Mi az: egy kilométer cérna kell hozzá és egy VW Golf ára?

„A válság miatt az üzleti utazások 70 százalékát turista osztályon bonyolítják” - számolt be a Lufthansa tapasztalatairól Jens Bischof, a Lufthansa kereskedelmi igazgatója. Ezért döntött úgy a német légi óriás, hogy megfontolt tervezést követően, a vetélytársakhoz hasonlóan teremt egy új osztályt hosszú távú járatain a business és a turista között. De nem csak business utasokra számítanak - derült ki szerdán, a Lufthansa berlini ITB-n megtartott sajtótájékoztatóján.

„35 éve nem történt ilyesmi a légitársaság életében” - újságolta Bischof. 1979-ben debütált az első és a turista közé ékelt business class. Azóta sokat változott a világ; volt egy-két Öböl-háború, egy szeptember 11., egy jó nagy válság és színre léptek a „hagyományosaknak” a leckét rendesen feladó fapadosok is. Az ollónak a prémium szolgáltatások és a turista osztály között igen tágra kellett nyílnia, ha a „hagyományosak” fel akarták venni a versenyt diszkont versenytársaikkal. Kiderült, a válság miatti céges takarékoskodásnak köszönhetően a business class sem mindig tölthető meg teljesen.

Legyen, hát a kettő közt valami! A szigorú vállalati könyvelésekben meg jobban fog mutatni a „szolgáltatás megnevezése” rubrikában, hogy Premium Economy-n utazott a munkatárs. A megtakarítás pedig egy másik kérdés; a turista osztály áraihoz képest egy-egy tengerentúli járaton átlagosan 600 euróval kell mélyebben a zsebbe nyúlnia a plusz kényelemért annak, aki a cehhet állja. A Lufthansa bevallása szerint azonban még így is inkább a turista osztály áraihoz közelít a végösszeg.

De mi is az a plusz kényelem ennyi pénzért? „Nem csupán nagyobb ülést adunk” - nyugtatott Jens Bischof. Mindenesetre egészen hátradöntve az ülést, majdnem félig fekvő helyzetben bámészkodhatunk egy közepesen turbulens atlanti-óceáni átrepülés során, és még lábtartónk is van. Meg egyebek mellett 12"-os érintőképernyős monitor, porcelán étkészlet, rajta finomságok valamint 25 euróért a reptéri lounge-ok használata. A karfáért pedig nem kell megküzdenünk szomszédunkkal, esetleg finoman lelökni a könyökét, míg gyanútlanul szunyókál. Illetve kétszer 23 kilónyi csomag adható fel, míg a fedélzeten az utas kap csomagot: csinos kis pipereszettel gazdagodik.

Bár az üzleti utazók kegyeiért versenyez majd a légitársaság, azért számítanak a hosszabb járatokon több kényelmet igénylő, vastagabb bukszájú szabadidős utasokra; különösen az 50 fölötti korosztályból. Sőt, lehet, hogy rájuk inkább? Tény, hogy a feltuningolt economy-t a turista osztályból választják le.

Mire lehet elhasználni 10 négyzetkilométernyi szövetet, darabonként 1 kilométer cérnát, majd kifizetni érte egyenként egy VW Golf árát? Például az új osztály 3600 ülésére, mely 170 millió euróval apasztotta a Lufthansa számláját. Megtérül? A vállalat optimista; szerintük évi akár 1,5 millió utas veheti igénybe az új osztályt. De a gépek kapacitásának mindössze 10%-át szánják erre. Például az A380-ason 52, az A330-ason 21 ilyen ülés lesz. Az új utasosztályra májustól lehet majd foglalni, azonban az első így átalakított gép nem száll fel 2014 októberéig. Egy évet adott magának a Lufthansa, hogy teljes hosszú távú flottáján - 106 gépen - bevezesse. Az első típus a Boeing 747-8 lesz. A hosszú távú járatok 70%-a ezentúl négy osztállyal közlekedik, a maradék pedig hárommal: business, premium eco, turista.

Nem a Premium Economy az egyetlen kényelmi fejlesztés Lufthansáék háza táján. Már zajlik egy ideje az első és a business osztályok üléseinek cseréje, illetve a két osztály utasainak járó kényelmi szolgáltatások körének bővítése. Ez ülésben további 3400-at jelent, míg a program teljes költsége 3 milliárd eurót. Hogy mindezzel mi a célja a Lufthansának? Hozni a tőle megszokott színvonalat és innovációt, valamint ötcsillagos légitársasággá válni - a Skytrax által már ötcsillagossá minősített első mellett - minden osztályán.


A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val

A Singapore Airlines összebútoroztt az OpenAI-val 

A SIA – a nagyobb légitársaságok között elsőként – együttműködésre lépett a mesterséges intelligencia szervezettel.
Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben

Nyílt nap az Angyalföldi kocsiszínben 

Nyílt nappal várja az érdeklődőket a BKV Zrt. szombaton az Angyalföld kocsiszínben.
Próbautazás az autizmussal élők számára

Próbautazás az autizmussal élők számára 

Az Emirates légitársaság egy évvel ezelőtt indította el az akadálymentes és inkluzív légiközlekedési programjának újabb fejezetét, amely az autizmussal élő gyermekek és szüleik utazását hivatott segíteni.
HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom

HungaroControl: élénk volt a húsvéti légi forgalom 

A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár

Ha vasárnap dunai sétahajózásra indul – jól jár 

Ugyanis a dunai sétahajók évadnyitó kirajzásán ingyenes lesz az utazás.
Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé”

Wizz Air: “Út a nettó zéró kibocsátás felé” 

A légitársaság átfogó akciótervet mutatott be “Flying Towards Net Zero” néven. Cél a nettó karbonsemlegesség elérése 2050-re.
Reze újra szolgálatba állt Gemencen

Reze újra szolgálatba állt Gemencen  

Egész napos szezonnyitó rendezvénnyel várja május elsején a turistákat a Gemenc Zrt.
Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében

Stabil eredmények az ÖBB 2024-es jelentésében  

Erős évet zárt az Osztrák Szövetségi Vasutak 2024-ben.
Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon

Bővült az isztambuli reptér kifutópályáinak száma – elég különleges módon 

A Turkish Airlines (TA) az iGA isztambuli reptéren április 17-től elsőként vezet be Európában a három független futópályás üzemet (Triple Independent Runway Operations).
Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is

Portugália új repülőteret tervez Lisszabon közelében és egy nagysebességű vasútvonalat is 

Portugália egy új nemzetközi repülőtér építésébe kezd körülbelül 40 kilométerre a fővárostól, de emellett jön az új Madrid–Lisszabon nagysebességű vasútvonal is.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.