Leállt a Best Reisen utazási iroda - Frissítve!

A közel húsz éve működő Best Reisen Utazási Iroda Kft. pénteken felfüggesztette utazási tevékenységét.

Magyarország második legnagyobb forgalmú, 18 éve működő utazásszervezője dobta be a törölközőt a nehéz piaci helyzetre való hivatkozással. Az iroda honlapján olvasható közlemény szerint a Best Reisen 2013 augusztus 16. naptól nem tudja folytatni utazásszervezői tevékenységét.

"A magyar utazási piacot öt éve sújtó válság rendkívüli módon sújtotta az iparágat, így bennünket is. Különösen nagy veszteségeink keletkeztek az egyiptomi és tunéziai utazások terén, mivel 2011 januárja óta politikai válság sújtotta a két észak-afrikai desztinációt, amelyek tradicionális a legerősebb, forgalmunk többségét adó úti céljaink voltak. A szűkülő piac, a csökkenő fizetőképes kereslet, a kiélezett konkurencia-harc és a folyamatos árháború nem teszik lehetővé a gazdaságos működést. A folyamatos működés pénzügyi feltételei már nem biztosíthatóak.

Az általunk biztosított vagyoni letét összege 1,3 Mrd Ft, amely fedezi a külföldön tartózkodó utasaink hazautaztatását és az el nem utazottak teljes kártérítését. A Biztosítótársasággal haladéktalanul felvesszük a kapcsolatot és minden szükséges információt, adatot, egyéb segítséget megadunk a helyzet megnyugtató rendezéséhez." - írják a közleményben.

Lapunk megkeresésére az utazásszervező ügyvezetője, Zám Tibor elmondta, még nem tud pontos számot mondani, de nagyságrendileg 800 utasa van külföldön az irodának főként Törökországban, Egyiptomban és Spanyolországban. Hazahozatalukról a QBE Insurance (Europe) Limited Magyarországi Fióktelepe gondoskodik. Azoknak az utasoknak a száma, akik befizettek már utazásra a Best Reisennél több ezer főre tehetők. Az első számítások szerint a Best Reisen 1,3 milliárd forintos vagyoni biztosítéka elég lesz arra, hogy minden utast kártalanítani tudjanak Zám Tibor szerint. Az ügyvezető igazgató elmondta, az utazásszervező leállásához az általános gazdasági helyzet és az egyre szűkülő charterpiac vezetett.

Mint ismeretes az elmúlt néhány év során 370 ezerről 120 ezerre zuhant a magyar piacon a charteres utasok száma. Az idei évben az utazásszervezők tovább racionalizálták kapacitásaikat, kevesebbet mertek kockáztatni. A rossz piaci helyzet, a fizetőképes kereslet évek óta tartó csökkenése, a Malév eltűnése és az arab tavasz eseményei miatt ez az óvatos taktika eddig sikerre vezetett, augusztus közepéig idén csupán egyetlen utazásszervező, a síutak szervezésével foglalkozó Intersí csődölt be, míg korábban jóformán nem volt olyan év, hogy ne dobja be valamelyik tour-operátor a törölközőt. Érdekes módon azonban a Best Reisen bedőlése előtt két nappal fizetésképtelenséget jelentett a szegedi Emerald Travel, amely azonban jóval kevesebb személyt utaztatott, mint a Best.

Azonban nem csak itthon, Európa-szerte rossz év az idei az utazásszervezőknek. Szlovákiában az idei szezonban már három utazási iroda csődölt be. A nyár elején pedig a 19 éve működő német GTI Travel és a cégcsoporthoz tartozó török Sky Airlines charterlégitársaság dőlt be.

A Best Reisen a Neckermann mögött Magyarország második legnagyobb forgalmú utazásszervezője volt, amely Romániában és Szlovákiában, korábban pedig Szerbiában is működtetett leányvállalatokat. Az iroda az idén ünnepelte 18. születésnapját. A társaság az idei évre a 2012. évi 1,2-ről 1,3-re növelte vagyoni biztosítékát, ugyanakkor társcégét, a főleg tunéziai és egyiptomi utak szervezésével foglalkozó Medina Tours-t megszüntette, magába olvasztotta. Az iroda az idei szezonban több másik hazai tour-operátorral közösen üzemeltetett charterláncokat Egyiptomba, Tunéziába és Törökországba. A társaság februári katalógusbemutatóján ismertették idei terveiket, akkori beszámolónkból kiderül, hogy Egyiptomtól Máltáig és Tunéziától Törökországig hány üdülpőhelyre szerveztek utakat. 

A cég tulajdonosa, Ali Hamrouni a főszezon elején lapunknak nyilatkozva is kiemelte az utazásszervezők együttműködésének fontosságát, és arról is beszélt, hogy potenciális befektetőkkel folytat tárgyalásokat, akik megvásárolnák az utazásszervezőt. Az események tükrében az ügylet vélhetően nem jött létre.

Jelenlegi információink szerint a Best Reisen csődje minimális közvetlen kárt okoz a piacon, mivel vagyoni biztosítékuk vélhetően fedezi a jelenleg külföldön tartózkodó utasok hazahozatalának költségét és a még el nem utazott ügyfelek kártalanítását. A korábbi évek során azonban nem volt ez mindig így, voltak olyan esetek, amikor a befizetett összegnek csak a harmadát kapták meg hónapok múlva a károsultak. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy az évek során jelentősen szigorították az utazásszervezők vagyoni biztosítékának szabályait, és az ellenőrzés is keményebbé vált. Kétségtelen tény ugyanakkor, hogy egy ilyen csőd gyengíti a nagyközönség utazási irodákba vetett bizalmát.

A leghangosabb hazai utazási irodai csődökről szól 2009 decemberi írásunk ezen a linken


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.