Késéssel, de új rajtot vesz a tiszai nyaralóhajózás

A közelmúltban arról értesültünk, hogy a szezon küszöbén nem fogad foglalásokat a nyaralohajozas.hu. A kiemelt kormányprogramként kezelt tiszai nyaralóhajó-projekt vérmes reményekkel indult a Covid-járvány előtt. Utánajártunk, mi a helyzet most a Mahart új üzletágával. A Mahart Magyar Hajózási Zrt. vezérigazgatója, Sztilkovics Szávó válaszolt kérdéseinkre. 

A 2020-as indulóév után milyen volt a nyaralóhajózás 2021-es és 2022-es éve?

A 2020-21-es években a pandémia, 2022-ben pedig az ukrajnai háború negatív hatással volt az üzleti évre, így az eredeti terveink csak részben teljesültek. A nyaralóhajózás eredetileg több mint ötven százalékban számított külföldi vendégekre, akik viszont az említett körülmények miatt jórészt elmaradtak.

Miként alakultak a statisztikák?

A főszezonban - elsősorban a fent említett okok miatt – a kapacitás ötven százalékát sikerült kihasználni, ami így is több száz hajókiadást és több ezer fizetővendéget jelentett.

Hogyan fogadta a hazai és külföldi vendégkör az új szolgáltatást?

A nyaralóhajózás hazai fogadtatása egyértelműen pozitívnak tekinthető, mind a külföldi, mind a belföldi vendégeink elégedetten tértek haza. Közülük akadt, aki több szezonban is foglalt, vagy jelezte visszatérési szándékát, ahogy ez az idei érdeklődésekben is megmutatkozik.

Milyen a külföldi és belföldi vendégkör aránya egyelőre, és mi a távlati cél?

A COVID-os években a beutazási korlátozások miatt, tavaly a szomszédos háború miatt vendégeink körülbelül 8 százaléka érkezett külföldről. A célunk, hogy három éven belül meghaladjuk az 50 százalékot, 5 éven belül pedig elérjük a 60 százalékot.

Vonzónak bizonyultak-e az állandó és időszaki kedvezmények?

A kedvezmények hatása mindig jól érzékelhető a foglalásokban. Ilyeneket a továbbiakban is tervezünk – például a családos vendégek számára – illeszkedve a kormányzat családbarát programjaihoz, nem csupán a hajózási tevékenységben, hanem a hozzá illeszkedő szolgáltatások területén is.

Mekkora befektetést jelentett a Mahart számára a 20 hajó megvásárlása, és mikor térülhet meg ez a ráfordítás?

A 20 hajó megvásárlása a program kisebb részét tette ki, körülbelül 1,5 milliárd forint volt. A hajók néhány éven belül, a kapacitás-kihasználtság növelésével megtérülhetnek. A teljes program összértéke azonban mintegy 5 milliárd forintot tett ki (hazai költségvetési forrásból - A szerk.) Ennek jelentős része bevételt nem termelő közcélú beruházás volt, annak érdekében, hogy az aktív – elsősorban vízi – turizmus részére minőségi feltételeket biztosítsunk a térségben. Ennek a programnak a keretében épült ki a Tiszán és a Bodrogon mintegy 240 km hosszban a több helyen infrastruktúrával is ellátott kikötőhálózat, elkészült továbbá két gyönyörű, külső vendégek számára is szolgáltatást nyújtó báziskikötő. A kiskörei komplexum büfével, nagy kapacitású vizesblokkal és kilátóval a térség egyik legszebb látnivalója, közvetlenül a Tisza-tó kerékpárútja mellett. A program hozzájárult az érintett folyószakaszokon és a Tisza-tavon a mindenki biztonságát növelő vízi mentési szolgáltatás fenntartásához is. 

A beruházás megtérülését tehát nem csupán a befektetett összeg "visszatermelése" jelenti, hanem annak társadalmi célú hasznosulása is. A jelentős részében közcélú program elindítása számos család számára jelent megélhetést, növelte a vízi turizmus kiszolgálási színvonalát, a hajózási tevékenység pedig további befektetéseket, új munkahelyeket teremtett már eddig is a térségben.

Milyen üzleti elképzelésekkel terveznek a következő évekre?

Jelenleg a külső körülményekhez alkalmazkodó üzleti koncepció kialakításán dolgozunk, amely kihasználja a szinergiákat, ugyanakkor lehetőséget ad a hazai középosztálynak is a nyaralóhajózás igénybevételére. Báziskikötőnkben komplex szolgáltatási csomagot tervezünk, amely magába foglalja a nyaralóhajózáson kívül a szálláshely-szolgáltatást, az eszközkölcsönzést, a vendéglátást, azaz teljes turisztikai szolgáltatási csomagot kínálunk majd. A családbarát jelleget pedig kedvezményekkel, elérhető árú szolgáltatásokkal és rendezvények befogadásával kívánjuk erősíteni.

Tavaly január végéig már lezajlott az előfoglalási akció, most márciusban azonban még mindig nem fogadnak foglalásokat. Mi ennek az oka?

