Késéssel, de új rajtot vesz a tiszai nyaralóhajózás

A közelmúltban arról értesültünk, hogy a szezon küszöbén nem fogad foglalásokat a nyaralohajozas.hu. A kiemelt kormányprogramként kezelt tiszai nyaralóhajó-projekt vérmes reményekkel indult a Covid-járvány előtt. Utánajártunk, mi a helyzet most a Mahart új üzletágával. A Mahart Magyar Hajózási Zrt. vezérigazgatója, Sztilkovics Szávó válaszolt kérdéseinkre. 

A 2020-as indulóév után milyen volt a nyaralóhajózás 2021-es és 2022-es éve?

A 2020-21-es években a pandémia, 2022-ben pedig az ukrajnai háború negatív hatással volt az üzleti évre, így az eredeti terveink csak részben teljesültek. A nyaralóhajózás eredetileg több mint ötven százalékban számított külföldi vendégekre, akik viszont az említett körülmények miatt jórészt elmaradtak.

Miként alakultak a statisztikák?

A főszezonban - elsősorban a fent említett okok miatt – a kapacitás ötven százalékát sikerült kihasználni, ami így is több száz hajókiadást és több ezer fizetővendéget jelentett.

Hogyan fogadta a hazai és külföldi vendégkör az új szolgáltatást?

A nyaralóhajózás hazai fogadtatása egyértelműen pozitívnak tekinthető, mind a külföldi, mind a belföldi vendégeink elégedetten tértek haza. Közülük akadt, aki több szezonban is foglalt, vagy jelezte visszatérési szándékát, ahogy ez az idei érdeklődésekben is megmutatkozik.

Milyen a külföldi és belföldi vendégkör aránya egyelőre, és mi a távlati cél?

A COVID-os években a beutazási korlátozások miatt, tavaly a szomszédos háború miatt vendégeink körülbelül 8 százaléka érkezett külföldről. A célunk, hogy három éven belül meghaladjuk az 50 százalékot, 5 éven belül pedig elérjük a 60 százalékot.

Vonzónak bizonyultak-e az állandó és időszaki kedvezmények?

A kedvezmények hatása mindig jól érzékelhető a foglalásokban. Ilyeneket a továbbiakban is tervezünk – például a családos vendégek számára – illeszkedve a kormányzat családbarát programjaihoz, nem csupán a hajózási tevékenységben, hanem a hozzá illeszkedő szolgáltatások területén is.

Mekkora befektetést jelentett a Mahart számára a 20 hajó megvásárlása, és mikor térülhet meg ez a ráfordítás?

A 20 hajó megvásárlása a program kisebb részét tette ki, körülbelül 1,5 milliárd forint volt. A hajók néhány éven belül, a kapacitás-kihasználtság növelésével megtérülhetnek. A teljes program összértéke azonban mintegy 5 milliárd forintot tett ki (hazai költségvetési forrásból - A szerk.) Ennek jelentős része bevételt nem termelő közcélú beruházás volt, annak érdekében, hogy az aktív – elsősorban vízi – turizmus részére minőségi feltételeket biztosítsunk a térségben. Ennek a programnak a keretében épült ki a Tiszán és a Bodrogon mintegy 240 km hosszban a több helyen infrastruktúrával is ellátott kikötőhálózat, elkészült továbbá két gyönyörű, külső vendégek számára is szolgáltatást nyújtó báziskikötő. A kiskörei komplexum büfével, nagy kapacitású vizesblokkal és kilátóval a térség egyik legszebb látnivalója, közvetlenül a Tisza-tó kerékpárútja mellett. A program hozzájárult az érintett folyószakaszokon és a Tisza-tavon a mindenki biztonságát növelő vízi mentési szolgáltatás fenntartásához is. 

A beruházás megtérülését tehát nem csupán a befektetett összeg "visszatermelése" jelenti, hanem annak társadalmi célú hasznosulása is. A jelentős részében közcélú program elindítása számos család számára jelent megélhetést, növelte a vízi turizmus kiszolgálási színvonalát, a hajózási tevékenység pedig további befektetéseket, új munkahelyeket teremtett már eddig is a térségben.

