Mi az: egy kilométer cérna kell hozzá és egy VW Golf ára?

„A válság miatt az üzleti utazások 70 százalékát turista osztályon bonyolítják” - számolt be a Lufthansa tapasztalatairól Jens Bischof, a Lufthansa kereskedelmi igazgatója. Ezért döntött úgy a német légi óriás, hogy megfontolt tervezést követően, a vetélytársakhoz hasonlóan teremt egy új osztályt hosszú távú járatain a business és a turista között. De nem csak business utasokra számítanak - derült ki szerdán, a Lufthansa berlini ITB-n megtartott sajtótájékoztatóján.

„35 éve nem történt ilyesmi a légitársaság életében” - újságolta Bischof. 1979-ben debütált az első és a turista közé ékelt business class. Azóta sokat változott a világ; volt egy-két Öböl-háború, egy szeptember 11., egy jó nagy válság és színre léptek a „hagyományosaknak” a leckét rendesen feladó fapadosok is. Az ollónak a prémium szolgáltatások és a turista osztály között igen tágra kellett nyílnia, ha a „hagyományosak” fel akarták venni a versenyt diszkont versenytársaikkal. Kiderült, a válság miatti céges takarékoskodásnak köszönhetően a business class sem mindig tölthető meg teljesen.

Legyen, hát a kettő közt valami! A szigorú vállalati könyvelésekben meg jobban fog mutatni a „szolgáltatás megnevezése” rubrikában, hogy Premium Economy-n utazott a munkatárs. A megtakarítás pedig egy másik kérdés; a turista osztály áraihoz képest egy-egy tengerentúli járaton átlagosan 600 euróval kell mélyebben a zsebbe nyúlnia a plusz kényelemért annak, aki a cehhet állja. A Lufthansa bevallása szerint azonban még így is inkább a turista osztály áraihoz közelít a végösszeg.

De mi is az a plusz kényelem ennyi pénzért? „Nem csupán nagyobb ülést adunk” - nyugtatott Jens Bischof. Mindenesetre egészen hátradöntve az ülést, majdnem félig fekvő helyzetben bámészkodhatunk egy közepesen turbulens atlanti-óceáni átrepülés során, és még lábtartónk is van. Meg egyebek mellett 12"-os érintőképernyős monitor, porcelán étkészlet, rajta finomságok valamint 25 euróért a reptéri lounge-ok használata. A karfáért pedig nem kell megküzdenünk szomszédunkkal, esetleg finoman lelökni a könyökét, míg gyanútlanul szunyókál. Illetve kétszer 23 kilónyi csomag adható fel, míg a fedélzeten az utas kap csomagot: csinos kis pipereszettel gazdagodik.

Bár az üzleti utazók kegyeiért versenyez majd a légitársaság, azért számítanak a hosszabb járatokon több kényelmet igénylő, vastagabb bukszájú szabadidős utasokra; különösen az 50 fölötti korosztályból. Sőt, lehet, hogy rájuk inkább? Tény, hogy a feltuningolt economy-t a turista osztályból választják le.

Mire lehet elhasználni 10 négyzetkilométernyi szövetet, darabonként 1 kilométer cérnát, majd kifizetni érte egyenként egy VW Golf árát? Például az új osztály 3600 ülésére, mely 170 millió euróval apasztotta a Lufthansa számláját. Megtérül? A vállalat optimista; szerintük évi akár 1,5 millió utas veheti igénybe az új osztályt. De a gépek kapacitásának mindössze 10%-át szánják erre. Például az A380-ason 52, az A330-ason 21 ilyen ülés lesz. Az új utasosztályra májustól lehet majd foglalni, azonban az első így átalakított gép nem száll fel 2014 októberéig. Egy évet adott magának a Lufthansa, hogy teljes hosszú távú flottáján - 106 gépen - bevezesse. Az első típus a Boeing 747-8 lesz. A hosszú távú járatok 70%-a ezentúl négy osztállyal közlekedik, a maradék pedig hárommal: business, premium eco, turista.

Nem a Premium Economy az egyetlen kényelmi fejlesztés Lufthansáék háza táján. Már zajlik egy ideje az első és a business osztályok üléseinek cseréje, illetve a két osztály utasainak járó kényelmi szolgáltatások körének bővítése. Ez ülésben további 3400-at jelent, míg a program teljes költsége 3 milliárd eurót. Hogy mindezzel mi a célja a Lufthansának? Hozni a tőle megszokott színvonalat és innovációt, valamint ötcsillagos légitársasággá válni - a Skytrax által már ötcsillagossá minősített első mellett - minden osztályán.


Perelnek a londoni taxisok, elegük van a Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van a Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy megsértette a taxizás szabályait és szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.