A nyaralóhajózási szolgáltatás minden évben májustól októberig érhető el. A korábbi évek tapasztalatai alapján elmondhatjuk, hogy a hozzánk látogató belföldi vendégek meghatározó többsége 2-8 héttel indulás előtt, a külföldi vendégeink főleg április-májustól döntenek foglalásról, így még semmiről nem vagyunk lekésve. Egyelőre valóban csak előfoglalásokat veszünk fel, mivel a komplex szolgáltatási koncepció a mostani piaci körülményekhez igazodó átdolgozása zajlik. Az elmúlt 2 évben tapasztalt iparági változásokra szeretnénk jól átgondolt válaszokat adni, és minőségi, új szolgáltatásokkal megjelenni. „Legfiatalabb” iparági szereplőként ez elég nagy kihívást jelent, hiszen ezek többségével a COVID és a háború előtti tervezés időszakában a koncepciót kidolgozó szakemberek és nemzetközi partnereink sem számolhattak.

Mikor tervezik újra elindítani a foglalási rendszert?

A foglalási időszakot legkésőbb április elején szeretnénk elindítani.

A turizmusban hagyományos tavaszi előfoglalási időszak elmúltával, nem késői időpont-e az április? Félő, hogy az utasok ezekben a hónapokban már elköltötték máshol a pénzüket a nyári szezonra.

Valóban létezik a korai foglalók köre, de elsősorban a külföldi vendégek esetében. A vendégek döntő többsége azonban 2-8 héttel az indulás előtt dönt.

Mi szükséges még ahhoz, hogy újrainduljon a nyaralóhajós szolgáltatás? 

Az induláshoz források kellenek, de elsősorban a közcélú infrastruktúra szezonra való üzembe helyezéséhez. A készülő koncepcióhoz illeszkedő, megfelelő szaktudású személyzet szerződtetésének előkészítése jelenleg zajlik, a korábbi évekhez hasonlóan magas színvonalú kiszolgálást tudunk majd biztosítani.

Az üzemanyagárak, kikötői díjak emelkedésével emelkedik-e a szolgáltatás ára, ha igen, körülbelül hány százalékkal?

Szolgáltatásainkban áremelést egyelőre nem tervezünk, inkább átstrukturálást. Saját kikötőket üzemeltetünk, amelyek használatáért vendégeinknek nem kell külön díjat fizetni. Az üzemanyagárak emelkedése azonban érinti a vendégeinket: mivel az üzemanyag költségét a valós, mért motor üzemóra használat alapján fizetik meg, az üzemanyag kereskedelmi árának változása befolyásolja az aktuális költségeiket.

Mennyi vendégre, milyen szezonra számítanak az idén?

A szolgáltatási kör szélesítése, valamint átstrukturálása miatt emelkedő vendégszámra számítunk; bízunk benne, hogy idén a kedvező elő- és utószezoni időszakban új vendégkörök is megjelennek a nyaralóhajózásban, így ősszel sikeres szezont zárhatunk.

Ha mégsem indul újra idén az üzletág, mi a tervük a hajókkal?

Ezt a lehetőséget nehezen tudjuk elképzelni. Ugyanakkor, mivel ez a program hazai költségvetési forrásból valósult meg, annak eldöntése, hogy az üzletágnak egy ilyen forgatókönyv esetén mi lenne a sorsa, a támogató és a tulajdonos hatáskörébe tartozik.

Turizmus Online

Tóth Réka Anna

Forrás: Turizmus Online


Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját

Átadták az Aeroplex új berendezéskarbantartó központját 

Nagy Márton, nemzetgazdasági miniszter is részt vett pénteken, az Aeroplex Berendezéskarbantartó Központ ünnepélyes átadásán, Maglódon.
Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben

Fennakadások a franciáknál a légi közlekedésben 

Erős havazás bénítja a gépek fel- és leszállását.
Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje

Budapest Airport: az utasforgalomban is tükröződik Magyarország turisztikai vonzereje 

Friss információk a repülőtér adataiból.
A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről

A repülőtéren tájékoztat a minisztérium az utasok jogairól és jogérvényesítésről 

A november 27-i kitelepülésen a tárca munkatársai mind a hazai, mind a külföldi utasok kérdéseire, esetleges panaszaira válaszolnak annak érdekében, hogy a fogyasztók tisztában legyenek az uniós rendelet alapján őket megillető jogi lehetőségekkel.
Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos

Olyan, mint az igazi: itt az életnagyságú LEGO villamos 

Különleges járművel találkozhatunk a főváros szívében, ami azzal csal sokak arcára mosolyt, hogy oda is a játék örömét hozza el, ahol a városlakók nem is számítanak rá.
Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen!

Wizz Air-álláspont: Inkább késsen, mintsem törölni kelljen! 

Többek közt ez a megállapítás hangzott el azon a november 19-ei sajtóbeszélgetésen, amelyen mi is részt vettünk.
Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.