Leállt a Best Reisen utazási iroda - Frissítve!

A közel húsz éve működő Best Reisen Utazási Iroda Kft. pénteken felfüggesztette utazási tevékenységét.

Magyarország második legnagyobb forgalmú, 18 éve működő utazásszervezője dobta be a törölközőt a nehéz piaci helyzetre való hivatkozással. Az iroda honlapján olvasható közlemény szerint a Best Reisen 2013 augusztus 16. naptól nem tudja folytatni utazásszervezői tevékenységét.

"A magyar utazási piacot öt éve sújtó válság rendkívüli módon sújtotta az iparágat, így bennünket is. Különösen nagy veszteségeink keletkeztek az egyiptomi és tunéziai utazások terén, mivel 2011 januárja óta politikai válság sújtotta a két észak-afrikai desztinációt, amelyek tradicionális a legerősebb, forgalmunk többségét adó úti céljaink voltak. A szűkülő piac, a csökkenő fizetőképes kereslet, a kiélezett konkurencia-harc és a folyamatos árháború nem teszik lehetővé a gazdaságos működést. A folyamatos működés pénzügyi feltételei már nem biztosíthatóak.

Az általunk biztosított vagyoni letét összege 1,3 Mrd Ft, amely fedezi a külföldön tartózkodó utasaink hazautaztatását és az el nem utazottak teljes kártérítését. A Biztosítótársasággal haladéktalanul felvesszük a kapcsolatot és minden szükséges információt, adatot, egyéb segítséget megadunk a helyzet megnyugtató rendezéséhez." - írják a közleményben.

Lapunk megkeresésére az utazásszervező ügyvezetője, Zám Tibor elmondta, még nem tud pontos számot mondani, de nagyságrendileg 800 utasa van külföldön az irodának főként Törökországban, Egyiptomban és Spanyolországban. Hazahozatalukról a QBE Insurance (Europe) Limited Magyarországi Fióktelepe gondoskodik. Azoknak az utasoknak a száma, akik befizettek már utazásra a Best Reisennél több ezer főre tehetők. Az első számítások szerint a Best Reisen 1,3 milliárd forintos vagyoni biztosítéka elég lesz arra, hogy minden utast kártalanítani tudjanak Zám Tibor szerint. Az ügyvezető igazgató elmondta, az utazásszervező leállásához az általános gazdasági helyzet és az egyre szűkülő charterpiac vezetett.

Mint ismeretes az elmúlt néhány év során 370 ezerről 120 ezerre zuhant a magyar piacon a charteres utasok száma. Az idei évben az utazásszervezők tovább racionalizálták kapacitásaikat, kevesebbet mertek kockáztatni. A rossz piaci helyzet, a fizetőképes kereslet évek óta tartó csökkenése, a Malév eltűnése és az arab tavasz eseményei miatt ez az óvatos taktika eddig sikerre vezetett, augusztus közepéig idén csupán egyetlen utazásszervező, a síutak szervezésével foglalkozó Intersí csődölt be, míg korábban jóformán nem volt olyan év, hogy ne dobja be valamelyik tour-operátor a törölközőt. Érdekes módon azonban a Best Reisen bedőlése előtt két nappal fizetésképtelenséget jelentett a szegedi Emerald Travel, amely azonban jóval kevesebb személyt utaztatott, mint a Best.

Azonban nem csak itthon, Európa-szerte rossz év az idei az utazásszervezőknek. Szlovákiában az idei szezonban már három utazási iroda csődölt be. A nyár elején pedig a 19 éve működő német GTI Travel és a cégcsoporthoz tartozó török Sky Airlines charterlégitársaság dőlt be.

A Best Reisen a Neckermann mögött Magyarország második legnagyobb forgalmú utazásszervezője volt, amely Romániában és Szlovákiában, korábban pedig Szerbiában is működtetett leányvállalatokat. Az iroda az idén ünnepelte 18. születésnapját. A társaság az idei évre a 2012. évi 1,2-ről 1,3-re növelte vagyoni biztosítékát, ugyanakkor társcégét, a főleg tunéziai és egyiptomi utak szervezésével foglalkozó Medina Tours-t megszüntette, magába olvasztotta. Az iroda az idei szezonban több másik hazai tour-operátorral közösen üzemeltetett charterláncokat Egyiptomba, Tunéziába és Törökországba. A társaság februári katalógusbemutatóján ismertették idei terveiket, akkori beszámolónkból kiderül, hogy Egyiptomtól Máltáig és Tunéziától Törökországig hány üdülpőhelyre szerveztek utakat. 

A cég tulajdonosa, Ali Hamrouni a főszezon elején lapunknak nyilatkozva is kiemelte az utazásszervezők együttműködésének fontosságát, és arról is beszélt, hogy potenciális befektetőkkel folytat tárgyalásokat, akik megvásárolnák az utazásszervezőt. Az események tükrében az ügylet vélhetően nem jött létre.

Jelenlegi információink szerint a Best Reisen csődje minimális közvetlen kárt okoz a piacon, mivel vagyoni biztosítékuk vélhetően fedezi a jelenleg külföldön tartózkodó utasok hazahozatalának költségét és a még el nem utazott ügyfelek kártalanítását. A korábbi évek során azonban nem volt ez mindig így, voltak olyan esetek, amikor a befizetett összegnek csak a harmadát kapták meg hónapok múlva a károsultak. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy az évek során jelentősen szigorították az utazásszervezők vagyoni biztosítékának szabályait, és az ellenőrzés is keményebbé vált. Kétségtelen tény ugyanakkor, hogy egy ilyen csőd gyengíti a nagyközönség utazási irodákba vetett bizalmát.

A leghangosabb hazai utazási irodai csődökről szól 2009 decemberi írásunk ezen a linken


Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.
Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta

Erősen indult a balatoni hajóforgalom a szezonnyitó óta 

A tavaszi szünet sikerét követően a májusi hosszú hétvége is minden várakozást felülmúlt a balatoni hajózásban.
Már készül a balatoni főszezonra a MÁV

Már készül a balatoni főszezonra a MÁV 

Pályafelújításokkal készül a balatoni főszezonra a MÁV, ezért erre a hétre időzítették a vágányzárat Székesfehérvár és Lepsény között.
Belépési korlátozások a madridi repülőtéren

Belépési korlátozások a madridi repülőtéren 

A közleményben nem tértek ki arra, hogy a korlátozást pontosan mikortól vezetik be.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.