A brit országos légi irányítási szolgálat (NATS) hétfő hajnalban közölte, hogy - helyi idő szerint egyelőre reggel 7 óráig, közép-európai idő szerint 8 óráig - a CAA a Londont kiszolgáló öt nemzetközi repülőtér közül Heathrow-ra, Gatwickre és a Cityre rendelt el repülési tilalmat. A zárlat a további két londoni repülőtérre, Lutonra és Stanstedre nem vonatkozik. A három lezárt londoni légikikötő közül kettőre, Heathrow-ra és Gatwickre közlekednek Budapestről járatok. Heathrow és Ferihegy között a British Airways gépei járnak, Gatwicket a Malév és az easyJet köti össze Budapesttel. A brit repülőterek naponta átlagosan 5500 járatot és több mint félmillió utast fogadnak és indítanak. A forgalom felét Heathrow és Gatwick bonyolítja le. Heathrow-n naponta átlagosan 1250 járat és 180 ezer utas, Gatwicken hatszáz járat és 77 ezer utas fordul meg. A hétfő hajnalra elrendelt londoni zárlatok előtt számos skóciai és észak-angliai repülőtéren rendeltek el fel- és leszállási tilalmat, köztük Manchesterben, Liverpoolban és Glasgow egyik regionális repülőterén. Ezeket a korlátozásokat azonban a hamufelhő délre húzódásával feloldották. Áprilisban - Európa nagy részéhez hasonlóan - hat napig teljes légtérzárlat volt érvényben Nagy-Britannia egész területe felett a hamufelhő miatt. Az intézkedés súlyos bevételkiesést okozott a brit légitársaságoknak és a repülőtér-üzemeltetőknek, amelyek élesen bírálták a légügyi hatóságokat a légtér teljes lezárása miatt.
A most léptetett újabb, részleges tilalmat is erőteljesen kritizálták a legnagyobb légitársaságok. Sir Richard Branson, a Virgin Atlantic elnöke kijelentette, hogy a döntés "viccnek is rossz". Sir Richard szerint néhány napja Franciaország légterében volt hasonló sűrűségű a hamufelhő, és akkor az érintett francia országrészekben ezernél több járat szállt fel, probléma nélkül. A British Airways szóvivője kijelentette: a cég szerint repülésbiztonsági okok nem indokolják az ennyire szigorú korlátozásokat. A British Airways helyzetét súlyosbítja, hogy légi utaskísérői keddtől ötnapos sztrájkot akarnak kezdeni a hónapok óta húzódó bér-, létszám- és munkaszervezési viták miatt. A légitársaság 13 ezer utaskísérőjéből 12 ezret képviselő Unite szakszervezet a múlt héten összesen négy ilyen sztrájkot hirdetett meg. A munkabeszüntetések május 18-ától 22-éig, május 24-étől 28-áig, május 30-ától június 3-áig és június 5-étől június 9-éig tartanának. A cégvezetés és az érdekképviselet hétfőn mindazonáltal ismét tárgyalásokat kezd. David Learmount, a Flight International című repülési folyóirat szakelemzője vasárnap a BBC-nek azt mondta, hogy az izlandi vulkánkitörés okozta visszatérő fennakadások "akár húsz évig vagy még tovább is" eltarthatnak. (MTI)