Milyen üzleti elképzelésekkel terveznek a következő évekre?

Jelenleg a külső körülményekhez alkalmazkodó üzleti koncepció kialakításán dolgozunk, amely kihasználja a szinergiákat, ugyanakkor lehetőséget ad a hazai középosztálynak is a nyaralóhajózás igénybevételére. Báziskikötőnkben komplex szolgáltatási csomagot tervezünk, amely magába foglalja a nyaralóhajózáson kívül a szálláshely-szolgáltatást, az eszközkölcsönzést, a vendéglátást, azaz teljes turisztikai szolgáltatási csomagot kínálunk majd. A családbarát jelleget pedig kedvezményekkel, elérhető árú szolgáltatásokkal és rendezvények befogadásával kívánjuk erősíteni.

Tavaly január végéig már lezajlott az előfoglalási akció, most márciusban azonban még mindig nem fogadnak foglalásokat. Mi ennek az oka?

A nyaralóhajózási szolgáltatás minden évben májustól októberig érhető el. A korábbi évek tapasztalatai alapján elmondhatjuk, hogy a hozzánk látogató belföldi vendégek meghatározó többsége 2-8 héttel indulás előtt, a külföldi vendégeink főleg április-májustól döntenek foglalásról, így még semmiről nem vagyunk lekésve. Egyelőre valóban csak előfoglalásokat veszünk fel, mivel a komplex szolgáltatási koncepció a mostani piaci körülményekhez igazodó átdolgozása zajlik. Az elmúlt 2 évben tapasztalt iparági változásokra szeretnénk jól átgondolt válaszokat adni, és minőségi, új szolgáltatásokkal megjelenni. „Legfiatalabb” iparági szereplőként ez elég nagy kihívást jelent, hiszen ezek többségével a COVID és a háború előtti tervezés időszakában a koncepciót kidolgozó szakemberek és nemzetközi partnereink sem számolhattak.

Mikor tervezik újra elindítani a foglalási rendszert?

A foglalási időszakot legkésőbb április elején szeretnénk elindítani.

A turizmusban hagyományos tavaszi előfoglalási időszak elmúltával, nem késői időpont-e az április? Félő, hogy az utasok ezekben a hónapokban már elköltötték máshol a pénzüket a nyári szezonra.

Valóban létezik a korai foglalók köre, de elsősorban a külföldi vendégek esetében. A vendégek döntő többsége azonban 2-8 héttel az indulás előtt dönt.

Mi szükséges még ahhoz, hogy újrainduljon a nyaralóhajós szolgáltatás? 

Az induláshoz források kellenek, de elsősorban a közcélú infrastruktúra szezonra való üzembe helyezéséhez. A készülő koncepcióhoz illeszkedő, megfelelő szaktudású személyzet szerződtetésének előkészítése jelenleg zajlik, a korábbi évekhez hasonlóan magas színvonalú kiszolgálást tudunk majd biztosítani.

Az üzemanyagárak, kikötői díjak emelkedésével emelkedik-e a szolgáltatás ára, ha igen, körülbelül hány százalékkal?

Szolgáltatásainkban áremelést egyelőre nem tervezünk, inkább átstrukturálást. Saját kikötőket üzemeltetünk, amelyek használatáért vendégeinknek nem kell külön díjat fizetni. Az üzemanyagárak emelkedése azonban érinti a vendégeinket: mivel az üzemanyag költségét a valós, mért motor üzemóra használat alapján fizetik meg, az üzemanyag kereskedelmi árának változása befolyásolja az aktuális költségeiket.

Mennyi vendégre, milyen szezonra számítanak az idén?

A szolgáltatási kör szélesítése, valamint átstrukturálása miatt emelkedő vendégszámra számítunk; bízunk benne, hogy idén a kedvező elő- és utószezoni időszakban új vendégkörök is megjelennek a nyaralóhajózásban, így ősszel sikeres szezont zárhatunk.

