Június 4-én nyit a 21. század új katedrálisa Londonban

A repülőtéri terminálok katedrálisok a londoni Heathrow (LHR) repülőtér új 2-es termináljának spanyol tervezője, Luis Vidal szerint. Sőt a teremtő London Westminsteri házához hasonlította a Heathrow Star Alliance számára újjáépített 2-es terminálját. 

Értelemszerűen nem a gótika égbetörő, csipkés kecsességénél fogta meg a hasonlóságot, hanem a belső tér áttekinthető tágassága irányából közelített. Szerinte az épület London új katedrálisa lehet, vagy új Covent Gardenje - szőtte tovább a bejáráson személyesen megjelent Vidal a gondolatmenetet immár funkció szerint is, utalva az új terminál bőséges kereskedelmi kínálatára. „De ettől még nem pláza!” - figyelmeztetett Vidal, akinek fenti két párhuzama aligha vitatható. Ahogy azzal a meglátásával is egyet lehet érteni, hogy a repülőterek egyre-másra önmagukban is desztinációkká - ez esetben az építész szerint a londoni belváros meghosszabbításává - válnak; az emberek igyekeznek ott több időt eltölteni. A több idő persze Heathrow új ketteskéje esetében nem mindig állja meg a helyét, mivel a Londonba repülő 23 Star Alliance légitársaság egy tető alá terelésével egyebek mellett a szövetségi tag légitársaságok járatai közti minimum átszállási időt kívánják 120 percről a felére csökkenteni.

A működését az amerikai United járatával megkezdő terminál a régi 2-es helyén nőtt ki a földből. Az 1955-ben átadott terminált eredetileg évi 1,2 millió utasra tervezték. Mikor 54 évnyi hűséges szolgálat után építési törmelékké vált, már évi 8 millió utast szolgált ki. Utódja pedig akkora, hogy évente London lakosságának több, mint kétszeresét, mintegy 20 millió utast képes fogadni. A Star Alliance becslései szerint jelenleg évente a szövetség 12 millió utasa fordul meg Heathrow-n. Várakozások szerint az új 2-es utazóközönségének 40%-a lesz átszálló utas.

A június 4-i üzemkezdetet követően az épületet ünnepélyes keretek közt 23-án adja át II. Erzsébet. Tiszteletére és annak emlékére, hogy 1955-ben szintén a királynő adta át a régi 2-est, a terminál Queen's Terminal nevet kapta. Félévbe telik, mire a szövetség összes, LHR-re közlekedő légitársasága beköltözik a 2-esre. Ezzel gyakorlatilag mindhárom légi szövetség a helyére kerül; a 4-es terminálon a SkyTeam osztozik, a korábban a British Airways által kizárólagosan használt, Skytrax díjazott 5-ös terminál az Iberiával történt egyesülést követően oneworld főhadiszállássá vált.

A Star Alliance fészek egy újabb nagy lépés abban a 2030-ig tartó folyamatban, mely végén a Heathrow megszűnik egy 1940-es, '50-es évekből megörökölt, többször toldott-foldott struktúrával 70 millió utast kiszolgáló reptér lenni - magyarázta John Holland-Kaye, LHR leendő vezérigazgatója. Így idővel lebontják az 1-es és 3-as terminálokat, helyükre pedig a 2-es északi irányba bővítve épülnek új terminálok egészen az 5-ösig érő szatellitekkel. A perspektívát még azzal bővítette az igazgató, hogy a jövőben megépülő 3. kifutópálya a tavalyi közel 72 milliós utaslétszámot idővel 130 millióra tolhatja fel. Az európai 1. és 2. Párizs Charles de Gaulle és Frankfurt-Main meg felkötheti a gatyát.

