Mi az: egy kilométer cérna kell hozzá és egy VW Golf ára?

„A válság miatt az üzleti utazások 70 százalékát turista osztályon bonyolítják” - számolt be a Lufthansa tapasztalatairól Jens Bischof, a Lufthansa kereskedelmi igazgatója. Ezért döntött úgy a német légi óriás, hogy megfontolt tervezést követően, a vetélytársakhoz hasonlóan teremt egy új osztályt hosszú távú járatain a business és a turista között. De nem csak business utasokra számítanak - derült ki szerdán, a Lufthansa berlini ITB-n megtartott sajtótájékoztatóján.

„35 éve nem történt ilyesmi a légitársaság életében” - újságolta Bischof. 1979-ben debütált az első és a turista közé ékelt business class. Azóta sokat változott a világ; volt egy-két Öböl-háború, egy szeptember 11., egy jó nagy válság és színre léptek a „hagyományosaknak” a leckét rendesen feladó fapadosok is. Az ollónak a prémium szolgáltatások és a turista osztály között igen tágra kellett nyílnia, ha a „hagyományosak” fel akarták venni a versenyt diszkont versenytársaikkal. Kiderült, a válság miatti céges takarékoskodásnak köszönhetően a business class sem mindig tölthető meg teljesen.

Legyen, hát a kettő közt valami! A szigorú vállalati könyvelésekben meg jobban fog mutatni a „szolgáltatás megnevezése” rubrikában, hogy Premium Economy-n utazott a munkatárs. A megtakarítás pedig egy másik kérdés; a turista osztály áraihoz képest egy-egy tengerentúli járaton átlagosan 600 euróval kell mélyebben a zsebbe nyúlnia a plusz kényelemért annak, aki a cehhet állja. A Lufthansa bevallása szerint azonban még így is inkább a turista osztály áraihoz közelít a végösszeg.

De mi is az a plusz kényelem ennyi pénzért? „Nem csupán nagyobb ülést adunk” - nyugtatott Jens Bischof. Mindenesetre egészen hátradöntve az ülést, majdnem félig fekvő helyzetben bámészkodhatunk egy közepesen turbulens atlanti-óceáni átrepülés során, és még lábtartónk is van. Meg egyebek mellett 12"-os érintőképernyős monitor, porcelán étkészlet, rajta finomságok valamint 25 euróért a reptéri lounge-ok használata. A karfáért pedig nem kell megküzdenünk szomszédunkkal, esetleg finoman lelökni a könyökét, míg gyanútlanul szunyókál. Illetve kétszer 23 kilónyi csomag adható fel, míg a fedélzeten az utas kap csomagot: csinos kis pipereszettel gazdagodik.

Bár az üzleti utazók kegyeiért versenyez majd a légitársaság, azért számítanak a hosszabb járatokon több kényelmet igénylő, vastagabb bukszájú szabadidős utasokra; különösen az 50 fölötti korosztályból. Sőt, lehet, hogy rájuk inkább? Tény, hogy a feltuningolt economy-t a turista osztályból választják le.

Mire lehet elhasználni 10 négyzetkilométernyi szövetet, darabonként 1 kilométer cérnát, majd kifizetni érte egyenként egy VW Golf árát? Például az új osztály 3600 ülésére, mely 170 millió euróval apasztotta a Lufthansa számláját. Megtérül? A vállalat optimista; szerintük évi akár 1,5 millió utas veheti igénybe az új osztályt. De a gépek kapacitásának mindössze 10%-át szánják erre. Például az A380-ason 52, az A330-ason 21 ilyen ülés lesz. Az új utasosztályra májustól lehet majd foglalni, azonban az első így átalakított gép nem száll fel 2014 októberéig. Egy évet adott magának a Lufthansa, hogy teljes hosszú távú flottáján - 106 gépen - bevezesse. Az első típus a Boeing 747-8 lesz. A hosszú távú járatok 70%-a ezentúl négy osztállyal közlekedik, a maradék pedig hárommal: business, premium eco, turista.

Nem a Premium Economy az egyetlen kényelmi fejlesztés Lufthansáék háza táján. Már zajlik egy ideje az első és a business osztályok üléseinek cseréje, illetve a két osztály utasainak járó kényelmi szolgáltatások körének bővítése. Ez ülésben további 3400-at jelent, míg a program teljes költsége 3 milliárd eurót. Hogy mindezzel mi a célja a Lufthansának? Hozni a tőle megszokott színvonalat és innovációt, valamint ötcsillagos légitársasággá válni - a Skytrax által már ötcsillagossá minősített első mellett - minden osztályán.


Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.