Ha mégsem indul újra idén az üzletág, mi a tervük a hajókkal?

Ezt a lehetőséget nehezen tudjuk elképzelni. Ugyanakkor, mivel ez a program hazai költségvetési forrásból valósult meg, annak eldöntése, hogy az üzletágnak egy ilyen forgatókönyv esetén mi lenne a sorsa, a támogató és a tulajdonos hatáskörébe tartozik.

Turizmus Online

Tóth Réka Anna

Forrás: Turizmus Online


Nem közlekednek a TGV-szerelvények, pedig kezdődik a nyári olimpia

Nem közlekednek a TGV-szerelvények, pedig kezdődik a nyári olimpia 

Röviddel a nyári olimpiai megnyitó kezdete előtt nagyszabású támadás érte a francia vasutat, amelynek célpontja a TGV-hálózat megbénítása.
Búcsú a Volánbuszoktól, jönnek helyettük a MÁV Személyszállítási Zrt közlekedési eszközei

Búcsú a Volánbuszoktól, jönnek helyettük a MÁV Személyszállítási Zrt közlekedési eszközei 

MÁV Személyszállítási Zrt. néven folytatja tovább tevékenységét a Volánbusz Zrt. és a MÁV-Start Zrt.
Eltökélt a fenntartható légi közlekedés érdekében a holland légitársaság

Eltökélt a fenntartható légi közlekedés érdekében a holland légitársaság 

Folyékony hidrogén üzemű tesztrepülésen kezd dolgozni a KLM.
Újabb nagy bejelentést tett a Wizz Air: komoly mérföldkőhöz érkeztek

Újabb nagy bejelentést tett a Wizz Air: komoly mérföldkőhöz érkeztek 

Négy új útvonalat és járatbővítést jelentett be a Wizz Air, ezzel a valaha volt legnagyobb légitársaságává nőtte ki magát Magyarországon a rendelkezésre álló helyek számának tekintetében.
A klímaaktivisták elintézték Európa egyik legforgalmasabb repterét

A klímaaktivisták elintézték Európa egyik legforgalmasabb repterét 

Németország legforgalmasabb repülőtere, a frankfurti repülőtér csütörtök reggel több órára felfüggesztette a járatokat, miután klímaaktivisták a kifutópályákra ragasztották magukat.
Nemzetközi design díjak a BAHART új hajóinak

Nemzetközi design díjak a BAHART új hajóinak 

Az esztétikus kialakítású és a legkorszerűbb emissziós előírásoknak megfelelő négy új hajó alig néhány hónappal forgalomba állítása után máris rangos nemzetközi elismeréseket vívott ki.
Kibertámadás érte Split repülőterét

Kibertámadás érte Split repülőterét 

Több tucatnyi repülőgép nem tudott felszállni hétfő este a horvátországi Splitben zsarolási célú kibertámadás miatt, közölte a horvát közlekedési minisztérium.
Az autóval közlekedőknek zárva, a gyalogosoknak nyitva a dunai rakpart

Az autóval közlekedőknek zárva, a gyalogosoknak nyitva a dunai rakpart  

Július 26-tól augusztus 18-ig lezárásra kerül a rakpart teljes területe az autós közlekedés számára és a forgalom helyét a gyalogosok veszik át.
Borrekord a tengeren

Borrekord a tengeren 

Több mint száz díjat nyert ez a hajótársaság.
Babaápolási cikkek, fagyi és ajándékcsomag az ülésen - így várja ez a légi társaság legkisebb utasait

Babaápolási cikkek, fagyi és ajándékcsomag az ülésen - így várja ez a légi társaság legkisebb utasait 

A világ legnagyobb nemzetközi légitársasága pontosan tudja, hogy a gyermekekkel utazók plusz kihívásokkal néznek szembe, épp ezért számos családbarát szolgáltatással könnyíti meg repülőútjukat.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.