Az épület pofás, de igazából nem a csoda kategóriába tartozik. Igényes, letisztult modern terminál épület, mely le sem tagadhatná tervezőjét, mivel észrevehető módon emlékeztet Madrid-Barajas 4-es termináljának szintén Vidal által papírra vetett épületére. Megfelel a manapság divatos, csarnokszerű terminálokat alkotó trendnek. Sőt a kereskedelmi terület akár a felnagyított ferihegyi Skycourt is lehetne, amíg meg nem fordulunk és a messzeségben az épület túlsó végét kutatjuk a tetőszerkezet hullámvonalát követve. A három helyen kicsúcsosodó hullám funkció szerint tagolja három részre az épületet: check-in, biztonsági ellenőrzés, és air side az összes boltjával, kapujával együtt. A tagoltság hasonló az alsó, érkezési szinten, mely világos és tágas tereivel messze nem olyan nyomasztó, mint például az 1-es terminálé.

A funkcionalitás persze ma már nem minden, takarékos is legyen az az épület. A takarékosság ott kezdődött, hogy az elbontott régi 2-es betonjának mintegy 90%-át újra hasznosították. Ha pedig a villanyóra-leolvasó nem hiszi majd el Heathrow 2 gondnokának, amit a számláló mutat, akkor a derék szaki elmagyarázhatja neki, hogy az épületbe annyi helyen áramlik be a természetes fény, hogy alig kell a pilácsot égetni. Hovatovább a bérkiáramlás is elviselhető mértékű lesz, mivel a check-in személyzet egy részének munkáját teljes körű self check-in révén elvégzi az utas.

Mikor élvezheti a magyar utas új 2-es előnyeit? Magyarország és London között jelenleg nincs közvetlen Star Alliance kapcsolat. Az egyetlen hagyományos légitársaság az útvonalon a oneworld-ös British Airways, mely árainál olykor úgy nyomja meg a cerkát, ahogy nem szégyelli. Kiváltható a Lufthansa-csoport valamely légitársaságával. Ez esetben átszállunk még London előtt. Vagy Bécs vonzáskörzetéből Schwechat-i indulással LHR Star Alliance terminálján keresztül juthatunk el a világ szinte bármely részére.


Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton

Nosztalgiajáratok a Gyermekvasúton 

A tavaszi szünetben nosztalgiajáratok közlekednek.
Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet

Kína visszaküldött a gyártónak egy vadiúj Boeing repülőgépet 

Az utasszállító gép 55 millió dolláros ára 125 százalékkal nőtt volna az Amerikai Egyesült Államokban bevezetett kétoldalú vámok miatt.
Elindult a dunai hajózási szezon

Elindult a dunai hajózási szezon 

Korszerűbb belső terek, kávéházi hangulat, vacsorahajók.
A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit

A SIA felújítja a szingapúri reptéren lévő váróhelyiségeit 

A Singapore Airlines felújítja a Changi repülőtéren lévő váróit.
Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok

Jön a nyár, érkeznek az új Flixbus-ok 

2025-ben 15 százalékkal több úti cél érhető el, mint tavaly.
Jönnek az új Bubik

Jönnek az új Bubik 

Teljes megújuláson megy keresztül a fővárosi közbringarendszere.
Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt

Légügyi cég stratégiai megállapodása az egyre szeszélyesebb időjárás miatt 

A HungaroControl szorosabb együttműködésbe kezdett hazánk meteorológiai szolgáltatójával, a HungaroMet-tel.
Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS

Fent a fedélzeten az utas, és nem tudja hová tart a SAS 

Az utasok csak a landolás után tudják meg, hova érkeztek.
Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten!

Kedden, szerdán ne a megszokott rutinból közlekedjen Budapesten! 

Mert a fővárosban kedd délutántól szerda estig tartó gyűlés miatt ismét jelentős torlódásokra kell számítani.
Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba

Egyetlen szendvics sem vihető be az Egyesült Királyságba 

Az európai kontinens több országában terjedő fertőző száj- és körömfájás miatt a hús- és tejtermékek személyes célú behozatali tilalmát kiterjesztik az összes uniós tagállamra.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.