Késéssel, de új rajtot vesz a tiszai nyaralóhajózás

A közelmúltban arról értesültünk, hogy a szezon küszöbén nem fogad foglalásokat a nyaralohajozas.hu. A kiemelt kormányprogramként kezelt tiszai nyaralóhajó-projekt vérmes reményekkel indult a Covid-járvány előtt. Utánajártunk, mi a helyzet most a Mahart új üzletágával. A Mahart Magyar Hajózási Zrt. vezérigazgatója, Sztilkovics Szávó válaszolt kérdéseinkre. 

A 2020-as indulóév után milyen volt a nyaralóhajózás 2021-es és 2022-es éve?

A 2020-21-es években a pandémia, 2022-ben pedig az ukrajnai háború negatív hatással volt az üzleti évre, így az eredeti terveink csak részben teljesültek. A nyaralóhajózás eredetileg több mint ötven százalékban számított külföldi vendégekre, akik viszont az említett körülmények miatt jórészt elmaradtak.

Miként alakultak a statisztikák?

A főszezonban - elsősorban a fent említett okok miatt – a kapacitás ötven százalékát sikerült kihasználni, ami így is több száz hajókiadást és több ezer fizetővendéget jelentett.

Hogyan fogadta a hazai és külföldi vendégkör az új szolgáltatást?

A nyaralóhajózás hazai fogadtatása egyértelműen pozitívnak tekinthető, mind a külföldi, mind a belföldi vendégeink elégedetten tértek haza. Közülük akadt, aki több szezonban is foglalt, vagy jelezte visszatérési szándékát, ahogy ez az idei érdeklődésekben is megmutatkozik.

Milyen a külföldi és belföldi vendégkör aránya egyelőre, és mi a távlati cél?

A COVID-os években a beutazási korlátozások miatt, tavaly a szomszédos háború miatt vendégeink körülbelül 8 százaléka érkezett külföldről. A célunk, hogy három éven belül meghaladjuk az 50 százalékot, 5 éven belül pedig elérjük a 60 százalékot.

Vonzónak bizonyultak-e az állandó és időszaki kedvezmények?

A kedvezmények hatása mindig jól érzékelhető a foglalásokban. Ilyeneket a továbbiakban is tervezünk – például a családos vendégek számára – illeszkedve a kormányzat családbarát programjaihoz, nem csupán a hajózási tevékenységben, hanem a hozzá illeszkedő szolgáltatások területén is.

Mekkora befektetést jelentett a Mahart számára a 20 hajó megvásárlása, és mikor térülhet meg ez a ráfordítás?

A 20 hajó megvásárlása a program kisebb részét tette ki, körülbelül 1,5 milliárd forint volt. A hajók néhány éven belül, a kapacitás-kihasználtság növelésével megtérülhetnek. A teljes program összértéke azonban mintegy 5 milliárd forintot tett ki (hazai költségvetési forrásból - A szerk.) Ennek jelentős része bevételt nem termelő közcélú beruházás volt, annak érdekében, hogy az aktív – elsősorban vízi – turizmus részére minőségi feltételeket biztosítsunk a térségben. Ennek a programnak a keretében épült ki a Tiszán és a Bodrogon mintegy 240 km hosszban a több helyen infrastruktúrával is ellátott kikötőhálózat, elkészült továbbá két gyönyörű, külső vendégek számára is szolgáltatást nyújtó báziskikötő. A kiskörei komplexum büfével, nagy kapacitású vizesblokkal és kilátóval a térség egyik legszebb látnivalója, közvetlenül a Tisza-tó kerékpárútja mellett. A program hozzájárult az érintett folyószakaszokon és a Tisza-tavon a mindenki biztonságát növelő vízi mentési szolgáltatás fenntartásához is. 

A beruházás megtérülését tehát nem csupán a befektetett összeg "visszatermelése" jelenti, hanem annak társadalmi célú hasznosulása is. A jelentős részében közcélú program elindítása számos család számára jelent megélhetést, növelte a vízi turizmus kiszolgálási színvonalát, a hajózási tevékenység pedig további befektetéseket, új munkahelyeket teremtett már eddig is a térségben.

Milyen üzleti elképzelésekkel terveznek a következő évekre?

Jelenleg a külső körülményekhez alkalmazkodó üzleti koncepció kialakításán dolgozunk, amely kihasználja a szinergiákat, ugyanakkor lehetőséget ad a hazai középosztálynak is a nyaralóhajózás igénybevételére. Báziskikötőnkben komplex szolgáltatási csomagot tervezünk, amely magába foglalja a nyaralóhajózáson kívül a szálláshely-szolgáltatást, az eszközkölcsönzést, a vendéglátást, azaz teljes turisztikai szolgáltatási csomagot kínálunk majd. A családbarát jelleget pedig kedvezményekkel, elérhető árú szolgáltatásokkal és rendezvények befogadásával kívánjuk erősíteni.

Tavaly január végéig már lezajlott az előfoglalási akció, most márciusban azonban még mindig nem fogadnak foglalásokat. Mi ennek az oka?

