A MÁV-START saját bevallása szerint a menetrend tervezésekor figyelembe vette az utazási szokások változásait, az utasforgalmi igényeket, így az új menetrend ezekhez is igazodik. Az elmúlt években kialakított menetrendeknek, a jegyértékesítés modernizálásának, a pályafejlesztéseknek, a felújított kocsiknak és az új motorvonatoknak is köszönhetően az elmúlt három évben mintegy 4 millióval nőtt a MÁV-START utasszáma.
A vonatok menetrendje már letölthető és megtekinthető a MÁV-csoport honlapján, a Belföldi utazás/Menetrendek, illetve Nemzetközi utazás/Menetrendek menüpontokban, továbbá az internetes menetrendi keresőben.
A belföldi vasúthálózaton számos vonalon megmarad a megszokott menetrendi struktúra, vagy csak kisebb módosítások lépnek életbe. A jelentősebb újdonságok, változások között szerepel többek között, hogy a Budapest–Vác–Szob vonalon több gyorsított vonat megáll Dunakeszi állomáson is. A Szentgotthárd–Budapest, illetve Sopron–Budapest viszonylaton utazókat érinti, hogy a reggelenként közlekedő Savaria–Scarbantia InterCity különválik, december 9-től önálló vonatokként közlekednek Szentgotthárdról és Sopronból. A Savaria IC menetideje Szentgotthárdról 21, Szombathelyről 15 perccel csökken, ennek érdekében Szentgotthárd–Szombathely–Győr–Budapest-Keleti viszonylatban gyorsított menetvonalon közlekedik, Győrtől Budapest-Keletiig pedig csak Kelenföldön áll meg. A pénteki megnövekedett utazási igények miatt két új vonat közlekedik Budapest-Keleti–Győr között, melyek a Keletiből 12:53 és 14:53-kor indulnak a hét utolsó munkanapján. A Debrecen–Nyírábrány, Debrecen–Nagykereki, Debrecen–Tiszalök és a Debrecen–Füzesabony vonalakon korszerű, akadálymentes Desiro motorvonatokkal is rendszeresen utazhatnak a térségben élők és a turisták.
A Budapest–Százhalombatta–Pusztaszabolcs–Dunaújváros és a Budapest–Hatvan–Miskolc–Szerencs–Sátoraljaújhely vonalakon a pályafelújítások miatt az év nagy részében vágányzári menetrend lesz érvényben, egyes szakaszokon pótlóbuszos átszállásokra is számítani kell az utasoknak.
A nemzetközi kínálat változásai közül kiemelhető, hogy a Transilvania EuroCity révén új, közvetlen összeköttetés valósul meg Bécs és Kolozsvár között, mely egyúttal közvetlen kapcsolatot teremt Kelet- és Északnyugat-Magyarország között is. Ezenkívül az utasok Budapest és Bécs között az EuroCity vonatokon is találkozhatnak a felújított CAF gyártmányú kocsikkal, melyek a győri fővonalon a belföldi viszonylatban is javítják a komfortérzetet és a szolgáltatási színvonalat. Újra közvetlen éjszakai összeköttetés áll rendelkezésre Budapest és Berlin között, Lengyelországon keresztül. Közvetlen nappali összeköttetés létesül Budapest és Krakkó között. Pécs–Villány–Magyarbóly–Pélmonostor (Beli Manastir) között napi négy pár vonattal újraindul a kishatárforgalom.
Forrás: MÁV