A légi utasok jogainak érvényesítésére alapított Flight Refund Kft. európai terjeszkedésbe kezd az első éves működésének tapasztalatait felhasználva – tudtuk meg Csuhaj Miklóstól, a társaság ügyvezetőjétől.
A Flight Refund Kft., átalakította és újraindította online szolgáltatását, amely egy éven át próbaüzemben működött, ennek során már sok száz utas kártérítési ügyében járt el. Ezen eljárások számos esetben igazi kihívások elé állították a Flight Refund speciális jogi és légiipari felkészültséggel bíró szakértői csapatát.
Csuhaj Miklóstól megtudtuk, hogy a hozzájuk kerülő ügyek több mint felében sikerül még a bírósági fázis előtt megegyezésre jutni a légitársaságokkal a kártérítésről, ugyanakkor több esetben csak a bíróság tudta kikényszeríteni az utasoknak járó jóvátételt. Nem titok, hogy egyes légitársaságok nem örültek a Flight Refund megjelenésének, és minden lehetséges eszközzel igyekeztek gátolni működésüket. Végül a követeléskezelésre MNB engedéllyel rendelkező PannonHitel Pénzügyi Zrt. bevonásával sikerült megoldani a problémákat.
A Flight Refund, a közép- és kelet-európai régióban elsőként, 2012. őszén, Magyarországon indított a légi utasok jogainak érvényesítését segítő szolgáltatást. Bármely EU-n belüli légitársaság járatának több mint 3 órás késése, váratlan törlése, vagy a túlfoglaláskor előforduló beszállás megtagadása esetén a Flight Refund átvállalja a kártérítési folyamat lebonyolítását a kárt szenvedett utazótól, akiknek ilyen esetekben kártérítés járhat.
Tapasztalatok szerint egy kártérítési igény érvényesítése hosszadalmas jogi és adminisztratív folyamat. Ennek lebonyolítása általában nem egyszerű, és a megfelelő jogi képviselet általában elengedhetetlen. Az utasnak viszont nincs más dolga, mint hogy a www.flight- refund.eu oldalon egy pár perc alatt kitölthető űrlapon a kárigényét bejelentse.
A bejelentés és a kártalanítási folyamat az utas részéről kockázatmentes, mivel az utasnak kizárólag sikeres végkimenetel esetén kell sikerdíjat fizetnie. A kártérítés mértéke különböző feltételektől függően, akár 600 euró is lehet utasonként. Ez egy négytagú család esetében akár félmillió forintot is jelenthet, készpénzben.
Csuhaj azt is hangsúlyozta, hogy az uniós rendelet vonatkozik a fapados és a charterjáratokra is, és vitás esetekben – például a háromórás késés tekintetében - a bíróság mindig a repülőjegyen szereplő információkat tekinti irányadónak.
Az alapítók egy iparági veteránt, Csuhaj Miklóst bízták meg a társaság ügyvezetésével. Csuhaj, aki korábban a Worldspan Hungary country managere volt, a Flight Refund Kft. vezetőjeként a hároméves európai terjeszkedési stratégia végrehajtásáért felel majd.
„A légi utasok jogainak védelme egy méltatlanul mellőzött területe az iparágnak. Nagy örömömre szolgál, hogy egy magyar start-up stratégiai vezetőjeként ilyen fontos cél szolgálatába állíthatom eddigi tapasztalataimat, és hogy ezt a kitűnő és hiánypótló szolgáltatást más európai piacokon is népszerűsíthetem”- mondta el Csuhaj Miklós.