A nyaralóhajózási szolgáltatás minden évben májustól októberig érhető el. A korábbi évek tapasztalatai alapján elmondhatjuk, hogy a hozzánk látogató belföldi vendégek meghatározó többsége 2-8 héttel indulás előtt, a külföldi vendégeink főleg április-májustól döntenek foglalásról, így még semmiről nem vagyunk lekésve. Egyelőre valóban csak előfoglalásokat veszünk fel, mivel a komplex szolgáltatási koncepció a mostani piaci körülményekhez igazodó átdolgozása zajlik. Az elmúlt 2 évben tapasztalt iparági változásokra szeretnénk jól átgondolt válaszokat adni, és minőségi, új szolgáltatásokkal megjelenni. „Legfiatalabb” iparági szereplőként ez elég nagy kihívást jelent, hiszen ezek többségével a COVID és a háború előtti tervezés időszakában a koncepciót kidolgozó szakemberek és nemzetközi partnereink sem számolhattak.

Mikor tervezik újra elindítani a foglalási rendszert?

A foglalási időszakot legkésőbb április elején szeretnénk elindítani.

A turizmusban hagyományos tavaszi előfoglalási időszak elmúltával, nem késői időpont-e az április? Félő, hogy az utasok ezekben a hónapokban már elköltötték máshol a pénzüket a nyári szezonra.

Valóban létezik a korai foglalók köre, de elsősorban a külföldi vendégek esetében. A vendégek döntő többsége azonban 2-8 héttel az indulás előtt dönt.

Mi szükséges még ahhoz, hogy újrainduljon a nyaralóhajós szolgáltatás? 

Az induláshoz források kellenek, de elsősorban a közcélú infrastruktúra szezonra való üzembe helyezéséhez. A készülő koncepcióhoz illeszkedő, megfelelő szaktudású személyzet szerződtetésének előkészítése jelenleg zajlik, a korábbi évekhez hasonlóan magas színvonalú kiszolgálást tudunk majd biztosítani.

Az üzemanyagárak, kikötői díjak emelkedésével emelkedik-e a szolgáltatás ára, ha igen, körülbelül hány százalékkal?

Szolgáltatásainkban áremelést egyelőre nem tervezünk, inkább átstrukturálást. Saját kikötőket üzemeltetünk, amelyek használatáért vendégeinknek nem kell külön díjat fizetni. Az üzemanyagárak emelkedése azonban érinti a vendégeinket: mivel az üzemanyag költségét a valós, mért motor üzemóra használat alapján fizetik meg, az üzemanyag kereskedelmi árának változása befolyásolja az aktuális költségeiket.

Mennyi vendégre, milyen szezonra számítanak az idén?

A szolgáltatási kör szélesítése, valamint átstrukturálása miatt emelkedő vendégszámra számítunk; bízunk benne, hogy idén a kedvező elő- és utószezoni időszakban új vendégkörök is megjelennek a nyaralóhajózásban, így ősszel sikeres szezont zárhatunk.

Ha mégsem indul újra idén az üzletág, mi a tervük a hajókkal?

Ezt a lehetőséget nehezen tudjuk elképzelni. Ugyanakkor, mivel ez a program hazai költségvetési forrásból valósult meg, annak eldöntése, hogy az üzletágnak egy ilyen forgatókönyv esetén mi lenne a sorsa, a támogató és a tulajdonos hatáskörébe tartozik.

Turizmus Online

Tóth Réka Anna

Forrás: Turizmus Online


Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén

Bárki által elérhető nagysebességű internet a lett légitársaság fedélzetén 

A lett airBaltic légitársaság az első, amely ingyenesen bevezeti a SpaceX Starlink nagysebességű internetet az Airbus A220-300-as flottáján.
Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál

Előzetes kártérítés landolt a torontói repülőgép-baleset utasainál  

A Delta Air Lines 30 000 amerikai dollárt (11.500.000 forint) ajánlott fel minden utasnak, aki a hétfőn Torontóban kényszerleszállást végrehajtó repülőgépen tartózkodott.
Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok

Latin-Amerikában is ott robognak a zöld buszok 

A Flix erősíti jelenlétét a latin-amerikai buszpiacon.
Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren

Jól indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 

Minden idők legmagasabb januári utasforgalmával indult az év a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok

Feltűnőbb színt kapnak a szegedi villamosok 

A szürke Tram-train járatok élénk sárga színben pompáznak ezentúl.
Jön az új KRESZ?

Jön az új KRESZ? 

A 27 oldalas dokumentum célja a jelenlegi, nehezen átlátható szabályrendszer korszerűsítése és a mai közlekedési szokásokhoz igazítása.
Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL

Minden, ami eddig tudható a Torontóban landoló és átforduló gépről – VIDEÓVAL 

A baleset egy erős havazást követően történt.
Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli

Ezeket az utakat jobb, ha két napig elkerüli  

Kedden és szerdán lezárások lesznek Budapesten delegáció közlekedése miatt.
BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása

BKK: hamarosan indul a Flórián téri felüljárók felújítása 

Március elsejétől lezárják a déli hidat.
Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít

Törökország új, nagy sebességű vasúti összeköttetést indít 

Az új nagysebességű vonat mindössze 3 óra alatt összekapcsol két fő európai várost.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.