozza bizonyos területeken a benzin- és dízelüzemű járművek, különösen a személygépkocsik behajtását. Az alacsony kibocsátási zónák (LEZ), ahova jellemzően az Euro 4-es dízelautók és az Euro 3-as benzinüzemű és a még régebbi autók behajtását tiltják, kiterjedhetnek a külvárosokra és a körgyűrűkre is. 

Az elfogadott tervek és jogszabályok alapján várható, hogy 2025-re 58 százalékkal több lesz belőlük, mint ma. Országonként és városonként eltérő rendelkezések vannak érvényben (van például, ahol külön díj ellenében szabad a behajtás), ezért utazás előtt mindenképpen érdemes tájékozódni.

Mivel a hazai autóállomány átlagéletkora elég magas, 2021 végére meghaladta a 15 évet, ezért nem árt utazás előtt előre tájékozódni. A portál szerint a magyarországi utakon futó autók között a FIAT-ok átlagéletkora a legmagasabb, 16,9 év, ezt követik a Volkswagenek átlagosan 16,6, az Opelek 16,5 évvel. Ezekből az autókból tetemes mennyiség esik a korlátozásra kijelölt kibocsájtási kategóriába, gyakoriak itthon az Euro3-4 normát teljesítő típusok.

Honnan tudhatom meg milyen kategóriába esik az autóm?

Alapvetően a forgalmi engedély adja a legmegbízhatóbb információt, az Euro besorolás helyett a hazai szabályozás egy 0-tól 16-ig terjedő skálán osztja be a járműveket. Saját autónk besorolását a forgalmi engedély hátoldalán találjuk, a a V.9 rovatban, ahogy az a képen is látszik.

A 0 a katalizátor nélküli bármilyen belsőégésű motoros jármű, az 1-2 a katalizátoros, de legfeljebb Euro 2-es benzines, a 3-4 az Euro 1-es vagy 2-es dízel. Az 5-ös az összes tisztán gázüzemű, elektromos vagy hibrid autó jelzése (ezen belül 5E az elektromos, 5N a range extenderes elektromos, 5P a plug-in hibrid, 5Z az egyéb, pl. hidrogénautó). 6-7-8 az Euro 3-as benzinesek és dízelek kódja, 9-10-11 az Euro 4, 12-13-14 az Euro 5, 15-16 az Euro 6.

Forrás: www.vezess.hu


Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.