„35 éve nem történt ilyesmi a légitársaság életében” - újságolta Bischof. 1979-ben debütált az első és a turista közé ékelt business class. Azóta sokat változott a világ; volt egy-két Öböl-háború, egy szeptember 11., egy jó nagy válság és színre léptek a „hagyományosaknak” a leckét rendesen feladó fapadosok is. Az ollónak a prémium szolgáltatások és a turista osztály között igen tágra kellett nyílnia, ha a „hagyományosak” fel akarták venni a versenyt diszkont versenytársaikkal. Kiderült, a válság miatti céges takarékoskodásnak köszönhetően a business class sem mindig tölthető meg teljesen.
Legyen, hát a kettő közt valami! A szigorú vállalati könyvelésekben meg jobban fog mutatni a „szolgáltatás megnevezése” rubrikában, hogy Premium Economy-n utazott a munkatárs. A megtakarítás pedig egy másik kérdés; a turista osztály áraihoz képest egy-egy tengerentúli járaton átlagosan 600 euróval kell mélyebben a zsebbe nyúlnia a plusz kényelemért annak, aki a cehhet állja. A Lufthansa bevallása szerint azonban még így is inkább a turista osztály áraihoz közelít a végösszeg.
De mi is az a plusz kényelem ennyi pénzért? „Nem csupán nagyobb ülést adunk” - nyugtatott Jens Bischof. Mindenesetre egészen hátradöntve az ülést, majdnem félig fekvő helyzetben bámészkodhatunk egy közepesen turbulens atlanti-óceáni átrepülés során, és még lábtartónk is van. Meg egyebek mellett 12"-os érintőképernyős monitor, porcelán étkészlet, rajta finomságok valamint 25 euróért a reptéri lounge-ok használata. A karfáért pedig nem kell megküzdenünk szomszédunkkal, esetleg finoman lelökni a könyökét, míg gyanútlanul szunyókál. Illetve kétszer 23 kilónyi csomag adható fel, míg a fedélzeten az utas kap csomagot: csinos kis pipereszettel gazdagodik.
Bár az üzleti utazók kegyeiért versenyez majd a légitársaság, azért számítanak a hosszabb járatokon több kényelmet igénylő, vastagabb bukszájú szabadidős utasokra; különösen az 50 fölötti korosztályból. Sőt, lehet, hogy rájuk inkább? Tény, hogy a feltuningolt economy-t a turista osztályból választják le.
Mire lehet elhasználni 10 négyzetkilométernyi szövetet, darabonként 1 kilométer cérnát, majd kifizetni érte egyenként egy VW Golf árát? Például az új osztály 3600 ülésére, mely 170 millió euróval apasztotta a Lufthansa számláját. Megtérül? A vállalat optimista; szerintük évi akár 1,5 millió utas veheti igénybe az új osztályt. De a gépek kapacitásának mindössze 10%-át szánják erre. Például az A380-ason 52, az A330-ason 21 ilyen ülés lesz. Az új utasosztályra májustól lehet majd foglalni, azonban az első így átalakított gép nem száll fel 2014 októberéig. Egy évet adott magának a Lufthansa, hogy teljes hosszú távú flottáján - 106 gépen - bevezesse. Az első típus a Boeing 747-8 lesz. A hosszú távú járatok 70%-a ezentúl négy osztállyal közlekedik, a maradék pedig hárommal: business, premium eco, turista.
Nem a Premium Economy az egyetlen kényelmi fejlesztés Lufthansáék háza táján. Már zajlik egy ideje az első és a business osztályok üléseinek cseréje, illetve a két osztály utasainak járó kényelmi szolgáltatások körének bővítése. Ez ülésben további 3400-at jelent, míg a program teljes költsége 3 milliárd eurót. Hogy mindezzel mi a célja a Lufthansának? Hozni a tőle megszokott színvonalat és innovációt, valamint ötcsillagos légitársasággá válni - a Skytrax által már ötcsillagossá minősített első mellett - minden osztályán.