Az utaskísérők március 20-ától három napig, március 27-étől négy napig sztrájkolnak. Hozzátette, hogy a húsvéti ünnepek idején nem lesz munkabeszüntetés, de április második felében újabb sztrájkok lehetnek, ha addig nem sikerül megegyezni a cégvezetéssel a vitás bér- és létszámkérdésekben.
A munkajogi viszály előzményeként a súlyos anyagi gondokkal küszködő British Airways vezetése tavaly novemberben két évre befagyasztotta az utaskísérők bérét, és a hosszú távú járatok légi kiszolgáló személyzetének létszámát járatonként egy fővel - 15-ről 14-re - csökkentette.
A BA arra hivatkozik, hogy utaskísérői sokkal nagyvonalúbb juttatásokban részesülnek, mint a versenytársaknál dolgozók. A British Airways légi kiszolgáló személyzetének éves átlagos alapfizetése fejenként 30 ezer font (több mint 9 millió forint). Ez a kétszerese a legnagyobb riválisnál, a Virgin Atlantic légitársaságnál honos éves utaskísérői alapfizetésnek.
A szakszervezet szerint azonban a BA munkaszerződéseket érintő módosításokat kényszerít az utaskísérői állományra.
A British Airways vezetése drasztikus takarékossági programba kezdett, miután a cég eddigi legrosszabb üzleti félévét zárta tavaly szeptemberben: adófizetés előtti vesztesége 292 millió font (90 milliárd forint) volt. Ez azt jelenti, hogy a társaság percenként több mint ezer font veszteséggel működött. A BA vezérigazgatója, Willie Walsh nemrégiben kijelentette, hogy a cég "a túlélésért küzd". A BA a jelenlegi pénzügyi év végéig összesen 4900 fős - 12,7 százalékos - leépítést tervez.
Az utaskísérők eredetileg a tavaly karácsonyi időszakra tervezték a sztrájkot, amely folyamatosan 12 napig - rekordideig - tartott volna.
A British Airways azonban jogi úton megtámadta a sztrájkdöntést, arra hivatkozva, hogy a szakszervezet olyan alkalmazottakat is megszavaztatott a sztrájkról, akik már kiléptek, vagy távozóban voltak a vállalattól, és ezért a szavazás törvénytelen volt. A londoni felsőbíróság annak idején elfogadta ezt az érvelést, és illegálisnak mondta ki a karácsonyra tervezett sztrájkot. (MTI)